محمدحسن عاقل منش در برنامه مهتاب شبان:

رشت باید تا سال ۲۰۲۰ به مقصد گردشگری تبدیل شود

حرف تازه – محمد حسن عاقل منش با حضور در برنامه زنده تلویزیونی مهتاب شبان در شبکه باران درباره اقدامات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت به گفت و گو پرداخت. عاقل منش در ابتدا ضمن تسلیت برای جانباختگان حادثه دلخراش زلزله کرمانشاه و قدردانی از کمک های مردم نوعدوست گیلان به زلزله زدگان […]

حرف تازه – محمد حسن عاقل منش با حضور در برنامه زنده تلویزیونی مهتاب شبان در شبکه باران درباره اقدامات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت به گفت و گو پرداخت.
عاقل منش در ابتدا ضمن تسلیت برای جانباختگان حادثه دلخراش زلزله کرمانشاه و قدردانی از کمک های مردم نوعدوست گیلان به زلزله زدگان اظهار کرد: امیدواریم با سرعت بیشتری مشکلات زلزله زدگان کرمانشاه حل شود.
وی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت شهیدان نظری و نوری هریس،شهدای مدافع حرم گیلانی بیان داشت: شهید بابک نوری هریس جوانترین شهید مدافع حرم گیلانی است که دانشجو نیز بود و شهید نظری هم شهیدی از نسل اول انقلاب بود و امیدواریم بتوانیم راه شهدا را ادامه داده و مسیر نورانی آنها را طی کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با اشاره به سوابق فرهنگی خود اظهار داشت: مدت زیادی از زندگی خود را به مقوله فرهنگ سپری کردم، اوایل مسئول امور فرهنگی آموزش و پرورش ناحیه دو رشت بودم و در انتهای خدمت کاری ام رئیس اداره فرهنگی دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران از جمله فعالیت های فرهنگی من بغیر از مجموعه های فرهنگی مردمی بوده است
عاقل منش در ادامه افزود: در دوران حضورم در آموزش و پرورش فعالیت های فرهنگی متعدد مانند برگزاری جشنواره ها،مسابقات قرآن،مسابقات ورزشی و …رقم خورد.
وی ادامه داد: پس از اینکه مردم فهیم رشت من را به عنوان نماینده کوچک خود در شورای اسلامی شهر انتخاب کردند از فعالیت های فرهنگی دور نشدم و در کمیسیون فرهنگی شورا در ادوار دوم و سوم به فعالیت های فرهنگی پرداختم و اقدامات خوبی در آن دوران انجام شد و اکنون نیز این توفیق به من داده شده در شورای پنجم بار دیگر مسئولیت کمیسیون فرهنگی را برعهده بگیرم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت کار فرهنگی را شیرین ولی سخت عنوان کرد و افزود: با توجه به علاقه مندی های متفاوت عامه مردم برای جلب رضایت مردم باید اقدامات وسیع همراه با نیازسنجی صورت گیرد.
عاقل منش تاکید کرد: باید در اقدامات فرهنگی به همه گروه های مختلف توجه کنیم و برای همه طیف ها برنامه داشته باشیم چون ممکن است کار فرهنگی برای عده ای خوشایند و برای عده ای دیگر ناخوشایند باشد.
وی یادآور شد: به طور مثال در شورای سوم برای افراد نود ساله جشن نود سالگی برگزار کردیم و این اقدام برای نخستین بار در سطح کشور توسط شهرداری و شورای شهر رشت صورت گرفت.
عضو شورای شهر رشت با اشاره به اقدامات انجام شده در این کمیسیون اعلام کرد: شهرداری را موظف کردیم برای افق سال ۱۴۰۱ برنامه راهبردی و عملیاتی ارائه کند تا بعد از تصویب شورا در وزارت کشور نیز تصویب شود و خوشبختانه این برنامه از سوی شهرداری و مشارکت اعضای شورا در کمیسیون فرهنگی شورا در حال مصوب شدن هست.
عاقل منش خاطرنشان کرد: در طول هفته اقدامات فرهنگی زیادی انجام می شود و به عنوان مثال در این هفته که هفته کتابخوانی و وقف بود کارهای فرهنگی در این راستا با مشارکت کمیسیون فرهنگی شورا صورت گرفت.
وی بیان داشت: در دو روز گذشته به اتفاق همکاران شورا از کتابخانه های سطح شهر بازدید کردیم و با اهدای شاخه گل و لوح تقدیر از زحمات کتابداران قدردانی کرده و در جریان مشکلات آنها نیز قرار گرفتیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت ابراز داشت: همچنین روز گذشته نیز به اتفاق اعضای شورا،جمعی از مدیران شهرداری و اصحاب رسانه از کتابفروشی های اطراف پیاده راه فرهنگی در قالب پویش کتاب گردی بازدید کردیم تا به آنها بگوییم به فکر شما هستیم و در جریان مشکلات آنها قرار بگیریم.
عاقل منش عنوان کرد: در حوزه فرهنگی با یک کار ساده می توان افراد را خوشحال و امید را در دل ها زنده کرد.
وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را گسترش دهیم گفت: سرانه مطالعه هر ایرانی به طور متوسط ۱۲ دقیقه است و سرانه مطالعه گیلان بین ۱۸ تا ۲۰ دقیقه در روز است که از سرانه مطالعه کشور بیشتر است ولی هنوز با سرانه مطالعه جهانی فاصله زیادی داریم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت تصریح کرد: در مجموعه مدیریت شهری می توانیم با گسترش فضای عمومی و استفاده از ظرفیت هایی چون ناوگان حمل نقل عمومی و ایجاد فضاهای مکث می توان در راستای ارتقای مطالعه گام هایی برداشت.
عاقل منش با اشاره به اینکه در گذشته شهرداری و شورا تنها به امور عمرانی و خدمات شهری می پرداختند اظهار داشت: امروزه مسئولیت شهرداری ها ارتقا پیدا کرده و به یک نهاد فرهنگی،اجتماعی نیز تبدیل شده اند.
وی افزود: به عنوان مثال شهرداری در گسترش فرهنگ شهر نشینی،آموزش فضای سبز و تفکیک زباله از مبدا و بسیاری از مسائل آموزشی و فرهنگی دیگر می پردازد و حتی این اقدامات را از مهدهای کودک و مدارس آغاز کرده و در سطح کلان نیز دنبال می کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر با راه اندازی سرای محلات اقدامات فرهنگی و آموزشی خوبی در محلات رشت در دست اجرا است.

عاقل منش با اشاره به برگزاری جشنواره ” شب های رشت” در برج میلاد اظهار کرد: این جشنواره به پیشنهاد فرماندار رشت،آقای شفقی برگزار شد و سایر دستگاه های اجرایی فرهنگی نیز در آن مشارکت کردند که یکی از دستگاه ها شورا و شهرداری رشت بود.
وی با اشاره به اینکه در مبحث گردشگری هنوز پخته عمل نکردیم عنوان کرد: یکی از برنامه های مطرح شده در جشنواره شب های رشت برج تهران این بود که رشت و استان گیلان در افق ۲۰۲۰ به مقصد گردشگری تبدیل شود و در این راستا به مشارکت انجمن ها،سازمان های مردم نهاد،شهروندان و دستگاه های اجرایی نیازمندیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت خاطرنشان کرد: آمار ورود گردشگر به استان گیلان و رشت بالا ولی ماندگاری گردشگر کم است و امیدواریم در افق ۲۰۲۰ رشت و گیلان پذیرایی گردشگران زیاد و به مقصد گردشگری تبدیل شود.

صبح رشت