وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

راه آهن آستارا-آستارا گامی بزرگ برای توسعه روابط دو کشور ایران و آذربایجان است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گقت: راه آهن آستارا-آستارا، گامی بزرگ برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، منطقه گیلان، «دکتر محمود واعظی» پس از آیین کلنگ زنی احداث راه آهن بین المللی آستارا – آستارا که […]

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گقت: راه آهن آستارا-آستارا، گامی بزرگ برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، منطقه گیلان، «دکتر محمود واعظی» پس از آیین کلنگ زنی احداث راه آهن بین المللی آستارا – آستارا که با حضور مسئولان بلند پایه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه صفر مرزی آستاراچای برگزار شد، در جمع خبرنگاران خبرگزاری ها اظهار کرد: آغاز عملیات احداث این راه آهن، گامی بزرگ برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور است.

وی اتصال کشور به روسیه و کشورهای اروپایی را از دیگر دستاوردهای این طرح بزرگ برشمرد و افزود: اتمام این پروژه، جمهوری آذربایجان را به آب های آزاد خلیج فارس، هند و آسیای مرکزی متصل می کند.

دکتر واعظی کاهش فاصله دو هزار کیلومتری این مناطق با یکدیگر را دیگر دستاوردهای این کریدور عنوان کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه روابط به سرعت در حال گسترش می باشد و مشکلات بانکی گذشته حل شده و سفرهایی را که وزاری مختلف دو کشور داشته اند، قابل پیش بینی می باشد تا این ارتباطات در آینده به بیش از این مباحث افزایش یابد.

«شاهین مصطفی‌یف» وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان نیز پس از این مراسم در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد: برپایی این مراسم در راستای توافقات صورت پذیرفته برای افزایش مناسبات دو کشور می باشد.

وی با اشاره به برخی از قابلیت های راه آهن آستارا – آستارا تأکید کرد: احداث این پل و خط آهن سرآغاز یک اقدام بزرگ در عرصه حمل و نقل بین المللی می باشد.

مصطفی‌یف اتصال شمال – جنوب را از دستاوردهای مهم این خط آهن عنوان کرد و افزود: این مسیر علاوه بر دو کشور به سایر کشورهای جهان خدمات ارائه خواهد کرد.

وی در پایان تصریح کرد: در ابتدا برنامه ریزی برای جابجایی ۵ میلیون تن کالا انجام شده است و در فازهای بعدی این میزان تا ۱۰ میلیون تن افزایش می یابد.

به گزارش ایسنا، در طرح مذکور یک پل ریلی به طول ۸۰ متر، با سه دهنه به روی رودخانه مرزی آستاراچای، ۸ کیلومتر خط ریلی از خط آهن سراسری جمهوری آذربایجان تا نقطه صفر مرزی و پل در دست احداث و ۲ کیلومتر خط ریلی از محل مذکور تا محدوده تعیین شده در آستارای جمهوری اسلامی ایران احداث می شود.

بر اساس توافقات صورت پذیرفته، پروژه مذکور تا پایان سالجاری میلادی اتمام و به بهره برداری می رسد.