مسعود نصرتی شهرداررشت در نمایشگاه مطبوعات:

رشت تا ۴سال دیگر مقصد گردشگری میشود

حرف تازه – غرفه روزنامه همشهری در نمایشگاه مطبوعات امسال میزبان چهره های مختلفی بود. یکی از آنها شهردار رشت بود که با حضور در این غرفه ضمن دیدار با مسئولان غرفه به سوالات همشهری در خصوص مباحث توسعه ای رشت پاسخ داد. وی در گفته هایش تاکید دارد می توان با حرکت درست و […]

حرف تازه – غرفه روزنامه همشهری در نمایشگاه مطبوعات امسال میزبان چهره های مختلفی بود. یکی از آنها شهردار رشت بود که با حضور در این غرفه ضمن دیدار با مسئولان غرفه به سوالات همشهری در خصوص مباحث توسعه ای رشت پاسخ داد. وی در گفته هایش تاکید دارد می توان با حرکت درست و اصولی به آینده و نگاه به طرفیت های موجود، رشت را هم شهر گردشگرپذیر کشور کرد.

غرفه روزنامه همشهری در نمایشگاه مطبوعات امسال میزبان چهره های مختلفی بود. یکی از آنها شهردار رشت بود که با حضور در این غرفه ضمن دیدار با مسئولان غرفه به سوالات همشهری در خصوص مباحث توسعه ای رشت پاسخ داد.

در رابطه با اینکه پروژه هایی در حوزه شهری رشت در حال اجرایی شدن است سمت و سوی اهداف شما در این باره چیست؟

ابتدا به مناسب ۱۳ اکتبر روز جهانی شهرها تبریک می گویم. قرار است ما کیفیت زندگی و نقش شهروند را در شهر باهم ببینم و فقط به دنبال ساختار و کالبد نباشیم. از نگاه شهرهای اسلامی که مسئولیت ریاست مجمع شهرهای اسلامی به عهده ما قراردارد باید معنویت را از نگاه شهروندان شهرهای اسلامی معنی دار ببینیم.

در شهر رشت برنامه چشم اندازی که تعریف کردیم این است که این شهر مقصد گردشگری باشد و همه زیر ساخت هایی که در این باره تعریف می شود و همه اهداف و ماموریت های ما باید حول محور حوزه گردشگری حرکت کند. چون صاحب یک نعمت خدادادی هستیم و سالیانه ۳۶ میلیون نفر به عنوان گردشگر وارد استان گیلان می شوند. باید ببینیم چقدر موفق هستیم و موفق خواهیم بود که بتوانیم از این ۳۶ میلیون نفر در صنعت گردشگری استفاده کرده و جاذب گردشگر باشیم. باید بپذیریم که گردشگری این قابلیت را دارد که اکثر دغدغه های کشور از نگاه اقتصاد، اشتغال و خلق ثروت را رقم بزند، در کشوری که صنایع دیگرش فعال نیست.

 در کشور چین می بینیم که در سال ۲۰۱۵ دومین جایگاه اقتصادی جهان را دارد و همه صنایع درآن فعال هستند اما صنعت گردشگری ۳/۹ دهم درصد از تولید ناخالص ملی را به خودش اختصاص می دهد. اما در ایران با توجه به رکود صنایع و شرایط طبیعی و تاریخی ویژه ای که دارد و بخصوص شهرهای شمال به صورت ویژه تر، صنعت گردشگری قابلیت پایه بودن و پیشاهنگی را دارد و لذا همه فعالیت های ما برای فراهم کردن فضا برای جذب گردشگر است.

شما به موضوع گردشگری اشاره می کنید. طبق پیش بینی که در کل دنیا کردند صنعتی مانند بیمه در ده سال اخیر ورشکسته است اما صنعت گردشگری دقیقا برعکس می آید جزو سه یا چهار شغل پر درآمد قرار می گیرد. به خصوص در کشورما که دارای جاذبه های زیادی است. چند سال زمان می خواهد که رشت به نقطه ایده آل دراین صنعت برسد؟

اشاره کردم ما صاحب یک نعمت خدادای هستیم. باید شهرهایی را برای جذب گردشگر آماده کنیم. در قزوین برای این کار ۹ سال وقت و زمان گذاشتم که گردشگر عبوری نباشد و وارد شهر شود. شهر رشت خواسته یا ناخواسته مقصد است. استان گیلان با وجود اینکه ۳۶ میلیون نفر گردشگر را پذیراست ولی شهر رشت به عنوان بزرگترین شهر استان و شمالی کشور با حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت چقدر جاذب است؟ باید نقاطی ایجاد کنیم و فعالیت های عمرانی و زیر ساخت هایی انجام دهیم که این جذابیت تولید شود.

پس ما کار سختی در پیش نداریم. در سال ۲۰۱۵ رشت در رابطه با صنایع غذا و خوراک شناسی جزو شهرهای خلاق یونسکو در حوزه خوراک شناسی شده است. ۱۷۰ تا ۲۳۰ نوع غذای محلی دراین شهر وجود دارد. لازم است در ورودی های شهر چه در بیلبوردها و چه با اپپلیکشن هایی که روی موبایل ها داریم بتوانیم غذاهای سنتی شهر رشت که در یونسکو به ثبت رسیده را به گردشگران معرفی کنیم و بگوییم پذیرای شما هستیم. من اطمینان دارم که جاذب گردشگر خواهیم بود. بزرگترین تالاب درون شهری خاورمیانه، بازار و صنایع دستی و محصولات کشاورزی ارگانیک که در رشت وجود دارد همه ویژگی هایی است که قابلیت جذب گردشگر دارد. باید در این نقاط کارکنیم. برای گردشگری مطالعات زیادی برای شهر رشت انجام دادیم اما پیوند قطعات پازل در کنار هم را در قالب یک برنامه چشم انداز دیدیم و روی آن فعالیت می کنیم و قرار است بر اساس برنامه چشم انداز مقصد باشیم.

 
 

برنامه چشم انداز چند ساله است؟

برنامه چشم انداز ۵ ساله است و من فکر می کنم که می توانیم در این برنامه موفق باشیم.

چند سال از برنامه گذشته ؟

یک سال.

یعنی چهار سال دیگر رشت مقصد گردشگری خواهد بود؟

ان شاء الله.

به عنوان رئیس مجمع شهرهای جاده ابریشم و مجمع شهرهای کشورهای اسلامی چه تمهیداتی دارید که بتوانید نمادهای رشت رابین المللی کنید؟

با شهرهای اسلامی و شهرهای جاده ابریشم می توان پیوندهای زیادی برقرار کرد که یکی ازحداقل ها عقد خواهر شهری و مناسبات فرهنگی است که نتیجه آنها تعاملات حوزه دانشگاه و حوزه گردشگری خواهد بود. باید شفاف بگویم که در حوزه بین اللمل در ایران موفق نبودیم ولی این دو مجمع ای که از سوی سازمان ملل مسئولیت اش به ما سپرده شده و دبیرخانه های زیادی در شهرهای مختلف کشور راه اندازی کردیم به نظر می رسد که شرایط را برای برقراری ارتباط بین شهر به شهر و نه کشور به کشور سرعتش را افزایش می دهد و مهیا می کند. به نظرم ما اگر اعتقاد داشته باشیم که شهرها موتور مولد توسعه هستند چیزی که سازمان ملل به آن پرداخته و به آن احترام می گذارد و همه کشورها این موضوع را فارغ از نگاه های سیاسی پذیرفتند. این چابک سازی و شرایط خیلی می تواند به ما کمک کند. وجود این دو مجمع سرعت برقراری ارتباط و پویایی را برای اهداف و مقاصدی که داریم زیاد می کند.