راهنمای کامل بیمه آتش سوزی | از مزیت آن چه می دانید؟

: سالانه اخبار ناراحت‌کننده بسیاری درباره حوادث آتش سوزی و خسارت‌های جانی و مالی آن می‌شنویم. با اینکه بهترین راه برای جلوگیری از بروز آتش سوزی و خطرات آن، در نظر گرفتن تمهیدات اطفا حریق و پیشگیری از بروز آتش سوزی شارژ کپسول آتش نشانی است، اما داشتن یک پشتوانه مالی برای جبران خسارت‌ها هم تا حد زیادی می‌تواند دغدغه کسانی که گرفتار حریق شده‌اند را کاهش دهد. به همین دلیل قصد داریم راهنمای کاملی درباره بیمه آتش سوزی را در اختیار شما قرار دهیم.

به گزارش حرف تازه ، سالانه اخبار ناراحت‌کننده بسیاری درباره حوادث آتش سوزی و خسارت‌های جانی و مالی آن می‌شنویم. با اینکه بهترین راه برای جلوگیری از بروز آتش سوزی و خطرات آن، در نظر گرفتن تمهیدات اطفا حریق و پیشگیری از بروز آتش سوزی شارژ کپسول آتش نشانی است، اما داشتن یک پشتوانه مالی برای جبران خسارت‌ها هم تا حد زیادی می‌تواند دغدغه کسانی که گرفتار حریق شده‌اند را کاهش دهد. به همین دلیل قصد داریم راهنمای کامل بیمه آتش سوزی را در اختیار شما قرار دهیم.

با ما همراه باشید تا بتوانید اطلاعات دقیقی درباره موارد تحت پوشش بیمه آتش سوزی و ضوابط آن بدست بیاورید. همچنین شرایط از دست رفتن حقوق بیمه‌گذار و ملاک‌های انتخاب بهترین بیمه را بیان می‌کنیم.

راهنمای کامل بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی چیست؟

آمار بالای آتش سوزی در شهرهای مختلف نشان می‌‌دهد، مجتمع‌های تجاری و مسکونی، هتل‌ها و بیمارستان‌ها، مغازه‌، مدرسه، انبار و مجتمع‌های تفریحی در معرض خطر آتش سوزی هستند و احتمال اینکه این حادثه غیرمترقبه دامن هر کسی را بگیرد و خسارت‌‌های زیادی به جا بگذارد، وجود دارد.

شرکت‌های بیمه‌گذار با تنظیم قرارداد تعهد می‌کنند، زیان‌های مالی که در اثر آتش سوزی به اموال منقول و غیر منقول صاحبان ساختمان وارد شده است را جبران کنند. البته هنگام تنظیم قرارداد سقفی برای جبران خسارات تعیین می‌شود و مطابق با آن فرد موظف است حق بیمه واگذار کند تا در صورت نیاز بتوانند از خدمات حمایتی بیمه برخوردار شود.

بر این اساس خدمات بیمه آتش سوزی شامل دو گروه زیر است.

پوشش‌های اصلی بیمه آتش‌سوزی

بیمه آتش سوزی خسارت‌های مالی که در اثر موارد زیر اتفاق بیفتد را جبران می‌کند و مبلغی را به صاحب ساختمان پرداخت می‌کند.

  • خسارت به دلیل آتش سوزی

هر چیزی که با اکسیژن ترکیب شود و شعله تولید کند، در دسته‌بندی آتش‌سوزی قرار می‌گیرد. آتش‌سوزی‌های کوچک که خسارت و تخریب کمی به جا می‌گذارد و آتش‌سوزی‌های وسیع تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

  • خسارت به دلیل صاعقه

یکی از خطرهای اصلی تحت پوشش بیمه آتش سوزی صاعقه است. صاعقه ناشی از تخلیه الکتریکی بین دو ابر یا بین ابر و زمین است و باعث خسارات گسترده‌ای به ساختمان‌ها و انبارها می‌شود. ساختمان مسکونی یا تجاری که تحت پوشش بیمه آتش سوزی باشد و با صاعقه آسیب ببیند، مشمول دریافت حق بیمه و جبران خسارت است.

اگر می‌خواهید بدانید بهترین کپسول آتش نشانی خودرو چیست و چه ویژگی‌هایی را هنگام خرید باید در نظر بگیرید، بهتر است با یک کارشناس حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید.

  • آتش سوزی به دلیل انفجار

یکی دیگراز مواردی که تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار می‌گیرد، حوادثی است که به دلیل انفجار رخ می‌دهد. انفجاری که در اثر آزد شدن انرژی ناگهانی گاز یا بخار ایجاد شود، خسارت زیادی ایجاد می‌کند و ساختمان مسکونی و تجاری را تخریب می‌کند و لوازم داخل ساختمان را از بین می‌برد. بنابراین در صورتی که ساختمان تحت پوشش بیمه آتش سوزی باشد، امکان جبران خسارت‌ها با بیمه وجود دارد.

برای خاموش کردن آتش و جلوگیری از زیاد شدن خسارت، تجهیز ساختمان‌ها با کپسول آتش نشانی کافی نیست؛ برای ایجاد ایمنی بهتر در ساختمان‌ها و انبارها لازم است هر چند وقت یک بار نسبت به شارژ کپسول آتش نشانی اقدام نمایید تا کپسول کارایی خود را از دست ندهد و در مواقع نیاز بتوانید بهترین عملکرد را از آن انتظار داشته باشید.

بیمه آتش سوزی

پوشش‌های اضافی بیمه آتش‌سوزی

حوادث غیر مرقبه‌ای که در ساختمان‌های مسکونی و تجاری یا مجتمع‌های آموزشی رخ می‌دهد و تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد، محدود به آتش‌سوزی و صاعقه یا انفجار نیست؛ بلکه متقاضیان می‌توانند با پرداخت حق بیمه اضافی در صورت بروز اتفاقات زیر هم از حمایت‌های بیمه استفاده کنند.

  • حوادث طبیعی نظیر زلزله، سیل یا ضایعات برف و باران که به ساختمان آسیب بزند و موجب تخریب بخشی از ساختمان یا تمام آن شود.

  • اتفاقاتی نظیر سقوط هواپیما یا برخورد جسمی به ساختمان که منجر به شکستن شیشه‌ها یا تخریب بخشی از ساختمان شود.

  • ترکیدن لوله آب یا آسیب به تانکر یا سیستم دفع فاضلاب تحت پوشش بیمه آتش سوزی انبار و ساختمان‌های مسکونی و تجاری است.

  • اتفاقاتی مانند بارش برف سنگین یا سقوط بهمن که موجب خسارت مالی شود، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

یکی از علت‌های شایع انفجار کپسول آتش نشانی، پوسیدگی آن است؛ قرار گرفتن سیلندر در محل مرطوب باعث می‌شود کپسول دچار پوسیدگی شود.

انواع بیمه آتش‌سوزی کدام است؟

انواع بیمه آتش سوزی که بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار یا متقاضی دریافت خدمات بیمه انجام می‌شود شامل ساختمان‌های مسکونی، مراکز تجاری و مراکز غیر صنعتی است. توجه به تاریخ انقضای کپسول آتش نشانی یکی از مواردی هست که می تواند به شدت در کاهش تاثیرات منفی این حادثه تاثیرگذار باشد.

  • بیمه منازل مسکونی: منزل مسکونی به محل‌هایی گفته می‌شود که صرفا برای سکونت و زندگی از آن استفاده می‌شود؛ پوشش بیمه فقط شامل اسباب و اثاثیه ساختمان می‌شود.

  • بیمه مراکز صنعتی: کارخانه‌های صنایع غذایی، کارخانه‌های نساجی و پوشاک، کارخانه‌های کاغذ و چاپ، صحافی، کارخانجات محصولات کانی غیر فلزی، فلزات اساسی و صنایع دیگر تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار می‌گیرند. تمام ماشین آلات، مواد اولیه موجود در کارخانه تحت پوشش بیمه هستند و در صورت از بین رفتن، شرکت بیمه خسارت آن‌ها را پرداخت می‌کند.

بیمه مراکز غیر صنعتی: ساختمان‌هایی که فرد یا افرادی در آن سکونت ندارند، همچنین فعالیت صنعتی خاصی در آن انجام نمی‌شود؛ نظیر ساختمان‌های تجاری، ساختمان اداری، ساختمان رفاهی و آموزشی و انبارها تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرتد. در صورتی که خسارتی به تاسیسات ساختمان یا لوازم و وسایل آن وارد شود یا موجودی کالاها تغییر کند، بیمه مسئول جبران خسارت است.

بیمه آتش سوزی

مزیت‌های استفاده از بیمه آتش سوزی چیست؟

استفاده از بیمه آتش‌سوزی مانند سایر خدمات بیمه‌ها باعث می‌شود بیمه‌گذار از پشتوانه محکمی در برابر خسارت‌های مالی برخوردار شود؛ شرکت بیمه خسارات را جبران می‌کند. هزینه بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی و تجاری شامل خسارت‌های کلی و جزئی است که در اثر آتش‌سوزی یا سوانح دیگر اتفاق افتاده است. بخشی از هزینه خسارت‌ که توسط شرکت بیمه پرداخت می‌شود، مربوط به جلوگیری از گسترش خسارت‌های ساختمان است که ناشی از سانحه است.

همچنین یکی دیگر از مزایای استفاده از بیمه آتش سوزی این است که مالک ساختمان تحت پوشش بیمه آتش سوزی، لازم نیست بعد از وقوع حادثه، بابت بازدید کارشناس بیمه از محل، هزینه‌ای پرداخت کند. بازدید کارشناس رایگان است و به منظور بررسی میزان خسارت و بررسی شرایط انجام می‌شود.

بهتر است بدانید مطابق قانون جدید بیمه آتش سوزی که از ابتدای مهر سال ۱۴۰۰ تدوین شده است، تمام مالکین واحدهای مسکونی موظف‌اند منزل خود را در برابر بلایای طبیعی مانند آتش سوزی، زلزله و سیل بیمه کنند تا در صورت بروز حادثه ناگوار نظیر آتش سوزی یا صاعقه، خسارت‌ها را جبران کنند.

محاسبه مبلغ بیمه آتش‌ سوزی چگونه انجام می‌شود؟

کارشناس بیمه برای تعیین مبلغ بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی و تجاری باید عوامل متعددی را در نظر بگیرد تا خسارت مناسبی به بیمه‌گذار پرداخت شود. ارزش ساختمان و ارزش اسباب و اثاثیه منزل تحت پوشش بیمه و سال ساخت بنا از عوامل مهمی هستند که در محاسبات مبلغ بیمه آتش سوزی در نظر گرفته می‌شوند.

نحوه محاسبه هزینه بیمه آتش سوزی تحت تاثیر متراژ ساختمان و نوع سازه، همچنین شرایط و ضوابط مختلف بیمه نامه هم قرار دارد.

محاسبه آنلاین بیمه آتش سوزی مغازه و منزل از شرکت‌های مختلف امکان مقایسه بین آن‌ها و انتخاب بهترین شرکت بیمه را برای متقاضیان فراهم می‌کند.