راهنمای سفر به کاشان | از جاذبه ها تا بهترین رستوران ها

کاشان یکی از زیباترین و جذاب‌ترین شهرهای استان اصفهان است که بیشتر به دلیل رویداد گلاب‌گیری سالانه‌ی آن در بین مردم مشهور است. این شهر یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که با داشتن آداب‌ورسوم جذاب و عطر گل‌های بهاری زیبایی دو چندانی دارد.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، از اولین نشانه‌های تمدن در ایران تپه‌های سیلک هستند که در این شهر وجود دارند. به‌علاوه معماری دلنشین و متفاوت این شهر تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را هر ساله مجذوب خود می‌کند و به‌راحتی نمی ت.ان از این زیبایی‌ها گذشت. با واردشدن به این شهر جذاب و کوچه پس‌کوچه‌های آن وارد یک داستان تاریخی می‌شوید که سرشار از عطر گل و گلاب و کاشی‌های رنگارنگ است.

راهنمای سفر به کاشان

موقعیت جغرافیایی کاشان

کاشان در شمال استان اصفهان و در شمال کوهستان کرکس نطنز و شرق کویر مرکزی ایران قرار دارد. این منطقه از لحاظ پوشش گیاهی فقیر است و در آن بوته‌ها و درختچه‌ها کم‌وبیش یافت می‌شوند. قله‌ی کوه دره در کنار روستای دره و ۱۴ کیلومتری جنوب غربی کاشان با ارتفاع ۲۹۸۵ متر مشرف به شهر کاشان است و قله‌ی گرگش از قلل رشته‌کوه زاگرس در ۳۳ متری جنوب غرب این شهر و ۱۲ کیلومتری جنوب غربی قمصر و ۷ کیلومتری شمال شرق کامو با ارتفاع ۳۶۰۰ متر قرار گرفته است.

کاشان در شمال استان اصفهان و در شمال کوهستان کرکس نطنز و شرق کویر مرکزی ایران قرار دارد. این منطقه از لحاظ پوشش گیاهی فقیر است و در آن بوته‌ها و درختچه‌ها کم‌وبیش یافت می‌شوند. قله‌ی کوه دره در کنار روستای دره و ۱۴ کیلومتری جنوب غربی کاشان با ارتفاع ۲۹۸۵ متر مشرف به شهر کاشان است و قله‌ی گرگش از قلل رشته‌کوه زاگرس در ۳۳ متری جنوب غرب این شهر و ۱۲ کیلومتری جنوب غربی قمصر و ۷ کیلومتری شمال شرق کامو با ارتفاع ۳۶۰۰ متر قرار گرفته است.

آب‌وهوای کاشان و بهترین فصل سفر

اولین موردی که باید قبل از سفر به این شهر قدیمی و دوست‌داشتنی در نظر داشت، آب‌وهوا است تا در بهترین فصل ممکن به این منطقه سفر کنید و از آب‌وهوای آن لذت کافی را ببرید.

آب‌وهوای کاشان به‌طورکلی گرم و بیابانی است و دمای هوای این شهر در پاییز و زمستان به کمتر از ۳ درجه نمی‌رسد؛ اما در گرم‌ترین روزهای تابستان دما به بالاتر از ۴۰ درجه هم می‌رسد که می‌تواند غیرقابل‌تحمل باشد. مثل بسیاری از شهرهای گرم و خشک بهترین زمان برای سفر به کاشان فصل پاییز یا بهار تا ماه اردیبهشت است. اگر تحمل گرمای هوا را ندارید، فصل پاییز بهترین زمان برای سفر به این شهر است؛ اما اگر به گل و گلاب‌گیری علاقه‌مند هستید و می‌خواهید حتماً در این جشن و ضیافت حضور داشته باشید، فصل بهار و ماه اردیبهشت بهتر زمان ممکن است. دمای هوا در این شهر در ماه اردیبهشت حدوداً بین ۱۰ تا ۲۲ درجه است. البته این نکته را در نظر بگیرید که اگر تمایل به داشتن یک سفر اقتصادی بدون صرف هزینه‌های زیاد دارید، فصل پاییز انتخاب خیلی بهتری برای شما خواهد بود.

در فصل بهار و به‌خصوص ماه اردیبهشت و خرداد چون گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای تماشای جشن و ضیافت گلاب‌گیری می‌آیند به طبع هزینه‌ها گزاف‌تر خواهد بود.

هتل ها و اقامتگاه ها در کاشان

  ازآنجایی‌که این شهر برای گلاب و گلاب‌گیری معروف است و هر ساله گردشگران زیادی به این شهر می‌آیند از نظر اقامتگاه‌ها و هتل‌ها انتخاب‌های زیادی برای شما وجود دارد که بر اساس بودجه‌ی خود می‌توانید هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. علاوه بر هتل‌ها و مسافرخانه‌ها، در روزهای شلوغ شهر مردم خانه‌های خود را نیز به مسافران اجاره می‌دهند. از جمله هتل‌های لوکس و کمی گران‌قیمت این شهر می‌توان هتل نگارستان، امیرکبیر، هتل خانه رز و سرای عامری‌ها را نام برد. از هتل‌های ارزان‌قیمت این شهر می‌توان هتل منوچهری، هتل سنتی خانه مرشدی، مهینستان راهب، هتل خانه ایرانی، اقامتگاه بوم‌گردی سرای درب باغ، اقامتگاه خانه احسانی و… را نام برد.

 اگر بودجه‌ی محدودی برای سفر به کاشان دارید، هتل‌های اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه مانند هتل‌آپارتمان گلشن، هتل‌آپارتمان شیرین، هتل سیاح، هتل مریم، هتل سنتی نگین، کمال‌الملک و… گزینه‌های خوبی هستند.

غذاهای کاشان | راهنمای سفر به کاشان

در سفر به شهر کاشان پیشنهاد می کنیم که حتما از غذاهای محلی این شهر میل کنید. حیف است که این همه راه به سفر بروید و باز هم غذاهای متداول را میل کنید. در این شهر غذاهایی نظیر گوشت لوبیا، شفته، قیمه ریزه، کوفته چغندر، گوشت عدس بادمجان، گوشت لوبیای سرکه شیره و گوشت کلم و کدو و عدس پلو و کشمش و اشکنه از جمله غذاهایی است که می بایست از بینشان یکی را انتخاب کنید.

رستوران های پیشنهادی در شهر کاشان

  • رستوران سنتی باغ مظفر

آدرس: اصفهان، کاشان، بلوار فاضل نراقی، خیابان علوی

  • رستوران مظفری

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان علوی، روبروی خانه تاریخی طباطبایی

  • رستوران جوان

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان مطهری نرسیده به میدان ولیعصر

جاذبه های گردشگری کاشان | راهنمای سفر به کاشان

باغ فین

بی شک یکی از جاذبه هایی که باید در سفر به کاشان از آن دیدن کنید باغ فین است. محوطه ای سرسبز که بیشتر درختان آن بین ۱۰۰ تا ۴۷۰ سال سن دارند. مساحت این باغ ۲۳ هزار متر مربع است و در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان امیرکبیر، محله فین

سفر به کاشان

حمام فین

 حمام فین حمامی در باغ فین است که امیر کیبر در آنجا به قتل رسید. در بخش جنوبی باغ فین دو حمام کوچک و بزرگ وجود دارد، حمام کوچک در زمان صفویه و حمام بزرگ در زمان فتحعلی شاه ساخته شده است.

مسجد جامع کاشان

 یکی از بناهای تاریخی شهر کاشان که بازدید از هم به شدت پیشنهاد می شود مسجد جامع کاشان است. مسجد جامع یا مسجد جمعه در گذشته های دور یک آتشکده بوده و بعد از ورود اسلام به ایران این بنای تاریخی تبدیل به مسجد شد و هم اکنون هم از آن با عنوان مسجد در کتب تاریخی یاد می شود.

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان فاضل نراقی

تپه های سیلک کاشان

 یکی از جاذبه های تاریخی این شهر که بسیار هم مشهور است تپه های تارینی سیلک هستند.  این نقطه بعد از سیلی که در حدود ۸۰ سال قبل در این ناحیه اتفاق افتاد شناخته شده و از آن پس باستان شناسان ایرانی و خارجی قدمت آن را بررسی کردند.

آدرس: اصفهان، کاشان،  سمت راست جاده فین-کاشان، دره سیلک

مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان

خانه های تاریخی در شهر کاشان فراوان هستند به طوری که شما در خیابان ممکن است حدود ۵ خانه تاریخی معروف را بتوانید بازدید کنید. یکی از این خانه مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان می باشد. این مسجد در میان ساختمان های زمان خود از بهترین ها بوده است و معماری گنبد آن بسیار خیره کننده و باظرافت است.

روستای ابیانه

روستایی تاریخی به ابیانه در ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان نطنز وجود دارد که در استان اصفهان قرار گرفته اند.

خانه بروجردی ها

خانه ای ۱۳۰ ساله در شهر کاشان که یکی از پربازدیدترین خانه های تاریخی این شهر محسوب می شود. این خانه در دوران قاجاریان و در سال ۱۲۴۲ توسط بازرگانی معروف به نام حاج سید حسین نطنزی (برجردی) ساخته شد و نمونه ای کامل از یک خانه ی اعیانی در آن دوران است.

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان علوی

سفر به کاشان

آتشکده نیاسر کاشان

یکی دیگر از جاذبه های کاشان که ما راهنمای سفر به کاشان می خواهیم به آن اشاره کنیم، آتشکده نیاسر کاشان است. یک بنای چهارطاقی بر روی یکی از ارتفاعات نیاسر کاشان قرار دارد که قدمت آن به دوره ساسانیان باز می گردد. این سازه، جزء کهن ‌ترین و بزرگ ‌ترین نمونه‌ های چهارطاقی ایران و سالم‌ ترین آن‌ها به شمار می رود.

غار نیاسر

 غار نیاسر در نزدیکی روستای نیاسر به دست بشر ساخته شده و قدمت آن به ۲۰۰۰ سال قبل برمی گردد. بعضی می گویند علت به وجود آوردن این غار این بوده تا در این محل آیین مذهبی  برگزار شود.

آرامگاه سهراب سپهری کاشان

 یکی از معروف ترین شاعران معاصر ایران سهراب سپهری است که آثار بسیار زیادی از وی در ادبیات ایران به جا مانده است. آرامگاه این شاعر خوش ذوق ایرانی در کاشان است و می توانید در برنامه گردشگریتان به سمت آرامگاه این شاعر هم بروید.
آدرس: اصفهان، کاشان، اردهال، روستای مشهد اردهال، صحن سلطان علی ابن محمد باقر

قمصر کاشان

 با توجه به مدارکی که در مورد گلاب گیری در کتب تاریخی وجود دارد، نخستین افرادی که به فکر اختراع دستگاهی به منظور تقطیر مایعات و گرفتن اسانس مایعات افتادند ایرانیان بوده اند.

با این تفاسیر پیشنهاد می کنیم که اگر خواستید مراسم جالب گلاب گیری کاشان را تماشا کنید حتما در فصل بهار و  ترجیجا اردیبهشت ماه به سمت این شهر سفر کنید.

سفر به کاشان

شهر زیرزمینی نوش آباد

جاذبه های شهر کاشان به اندازه ای زیاد و هر کدام دارای ارزش بالا برای بازدید هستند که می توانید دو الی سه روز در این شهر بمانید. یک شهر زیرزمینی به نام نوش آباد در شهر وجود دارد که قدمت آن به ۱۵۰۰ سال قبل و به دوره ساسانیان باز می گیردد.

مراکز خرید کاشان برای تهیه سوغات کاشان

  • بازار تاریخی کاشان

آدرس: اصفهان، کاشان، تقاطع خیابان باباافضل و میدان کمال الملک تا دروازه دولت

  • بازار بزرگ صفویه

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان شهید رجایی

برای خرید گلاب کاشان می توانید از بازار کاشان و از مغازه آقای پورمدنی، یا خیابان علوی و اطراف خانه‌های تاریخی کاشان خرید. همچنین دور میدان کمال الملک و کنار دهنه بازار چندین مغازه برای فروش گلاب و عرقیجات هست که می‌توان روی کیفیتش حساب کرد. گلاب خالص طعم گس و تلخی دارد و شفاف و بدون رنگ است.

اگر هم خواستید شیرینی های کاشانی را تهیه کنید پیشنهادی کنید که به سمت شیرنی سرای نانک در خیابان بهشتی روبروی باشگاه تختی یا از بازار بزرگ کاشان و از مغازه ی آقای شکر ریز یشیرینی های مورد نیاز خودتان را تهیه کنید.

دیگر مراکز خریدی که در راهنمای سفر به کاشان می خواهیم به آن ها اشاره کنیم مجتمع تجاری سبز، مرکز خرید شفق و مرکز خرید سپید،‌ از مرکزهای جدید شهر برای گشت و گذار و خرید هستند.

سفر به کاشان

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی کاشان

کاشان همیشه به مراسم گلاب‌گیری خود معروف بوده است. جالب است بدانید که باتوجه‌به اسناد به‌دست‌آمده ایرانیان اولین مردمانی بوده‌اند که توانستند دستگاه تقطیر مایعات و روش‌های گلاب‌گیری را ابداع کنند. در واقع اولین فردی که این کار را انجام داد کسی جز ابوعلی سینا دانشمند معروف ایرانی نبود.

درگذشته به مراسم گلاب‌گیری لتان می‌گفتند. ابتدا گل‌ها چیده و جمع‌آوری می‌شوند و به کارگاه گلاب‌گیری منتقل می‌شد و بعد با برگزاری سازها و نواهای سنتی و شاد مراسم گلاب‌گیری آغاز می‌شد و مردم محلی و گردشگران چندین روز را به جشن و شادی می‌گذراندند. مراسم گلاب‌گیری معمولاً در اردیبهشت و خرداد برگزار می‌شود.

هم چنین مراسم نخل برداری؛ مانند دیگر شهرهای کویری در ایام ماه محرم برگزار می‌شود که این مراسم نشان‌دهنده‌ی تشییع نمادین امام حسین (ع) است و هر سال در ایام عزاداری محرم بخصوص در تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود.

نحوه سفر به کاشان

 برای سفر به کاشان می‌توان از مسیر زمینی یا هوایی استفاده کرد. اگر می‌خواهید از مسیر هوایی به کاشان برسید باید این موضوع را بداند که فرودگاه کاشان در ۱۲ کیلومتری جاده قدیم کاشان – نطنز است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که امروزه پروازهای کاشان به‌صورت کاشان مشهد و کاشان تهران است. از فرودگاه تا مرکز شهر حدود نیم ساعت زمان است و به‌راحتی می‌توان به مرکز شهر رسید.

 یکی دیگر از روش‌های سفر به کاشان از طریق قطار است. ایستگاه راه‌آهن در بلوار ملاصدرا است و مسافرت با قطار از شهرهای تهران، اصفهان، بندرعباس، شیراز، یزد و مشهد امکان‌پذیر است.

 با استفاده از اتوبوس با خودرو شخصی نیز می‌توان به کاشان سفر کرد. پایانه مسافربری این شهر در میدان زجاجی قرار گرفته است و به تمام شهرهای ایران اتوبوس دارد. اما اگر قصد استفاده از خودرو شخصی خود را دارید تماشای نمک زارهای کویر را از دست ندهید.

 برای سفر از تهران به کاشان بهترین مسیر اتوبان تهران به قم است که با رسیدن به قم باید به سمت کاشان حرکت کنید.

حمل و نقل عمومی در کاشان

 در شهر کاشان برای حمل‌ونقل عمومی فقط تاکسی، اتوبوس و سیستم تاکسی بی‌سیم وجود دارد و هنوز سیستم‌های حمل‌ونقل پیشرفته‌تر مثل مترو و B.R.T وجود ندارد؛ ولی با وجود تاکسی‌های آنلاین از نظر حمل‌ونقل درون‌شهری مشکلی نخواهید داشت. تعداد زیادی از اماکن تاریخی در داخل شهر قرار گرفته‌اند که به‌راحتی از هر مسیری می‌توان به آن‌ها رسید. علاوه بر سیستم تاکسی‌های آنلاین، با گرفتن شماره‌ی ۵۵۱۱۰ می‌توانید به‌راحتی و در مدت‌زمان بسیار کوتاه به تاکسی بی‌سیم دسترسی پیدا کنید. معمولاً هزینه‌ی سرویس تاکسی بی‌سیم در کاشان نسبت به تاکسی‌های دربست درون‌شهری و تاکسی‌های آنلاین مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

 از دیگر روش‌های حمل‌ونقل در کاشان و به‌خصوص برای عبور از کوچه‌پس‌کوچه‌ها استفاده از دوچرخه است. باتوجه‌به بافت قدیمی این شهر و این که تاکسی و اتوبوس امکان گذر از این محل‌ها را ندارد به طبع دوچرخه انتخاب بهتر و معقول‌تری است.

سوالات متداول در مورد کاشان:

۱. بهترین زمان سفر به کاشان؟

پاییز یا بهار

 ۲.آب‌وهوا کاشان چطور است؟

در تابستان گرم و خشک اما در بقیه‌ی فصول سال گرما ملایم‌تر است.

 ۳.چطور می‌توانیم به کاشان سفرکنیم؟

استفاده از هواپیما، قطار، اتوبوس یا خودرو شخصی

۴. هتل‌های مناسب برای اقامت در کاشان کدام است؟

نگارستان، امیرکبیر، هتل خانه‌ی رز، سرای عامری‌ها و

۵. بازارهای مهم کاشان کدامند؟

بازار سنتی و سرپوشیده کاشان در خیابان بابا افضل و کمال‌الملک

۶. غذاهای معروف کاشان کدامند؟

عدسی، اشکنه، قیمه‌ریزه، لوبیای سرکه‌شیره

 ۷.سوغات کاشان چیست؟

گلاب، شیرینی، ارده، حلواارده، فرش، گیوه، سفال و…