گزینه های شهرداری رشت (قسمت ششم)

رحیم شوقی گزینه ای جوان و قابل اتکا/ انتخابی برای کار در سکوت نه افزایش مشارکت های مردمی

با حذف ۷ گزینه و انتخاب سه گزینه نهایی شهرداری رشت توسط شورا، بعد از بررسی وضعیت امیرحسین علوی (اینجا بخوانید) و ناصر عطایی (اینجا بخوانید)، قصد داریم در ششمین قسمت این گزارش بررسی بیشتری در خصوص وضعیت رحیم شوقی نیز داشته باشیم.

اختصاصی حرف تازه – بهنیا ثابت رفتار: با حذف ۷ گزینه و انتخاب سه گزینه نهایی شهرداری رشت توسط شورا، بعد از بررسی وضعیت امیرحسین علوی (اینجا بخوانید ) و ناصر عطایی (اینجا بخوانید )، قصد داریم در ششمین قسمت این گزارش بررسی بیشتری در خصوص وضعیت رحیم شوقی نیز داشته باشیم.

نگاهی به سوابق رحیم شوقی

رحیم شوقی چهارده فرزند شهید حسین شوقی و برادر فرهاد شوقی (عضو چهارمین دوره شورای شهر رشت) است. او تنها ۳۷ سال سن دارد و دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران و دکتری جغرافیای روستایی است. در سوابق کاری او مواردی نظیر معاونت مدیرکل فنی استانداری گیلان به مدت دو سال، مدیرکل فنی استانداری گیلان به مدت چهار سال، معاونت فنی و عمرانی منطقه آزاد انزلی و سرپرستی معاونت امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی دیده می شود.

گزینه ای که زمانی تمایل به مسئولیت شهرداری رشت نداشت؟

از رحیم شوقی پیش از این و در شورای پنجم نیز به عنوان یکی از گزینه های شهرداری رشت یاد می شد که در آن زمان تمایل چندانی به حضور در این مسئولیت نشان نداد تا جایی که حرف و حدیث های مختلفی پیرامون این موضوع شکل گرفت و شنیده هایی غیررسمی حاکی از آن بود که شوقی به دلیل درآمد بالا در منطقه آزاد ضرورتی نمی بیند که در مسئولیت سنگینی چون شهرداری رشت قرار بگیرد؛ هرچند این شنیده ها هرگز به طور رسمی تایید نشد…

رحیم شوقی گزینه ای جوان و قابل اتکا

گذشته از این نوع شنیده ها، برادران شوقی را نیز باید همانند سیدامیرحسین علوی از جمله جوانان آینده داری دانست که در همین سن و سال به شهرت و مسئولیت های مناسبی رسیده اند. به ویژه رحیم شوقی که با در اختیار داشتن کارنامه اجرایی مناسب و تحصیلات مرتبط بدون شک امروز گزینه ای قابل اتکا برای شهرداری رشت است. برادر او نیز ارتباط بسیار نزدیکی با یکی از نمایندگان مجلس دارد و شاید این مساله نیز تا رسیدن او به فینال انتخاب شهردار بی تاثیر نبوده باشد. بدون شک رحیم شوقی نیز با توجه به ویژگی های فردی و مدیریتی، ظرفیتی است که نباید به سادگی از کنار نام او گذشت چرا که مدیران جوان با اصالتی گیلانی همچون رحیم شوقی و سید امیرحسین علوی می توانند در سالهای آتی بخش عمده ای از مشکلات شهر رشت را رفع نمایند.

گزینه مناسب برای کار در سکوت نه افزایش مشارکت های مردمی

یکی از ویژگی های بارز رحیم شوقی عدم تمایل او به مصاحبه و دیده شدن های رسانه ای است. در این سالها کمتر شاهد مصاحبه های او بوده ایم و کمتر از بسیاری از مدیران نام او را شنیده ایم. این ویژگی در مجموعه مدیریت شهری می تواند مزایا و معایبی را به همراه داشته باشد. از یک سو میتواند حواشی کمتری را رقم بزند و این جنبه مثبت ماجراست و از سوی دیگر ارتباط مناسب شهروندان با شهردار را آنطور که در برخی ادوار شاهد بوده ایم رقم نخواهد زد. شاید شوقی بتواند آن چنان موفق و عملگرا باشد که مردم در کوچه و خیابان از او به نیکی یاد کنند و یا شاید هم همین مساله به پاشنه آشیل او تبدیل شود و در صورت انتخاب اقدامات مناسبش نیز نتواند به درستی اطلاع رسانی شود و او را در میان مردم محبوب نماید. شاید اگر او یک دهه زودتر در این موقعیت قرار می گرفت با توجه به کمتر بودن رسانه های جمعی به مشکل خاصی بر نمی خورد اما در شرایط فعلی به نظر می رسد ارتباط بسیار اندک او با مردم و رسانه ها نمی تواند ویژگی چندان مثبتی برای حضور در جایگاه شهرداری باشد.

سابقه عمرانی مناسب اما شناخت کمتر از شهر و شهرداری رشت

یکی از تفاوت های مهم رحیم شوقی با دو گزینه دیگر در این مساله است که او هرچند اصالتا گیلانی است اما ارتباط چندان نزدیکی با شورا و شهرداری رشت نداشته و شاید حضور برادرش در دوره چهارم نزدیک ترین دوران او را با مجموعه مدیریت شهری رشت رقم زده است. اما این تمام ماجرا نیست و از سوی مقابل او در این مدت سوابق عمرانی و اجرایی بیشتری در کارنامه خود ثبت کرده است.

از آنجا که مدیریت شهری نیاز به مجموعه ای از عوامل دارد و تنها بحث عمرانی مطرح نیست باید شورانشینان با بررسی دقیق شرایط شهر رشت و ظرفیت های گزینه های موجود نسبت به بهترین انتخاب اقدام نمایند. بدون شک شهر نیازمند توسعه همه جانبه در زمینه های مختلف است و این مهم جز با شناخت دقیق، توانمندی و انگیزه لازم محقق نخواهد شد.  باید تصمیم نهایی در خصوص انتخاب شهردار و سبک سنگین کردن مزایا و معایب هر گزینه را به شورا سپرد تا ببینیم در آینده نزدیک چه اتفاقاتی در این خصوص رقم خواهد خورد…

رحیم شوقی گزینه ای جوان و قابل اتکا

 


بیشتر بخوانید:

سید امیرحسین علوی ظرفیتی جوان در قحط الرجال انتخاب شهردار رشت/ از پشتوانه رای مردمی تا یک دهه حضور در کنار مدیریت شهری