جلسه شانزدهم شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد؛

ردیف بودجه ۹۰۰ میلیونی برای مدیریت بحران توسط شهرداری

حرف تازه – شانزدهمین  جلسه علنی شورای شهر رشت دقایقی پیش  با حضور محمد حسن عاقل منش، اسماعیل حاجیپور ، حجت جذب، حامد عبداللهی، رضا رسولی، محمد حسن علیپور،فاطمه شیرزاد، احمد رمضانپور نرگسی، جلال الدین محمد شکریه و به ریاست سید امیرحسین علوی در عمارت شورای شهر رشت برگزار شد. امیر حسین علوی: با مردم وعده […]

حرف تازه – شانزدهمین  جلسه علنی شورای شهر رشت دقایقی پیش  با حضور محمد حسن عاقل منش، اسماعیل حاجیپور ، حجت جذب، حامد عبداللهی، رضا رسولی، محمد حسن علیپور،فاطمه شیرزاد، احمد رمضانپور نرگسی، جلال الدین محمد شکریه و به ریاست سید امیرحسین علوی در عمارت شورای شهر رشت برگزار شد.

امیر حسین علوی: با مردم وعده کردیم شورای شهرداری نباشیم/ روسای کمیسیون در ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دقت کنند

سید امیر حسین علوی در این جلسه با گرامیداشت یاد و خاطره سردارجنگل و تبریک به مناسبت هفته وحدت اظهار داشت: جوانترین شهید مدافع حرم در روزهای اخر آزادسازی سوریه از استان گیلان بود و در مراسم این شهید افراد مختلف از کشور حضور داشتند.

رئیس شورای شهر رشت افزود: سه ماه از شروع شورا می گذرد و قول داده بودیم که یک گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه را ارائه بدهیم که دوستان در حال آماده سازی آن هستند و روسای کمیسیون دقت کنند که موضوعی از قلم نیفتد و گزارش عملکرد خوبی به مردم ارائه بدهیم.

علوی با بیان اینکه برنامه ریزی بازدید از محلات با حضور مسئولین در حال برنامه ریزی است بیان داشت: درصددیم نیاز مردم با حضور مسئولان شهری برطرف شود و یک برنامه برای بازدید از ۱۵ ناحیه رشت در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: با مردم وعده کردیم که شورای شهرداری نباشیم و این موضوع را پیگیری می کنیم تا شورا عملکرد مناسبی داشته باشد.

رضا رسولی: خانه مشروطه پیگیری شود

رضا رسولی به عنوان ناطق اول این جلسه اظهار داشت: میرزا کوچک الگوی آزادی خواهی برای گیلان و ایران بود و رییس اولین جمهوری آسیایی بود که یک ستاره در تاریخ این مرز و بوم بود و ستارگان رشتی زیادی داریم که نتوانستیم از آنها به خوبی یاد کنیم و میرزا از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: در یک خواب عمدی به سر می بریم که لق لقه زبان ما شده است و مشروطه و جمهوریت با میرزا به ایران ورود پیدا کرد که ماحصل آن جمهوری اسلامی ایران بود.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت مطرح کرد: انتظار ما  این است  که خانه مشروطه پیگیری شود تا ردپای گذشتگان را بهتر جستجو کنیم.

رسولی اذعان داشت: طرحی را تقدیم شورا کردیم که در مورد شفاف سازی بود تا رفتارهای شعارگونه شفاف سازی شود و انتظار می رود به کمیسیون های مختلف ارجاع داده شود و  تسریع شود .

وی تاکید کرد: شهرداری و شورا متعلق به مردم است و یک سیستم خود پالایش با این طرح در شهرداری و شورا انجام می شود.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت ابراز داشت: در کمیسیون عمران و بودجه یک لایحه عوارض تشویقی را به جایی رساندیم و کارگروه  کمیسیون عمران به خوبی فعالیت می کند و لایحه عوارض تشویقی را در حال ارایه کردن هستند و یک جایزه را برای پرداخت نقدی آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ در نظر گرفته شده است.

رسولی ادامه داد: در صورت پرداخت عوارض کمیسیون ماده ۱۰۰ و ۷۷ جایزه ای در نظر گرفته شده است که می تواند موجی از پرداختها را برای شهرداری در پی داشته باشد.

رمضانپور نرگسی: وقتی از کوچه پس کوچه ها می گذرم خجالت می کشم

احمد رمضانپور نرگسی به عنوان ناطق دوم جلسه اظهار کرد: روز گذشته تاریخ تصویب قانون اساسی ایران بود که و افراد مبارزی در این راه قدم گذاشتند تا انقلاب به پیروزی برسد وقانون اساسی به فرمان امام راحل توسط خبرگان مردم تصویب شد و اینکه تا چه اندازه توانسته ایم به این قانون پایبند باشیم در این مجال نمی گنجد.

وی افزود: امیدوار مسئولان در جهت رفاه معلولان گام بردارند و حداقل نیازهای آنها را برطرف کنند.

عضو شورای شهر رشت ضمن گرامیداشت هفته وحدت اظهار کرد: رسول خدا در خیلی از نقاط از حق خود گذشت تا اسلام را گسترش بدهد و در استان گیلان به یمن هفته وحدت می توان ایجاد وحدت کرد.

رمضانپور نرگسی در ادامه خواستار برگزاری جلساتی با استاندار، نماینده ولی فقیه و مجمع نمایندگان برای بیان و پیگیری مشکلات مردم شد.

عضو شورای شهر رشت  ادامه داد: در کنار مسئولان  باید فکری به حال استان کرد و وقتی از کوچه پس کوچه ها میگذرم خجالت می کشم و حداقل خواسته مردم را پیگیری کنید. نه در گلسار و نه در دباغیان راه های مناسب وجود ندارد و  یک کارگروه باید تشکیل شود و این مساله آسفالت بررسی شود در شورای قبل نهضت آسفالت را پیگیری می کردند و میخواهم که این راه را ادامه بدهند و از رییس شورا می خواهم که این مساله را پیگیری کنند.

رمضانپور نرگسی بیان داشت: بسیاری از مردم استانهای  دیگر به ما حسودی می کنند و استانهای کمی افرادی همانند میرزاکوچک جنگلی را داشتند و باید از این ارزش ها پاسداری شود.

وی ضمن تبریک به مناسبت روز ۱۶ آذر، روزدانشجو بیان کرد: این روزها در کوچکترین روستاها نیز دانشگاه وجود دارد و دانشگاههای ما در زمان انقلاب پیشرو بودند و در زمان نظام شاهنشاهی دانشجویان با نظام طاغوت مبارزه کردند که سه جوان بزرگ جان خودشان در راه ایران فدا کردند.

حامد عبداللهی: هر روز آرامش مردم کمرنگ تر می شود/نتوانستیم آرامش را برای پرسنل شهرداری تامین کنیم

حامد عبداللهی به عنوان ناطق سوم این جلسه اظهار کرد:  افرادی که در شورا جمع شدند مسئول آرامش مردم هستند و سه هفته از زمانی که گفتم پل های عابر پیاده در رشت رها شده اند می گذرد و باید توجه بیشتری از سوی شهردار و مدیران مربوطه به این موضوع شود.

عبداللهی افزود: مردم مسکن مهر را رها کرده ایم و مردم دارای مشکلات  مختلفی در حمل و نقل مسکن مهر هستند.

عضو شورای شهر رشت با تاکید بر ضرورت حفظ آرامش برای پرسنل شهرداری گفت: شخصی را آوردیم که آسایش را برای مردم بیاورد و انتظار داریم که این موضوع را پیگیری کنند.

عبداللهی با بیان اینکه چاله چوله های شهر را چه کسی باید پیگیری کند گفت: هر روز آرامش مردم کمرنگ تر می شود و آوردن افراد غیر بومی در شهرداری یکی از مسایل مهم است در حالیکه افراد بومی باتجربه در شهرداری وجود دارند.

سید امیر حسین علوی: درخواست دیدار با مجمع نمایندگان را یک ماه پیش زده ایم

وی افزود: مشکل آسفالت شهر رشت سهمیه قیر نیست و در بحث های کیفیت تولید و اجرا و مصالح دچار مشکل هستیم که کمیسیون عمران باید پیگیر این موضوع باشد.

رئیس شورای شهر رشت تصریح کرد: این موضوع امکان پذیر است که بخواهیم یک جلسه با آقای استاندار برگزار کنیم و همچنین شهردار رشت با آقای نوبخت دیدار کردند و چند نامه به ایشان نوشتند و تمام مسایل مربوط به حوزه ریاست را پیگیری می کنم.

دستورات جلسه

دستور  تشکیل باشگاه فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت به صورت دو فوریت مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

رضا رسولی در این مورد توضیح داد:  خروجی از این هزینه های ورزشی ندیدم و می توانیم با دو فوریت موافقت کنیم و بعد این موضوع را رد کنیم و با پول آن یک فرهنگسرا بسازیم.

این دستور به صورت یک فوریت مورد تصویب اعضای شورا قرار گرفت.

دستور کار دوم مربوط به عوارض و خدمات سال ۹۷ بود که دو فوریت و یک فوریت آن رای نیاورد.

لایحه درخواست ردیف بودجه به مناطق شهرداری به دلیل احتمال وقوع بحران برف در رشت، مورد بررسی شورا قرار گرفت

فاطمه شیرزاد به عنوان رییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست، گفت: در سال ۹۶ برای بحران بودجه ای در نظر گرفته نشده و برای بحث کمک به شهرداری های مناطق بهتر است که مورد تصویب قرار بگیرد اما با توجه به بالا بودن مبلغ درخواستی باید نظارت کافی بر روی آن صورت بگیرد.

جلال الدین محمد شکریه در این باره اظهار کرد: ما یک استان جلگه ای هستیم و یک جایی باید این درایت در نظر گرفته شود و هنوز برف نیامده پشت مردم می لرزد و ایشالا موضوع آمدن بحران ها ختم به خیر شود و شهرداری باید در مورد بحران بودجه ای را در نظر بگیرد. هر چقدر مقدار بودجه بالا برود اما اگر عملکرد خوبی نداشته باشیم تاثیر خود را از دست می دهد.

خدابخشی مدیر بودجه شهرداری در این جلسه گفت: سال گذشته یک بحران برف در شهر رشت داشتیم که انحراف در بودجه داشتیم و با توجه به شرایط سال قبل این طرح ارایه شده است. بستگی به نوع بحران میزان هزینه ها مشخص می شود و شاما اجاره ماشین آلات، خرید شن و نمک و البسه و تغذیه نیروها و هزینه های مشابه خواهد بود.

گفتنی است این طرح به صورت دو فوریت تصویب شد که ۹۰۰ میلیون تومان بودجه برای مناطق پنجگانه و شهرداری مرکز هریک به میزان ۱۵۰ میلیون تومان در این لایحه در نظر گرفته شده است و اسماعیل حاجی پور ناظر شورا در این خصوص شد.

آیین نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری رشت مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت

در حاشیه بررسی لایحه سرمایه گذاری رضا رسولی خواستار افزایش رقم اختیارات شهردار در مذاکره با سرمایه گذاران شد و با اعلام اینکه اصراری به رقم ۵۰ میلیاردی درج شده در آیین نامه ندارم تصریح کرد: اما با رقم ۸۰۰ میلیون تومانی سابق مخالفم. هیچ سرمایه گذار بزرگی با شهرداری که ۸۰۰ میلیون اختیارات دارد به صورت جدی مذاکره نمی کند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز گفت : مخالف دادن اختیارات بیشتر به شهردار نیستم اما باید مشخص شود اهرم نظارتی شورا بر عملکرد شهردار چگونه خواهد بود. ما به عنوان نماینده مردم در اینجا هستیم و باید بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم. 

امیرحسین علوی خاطر نشان کرد: تمام املاک شهرداری رشت حدود ۲۷۰ میلیارد تومان است و اگر ساختمان های اصلی را در نظر نگیریم ۵۰ میلیارد تومان حدود یک چهارم کل دارایی های شهرداری رشت است؛ آن هم در شرایطی که در برخی موارد مساله سند املاک نیز مشخص نیست. 

رئیس شورا در ادامه با تاکید بر اینکه باید حدود اختیارات شهردار در مذاکرات با سرمایه گذاران افزایش یابد گفت: پیشنهاد مشخص بنده این است که شهردار رشت مسائل اینچنینی را به صورت لایحه دو فوریتی به شورا ارسال کند و شورا موظف به بررسی و تصویب در اولین جلسه باشد تا عضو شورا همانند یک شهروند از روی آگهی فراخوان متوجه موضوعات نشود. 

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان بی اعتمادی بین شورا و شهرداری وجود ندارد گفت: به دنبال مکانیزمی هستیم که ضمن افزایش حدود اختیارات شهردار، وظیفه نظارتی شورا بر اموال و دارایی های شهرداری رشت نیز کمرنگ نشود.

رسولی هم در ادامه گفت: اصراری به رقم ۵۰ میلیارد تومان ندارم اما اعتقاد دارم باید اختیارات شهردار افزایش یابد و در صورت مشاهده تخلف می توانیم وارد عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته مکانیزم نظارتی ما مکانیزم کارآمدی نبوده است.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری تاکید کرد: قطعا فراخوان های شهردار باید به صورت مکتوب به شورا اطلاع داده شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا هم در ادامه گفت: هم افزایش حدود اختیارات شهردار در مذاکره با سرمایه گذاران  و هم نظارت دقیق اعضای شورا ضرورت دارد. 

در ادامه با پیشنهاد اسماعیل حاجی پور بررسی لایجه جذب سرمایه گذاری به هفته آینده موکول شد.

جلسه آینده شورا با رای گیری اعضا دوشنبه هفته آینده برگزار می شود.

صبح رشت – حرف تازه