راهنمای کامل ویزای برزیل برای ایرانیان در سال ۱۴۰۳

با راهنمای کامل ویزای برزیل برای ایرانیان در سال ۱۴۰۳ همراه شما هستیم.

به گزارش قلم آزاد به نقل از الی گشت ، یکی از کشورهای اعجاب‌انگیز دنیا که در آمریکای جنوبی واقع شده و هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند کشور برزیل است. این کشور بافرهنگ پویا و جذاب و جاذبه‌های دیدنی رنگارنگ خود مقصد توریستی بسیار محبوبی میان مردم دنیاست. کارناوال‌های دیدنی و اعجوبه‌های فوتبال و طبیعت شگفت‌انگیز تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های این کشور هستند. اما قبل از رفتن به هر کشوری باید قدری درباره ویزای آن کشور بدانیم. اگر قصد سفر به برزیل را دارید در این مقاله با الی گشت همراه باشید تا راهنمایی کامل درباره ویزای برزیل در اختیارتان بگذاریم.

همه چیز درباره شرایط دریافت ویزا برزیل

انواع ویزای برزیل

در قدم اول باید بدانید که به‌طورکلی دو نوع ویزای برزیل موجود است، یکی ویزای بازدید یا ویزای توریستی (VIVIS) و دیگری ویزای موقت (VITEM). هرکدام از این انواع هم خود به شاخه‌های جداگانه‌ای تقسیم می‌شوند. با الی گشت همراه باشید تا به بررسی هرکدام بپردازیم.

ویزای بازدید برزیل  (VIVIS)

این نوع از ویزای برزیل که به آن ویزای توریستی هم گفته می‌شود، در واقع برای اقامت کوتاه‌مدت و حداکثر ۹۰ روزه صادر می‌شود. این نوع ویزا همان‌طور که گفتیم خود به شاخه‌های دیگری تقسیم می‌شود. انواع ویزای بازدید برزیل عبارت‌اند از: ویزای توریستی برزیل، ویزای تجاری برزیل و ویزای ترانزیت برزیل. در ادامه درباره هرکدام از این موارد قدری توضیح می‌دهیم.

ویزای توریستی برزیل

لازم است بدانید که این مدل از ویزای برزیل برای خارجی‌هایی که قصد دارند برای اهداف کوتاه‌مدت از برزیل دیدن کنند، صادر می‌شود. گفتنی است ویزای توریستی برزیل حداکثر برای مدت ۹۰ روز صادر می‌شود. همان‌طور که گفتیم این ویزا تنها برای اهداف تفریحی و انجام فعالیت‌های ورزشی صادر می‌شود.

ویزای تجاری برزیل

این‌گونه از ویزای برزیل همان‌طور که از نام آن پیداست، برای خارجی‌هایی صادر می‌شود که قصد سفر تجاری به برزیل را دارند. در حقیقت این ویزا تنها به هدف شرکت در جلسات، انجام مذاکرات، گرفتن گزارش (برای روزنامه‌نگاران)، امضای قراردادها و برای خدمه هواپیما یا کشتی صادر می‌شود.

نکته‌ای که لازم است بدانید این است که برای ویزای تجاری برزیل یا باید نامه دعوت از شرکتی در برزیل که قصد تجارت با آن را دارید را داشته باشید یا یک نامه از کارفرمایی داشته باشید که علت بازدید شما از برزیل در آن توضیح داده شده.

ویزای ترانزیت برزیل

چنانچه بخواهید ایرلاین خود را در فرودگاه برزیل عوض کنید و یا برای رسیدن به مقصد دیگر از خاک برزیل عبور کنید باید از این نوع از ویزای برزیل استفاده کرده و در واقع ویزای ترانزیت برزیل را دریافت کنید. گرچه چنانچه یک پرواز اتصال در فرودگاه برزیل دارید که با همان بلیط هواپیما رزرو شده، نیازی به ویزای ترانزیت نخواهید داشت. گفتنی است این قانون برای فرودگاه‌های Curitiba (CWB)، Florianopolis (FLN) Porto Alegre (POA)، Porto Seguro (BPS) و Salvador (SSA) در برزیل اعمال نمی‌شود. علاوه بر این چنانچه قصد ترک منطقه بین‌المللی فرودگاه را ندارید، نیازی به ویزای ترانزیت نخواهید داشت.ویزای برزیل

ویزای موقت برزیل  (VITEM)

این نوع از ویزای برزیل که به آن ویزای موقت برزیل (VITEM) گفته می‌شود بر خلاف اسمش جز ویزاهای بلندمدت به حساب می‌رود. افراد با داشتن این ویزا می‌توانند تا بیشتر از ۹۰ روز در برزیل اقامت داشته باشند. گفتنی است اشخاصی که ویزای موقت دریافت می‌کنند، باید پس از ورود به برزیل، ظرف ۹۰ روز در دفتر محلی پلیس فدرال برزیل (DPF) ثبت‌نام کرده و کارت ثبت مهاجرت (CRNM) دریافت کنند. لازم به ذکر است این کارت به افراد امکان می‌دهد برای مدت معینی (معمولاً یک تا سه سال) در برزیل اقامت داشته باشند.

همچنین لازم است بدانید که کارت ثبت مهاجرت قابل‌تمدید است و قبل از رسیدن موعد انقضای آن، باید تمدید شود. این نوع ویزا هم خود به شاخه‌های مشخصی تقسیم می‌شود. انواع ویزای موقت برزیل عبارت‌اند از: ویزای کار برزیل، ویزای دانشجویی برزیل، ویزای اتحاد خانواده برزیل، ویزای بازنشستگی برزیل و ویزای عشایری دیجیتال برزیلدر ادامه درباره هرکدام از این موارد قدری توضیح می‌دهیم.

مطالب مرتبط

چه چیزهایی برزیل را معروف کرده‌اند؟

۱۳ تا از دیدنی ترین جاذبه های برزیل که حیرت انگیز هستند!

ویزای کار برزیل

این مدل از ویزای برزیل برای زمانی است که شغلی در این کشور پیدا کرده‌اید و قصد کار در برزیل را دارید. گفتنی است برای اخذ این ویزا کارفرمای شما در برزیل باید از وزارت کار برزیل برای کار در شرکت آنها تأییدیه بگیرد. وقتی که وزارت کار این درخواست را تأیید کرد، کنسولگری یا سفارت برزیل را که در آنجا برای اخذ ویزای کار درخواست داده‌اید، مطلع خواهد کرد. در مرحله بعد مقامات کنسولگری یا سفارت، ویزای کار برزیل را روی پاسپورت شما مهر می‌زنند و شما می‌توانید به برزیل سفر کنید.

لازم به ذکر است بعد از رسیدن به برزیل باید ظرف ۹۰ روزکاری در پلیس فدرال برزیل ثبت‌نام کنید. برای دریافت ویزای کار برزیل به این مدارک نیاز خواهید داشت: تأییدیه از وزارت کار برزیل، گواهی عدم سو پیشینه، قرارداد کار و مدارک ثبت شرکت استخدام‌کننده در برزیل.

ویزای دانشجویی برزیل

این نوع از ویزای برزیل همان‌طور که از اسم آن پیداست مختص دانشجویان است. در حقیقت دانشجویانی که از یکی از مؤسسات آموزشی برزیل نامه پذیرش دریافت کرده باشند باید برای ویزای تحصیلی برزیل اقدام کنند. برای دریافت ویزای دانشجویی برزیل سفارت این کشور این مدارک را از شما درخواست خواهد کرد: نامه ثبت‌نام در دانشگاه برزیل، مؤسسه آموزشی و کالج، گواهی عدم سوءپیشینه، اثبات تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های مدت اقامت در برزیل و مدرکی مبنی بر پرداخت هزینه ویزای برزیل.

همچنین لازم است بدانید درصورتی‌که کارکنان برزیل از شما مدارک اضافی درخواست کنند موظف به ارائه آن خواهید بود. علاوه بر این تمام مدارک باید توسط سفارت برزیل در کشور شما تأیید یا قانونی شوند.

ویزای اتحاد خانواده برزیل

این نوع از ویزای برزیل که به آن ویزای اتحاد خانواده یا ویزای همراه برزیل گفته می‌شود، در حقیقت برای همسر و فرزندان شخصی که قصد سفر یا مهاجرت به این کشور را دارد، صادر می‌شود. برای دریافت این ویزا باید این مدارک را ارائه کنید: مدارک دال بر نسبت فامیلی (شناسنامه، سند ازدواج و غیره) و گواهی عدم سوءپیشینه.

ویزای برزیل

ویزای بازنشستگی برزیل

برای دریافت این نوع از ویزای برزیل که همان‌طور که از نام آن پیداست برای اشخاصی که قصد بازنشستگی دارند صادر می‌شود، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • فرد در برزیل ماهیانه به ۲ هزار دلار دسترسی داشته باشد.
  • فرد باید به سن بازنشستگی رسیده باشد. (۶۵ سال برای مردان و ۶۰ سال برای زنان)
  • فرد متقاضی باید گواهی عدم سوءپیشینه داشته باشد.
  • فرد متقاضی باید دارای بودجه کافی برای حمایت از خود در طول دوره اقامت باشد.

همچنین لازم است بدانید برای درخواست ویزای بازنشستگی برزیل، باید مدارک زیر را به مقام کنسولگری ارائه کنید:

  • تکمیل فرم درخواست ویزای بازنشستگی  (RER)
  • پاسپورت معتبری که دو صفحه خالی داشته باشد.
  • اصل شناسنامه
  • یک قطعه عکس مطابق با استانداردهای عکس پاسپورت
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • اثبات وجوه بازنشستگی و امکان انتقال مبلغ موردنیاز به برزیل (۱۴۰۰ یورو)
  • بیمه سلامت بین‌المللی برای کل دوره مدت اقامت در برزیل
  • ارائه رسید پرداخت هزینه‌های ویزا

قدری بیشتر درباره ویزای بازنشستگی

لازم به ذکر است که سفارت یا کنسولگری ممکن است برای این نوع از ویزای برزیل از شما مدارک اضافی بخواهد که موظف به ارائه آن هستید. گفتنی است زمان پردازش ویزای بازنشستگی برزیل بستگی به نحوه درخواست شما دارد. در واقع زمان رسیدگی به درخواست‌های ارسال شده به‌صورت حضوری حداقل پنج‌روز کاری طول می‌کشد. همچنین زمان رسیدگی به درخواست‌ها توسط یک شرکت خدمات ویزا بین ۱۰ تا ۱۵ روز کاری طول می‌کشد.

باید اضافه کرد بعد از اعطای ویزا بازنشستگی برای برزیل، می‌توانید برای زندگی به عنوان یک بازنشسته به این کشور سفر کنید. اما باید ظرف ۹۰ روز بعد از ورود به برزیل در اداره مهاجرت برزیل (DPMAF) محل زندگی خود را  ثبت کنید و از اداره پلیس فدرال مجوز اقامت دریافت کنید. این نوع از ویزای برزیل برای مدت ۱۲ ماه (یک سال) صادر می‌شود. اعتبار این ویزا از روز صدور آن محاسبه می‌شود و می‌توان پس از اتمام اعتبار آن را تمدید کرد.

ویزا دیجیتالی عشایر

نوع دیگر ویزای برزیل، ویزا دیجیتالی عشایری است که برای اولین‌بار در ژانویه ۲۰۲۲ ایجاد شد. ویزا دیجیتال عشایری برزیل در واقع مجوز اقامتی است که به کارگران خارجی امکان می‌دهد درحالی‌که از راه دورکار می‌کنند، در برزیل زندگی کنند. گفتنی است این مجوز موقت تنها به مدت یک سال اعتبار دارد و به همان میزان قابل‌تمدید است. به زبان ساده‌تر ویزا عشایری دیجیتال برزیل برای افراد خود اشتغال و همچنین کارمندانی صادر می‌شود که شغل آن‌ها به‌صورت دورکاری برای شرکتی خارج از برزیل است. لازم به ذکر است در حال حاضر، مشاغل موردنیاز برای کارگران از راه دور در برزیل عبارت‌اند از:

  • خدمات مشتری
  • معلم آنلاین
  • نویسنده محتوا
  • تحلیلگر داده
  • توسعه‌دهنده وب
  • مترجم آزاد
  • بازاریاب دیجیتال

ویزای برزیل

همچنین برای واجد شرایط بودن برای این نوع از ویزا برزیل، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • وضعیت اشتغال خود را ثابت کنید.
  • یک قرارداد کاری ارائه کنید که نشان دهد شما یا خوداشتغال هستید یا در حال کار از راه دور برای یک شرکت خارجی در خارج از برزیل و حداقل درآمد ماهانه شما حدود ۱۴۰۰ یورو است.
  • باید ثابت کنید که به هنگام درخواست ویزا حدود ۱۷ هزار یورو دارید.
  • پاسپورت معتبر دارای دو صفحه خالی برای مهر ویزا داشته باشید.
  • تکمیل فرم درخواست ویزای عشایری دیجیتال.
  • یک قطعه عکس با پس‌زمینه سفید
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه
  • پوشش بیمه سلامتی که برزیل را هم‌پوشش ‌دهد.
  • قرارداد کار یا مدرک خوداشتغالی (مدارکی که ثابت کند می‌توانید از راه دورکار کنید و برای یک کارفرمای برزیلی کار نمی‌کنید)
  • اظهارات بانک. اظهارنامه باید دارای مهر باشد و باید درآمد شما را در سه ماه گذشته نشان دهد.

بعد از اخذ ویزا دیجیتال عشایری می‌توانید وارد برزیل شوید. گفتنی است ظرف ۹۰ روز بعد از ورود به برزیل، باید اقامت خود را در پلیس فدرال محل اقامت خود ثبت کنید. بعد از تکمیل ثبت‌نام، کارت شناسایی موقت خارجی برای شما صادر می‌شود که باید آن را همیشه همراه خود داشته باشید.

چطور ویزای برزیل را دریافت کنیم؟

گفتنی است متقاضی ویزا برزیل باید به یکی از سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌های برزیل در کشور خود یا کشور همسایه مراجعه کرده، درباره مدارک درخواستی اطلاعات کسب کند و از سفارت وقت ملاقات برای اخذ ویزا بگیرد. لازم به ذکر است که برخی از سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌ها به‌صورت آنلاین وقت ملاقات را تعیین می‌کنند و مدارک را تحویل می‌گیرند. بنابراین بعد از مراجعه به سایت سفارت مدارک موردنیاز را آماده کنید و فرم آنلاین درخواست ویزا را تکمیل کنید.

برای دریافت ویزا برزیل باید به تمام سؤالات پاسخ داده و کپی الکترونیکی مدارک موردنیاز و عکس ویزا خود را به مدارک پیوست کنید. در پایان رسید فرم درخواست ویزای را که حاوی شماره تأیید دریافت است پرینت بگیرید و عکس ویزا را در محل تعیین شده ضمیمه کنید. در تاریخ قرار ملاقات خود حاضر شده و فرم درخواست و اصل مدارکتان را به کارکنان کنسولگری یا سفارت تحویل دهید. هزینه ویزا را پرداخت کرده و منتظر بمانید تا درخواست ویزا بررسی شود.

ویزای برزیل

شرایط و مدارک لازم برای دریافت ویزای برزیل

برای دریافت ویزا برزیل باید دارای مدارک و شرایطی باشید که از درخواست ویزا شما پشتیبانی کنند. این مدارک بر اساس نوع ویزای درخواستی متفاوت است. بااین‌حال مدارک اصلی موردنیاز شامل موارد زیر می‌شود:

  • گذرنامه معتبر با حداقل شش ماه اعتبار و دو صفحه خالی
  • رسید فرم درخواست ویزا برزیل
  • عکس مطابق با استاندارد عکس پاسپورت
  • رزرو بلیت رفت‌وبرگشت
  • ارائه مدرک برای اثبات تمکن مالی جهت پوشش هزینه‌ها در مدت اقامت در برزیل. به‌عنوان‌مثال، صورت‌حساب‌های بانکی از سه ماه گذشته و داشتن ۱۵۰ دلار به‌ازای هر روز اقامت
  • ارائه مدارک اقامت در برزیل، مانند رزرو هتل یا دعوت‌نامه از دوستان یا یکی از اعضای خانواده
  • اثبات وضعیت اشتغال یا تحصیل
    •  در صورت شاغل بودن: نامه‌ای از کارفرما که در آن نام، سمت، حقوق، مدت‌زمان کار و غیره  در آن ذکر شده باشد.
    • در صورت اشتغال آزاد: تعهدنامه محضری، تشخیص مالیات
    • اگر دانشجو یا محصل هستید: نامه‌ای از مدرسه یا دانشگاه که ثبت‌نامتان را تایید ‌کند.

در حال حاضر هزینه ویزا توریستی برزیل ۸۰، ویزا بازنشستگی ۶۰، ویزا کار، ویزا اتحاد خانواده و ویزا تحصیلی ۱۲۰ و ویزا موقت برزیل ۱۰۰ دلار آمریکاست.

جمع‌بندی

در این مقاله از الی گشت درباره انواع ویزا برزیل و شاخه‌های مختلف آن و شرایط و مدارک لازم برای اخذ هرکدام قدری توضیح دادیم. چنانچه شما هم قصد سفر به این کشور دیدنی با جاذبه‌های بی‌نظیر را دارید حتماً برای اخذ ویزا به نکاتی که در این مقاله گفتیم دقت کنید.