راهنمای سفر به نیشابور

نیشابور یکی از زیباترین شهرهای استان خراسان جنوبی است. در این شهر زیبا آثار تاریخی و طبیعی زیادی وجود دارد که هرکدام از آنها طرفداران خاص خود را دارند.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، اگر می‌خواهید به نیشابور سفر کنید، باید اطلاعات کافی پیرامون این شهر زیبا را در اختیار داشته باشید، تا بدون اتلاف وقت به بهترین مکان‌های دیدنی این شهر بروید. با ما در راهنمای سفر به نیشابور همراه باشید تا هر آنچه نیاز است قبل از سفر بدانید را در اختیار شما بگذاریم.

 موقعیت جغرافیایی شهر نیشابور

 نیشابور در مرکز خراسان جنوبی واقع شده است. این شهر دیدنی از طرف شمال با چناران و قوچان، از طرف غرب با شهرستان فیروزه، از طرف جنوب با شهرستان‌های میان جلگه و کوه سرخ و از طرف شرق با شهرستان مشهد همسایه است. اکثر کسانی که به مشهد مقدس سفر می‌کنند از شهر زیبای نیشابور خواهند گذشت.

 این استان زیبا از نظر جغرافیایی در مدار ۳۶ درجه و چهل دقیقه تا مدار ۳۶ درجه و ۵۰ دقیقه و همچنین در طول جغرافیایی ۵۸ درجه و ۱۵ دقیقه تا ۵۹ درجه و ۱۵ دقیقه واقع شده است.

راهنمای سفر به نیشابور: تاریخچه  

 شهر نیشابور دارای قدمتی کهن و دیرینه است. باستان‌شناسان با کشفیاتی که داشته‌اند معتقدند که قدمت این شهر زیبا به هزاره سوم پیش از میلاد برمی‌گردد.

 این شهر کهن و باستانی از دوره صفویه باقی‌مانده و در دوره خوارزمشاهیان به‌عنوان پایتخت فرهنگی ایران به همگان معرفی شد در قرن یازدهم نیشابور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان شناخته شد.

  راهنمای سفر به نیشابور: آب‌ و هوا

 آب‌وهوای نیشابور در دو بخش شمال و جنوب آن متفاوت است.

 در تعیین آب‌وهوای این شهر زیبا دو عامل مهم جریان هوایی مدیترانه، سیبری، موسمی اقیانوس هند، و صحرای عربستان و همچنین جهت رشته‌کوه‌های اطراف نیشابور مانند کوه بینالود، کوه سرخ، و دشت نیشابور تأثیرگذار است.

 نیشابور دارای آب‌وهوایی گرم و خشک در تابستان و آب‌وهوایی سرد در زمستان است. شمال این شهر زیبا نسبت به سایر مناطق به دلیل رشته‌کوه‌های اطرافش آب‌وهوایی سرد دارد. اگر به نیشابور سفر کنید خواهید دید که هر یک از بخش‌های این شهر زیبا آب‌وهوایی متفاوت نسبت به بخش‌های دیگر آن دارد.

 در سفر به نیشابور به کجاها برویم؟

 درسفر به نیشابور مناطق تفریحی، گردشگری زیادی وجود دارد که هر کدام از آنها طرفداران خاص خود را دارند.

اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، حتماً این مقاله را تا پایان بخوانید، چرا که بهترین مناطق گردشگری و هم چنین تاریخی این شهر باستانی را برای شما معرفی کنیم.

 روستای دیزباد

 این روستا یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای نیشابور به شمار می‌آید که همانند روستای بوژان در دامنه رشته‌کوه‌های بینالود واقع شده است.

 روستای دیزباد یکی از معدود روستاهایی است که شاید به جرات باید گفت تمام اهالی آن اهل علم و دانش هستند.

مردم روستا باغ‌های فراوانی را پرورش داده‌اند و شما در روستای دیزباد می‌توانید شاهد درختان میوه متنوعی باشید.

 این روستای زیبا همچون روستای بوژان دارای خانه‌هایی پلکانی است. مردم روستا خانه‌های خود را باتوجه‌به شیب زمین ساخته‌اند. روستای سرسبز دیزباد دارای چشمه و رودهای فراوانی است سراسر این روستا سرسبز ودارای چشمه‌های اطراف روستا صحنه‌هایی زیبا و خارق‌العاده را برای شما رقم زده‌اند.

اگر از مشهد به سمت نیشابور در حرکت هستید، پس از عبور از رباط فخر داوود در ۶۲ کیلومتری شهر، توربین های بادی را در سمت چپ خود خواهید دید. این نشانه ای است که به منطقه دیزباد رسیده اید.

پس از دیدن توربین های بادی، باید به سمت راست بپیچید و ۱۳ کیلومتر دیگر را طی کنید

پس از رسیدن به دیزباد بالا، با تماشای مناظر زیبای آن، محو خواهید شد جالب است بدانید که دیزباد پس از ماسوله، معروف‌ترین روستای پلکانی ایران نیز هست.

 روستای پلکانی بوژان

 روستای بوژان یکی از روستاهای دیدنی و شگفت‌انگیز است  که درسفر به  نیشابوربهتر است حتما از آن بازدید کنید . آب‌وهوای مطبوع و خوشایند این روستا برای هر ذائقه‌ای خوشایند است. خانه‌های پلکانی در دامنه کوه بینالود، زیبایی خاصی را به این منطقه بخشیده است.

روستای بوژان، مقصدی جذاب برای همه افراد است. طبیعت بکر و چشم نواز، آب و هوای خنک و مطبوع، و جاذبه های گردشگری متعدد این روستا، باعث شده تا بوژان مورد توجه گردشگران زیادی از سراسر کشور قرار گیرد

سفر به نیشابور

از جمله جاذبه های دیدنی این روستا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رودخانه و آبشار بوژان

رودخانه بوژان یکی از جاذبه های گردشگری روستای بوژان است در سفر به نیشابور است که در آن آبشارهای زیبایی وجود دارد. برای رسیدن به آبشار بوژان باید حدود ۲ ساعت پیاده روی کرد. لازم است حتماً از راهنما یا راه‌بلد محلی برای رسیدن به  مقصد کمک بگیرید.

تخت هلاکو خان

تخت هلاکوخان منطقه ای تاریخی در روستای بوژان است که هلاکوخان، فرمانده مغول، در زمان حمله به نیشابور از آن برای آبیاری گندم و جو کاشته شده بر ویرانه های شهر استفاده کرده است.

اماکن مقدس

امامزاده سلیم که در شرق روستا وامامزاده خواجه گل علی در جنوب روستا قرار دارد که مردمان روستا اعتقاد بسیاری به این امامزاده دارند.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به این روستا پس از گذر شهر نیشابور می‌بایست وارد راه آسفالته ای شوید که به بوژان منتهی می شود که این از کنار روستاهای حمیدآباد و فوشنجان و حصار بوژان، نیز عبور می‌کند.

 دره هفت غار

 یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در سفر به نیشابور دره هفت غار است.

 این دره  در شمال نیشابور قرار گرفته است و دارای هفت تنگه است که در میان آن‌ها رودخانه‌ها و آبشارهای زیادی جریان دارد

مسیر دسترسی

دره هفت غار نیشابور در شمال شهر نیشابور قرار دارد. برای رسیدن به این دره ایتدا باید وارد جاده باغرود شوید و پس از حدود ۱۲ کیلومتر رانندگی به روستای باغرود در دامنه‌های کوهستان بینالود می رسید. از این منطقه باید کمی پیاده‌روی کنید تا به ابتدای دره برسید.

بازار سرپوش نیشابور

بازار سرپوش نیشابور، یکی از بازارهای قدیمی و مهم این شهر است که در خیابان امام خمینی قرار دارد. این بازار که طول آن حدود یک کیلومتر است، تنها بخش به‌جا مانده از بازار بزرگی است که در نیشابور قدیم از دروازه مشهد آغاز و در دروازه عراق به پایان می‌رسید.

بازار سرپوش نیشابور در دوره‌های مختلف تاریخی، از جمله صفویه، زندیه و قاجار، گسترش یافته و بناهای مختلفی در آن ساخته شده است. از جمله این بناها می‌توان به کاروانسرای مستوفی، تیمچه حاجی درویش، مسجد جامع و حمام مرمر اشاره کرد.

این بازار به علت سرپوشیده بودن، در میان مردم نیشابور به «بازار سرپوش» معروف است. همچنین به نام سوق القدیم نیز خوانده می‌شود.

سفر به نیشابور

 آرامگاه خیام

 اگر اهل شعر و شاعری باشید بی‌درنگ نیشابور یکی از بهترین گزینه‌های مقابل شما برای سفر است. نیشابور یکی از شهرهای شاعر پرور در ایران به شمار می‌آید.

 آرامگاه حکیم، عالم و شاعر گران‌قدر خیام نیشابوری هرساله میزبان افراد زیادی از سراسر جهان است. رباعیات زیبا و بی‌نظیر خیام برای هر اهل‌دلی آشنا و لذت‌بخش است.

 آرامگاه خیام در وسط باغی سرسبز و پوشیده از درختان کاج واقع شده است. یکی از زیبایی‌های این مقبره این است که در هر کدام از پایه‌های آن دو بیت از شعرهای ناب خیام با خطی خوش نگاشته شده است. آرامگاه زیبای این عالم بزرگ، در جنوب شرقی شهر نیشابور و در بلوار خیام قرار گرفته است.

 معدن فیروزه

فیروزه‌های نیشابور نه‌تنها برای ایرانی‌ها بلکه برای مردم سراسر جهان شناخته شده است.

اگر به نحوه استخراج فیروزه علاقه‌مند هستید، حتماً به ۵۵ کیلومتری شمال غربی نیشابور بروید. در آنجا معدنی از فیروزه وجود دارد که سالانه ۴۰ تن فیروزه از آن استخراج می‌شود.

سفر به نیشابور

آرامگاه عطار نیشابوری و کمال‌الملک

در سفر به نیشابور حتماً به آرامگاه عطار و کمال‌الملک نیز سر بزنید. این دو آرامگاه در فاصله چندمتری از آرامگاه خیام واقع شده‌ است.

دیوارهای آرامگاه عطار با معماری زیبا به‌صورت هشت‌ضلعی ساخته شده‌اند، بر روی آرامگاه این شخصیت بزرگ که از شاعران مطرح در سراسر جهان به شمار می‌آید. گنبدی که با کاشی‌های فیروزه‌ای، لاجوردی، سفید و زرد مانند الماسی در دل باغی سرسبز می‌درخشد. در محوطه بیرونی این آرامگاه غرفه‌هایی با کاشی‌کاری‌های زیبا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

کمی آن‌طرف‌تر از آرامگاه عطار می‌توانید به زیارت مقبره نقاش بزرگ ایرانی کمال‌الملک بروید. نقش این هنرمند بزرگ را بر بالای مقبره‌اش می‌توانید ببینید. آرامگاه ایشان نیز به طور هماهنگی با مقبره عطار طراحی شده است.

روستای چوبین

یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی در سفر به نیشابور روستای پر از خانه‌های چوبین است. این دهکده نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان طرف‌داران خاصی دارد. اگر یک‌بار به این روستا سفر کنید حتماً شگفت‌زده خواهید شد، روستایی زیبا و سنتی که در آن هیچ‌گونه اثری از فلز و بتن نیست و تمام خانه‌های آنجا از چوب و با معماری خاصی ساخته شده است.

این روستا  در ۱۷ کیلومتری مرکز شهر نیشابور قرار دارد.

در این دهکده فروشگاه، غذاخوری، مسجد و..همگی از چوب ساخته شده‌اند.

بهترین هتل‌ها در سفر به نیشابور

حال که با بهترین اماکن گردشگری درسفر به نیشابور آشنا شدیم نوبت آن رسیده است که با مکان‌های اقامتی آنجا نیز آشنا شویم

مهمان‌ سرای کمال‌ الملک

یکی از مهمان‌سراهای قدیمی در نیشابور مهمان‌سرای کمال‌الملک است، این مهمان‌سرا در میدان خیام و ابتدای خیابان مدرس واقع شده. در این مهمان‌سرا امکاناتی هم چون تاکسی، فروشگاه غذاخوری، روم سرویس، پارکینگ وجود دارد و شما می‌توانید بدون دغدغه در آنجا اقامت کنید.

هتل مهر

یکی دیگر از هتل‌های اقامتی در نیشابور هتل مهر است این هتل نیز امکاناتی مشابه با مهمان‌سرای کمال‌الملک دارد. در غذاخوری این هتل می‌توانید از غذاهای متنوع مدرن و سنتی سرو کنید و لذت ببرید. هتل مهر در خیابان امام خمینی (ره)، نبش کوچه شریعتی، جنب باغ ملی واقع شده است. در این هتل اتاق‌های دوتخته، سه تخته، چهار تخته وجود دارد. هر کدام از این اتاق‌ها نمونه‌هایی متوسط و عادی و برتر دارند باتوجه‌به مقدار هزینه‌تان می‌توانید هرکدام را که تمایل دارید رزرو کنید.

اقامتگاه زاک

این اقامتگاه از جدیدترین اقامتگاه‌های نیشابور است که در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید. زاک دارای  ۲ طبقه و ۷ واحد اقامتی است. در زاک شما می‌توانید ترکیبی از معماری سنتی و مدرن را شاهد باشید. این نوع از ترکیب   برای شما آرامش را به ارمغان می‌آورد. وضعیت دید اتاق‌های زاک متفاوت است، نمای جنگل، نمای جاده، نمای باغ و فضای سبز، نمای کوه و رودخانه و نمای روستا هر کدام می‌تواند خالق صحنه‌هایی جذاب و دیدنی برای شما باشند

از دیگر هتل‌های نیشابور می‌توان به هتل ارم و امیران، نیز اشاره کرد. این هتل‌ها نیز امکانات مشابهی با هتل‌های معرفی شده دارند

سفر به نیشابور

بهترین رستوران ها در سفر به نیشابور

رستوران شاهکار

یکی از بهترین رستوران‌های موجود در شهر زیبای نیشابور رستوران شاهکار است. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی و اروپایی سرو می‌شود. در رستوران شاهکار می‌توانید شاهد جدیدترین و متنوع‌ترین منو های موجود باشید. این رستوران دارای دیدی بسیار زیبا است. رستوران شاهکار در ۴ کیلومتری بوژان واقع شده است.

رستوران پارس

این رستوران دارای فضایی بسیار شیک و مدرن است. از امتیازات این رستوران می‌توان به تمیز بودن آن اشاره کرد. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی سرو می‌شود. شما می‌توانید با خیال راحت از طعم خوش این غذاها لذت ببرید. رستوران پارس در خیابان ۱۵ خرداد نیشابور قرار دارد.

رستوران سنتی عمارت نیشابور

اگر به رستوران سنتی علاقه‌مند هستید این یک پیشنهاد ویژه برای شما به شمار می‌آید.

دکور زیبا و سنتی این رستوران، غذاهای لذیذ و متنوع آن و کادری مجرب همگی سبب شده‌اند این رستوران به یکی از بهترین رستوران‌های نیشابور تبدیل شود. اغلب نیشابوری‌ها نیز این رستوران را به‌عنوان بهترین رستوران نیشابور می‌شناسند.

رستوران صدف، و اعیانی از دیگر رستوران‌های مطرح در نیشابور هستند که هر کدام از آنها دارای تنوع غذایی زیادی هستند و هر ذائقه‌ای را راضی نگه می‌دارند.

سفر به نیشابور

غذاهای سنتی رد سفر به  نیشابور

آش کمای

یکی از آش‌های محبوب در نیشابور آش کمای است.

این آش با ماست ترش و سبزی کمای که یک سبزی محلی است، تهیه می‌شود.

جالب است بدانید آش کمای سرد سرو می‌شود. این آش به همراه نان سنگک و سبزی می‌تواند شام یا ناهار مختصری برایتان باشد.

کوکو گرزی

کوکو در نیشابور طرف‌دار زیادی دارد. این غذا که با تخم‌مرغ و سبزیجات و گیاه به نان گرزی تهیه می‌شود نقش زیادی در کاهش التهاب، سرطان و قند خون دارد و در صبحانه نیز سرو می‌شود.

حلیم نیشابوری

یکی از غذاهای پرطرف‌دار حلیم نیشابوری است. این غذا با گوشت، کره، شکر، گندم و زعفران تهیه می‌شود.

خورشت ریواس

اگر به خورشت ترش علاقه‌مند هستید حتماً در سفر به نیشابور این خورشت را میل کنید. محتویات این خورشت خوشمزه گوشت، لپه، ریواس و لیموعمانی است. در نیشابور خورشت ریواس طرف‌داران زیادی دارد.

سخن پایانی

آنچه در این مقاله گفته شد مشخصات شهر زیبای نیشابور بود. آنچه که شما برای سفر به نیشابور نیاز است بدانید به طور مختصر بیان شد. نیشابور شهری کهن با آثار متنوع طبیعی و تاریخی است. پیشنهاد می‌کنیم برای یک‌بار هم که شده به این شهر زیبا سفر کنید.

سؤال‌های متداول

۱.نیشابور کجاست؟

نیشابور یکی از شهرهای خراسان جنوبی است که در دامنه کوه بینالود قرار گرفته است.

۲.مهم‌ترین اماکن دیدنی نیشابور چه نام دارند؟

 آرامگاه عطار، کمال‌الملک، روستای چوبین، و… از جمله اماکن دیدنی نیشابور هستند.

۴.غذاهای سنتی نیشابور چه نام دارند؟

 کوکوی گرزی، آش حلیم، آش کمای و..

۵.چطور به نیشابور برویم؟

مسیر سفر زمینی به نیشابور از تهران شروع و از شهرهای سمنان، دامغان، شاهرود و سبزوار می‌گذرد و به نیشابور می‌رسد.

۶.آب‌وهوای نیشابور چگونه است؟

نیشابور دارای تابستان خشک و گرم و زمستان سرد و کوتاهی است