هیچ کس اعضای شورا را تحت فشار نگذاشت

رای مستقل شفیعی در پروسه استیضاح شهردار رشت | از شواهد موجود تا نطق آخر

انتظار می رود حالا که اکثریت اعضای شورا کمر به برکناری زودهنگام علوی بسته اند دست کم به مردم رشت حق بدهند نگران شهرشان باشند آن هم در شرایطی که طی ۴ ماه، دومین طرح سوال مطرح می شود و اکثریت اعضا اصلا به دنبال شنیدن پاسخ های شهردار شهرشان نیستند!

اختصاصی حرف تازه، استیضاح سید امیرحسین علوی شهردار رشت حواشی بسیاری را رقم زده است. از یک سو موضع تند اسدالله عباسی استاندار گیلان که اتفاقات اخیر مدیریت شهری رشت را «بچه بازی» نامید و اعلام کرد «سکوت در برابر رفتارهای شورا و شهرداری شکسته خواهد شد» و از سوی دیگر اظهارات تند و تیز جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه «شورا یک میلیون نفر را معطل کرده است» و «هیچ شهری به اندازه رشت شهردار عوض نمی کند» و پیغامی که در خصوص «التماس معاون وزیر برای نجات رشت» آورد و… همه و همه نشان می داد «بزرگان» شهر رشت، استان گیلان و حتی کشور نگران حال و روز رشت و تغییرات پیاپی مدیریتی هستند.

با این حال تمام این مواضع به عنوان تکلیف مدیران بالادستی در مسئولیت خود شناخته می شود و بدون شک هیچ کدام آنها، عضو خاصی از شورا را تحت فشار نگذاشته اند که «نباید» رای به برکناری شهردار بدهی. این مواضع در واقع انعکاس دغدغه تک تک شهروندانی است که دل در گرو رشد و توسعه شهر رشت و ثبات و آرامش آن دارند. مردمی که گویا صدایشان به نماینده و استاندار و وزارت کشور نیز رسیده است اما هنوز نتوانسته اند حرفشان را به گوش شورا برسانند!

شواهد نشان می دهد اگر قرار بود شایعات مبنی بر هماهنگی کامل شمس شفیعی با جبار کوچکی نژاد و اعمال فشار آقای نماینده صحت داشته باشد اصلا نیاز به چنین اظهارات تند و تیزی از سوی نماینده رشت نبود و با یک نشست غیررسمی و همراه ساختن این عضو شورا، ترکیب موافقان ادامه کار علوی ۴ نفره میشد و عملا استیضاح منتفی بود. همین مساله نشان می دهد تمامی شایعاتی که در خصوص تصمیمات غیرمستقل اعضایی مثل شفیعی مطرح می شود بی اساس است. از سوی دیگر شمس شفیعی خودش نیز در نطق جلسه امروز شورا اذعان داشت «عده‌ای در فضای رسانه‌ای و بعضی پیج‌های اینستاگرامی به دنبال ایجاد حواشی هستند و می‌گویند اعضای استیضاح‌کننده از سوی نهادی تحت فشار هستند در حالی‌که اصلاً تحت فشار نبودیم.»

هرچند دو تن از اعضا پیش از این بیان کرده اند که تماس هایی با آنها گرفته شده و تمرکزشان را به هم ریخته است اما احتمالا این تماس ها نیز از جانب مردم و شهروندانی است که نگران اوضاع شهرشان هستند. مردمی که روزی به همین افراد کمک کردند تا نماینده آنها در شورا باشند و امروز نظر و خواسته گروه های مختلف آنها اهمیت چندانی برای اعضا ندارد. البته انتظار می رود حالا که اکثریت اعضای شورا کمر به برکناری زودهنگام علوی بسته اند دست کم به مردم رشت حق بدهند نگران شهرشان باشند آن هم در شرایطی که طی ۴ ماه، دومین طرح سوال مطرح می شود و اکثریت اعضا اصلا به دنبال شنیدن پاسخ های شهردار شهرشان نیستند!