حرف تازه – به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد انزلی ؛ مهندس امین افقی در این دیدار با اشاره به اقدامات سازمان متبوع خود در توسعه دیپلماسی اقتصادی و تکمیل زنجیره حمل ونقل چند وجهی اظهار کرد: با توجه تفاهم نامه های منعقده سازمان منطقه آزاد انزلی با مناطق ویژه “سن پترزبورگ” و “لوتوس” روسیه، آکتائو قزاقستان و همچنین ظرفیت های موجود در بنادر آستراخان، به دنبال افزایش میزان ترانزیت و صادرات از بنادر منطقه آزاد انزلی هستیم.
وی با بیان اینکه با سرمایه گذاری کشتیرانی دریای خزر در بندر سالیانکا روسیه ، یکی از مهمترین ظرفیت های کشورمان برای مبادله کالا با بندرآستراخان به عنوان یکی از دروازه های ورود ایران به اروپاست افزود: با توجه اقدامات انجام شده در راستای تسریع وتسهیل خدمات رسانی به فعالان دریایی وبندری و تجار در بندر کاسپین به دنبال توسعه همکاریها با کشتیرانی دریای خزر به عنوان بزرگترین ناوگان دریایی کشورهای منطقه در دریای خزر هستیم.
معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اتصال ریل به بندر کاسپین، کریدور شمال -جنوب عملیاتی می شود ادامه داد: با توجه به تحریم های اقتصادی ظالمانه باید نگاه ویژه به اقتصاد دریا محور در حوزه ی کاسپین و اوراسیا و توسعه ظرفیت های لجستیکی و ترانزیتی به ویژه کریدورهای عبوری از کشور داشته باشیم،
مهندس افقی با اشاره به کاهش هزینه های تخلیه و بارگیری در بنادر منطقه آزاد انزلی برای کالاهای وارد شده از مسیر کریدورهای عبوری تصریح کرد: معافیت های ومزایای قانونی منطقه آزادانزلی در حوزه تجارت فرامرزی، باعث جذب کالاهای جدید ومتنوع در بندر کاسپین شده و کالاهای کانتینری و ترانزیتی جهت حمل به کشورهای حوزه خزر و اوراسیا و همچنین عراق ، افغانستان و سوریه ، از جمله مواردی است که بیشتر مورد توجه تیم بازاریابی بندرکاسپین قرار دارد.
وی با اشاره دستاوردهای راه اندازی شاخه ایرانی ابر پروژه یک کمربند یک راه و مبادله بیش از ۱۰ هزار تی ای یو کانتینر از این کریدور از بندرکاسپین، افزایش صادرات و ترانزیت از این مسیر از اولویت های سازمان منطقه ازاد انزلی اعلام و ادامه داد: توسعه صادرات وترانزیت کالای کانتینری در دریای کاسپین از مهمترین برنامه های این سازمان بوده و در چند ماه اخیر اقدامات و مذاکرات خوبی در اینخصوص صورت پذیرفته است.
با صادرات از بندر کاسپین می توان فضای رقابت در تجارت دریایی را احیاء کرد
در ادامه این جلسه کاپیتان داوود تفتی مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به چالش ها و تجارت ناپایدار در مرزهای خشکی و تمایل تجار به تجارت از طریق دریا اظهار کرد: در تمام دنیا داد و ستد اصلی از دریا و مازاد آن از طریق راه آهن و در نهایت حمل و نقل جاده ای صورت می گیرد.
وی با اشاره به انتقال ۴هزار تی ای یو کالای کانتینری از بنادر جنوبی به شمال ادامه داد: علاوه بر روند رو به افزایش تجارت کانتینری، در حال برنامه ریزی برای به نوسازی و توسعه ناوگان شناورهای کشتیرانی دریای خزر هستیم و شناورهای فعلی ما هم از استانداردهای جهانی برای تردد دریایی برخوردارند.
کاپیتان تفتی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر با اظهار علاقه مندی به تقویت تجارت کانتینری با هم افزایی ظرفیت کشتیرانی دریای خزر و بنادر منطقه آزاد انزلی گفت: سیاست کشتیرانی دریای خزر ، مشتری محور بودن است و بر همان اساس، سبد حمل خدمات را به بنادر ارائه می دهد.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اعلام آمادگی برای اختصاص دو فروند شناور تجاری آن شرکت جهت برقراری خطوط منظم کشتیرانی از مجتمع بندری کاسپین ادامه داد: با صادرات از بندر کاسپین می توان فضای رقابت را احیاء کرد و معتقدم بندر کاسپین به دلیل استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی و مزیت های قانونی موجود می تواند کمک شایانی به صادرات در حوزه خزر کند.
گفتنی است در این جلسه مقرر شد به منظور رفع موانع تجارت و افزایش سرعت ترانزیت کالا از مسیر مجتمع بندری کاسپین در کشتی های وارده از مسیر کریدور چین، قزاقستان در اولویت پهلودهی قرار داده شوند وهمچنین خطوط لاینر جهت توسعه صادرات از مجتمع بندری کاسپین توسط شرکت کشتیرانی دریای خزر اختصاص یابد .
لازم به ذکر است یکی از تجار فعال در حوزه کاسپین و کریدور تجاری چین- قزاقستان- ایران و همچنین مدیر یکی از شرکت های کشتیرانی فعال در حوزه کریدور شمال – جنوب و رئیس انجمن سرمایه گذاران وکار آفرینان منطقه نیز در این جلسه حضور داشتند و در این جلسه گزارشی از اقدامات وظرفیت های بخش خصوصی منطقه برای توسعه مبادلات تجاری وترانزیتی از بندرکاسپین ارائه کردند.
با ساخت و تجیهز زیرساخت سردخانه ای و زنجیره تامین در بنادر شمالی (کاسپین انزلی !) و بندر سالیانکا و خطوط کشتیرانی ایران در دریای خزر !!! می توان به سادگی بازار میوه های باغی و سیفی کشورهای شمال اسیا ! خصوصا روسیه را در فصل سرما به سلطه ایران درآورد !!! بودن یک پایگاه اختصاصی برای ارتباط با تجار در بندر سالیانکا و همچنین متصل بودن ۵ خط ریلی به این بندر !!! امکانی است که کمتر کشوری در دنیا از آن برخوردار است !!! و ایران برخلاف کشورهای شمال آسیا در زمستان می تواند به سادگی میوه و سبزی تازه را تامین کند !!!!!