در جلسه کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت مطرح شد؛

راه اندازی کاروان سلامت در مدارس | آغاز به کار کلینیک جامع سالمندی در رشت | برگزاری نخستین سالانه شهر دوستدار سالمند رشت

در جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت از راه اندازی کاروان سلامت در سطح مدارس رشت خبر داده شد.

به گزارش قلم آزاد، حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت در ابتدای جلسه این کمیسیون  ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان، در خصوص موضوع بهداشت مدارس، بیان داشت: طی جلساتی که در آموزش و پرورش نواحی ۱ و ۲ داشتیم مباحث مربوط به تفکیک زباله از مبدا مورد تاکید قرار گرفت و اقدامات مناسبی نیز تاکنون در این زمینه انجام شده اما کافی نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت برخی مدارس از لحاظ سرویس بهداشتی، آبخوری، رنگ آمیزی، سقف و دیگر موارد بهداشتی قابل قبول نیست خاطر نشان کرد: بهبود وضعیت بهداشت مدارس ضروری است و انتظار می رود اقدامات ملموس تری در این زمینه انجام شود.  راه اندازی مجدد کاروان سلامت می تواند به این موضوع کمک کند.

محمدحسن عاقل منش دیگر عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله، رهبر جبهه مقاومت لبنان، اظهار داشت: در خصوص بهداشت مدارس در ادوار مختلف شورا فعالیت های مختلفی را تجربه کرده ایم. در هر دوره با توجه به همکاری تنگاتنگ آموزش و پرورش و معاونت بهداشت علوم پزشکی با مدیریت شهری و کمیسیون بهداشت شورا، اقداماتی انجام شد و راه اندازی کاروان سلامت از جمله این اقدامات بود.

عاقل منش افزود: احساس مسئولیت کردیم تا با نظرسنجی از مدارس، اقلام بهداشتی مورد نیاز آن دسته از مدارسی که نیاز بیشتری داشتند را تامین می کردیم. کاروان سلامت ضمن تامین برخی اقلام بهداشتی، در زمینه آموزش های بهداشتی به ویژه در حوزه بهداشت فردی فعالیت های موثری داشته است. اگر برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد در این دوره نیز می توانیم با معرفی تعدادی از مدارس محروم، کاروان سلامت را مجدد راه اندازی کنیم و توجه مسئولین و خیرین را به آن مدارس جلب کنیم.

هادی رمضانی دیگر عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری نیز در ابتدای سخنان خود شهادت سید حسن نصرالله و یاران ایشان را تسلیت گفت و در ادامه تصریح کرد: مشکلات بهداشتی مربوط به مدارس، مشکل دیروز و امروز نیست. اگر فکر اساسی در این زمینه صورت نگیرد اتفاق ویژه ای رخ نخواهد داد. برخی مدارس فرسوده هستند و یارانه و بودجه ای به آنها تعلق نمی گیرد. برای بازسازی و بهسازی بودجه مناسبی وجود ندارد و مدیر مربوطه نیز کار ویژه ای نمی تواند انجام دهد.

رمضانی در ادامه پیشنهاداتی را در زمینه بهداشت مدارس مطرح کرد و افزود: مدیریت شهری در خصوص داخل محوطه مدرسه نمی تواند اقدامی انجام دهد. تشکیلات آموزش و پرورش باید بازنگری در زمینه بهداشت مدارس داشته باشد. طی دیدار با نمایندگان مجلس و با کمک دولت و استانداری باید دست به دست یکدیگر دهیم و نقصانی که وجود دارد را برطرف کنیم. راه اندازی کاروان سلامت نیز میتواند توجه مسئولین را به اینگونه مدارس جلب کند.

علی مقصودی رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت نیز عنوان کرد: در سال گذشته با کمک پیمانکار، بحث آموزش در مدارس به خصوص در زمینه تفکیک از مبدا و ساعت قرار دادن زباله در معابر را دنبال کردیم و امسال نیز پس از برگزاری فراخوان، جهاد دانشگاهی به عنوان یک تیم علمی و دانشگاهی برنده شد و به بحث آموزش ورود خواهد کرد و کار آموزش بهداشتی مدارس را پیش خواهیم برد.

گزارش وضعیت بهداشت مدارس نواحی ۱ و ۲ رشت

خانم نادم به نمایندگی از آموزش و پرورش گزارشی از وضعیت بهداشت مدارس ارائه کرد و اظهار داشت: کمبود اعتبارات بهداشتی و نیروهای خدماتی در مدارس از جمله این مشکلات است. در بحث مکمل یاری دانش آموزان بابت توزیع مکمل ها، همکاری آموزش و پرورش با مراکز بهداشت وجود دارد. اما کمبود مراقب سلامت یا همان مربی بهداشت مدارس همچنان وجود دارد. در خصوص توزیع شیر، در مواردی بحث سلامت شیر مطرح بوده است. در بحث توزیع مکمل ها، مسئولیت به آموزش و پرورش سپرده می شود و آموزش و پرورش شرایط نگهداری مکمل ها در وضعیت مناسب را ندارد. بوفه مدارس، سرویس های بهداشتی و آبخوری ها نیز شرایط بهداشتی مطلوبی ندارند.

دکتر محمود رضوانی نیز خاطر نشان کرد: در خصوص مدارس چند نگرانی عمده وجود دارد. شروع فصل مدارس با شروع فصل بیماری های تنفسی همراه است. بیمار شدن یک دانش آموز می تواند کلاس و مدرسه را به تعطیلی بکشاند. در این زمینه نیاز به مراقبت ویژه ای وجود دارد. گیلان چاق ترین استان کشور است و دانش آموزان ما نیز چاق ترین دانش آموزان هستند و نمی توان انتظار داشت در آینده بیماری هایی چون دیابت در این دسته از دانش آموزان در دو یا سه دهه آینده وجود نداشته باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود:  افزود: مصرف شیر دانش آموزان باید از بوفه های مدارس آغاز شود. مکمل هایی مثل ویتامین D باید در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد. سطح ویتامین D افراد در گیلان بسیار پایین است. همچنین وضعیت سرویس های بهداشتی مدارس نیز مناسب نیست. ضمن آن که کم تحرکی دانش آموزان از دیگر مشکلات است.

دکتر رضوانی با اشاره به راه اندازی کلینیک سالمندی رشت بیان داشت: مشابه این کلینیک فقط یک مورد در تهران وجود دارد. سالمندی مجموعه ای از مشکلات را دارد. کلینیک جامع سالمندی یعنی وقتی سالمند به این مرکز مراجعه کرد همه متخصصین در دسترس باشند و نیاز نباشد به مراکز مختلف مراجعه کند. کلینیک جامع سالمندی هنوز با ایده آل های ما فاصله بسیاری دارد اما برای شروع اقدام مناسبی بوده است.

خانم پاکدامن نماینده دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز بیان داشت: همه ما وظایفی در خصوص سالمندان داریم و پرونده الکترونیک سلامت سالمندان از وظایف علوم پزشکی گیلان برای همه سالمندان است. متاسفانه برخی سالمندان ما به مراکز بهداشت مراجعه نمی کنند تا غربالگری صورت بگیرد. بیش از ۱۲۰ هزار سالمند در شهرستان رشت ساکن هستند و پوشش مراقبت سالمندان باید افزایش پیدا کند. کلینیک سالمندی نیز در شهر رشت راه اندازی شده است. این کلینیک به حمایت همه حوزه ها نیاز دارد.

وی افزود: آگاهی بخشی در خصوص آلزایمر و راه های پیشگیری از آن از دیگر دغدغه ها است. پویش اجتماع محور، برای مشارکت سالمندان رشت در فعالیت های فیزیکی نیز نیاز به حمایت مدیریت شهری دارد. نکته دیگر اینکه مراکز بهداشتی سالمندان نیاز به مناسب سازی برای سالمندان دارند.

حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت  نیز در بخش پایانی جلسه از برگزاری نخستین سالانه شهر دوستدار سالمند رشت خبر داد.