پیروزی رئال و بارسا بر یوفا

رای دیوان عدالت به نفع سوپرلیگ اروپا !

رای دادگاه در پرونده سوپرلیگ امروز به سود سوپرلیگ اعلام شد. اتفاقی که می‌تواند دنیای فوتبال را برای همیشه تغییر دهد.

به گزارش حرف تازه به نقل از ورزش سه ، سوپرلیگ که به رهبری رئال مادرید و بارسلونا تأسیس شد موافقان و مخالفان زیادی را به دنبال داشته است. برخی بر این باورند که سوپرلیگ فوتبال را محدود به باشگاه‌های ثروتمند می‌کند، در حالی که موافقان این پروژه معتقد هستند که این لیگ باعث پیشرفت باشگاه‌های کوچک‌تر نیز خواهد شد و به جذابیت فوتبال کمک بزرگی خواهد کرد.

1969475

در هر حال این پروژه با دخالت یوفا و نهادهای دیگر متوقف شد و با شکایت رئال مادرید و بارسلونا، حالا دادگاه تصمیم خواهد گرفت که در این پرونده پیچیده، حق با کدام طرف است. یوفا و فدراسیون‌های فوتبال کشورهای اروپایی، یا رئال مادرید و بارسلونا.

پس از مدت زیادی انتظار، رأی این دادگاه امروز اعلام شد و دیوان عدالت اداری رسما تایید کرد که شکل گرفتن سوپرلیگ قانونی است و یوفا نمی‌تواند مانع برگزاری آن شود. حکمی که می‌تواند آینده فوتبال را تغییر بدهد. اکنون باید دید اقدام بعدی مؤسسان چه خواهد بود.

1967412

 پوشش زنده خبری

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۹

باشگاه بایرن مونیخ هم با برگزاری سوپرلیگ مخالفت کرد. بایرن دو سال پیش نیز شرکت در این مسابقات را رد کرده بود.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۶

واکنش رسمی منچستریونایتد: موضع ما تغییر نکرده است. ما کاملا متعهد به شرکت در مسابقات یوفا و همکاری مثبت با یوفا، لیگ برتر و سایر باشگاه ها از طریق ECA برای ادامه توسعه فوتبال اروپا هستیم.

1966195
۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۶

اتلتیکو مادرید با سوپرلیگ مخالف است
اتلتیکو با صدور بیانیه ای مخالفت خود را با سوپرلیگ به صراحت اعلام کرد. خانواده فوتبال اروپا سوپرلیگ اروپا را نمی خواهد. آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا (به استثنای رئال مادرید و بارسلونا) و غیره سوپرلیگ را نمی خواهند. ما طرفدار محافظت از خانواده بزرگ فوتبال اروپا و لیگ های داخلی هستیم.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۳

اتحادیه فوتبال آلمان صراحتاً از مدل ورزشی فعلی فوتبال اروپا حمایت کرده و مسابقات خارج از یوفا را رد می‌کند. زمانی که بتوانیم حکم کامل را ارزیابی کنیم، با جزئیات بیشتری اظهارنظر خواهیم کرد.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۸

موندو دپورتیوو: سه باشگاه ترکیه‌ای گالاتاسرای، فنرباغچه و بشیکتاش قصد پیوستن به سوپرلیگ را دارند.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۶

واکنش مارگاریتیس شیناس، نایب رئیس کمیسیون اروپا
اصل بنیادی اروپا همبستگی است. حمایت همیشگی ما از یک مدل ورزشی اروپایی مبتنی بر ارزش‌ها قابل مذاکره نیست. فوتبال اروپا فقط برای نخبگان نیست.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۵

خاویر تباس توقف‌ناپذیر: من روی ۲۵ شام شرط می‌بندم که نه در دو سال، نه در شش و نه در هشت سال دیگر، سوپرلیگ وجود نخواهد داشت.

1969538

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۴

واکنش رسمی بریتانیا: سوپرلیگ به طور جهانی توسط هواداران، باشگاه‌ها و دولت محکوم خواهد شد. ما قانونی را معرفی خواهیم کرد که این امر را به واقعیت تبدیل می‌کند و از پیوستن باشگاه‌ها به مسابقات مشابه جلوگیری می‌کند.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۸

واکنش رسمی الخلیفی: من اسم این را سوپر لیگ نمی‌گذارم. برای ما مهم نیست آنها چه می‌کنند و هیچکس آنها را نمی‌خواهد. در گذشته فقط ۳ تیم بودند ولی الان فقط دو تیم باقی مانده: رئال و بارسلونا.

1960608

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۶

سری آ ایتالیا و در حاشیه رفتن با سوپرلیگ

گراوینا (رئیس فدراسیون): با سوپرلیگ، این خطر وجود دارد که اسکودتو به حاشیه برود.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۷

فرمت سوپرلیگ طبق ادعای برند رایشارت (مدیرعامل)

دو لیگ اول یعنی لیگ ستارگان و لیگ طلا، هر کدام دارای ۱۶ تیم هستند، در حالی که لیگ آبی از ۳۲ باشگاه تشکیل شده است.

– مشارکت بر اساس شایستگی ورزشی بدون اعضای دائم.

– صعود و سقوط سالانه بین لیگ‌ها. دسترسی به لیگ آبی بر اساس عملکرد در لیگ‌های کشوری خواهد بود.

– باشگاه‌ها بازی‌های رفت و برگشتی را در گروه‌های ۸ تایی انجام می‌دهند و هر باشگاه حداقل ۱۴ بازی در سال انجام می‌دهد.

– در پایان فصل، یک مرحله حذفی، صعودها و قهرمانان هر لیگ را معین می‌کند.

– در سال اول مسابقات، باشگاه‌ها بر اساس شاخصی از معیارهای عملکردی شفاف، انتخاب خواهند شد.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۱

سوپرلیگ زنان هم برگزار خواهد شد
۳۲ تیم به دو دسته تقسیم می‌شوند ۱۶ باشگاه در دو گروه هشت تایی. چهار تیم اول هر دسته، به یک چهارم نهایی راه می‌یابند. بازی‌ها برگشت در یک چهارم نهایی و نیمه نهایی و یک فینال در زمین بی‌طرف برگزار می‌شود. دو تیم از دسته اول سقوط می‌کنند، چهار تیم از دسته دوم سقوط می‌کنند و به‌جای آنها ۴ تیم از لیگ داخلی وارد می‌شوند.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۶

نشست خبری مهم چفرین، رئیس یوفا، در واکنش به سوپرلیگ، ساعت ۱۶.۳۰ به وقت تهران شروع خواهد شد.

1969559

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۴

حمله بسیاری از باشگاه‌های لالیگا علیه سوپرلیگ با توییت‌ها و بیانیه‌های انتقادی

1969557

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۳

بولت سرشاخهسوپرلیگ در فصل ۲۶-۲۰۲۵ آغاز خواهد شد
به گفته خوزه فلیکس دیاز، خبرنگار مارکا، این رقابت‌ها می‌تواند در فصل ۲۶-۲۰۲۵ شروع شود و بنابراین فرمت جدید لیگ قهرمانان فقط یک سال طول خواهد کشید.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۲

باشگاه‌های لالیگا که امروز پنج‌شنبه بازی می‌کنند، به جز رئال مادرید، در اعتراض به سوپرلیگ، تی‌شرتی با شعار «در زمین به دستش بیار» خواهند پوشید.

1969554

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۳

شایعات سوپرلیگ: نخستین دوره سوپرلیگ احتمالا از تابستان ۲۰۲۵ آغاز می‌شود که به معنای پایان لیگ قهرمانان اروپاست.

مارسی، لیون، فاینورد، آیندهوون، بنفیکا، پورتو، باشگاه های ایتالیایی، ستاره سرخ بلگراد، اندرلخت و چندین باشگاه نام آشنای دیگر برای پیوستن به سوپرلیگ به توافق رسیده‌اند. این باشگاه‌ها سوپرلیگ را فرصتی استثنایی برای حل مشکلات مالی و بازگشت به شکوه گذشته خود می‌دانند.

دولت بریتانیا قصد دارد قانونی برای جلوگیری از حضور و عدم اعتراض باشگاه‌های انگلیسی در سوپرلیگ تصویب کنند. به دلیل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حکم وضع شده در داداگاه عدالن اروپا شامل حال باشگاه‌های انگلیسی نمی‌شود و دولت این کشور می‌تواند مانع از حضور آنها شود.

سرمایه‌گذاران آماده‌اند تا ۱۵ میلیارد یورو در سوپرلیگ سرمایه‌گذاری کنند.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۲

بیانیه رسمی بارسلونا: زمان آن فرا رسیده است که باشگاه‌‌ها کنترل بیشتری بر آینده خود داشته باشند. ما با برگزاری لیگ مخالف نیستیم. با وجود رقابت‌های بهتر اروپایی، لیگ‌های داخلی متعادل‌تر و رقابتی‌تر خواهند شد.

1969553

بارسلونا یک باشگاه ورزشی متعلق به مردم خود است و هیچ حمایت مالی دیگری جز آنچه از فعالیت خود می‌تواند به دست آورد، ندارد. در حال حاضر طرحی آماده شده و ما معتقدیم که به اتفاق به نفع باشگاه‌هایی است که منابع مالی نامحدودی ندارند.

ما معتقدیم زمان آن فرا رسیده که باشگاه‌ها کنترل بیشتری بر سرنوشت، آینده و پایداری خود در دست بگیرند. اول از همه، می‌خواهم کاملاً روشن کنم که موضع بارسلونا در مورد فرمت جدید مسابقات اروپایی به هیچ وجه با هدف رقابت با لالیگا یا به طور کلی لیگ‌های داخلی نیست.
اتفاقا برعکس، با رقابت بهتر اروپایی و منابع باشگاهی بیشتر، لیگ‌های ملی متعادل‌تر و رقابتی‌تر خواهند شد.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۴

فلورنتینو پرز، رئیس رئال مادرید، در واکنش به این پیروزی بزرگ و در بیانیه‌ای رسمی، گفت: «در رئال مادرید، ما با رضایت فراوان از تصمیم دیوان عدالت اداری اتحادیه اروپا که مسئول تضمین اصول، ارزش‌ها و آزادی‌های ماست استقبال می‌کنیم. ما در روزهای آینده دامنه این تصمیم را به دقت بررسی خواهیم کرد، اما پیش‌بینی می‌کنم دو نتیجه از اهمیت تاریخی بالایی داشته باشد.

1969549

اول اینکه فوتبال در سطح باشگاهی اروپا دوباره به انحصار تبدیل نشده و نخواهد شد. دوم اینکه از امروز باشگاه‌ها صاحب سرنوشت خود می‌شوند. باشگاه‌ها بر این باورند که این حق ماست که مسابقات اروپایی را تبلیغ کنیم که ورزش ما را مدرن می‌کند و به‌طور قابل‌توجهی طرفداران را از سراسر جهان جذب خواهد کرد. امروز فوتبال اروپا دوباره آزادی‌اش را به دست آورد و فوتبال و هوادارانش هم پیروز شدند.»

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۷

واکنش اینفانتینو، رئیس فیفا: اگر همه به (نظرات) یکدیگر احترام بگذاریم، فیفا نیز زنده خواهد ماند.

1969544

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۳

بیانیه رسمی یوفا: این حکم به معنای تایید یا تایید به اصطلاح “سوپر لیگ” نیست، بلکه نشان‌دهنده ضعف تاریخی در چارچوب مجوز قبلی یوفاست. یک ایراد فنی که قبلاً در ژوئن ۲۰۲۲ به رسمیت شناخته شده و به آن پرداخته شده بود. یوفا به قوام لیگ‌های داخلی اعتماد دارد. به قوانین جدید آن و به طور خاص، مطابقت آنها با تمام قوانین و مقررات اروپایی مربوطه.

یوفا بر تعهد خود برای دفاع از هرم فوتبال اروپا مصمم است و تضمین می‌کند که این هرم در خدمت منافع گسترده‌تر جامعه است. ما به همین شکل برگزاری و اداره فوتبال در اروپا ادامه خواهیم داد.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۶

بیانیه سازمانی فلورنتینو در ساعت ۱۱:۰۰ صبح
رئال مادرید در شبکه‌های اجتماعی خود اعلام کرده است که از ساعت ۱۱ صبح (۱۳:۳۰ تهران)، فلورنتینو پرز، بیانیه‌ای رسمی در تلویزیون رئال مادرید ارائه خواهد کرد. این اولین واکنش رئال پس از حکم سوپرلیگ خواهد بود.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۶

در صورت راه‌اندازی سوپرلیگ، به گفته خبرگزاری‌ها هر دو باشگاه بارسلونا و رئال مادرید یک میلیارد یورو از اسپانسرهای مالی سوپرلیگ دریافت خواهند کرد. حکم امروز دادگاه برای این پروژه بسیار کلیدی بود. در سال گذشته از طرف این لیگ با حدود ۶۰ باشگاه تماس گرفته شده است که این حکم می‌تواند نظر بسیاری از آنها را برای پیوستن به این پروژه تغییر دهد.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۳

خائومه رورس، مدیر مدیاست پرو: باران میلیونی که درباره آن صحبت می‌شود، نمی‌دانم از کجا خواهد آمد. حق پخش لیگ قهرمانان فعلی تا سال ۲۰۲۷ فروخته شده است. این سوپرلیگ نیست، بلکه چیز دیگری است. نه آلمان‌ها، نه فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها در این رقابت‌ها حاضر نخواهند شد.

1969531

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۹

مدیرعامل سوپرلیگ در ادعایی جالب گفت که برای همه دوستداران فوتبال بازی‌های سوپرلیگ را رایگان پخش خواهند کرد!

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۸

خاویر تباس، رئیس لالیگا: همان‌طور که قبلا هشدار داده بودم، مؤسسان سوپرلیگ شروع به مسموم کردن فضا کرده‌اند. آنها همیشه می‌توانستند مسابقاتی را خارج از محیط یوفا و فیفا برگزار کنند و این ممنوع نیست، موضوع شرایط آنها برای قرار گرفتن تحت سازمان یوفا و فیفاست. باید قوانین شفاف، روشن و عینی برای تصویب مسابقات وجود داشته باشد.

1969519

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۰

واکنش برند رایشارت، مدیر عامل سوپرلیگحالا دیگر باشگاه‌ها تهدید یا تحریم نخواهند شد. آنها در تصمیم‌گیری درباره آینده خود آزادند.

ما حق رقابت را به دست آورده‌ایم. انحصار یوفا تمام شده است. فوتبال حالا برای سود بردن همه است. باشگاه‌ها دیگر نباید از تحریم‌ها بترسند و اکنون می‌توانند آینده خود را تعیین کنند.

1969517

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۳

اولین واکنش رسمی به حکم دیوان عدالت اداری از سوی لالیگا

امروز بیش از هر زمان دیگری به یاد داریم که «سوپرلیگ» یک مدل خودخواه و نخبه‌گراست.

هر شکل برگزاری‌ای که وابسته به لیگ‌های داخلی نباشد، مدلی بسته و غلط است. فوتبال اروپا قبلاً حرفش را زده، بنابراین اصرار نکنید.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰

حکم رسمی: قوانین فیفا و یوفا در مورد غیرقانونی بودن سوپرلیگ مغایر با قانون اتحادیه اروپاست و به این ترتیب شکل گرفتن رقابتی موازی با رقابت‌های یوفا بلامانع است.

یوفا و فیفا از قدرتشان سوءاستفاده کردند و حق جلوگیری از تشکیل سوپرلیگ را ندارند. این کار یوفا و فیفا خلاف قوانین اتحادیه اروپاست.

1969512
1969513

گزارش کامل را در ورزش سه بخوانید.