حرف تازه – قاسم مصفا مسئول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در گفتگویی رسالت مهم روابط عمومی ها را تشریح کرد.
۲۷ اردیبهشت در تقویم ملی ایران به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است. روابط عمومی آمیزه ای از هنر، ادبیات، مدیریت، روانشناسی، روانکاوی، جامعه شناسی، قدرت راهبری، روزنامه نگاری، رسانه شناسی و فنون ارتباطات که با جوهر ذوق و سلیقه ذاتی مردم دوستی و مردم باوری به پدیدهای در خدمت مصالح عمومی جامعه تبدیل میشود یا به عبارت دیگر میتوان روابط عمومی را هنر پل زدن به دل مخاطبان و انتقال همه موارد و مطالبی تعریف کرد که مخاطب به دنبال آن است.
امروز (۲۷ اردیبهشت) بنام روز روابط عمومی و ارتباطات نامگذاری شده است اما این نهاد همچنان حال و روز خوشی ندارد، اگر تا دیروز این نهاد روشنگر در گیر و دار مشکلات مالی و بودجهای بود یا همچنان از ضعف نیروی متخصص رنج میبرد اما این روزها دیگر این موارد آسیب و یا چالش این حوزه محسوب نمیشود بلکه نگاه تک بعدی و یک سویه به مقوله ارتباطات اجتماعی سبب شده از بعد جامعه شناختی یک دید «بله قربان گو» در میان مخاطبان عمومی جامعه از روابط عمومی شکل گیرد.
مخاطب امروز، مخاطب دیروز نیست، مخاطب امروز به قول نظریه رضایتمندی کنجکاو و جستجوگر است که به راحتی هر پیام و تبلیغی او را اقناع نمیکند. باید به مخاطب و خواستههایش احترام گذاشت باید مخاطب را آگاه کرد نه توجیه، اگر روابط عمومیها به این نکته کوچک توجه کنند شاید بسیاری از مشکلات حل شود. اما در کنار این نکته باید از آموزش مداوم نیروهای روابط عمومی غافل نبود در عصر ارتباطات، روابط عمومیها باید پیشرو در تکنولوژی و آگاه به امور مرتبط با کار خود باشند. شاید امروزه کم توجهی مسئولان و متولیان به امر آموزش در این حوزه را بتوان در کنار کمبودهای اعتباری و بودجهای به عنوان مهمترین چالش نام برد.
روابط عمومی اصل پذیرفته شده در مدیریت امروز
به بهانه روز ارتباطات و روابط عمومی گفتگویی انجام دادیم با مسئول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان که «قاسم مصفا» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در رسیدن به اهداف و برنامه هر مؤسسه، نهاد، و سازمانی داشتن ارتباط خوب با دیگر مؤسسات، نهادها و سازمانها است، اظهار کرد: از این رو داشتن واحدی به عنوان روابط عمومی برای شروع یک کار بسیار مهم و حائز اهمیت است.
وی افزود: آنچه که امروز به عنوان یک اصل اساسی در مدیریت پذیرفته شده، این است که افراد و مؤسسات برای رسیدن هرچه بهتر و راحتتر به مقاصد خود نیازمند به حسن رابطه و درک متقابل و توسعه تفاهم با یکدیگر و عموم مردم هستند.
مسئول روابط عمومی اداره کل ارشاد گیلان در ادامه شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت مردم نسبت به سازمان را یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی عنوان کرد و در تشریح رسالت مهم روابط عمومی ها گفت: روابط عمومیها باید با نیازسنجی، توجه به افکار عمومی و آینده نگری، توجه به نیاز مخاطبان، اطلاع رسانی دقیق و به موقع از پاسخگویی کلیشهای و کلی پرهیز کرده و همواره به صورت جامع و کامل به مخاطبان پاسخگو باشند.
روابط عمومیها باید با نیازسنجی، توجه به افکار عمومی و آینده نگری، توجه به نیاز مخاطبان، اطلاع رسانی دقیق و به موقع از پاسخگویی کلیشهای و کلی پرهیز کرده و همواره به صورت جامع و کامل به مخاطبان پاسخگو باشند
وی با بیان اینکه مردم از سرمایههای مهم روابط عمومیها محسوب میشوند، ادامه داد: توجه به افکار عمومی، نیازهای جامعه، برون رفت از شکل سنتی و بهره گیری از شیوههای نوین، احترام متقابل به مردم و افکار عمومی از دیگر ویژگیهای روابط عمومیها است.
مصفا با تأکید بر لزوم نگاه سیستمی به روابط عمومیها، تصریح کرد: وجود چنین نگاهی میتواند حرفه گرایی، انگیزش، مستندسازی، پژوهش، آموزش، تحقیق و پاسخگویی را به دنبال داشته باشد.
وی با بیان اینکه عدهای مهمترین وظیفه روابط عمومی را اطلاع رسانی میدانند، ادامه داد: این در حالی است که روابط عمومیها علاوه بر توجه به این بخش باید به مردم مداری و برقراری ارتباط فراگیر با مردم و جامعه نیز توجه ویژه داشته باشد.
عملکرد سنتی مانع پاسخگویی به نیاز مخاطب
مصفا تأکید کرد: متأسفانه شاهد بودیم که عملکرد سنتی روابط عمومیها سبب شده تا نتوانند به خوبی پاسخگوی نیاز مردم باشند لذا باید تلاش شود تا عملکرد روابط عمومیها از حالت سنتی خارج و به سمت استفاده از ارتباطات نوین و فراگیر حرکت کند.
مسئول روابط عمومی اداره کل ارشاد گیلان نبود مهارتهای لازم برای ایجاد ارتباط را از مهمترین مشکلات و چالشهای امروز این بخش عنوان کرد و افزود: عدم پاسخگویی متأسفانه میتواند زمینه ایجاد فساد در جامعه را فراهم و از سوی وجود شفافیت و نظام پاسخگویی صحیح میتواند این مشکل را برطرف کند.
وی با تأکید بر اینکه نظام مردم سالار باید با ارزش گذاری به افکار عمومی دارای روابط عمومی پاسخگو باشد، گفت: نظام پاسخگویی در روابط عمومیها برای ارتقا باید دارای کنترل و ارزشیابی باشد تا بتواند نواقص، کاستیها و محدودیتها را شناسایی و نسبت به رفع آن تلاش کند.
نظام مردم سالار باید با ارزش گذاری به افکار عمومی دارای روابط عمومی پاسخگو باشد
مصفا در ادامه با اشاره به جامعه هدف گسترده حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، تصریح کرد: روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با توجه به اینکه با طیف وسیعی از جامعه هنری، فرهنگی و رسانهای استان در ارتباط است تلاش کرده تا با ایجاد ارتباط دوسویه با این طیفها به نیازهای آنها در بخشهای مختلف پاسخ دهد.
وی همچنین به ایجاد ارتباط بین فعالان رسانهای با روابط عمومی سایر دستگاهها، نهادها و ارگانها اشاره و تأکید کرد: تلاش شده تا با ایجاد ارتباط دو سویه بین اصحاب رسانه که یکی از مهمترین زیر مجموعههای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است با سایر ارگانها در مقام پاسخگویی به افکار عمومی استان در همه بخشها و حوزهها برآیم.
مصفا با اشاره به ظرفیتهای موجود در عرصه اطلاع رسانی، بیان کرد: پذیرفتن این مسئولیت باید با همت، باور و مهارت، عشق و علاقه باید همراه شود تا نتیجه کار مطلوب و رضایت بخش باشد.
رسالت مهم روابط عمومی ها نیازسنجی و شفافیت و پاسخگویی است
ارسال دیدگاه