رشت استعداد بینظیری برای توسعه دارد
حرف تازه – نشست تخصصی «مدیریت شهری و شهرهای هوشمند، نقش برندینگ در گردشگری شهری» عصر امروز پنجشنبه ششم آبان ماه با حضور مسعود نصرتی شهردار رشت، محمدرضا هل فروش استاد دانشگاه تکنیکال وین-اتریش، یارزاده استاد دانشگاههای تهران در زمینه شهرسازی، محمدحسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت، محمدحسن علیپور نائب […]
حرف تازه – نشست تخصصی «مدیریت شهری و شهرهای هوشمند، نقش برندینگ در گردشگری شهری» عصر امروز پنجشنبه ششم آبان ماه با حضور مسعود نصرتی شهردار رشت، محمدرضا هل فروش استاد دانشگاه تکنیکال وین-اتریش، یارزاده استاد دانشگاههای تهران در زمینه شهرسازی، محمدحسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت، محمدحسن علیپور نائب رئیس کمیسیون بهداشت و محیطزیست شورای شهر رشت و جمعی از صاحبنظران و نمایندگان سازمانهای مردمنهاد در عمارت شهرداری رشت برگزار شد.
به گزارش حرف تازه به نقل از گیل نگاه ، در ابتدای نشست مسعود نصرتی با قدردانی از اساتید دانشگاه و حاضران بهواسطه قبول دعوت شهرداری رشت گفت: برای شهر رشت باید امتیازهایی ایجاد و فضاهایی تولید شود .
او با یادآوری برخورداری رشت از روستاهای توانمند، وجود منطقه آزاد انزلی و امتیازهای دیگر یادآور شد: شهر رشت روستاهایی توانمند دارد که میتوان با معرفی آنها ضمن معرفی فرهنگ، آدابورسوم و جذب توریست و گرفتن ورودی همچون کشورهای پیشرو در زمینه گردشگری از تخریب این روستاها توسط گردشگران جلوگیری کرد .
نصرتی با تاکید بر ضرورت تجهیز رستورانها با غذاهای محلی یادآور شد : باید یک سناریو با بازی همه شهروندان نوشته شود و زمانی شهروندان در این سناریو نقش خود را بهدرستی ایفا خواهند کرد که ذینفع باشند.
شهردار رشت گفت: کشورهای موفق در گردشگری بالاترین اشتغالزایی و تولید منابع ناخالص ملی رادارند .
او با اشاره به تشکیل دبیرخانه محیطزیست شهرهای جاده ابریشم در رشت گفت: ۳۳۰ شهر خارج ایران را در این دبیرخانه راه خواهند یافت البته به شرطی که مشکل ترافیک، پارکینگ زباله و……در این شهر حل شود.
نصرتی دستگاههای متولی مثل گردشگری و شهرداریها را ناظر حوزه گردشگری خواند و گفت: شهر رشت استعداد بینظیری دارد اما به شرطی ذینفعان چون قطعات پازل بهخوبی در کنار هم قرار گیرند
گامهای خوب رشت در زمینه تثبیت عنوان در یونسکو
محمدحسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به لزوم برنامهریزی شورا در مبحث سرمایهگذاری گردشگری گفت: حضور چهرههای ملی برای ارتقا شهر در حوزه گردشگری در شهری از شهرهای خلاق یونسکو امید است گامهای خوبی برداشته شود.
او افزود: در این دو سالی که گذشت شهر رشت در زمینه تثبیت خود در یونسکو گامهای خوبی برداشته است، لذا امید است در آینده نزدیک در زمینه توسعه شهری و برندیک در حوزه گردشگری نیز موفقیتهایی را کسب نماید.
رشت در فرهنگ، موسیقی و محیطزیست هم میتواند به برند تبدیل شود
محمدحسن علیپور سوق دادن افراد به تفریحات سالم را از عوامل جذابیت اقتصادی دانست و گفت: در شهر خلاق باید به ایده و نظرات ذینفعان توجه داشت.
نائب رئیس کمیسیون بهداشت و محیطزیست شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر ضرورت شناسایی جامعه خلاق خاطرنشان کرد: شهر رشت نهتنها در حوزه غذا بلکه در فرهنگ، موسیقی و محیطزیست میتواند برند باشد.
فقط گردشگران مکان، موضوع گردشگری نیست
در ادامه نشست دکتر هل فروش نیز ضمن قدردانی از برنامهریزی فاطمه قدیمی مدیر روابط عمومی شهرداری و دعوت دکتر نصرتی در خصوص هوشمند سازی شهر رشت گفت: مرکز هوشمند سازی شهرها در دانشگاه امیرکبیر باهدف هوشمند سازی شهرها راهاندازی شده است.
این استاد دانشگاه تکنیکال وین-اتریش منابع محدود را لزوم هوشمند سازی شهر خواند و گفت: این محدودیت چه در منابع بودجهای و چه منابع انسانی و… لحاظ خواهد شد. لذا در درجه اول برای کشوری مثل ایران که منابع آن بهخصوص منابع مالی محدود است با به فکر هوشمند سازی شهر بود.
وی افزود: هدف از هوشمند سازی شهری ارتقا کیفیت سطح زندگی شهروندان است،بنابراین باید ساختارها باید در یک سیستم برنامهریزیشده قرار گیرد.
هل فروش با تاکید بر اینکه یک شهر هوشمند معمولاً یک سیستم را تعریف میکند.، تصریح کرد: در چهارچوب هوشمند سازی شهر اقتصاد پایدار برمبنای شهر هوشمند براساس نظریه تئوری و سیستم بناشده است.لذا شهردار با ورود در مسند شهرداری باید به اطلاع جامع ای سیستمهای شهر دست یابد تا با توجه بهتمامی زیرسیستمها با کمک ابزار خلاق و نوگرا طرح هوشمند را ارائه دهند.
این پژوهشگر یادآور شد: در مدیریت شفاف برای هوشمند سازی شهر یک سری اطلاعات بهروز با تعریف شاخصهایی از طریق آموزش در اختیار مردم و سازمانها قرار خواهد گرفت.
استاد دانشگاه تکنیکال وین اتریش بحث اقتصاد هوشمند را بسیار مهم خواند و گفت: با توجه به راهاندازی استارتاپ ها با همراهی دانشگاهها و متفکرین شهرها. اقتصاد پایدار شهری میسر خواهد شد.
دکتر هل فروش افزود: شهرها همواره سعی دارند هم زیرساختهای خود را توسعه دهند وهم خدماترسانی داشته باشند که در این زمینه شایسته است تا شهرها در یک ارتباط جهانی به بهینه کاوی خود بپردازند .
استاد دانشگاه تکنیکال وین اتریش، دانش را کلید اصلی توسعه خواند و افزود: دانشهای بومی با بهینه کاوی و خلاقیت باید با توجه به اهداف شهر سنجیده شود.
دکتر هل فروش خلاقیت را دیگر عامل توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: گردشگری فقط گردشگران، مکان موضوع گردشگری نیست ،بلکه با علم بر این که چه کسی میآید میتوان برنامهریزی داشت چراکه جهانیشدن با یک الی دو محصول میسر نخواهد شد. بلکه باید دادههای خود با توجه به دانش بومی و بهینهسازی توسعه داد.
این استاد دانشگاه وین با تاکید بر عدم وجود ساختار دولتی در حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: گردشگری مربوط بخش خصوصی است. لذا بخش خصوصی میتواند گردشگری را توسعه دهد و بخش دولتی چون شهرداری نقش نظارتی و کنترلی را بر عهده خواهد داشت.
ثبت ۴۵ مدل گردشگری در جهان
وی از وجود ۴۵ مدل گردشگری ثبتشده در جهان خبر داد و اذعان داشت: با شناسایی الویت ها و برنامهریزی برای ایجاد . یافتن بازاریابی ، شناخت ظرفیت مردم شهر ، مدیران شهری و بیان ضرورت آن دیگر نیازی به جستجوی سرمایهگذار و دخالت بخش دولتی نیست بلکه در آن صورت سرمایهگذار خود به دنبال این شهر خواهد آمد.
دکتر هل فروش با تاکید بر ضرورت آموزش نیروی انسانی در توسعه گردشگری یادآور شد: ما برای شهر نیازمند یک سری مدیران توانمند هستیم.
وی در خصوص چهارچوب گردشگری و حوزههای پیرامونی آن خاطرنشان کرد: ساختارهایی چون کنسرتها ، سالن اپراها، پارکها و فضاهای عمومی، بناهای تاریخی ، بخش کشاورزی، فستیوالهای شهری فروشگاههای بزرگ و برند و……کاملا در خدمت گردشگری است، بنابراین شهرها با ایجاد محصول خاص با توجه به پتانسیلهای درونزایی آن شهر میتوانند گامهای بلندی در توسعه پایدار خود بردارند.
وی با تاکید بر ضرورت هویت شهری گفت: شهر رشت در حفظ بناهای تاریخی خود تقریباً موفق عمل کرده است.
هل فروش با اشاره به ثبت موفق شهر رشت در یونسکو به شهر خلاق خوراک گفت: این موفقیت را به مردم شهر رشت تبریک عرض میکنم حضور دکتر نصرتی یک فرصتی در شهر رشت است که امیدواریم ذینفعان از این فرصت بهخوبی استفاده ببرند.
۸۲ درصد درآمد ناخالص ملی کشورهای پیشرفته و آمریکا از صنعت گردشگری است؛ سهم ایران یک درصد
دکتر یارزاده هم در ادامه نشست با اشاره تجارب دکتر هل فروش گفت: موضوع شهر هوشمند در راستای شناخت داشتههای ماست و ما باید بدانیم که داشتههای خود را چگونه پردازش و به اقتصاد پایدار برسیم.
او گفت: ۸۲ درصد درامد ناخالص ملی کشورهای پیشرفته و آمریکا از گردشگری است درحالیکه سهم ایران یک درصد است.بنابراین شایسته است تا با شناخت پتانسیلها و ارتباط دیتا و مدیریت شهری و برندیک شهری در حوزه گردشگری ورود کنیم.
دکتر یارزاده با تبریک موفقیت شهر رشت در یونسکو بهعنوان تنها شهر خلاق ایران در حوزه خوراکشناسی یادآور شد: باید این موضوع را به حوزه بینالمللی بسط دهیم و این مستلزم یک برنامهریزی صحیح است ِ
در ادامه هریک از حاضرین به بیان پیشنهادهای و نقطه نظرات خود در راستای بسط و توسعه گردشگری پرداختند.
ارسال دیدگاه