راهنمای سفر به مراکش

شاید یکی از دلایل علاقه گردشگران به قاره آفریقا به غیر از حیات وحش بینظیرش کشور مراکش در شمال غربی این قاره باشد. سفر به مراکش تجربه‌ای منحصر به فرد و به یاد ماندنی است. مگر می‌شود ساختمان‌های زیبا، فضای تاریخی و سواحل نیلگون آن را دید و به راحتی فراموششان کرد.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، زمانی که قدم به این کشور بگذارید ابتدا با فرهنگ و تمدن اسلامی روبه‌رو می‌شوید، اما کمی که بیشتر دقت کنید در عمق وجودش، معماری یونان باستان را خواهید دید. این کشور رنگارنگ میزبان تمدن‌های مختلفی بوده است. پس اگر به تاریخ، ماجراجویی و طبیعت علاقه‌مند هستید، سفر به مراکش را از دست ندهید. در این مقاله از مجله الی گشت هر آنچه که پیش از سفر به کشور مراکش را باید بدانید، برای شما آماده کرده‌ایم.

سفر به مراکش از کجا آغاز کنیم؟

مراکش با فرهنگ غنی و تاریخ پر پیچ‌وخم خود بدون شک یکی از متنوع‌تر و جالب‌ترین مقاصد گردشگری در جهان است. جالب است بدانید این کشور آفریقایی میزبان ۱۳ میلیون گردشگر بین‌المللی بوده است. کاخ‌ها قدیمی، کاروان‌سراهای جذاب، مساجدی با معماری زیبا و مدارس مذهبی پر زرق‌وبرق تنها بخشی از جاذبه‌های این کشور هستند. طبیعت آن نیز خاص و زیبا است، چراکه هم در آن کوهستان وجود دارد، هم دریا و هم کویر! عاشقان طبیعت باید ویزای طولانی‌تری بگیرند تا بتوانند به‌تمامی این نقاط سر بزنند. اما پیش از اینکه چمدان خود را برای سفر به مراکش ببندید، ابتدا با این کشور بیشتر آشنا شوید.

موقعیت جغرافیایی مراکش

مراکش از غرب به اقیانوس اطلس و از شرق به کوهستان و سپس به کویر ختم می‌شود. اگر قصد سفر به مراکش را دارید حتماً به جاذبه‌های طبیعی این کشور سر بزنید. کوه‌ها از جمله کوه‌های اطلس در مرکز و جنوب، بخش بزرگی از مراکش را در بر می‌گیرند. مردم بربر ساکنان اصلی کوه‌ها هستند. احتمالاً نام تنگه جبل‌الطارق را شنیده‌اید، اگر فرصت داشتید به سمت شمال مراکش سفرکرده و این تنگه را از نزدیک ببینید.

مراکش از شرق با الجزایر، از غرب با اقیانوس اطلس، از شمال با دریای مدیترانه و از جنوب با کشور موریتانی همسایه است. در اقیانوس اطلس نیز با جزایر قناری همسایه است که به اسپانیا تعلق دارد و ناحیه مادیرا نیز تحت کنترل پرتغالی‌ها است.

سفر به مراکش

نگاهی به تاریخ مراکش

مراکش به قدری به اروپا نزدیک است که در یک روز صاف و بدون ابر می‌توانید اسپانیا را از طنجه ببینید. درست است که اکنون این کشور مسلمان‌نشین و مستقل است اما زمانی تحت نفوذ فرانسه بود. در ۱۹۵۶ این کشور استقلال خود را از فرانسه اعلام کرد، هر چند هنوز که در میان مردم قدم بزنید، برخی از رسوم فرانسوی را می‌توانید ببینید. اما جالب است بدانید که اسپانیا هم کم در این کشور نفوذ نداشته و حتی نام این کشور از کلمه‌های اسپانیایی و پرتغالی گرفته شده است.

اما داستان مراکش از اینجا آغاز نمی‌شود. مراکش از دوران نوسنگی یک منطقه مسکونی بوده و شاید دوست داشته باشید بدانید که زمانی منطقه‌ای کاملاً سرسبز بوده که بربرها، عرب‌ها، فنیقی‌ها، ایبری‌ها، یهودیان سفاردی و ساکنان آفریقای جنوبی به سمت آن کشیده شده‌اند. امپراتوری بیزانس نیز از این منطقه غافل نماند و زمانی آن را تحت سلطه خود درآورد. تاریخ این کشور بسیار طولانی است، یک نکته جالب دیگر نیز درباره این کشور می‌گوییم و ادامه آن را به راهنمایان تورها خواهیم سپرد. مراکش در سال ۱۷۸۷ اولین کشوری بود که ایالات متحده را به رسمیت شناخت و معاهده دوستی این دو باعث شد تا کشتی‌های تجاری به راحتی در این منطقه عبور و مرور داشته باشند.

اطلاعات کلی کشور مراکش

  • زبان رسمی: آمازیغی، عربی، فرانسوی
  • واحد پول: درهم مراکشی
  • نوع برق شهری: ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز، دوشاخه و پریزهای نوع C و E
  • کد تلفن کشور: +۲۱۲
  • شماره‌های اضطراری
  • پلیس: ۱۹
  • آمبولانس و آتش‌نشانی: ۱۵
  • فرودگاه بین‌المللی: فرودگاه مراکش – منارا

بخش شمالی و برخی از نواحی کوهستانی آب و هوای مدیترانه‌ای وجود دارد که منطقه‌ای مناسب برای کشاورزی شده است. اگر دوست دارید محصولات محلی را نوش جان کنید، حتماً به این مناطق سری بزنید. ۱۲ درصد مراکش پوشش جنگلی دارد و زمین‌های قابل‌کشت آن در حدود ۱۸ درصد است. نواحی کوهستانی مانند یک سد دفاعی عمل می‌کنند و آب‌وهوا را معتدل نگه می‌دارند اما با رسیدن تابستان، کم‌کم آب و هوای کویری خودش را نشان می‌دهد و محیط بسیاری از شهرها گرم و خشک می‌شود.

دین و زبان مردم کشور مراکش

یکی از بخش‌های سفر و گردشگری آشنایی با ساکنان آن منطقه، شیوه زندگی و دین و آیین آنها است. مراکش چهارمین کشور بزرگ عرب‌نشین جهان است که اکثر ساکنان آن اهل‌سنت هستند. اعراب و بربرها ۹۹ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند. البته، جمعیت‌های هراتین و گناوا هم در میان آنها دیده می‌شود. بیشتر افراد خارجی از فرانسه یا اسپانیا به این کشور آمده‌اند. مراکشی‌ها از نظر ژنتیکی به ایبری‌ها نزدیک‌تر هستند.

اگر قصد دارید تنها و بدون تور به این کشور سفر کنید، بهتر است زبان عربی یا فرانسوی را بلد باشید. انگلیسی آن‌چنان گسترده به کار برده نمی‌شود، در نتیجه برای خرید و صحبت با افراد محلی ممکن است با مشکل مواجه شوید. زبان رسمی عربی استاندارد مدرن و زبان دوم فرانسوی است که به عنوان زبان تجاری در مدارس آموزش داده می‌شود. البته در بخش‌های شمالی، اسپانیایی هم رواج دارد. پس با دانستن این زبان‌ها می‌توانید گلیم خود را از آب بیرون بکشید، البته، اگر با تور سفر می‌کنید، راهنمای تور این مشکل ارتباط با افراد محلی را برای شما حل خواهد کرد.

سفر به مراکش

بهترین زمان سفر به مراکش

همان‌طور که گفتیم، تابستان‌های مراکش حسابی گرم می‌شود. بهترین فصل‌ها برای سفر به مراکش، بهار و پاییز هستند. از اسفند تا خرداد و از اواخر شهریور تا آذر برای سفر به این کشور برنامه‌ریزی کنید. آب‌وهوا در این فصل‌ها معتدل است و آن گرمای آزاردهنده وجود ندارد. یکی دیگر از دلایلی که نباید در تابستان به این کشور سفر کنید، ازدحام جمعیت است. گردشگران داخلی در این فصل به مکان‌های عمومی و تفریحی سفر می‌کنند و جمعیت زیادی در مکان‌های عمومی و تفریحی جمع می‌شوند. در نتیجه، علاوه بر گرما، باید هزینه‌های بالای اقامت و حمل‌ونقل را نیز در تابستان‌های این کشور تحمل کنید.

شرایط و نکات سفر به مراکش

حتماً پیش از سفر به این کشور لباس مناسب تهیه کنید. پوشش برای مردان در این کشور آن‌قدر سخت‌گیرانه نیست، اما خانم‌ها باید لباس پوشیده و بسته داشته باشند. نکته دیگر آن است که مراکش را کشوری ارزان و راحت تصور نکنید. حتماً حواستان به جیبتان باشد، چراکه کالاها در این کشور ارزان نیستند. برای خرید هم حتماً پول نقد رایج مراکش را همراه داشته باشید. به امید دستگاه‌های خودپرداز دست‌خالی به این کشور نروید و حتماً پیش از سفر یا در طول آن از صرافی‌های معتبر درهم تهیه کنید.

حواستان به غریبه‌ها باشد. بله، درست است که گفتیم بخشی از گردشگری آشنایی با شیوه زندگی افراد محلی است، اما به هر کسی نباید اعتماد کنید. اگر بدون تور و راهنما در میان کوچه و بازارهای مراکش قدم بزنید، حتماً با افرادی روبه‌رو می‌شوید که می‌خواهند راهنمای شما شوند. اگر همراه آنها بروید، جیبتان سریع خالی می‌شود. پس حواستان به این مسئله جمع باشد.

انواع ویزای مراکش

اگر قصد سفر شما به مراکش برای تفریح و گردش است، به طبع باید ویزای گردشگری بگیرید. البته، برخی نیز جهت کار یا تحصیل می‌خواهند به این کشور سفر کنند که ویزای تحصیلی و ویزای کاری شرایط خاص خودش را دارد. دقت کنید، در هر دو صورت مراکش امکان صدور ویزای فوری را ندارد، پس حتماً زمان‌بندی مناسبی را برای اخذ ویزا در نظر بگیرید.

برای اخذ ویزا به سفارت مراکش در تهران به آدرس: پاسداران، نارنجستان ششم، پلاک ۲۹ مراجعه کنید. ساعات کاری سفارت از ۸ صبح تا ۱۲ ظهر است.

سفر به مراکش

مدارک لازم برای اخذ ویزای گردشگری مراکش

  • گذرنامه با حداقل شش ماه اعتبار
  • تکمیل فرم اطلاعات فردی و همراه
  • ارائه ترجمه سند ازدواج
  • ترجمه گواهی اشتغال به تحصیل برای فرزندان
  • ارائه گردش ماهی چهار ماه اخیر
  • ترجمه فیش حقوقی
  • ارائه تمکن مالی
  • داشتن بلیط رفت‌وبرگشت
  • گواهی رزرو هتل یا آدرس محل اقامت
  • بیمه‌نامه مسافرتی
  • همراه داشتن چهار قطعه عکس ۳ در ۴ که مربوط به یک سال اخیر باشد
  • کپی شناسنامه و کارت ملی

صدور ویزا ممکن است بین ۱۵ تا ۲۰ روز کاری زمان ببرد، در نتیجه برنامه ریزی سفر به مراکش را با توجه به این مسائل انجام دهید.

پروازها از ایران به مراکش

پرواز مستقیمی از ایران به مراکش وجود ندارد، شما در مسیر در چند مقصد مختلف توقف خواهید داشت و در نهایت به مراکش خواهید رسید. آن‌قدرها هم که تصور می‌کنید بد نیست و این امکان فراهم می‌شود تا حتی شهرهای مختلف دیگر را هم از آسمان ببینید و شاید آنها مقصد سفر بعدی شما باشند. اما از تهران به مراکش پرواز شما حدوداً ۱۴ ساعت طول می‌کشد. حتی پرواز ۴۷ ساعته هم داریم، پس در انتخاب مسیر پرواز کمی دقت کنید.

مسیرهای پروازی شامل موارد نیز می‌شوند:

  • تهران – دوحه – مراکش (تقریباً ۱۳ ساعت) 
  • تهران – استانبول – مراکش (تقریباً ۱۴ ساعت)
  • تهران – وین – پاریس – مراکش (تقریباً ۱۷ ساعت)
  • تهران – وین – لندن – مراکش (حدود ۲۱ ساعت)

سفر به مراکش

هزینه اقامت در کشور مراکش

اشاره کردیم که از نکات مهم در هنگام سفر به مراکش، همراه داشتن پول رایج این کشور به مقدار کافی است. اما چقدر درهم در یک سفر خرج می‌شود؟ حساب و کتاب خودمان را چطور تنظیم کنیم و چقدر درهم بگیریم؟ در اینجا به صورت تقریبی هزینه‌های روزانه سفر و اقامت در مراکش را آورده‌ایم تا در این جهت به شما کمک کنیم.

سفر مقرون‌به‌صرفه با ۷۵۰ درهم مراکشی

  • اقامت در اتاق دوتخته ارزان: بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ درهم به طور روزانه
  • هزینه‌های ورودی موزه: ۱۰ تا ۵۰ درهم
  • غذاهای ارزان‌قیمت: ۳۵ تا ۵۰ درهم

سفر و گردش میان‌رده از ۷۵۰ تا ۱۴۰۰ درهم مراکشی

  • اتاق دوتخته بین ۵۵۰ تا ۷۵۰ درهم
  • وعده ناهار: ۱۲۰ تا ۱۷۰ درهم
  • تورهای دوچرخه یا دیگر تورهای خاص محلی: از ۳۵۰ درهم

سفر لوکس بالای ۱۴۰۰ درهم

  • اتاق دوتخته در یک هتل لوکس: از ۸۰۰ درهم
  • شام در رستوران‌های مجلل: بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ درهم

هتل های پیشنهادی در کشور مراکش

هتل‌های متنوع و جذابی را در مراکش خواهید دید. از بوتیک‌های تاریخی مدینه راید و زنجیره‌های بین‌المللی کاخ‌های پنج‌ستاره گرفته تا استراحتگاه‌های یوگای ساحلی، اقامتگاه‌های کوهستانی مجلل و هاستل‌های روستایی ساده، همگی در این کشور دیده می‌شوند. هتل‌های مراکشی را صرفاً جایی برای اقامت ندانید، چراکه بسیاری از این هتل‌ها با هنرهای سنتی ساخته شده‌اند. درهای چوب سدر حکاکی شده، سقف‌های تیره‌رنگ، گچ‌کاری‌های پر آذین و کاشی‌کاری‌ها با طرح‌های هندسی اسلامی، این نکات ریز و جذاب باعث می‌شوند تا تجربه شما از اقامت در یک هتل متفاوت باشد. البته اقامت در برخی از این هتل‌ها هزینه بالایی دارد.

محبوب‌ترین هتل‌های مجلل مراکش شامل:

  • هتل ریاد لاواند (Riad Lavande)

یک هتل مجلل در منطقه مدینا با معماری سنتی و امکانات به روز و مجهز

شماره تلفن: +۲۱۲۶۹۶۹۶۵۵۹۱

  • هتل ریاد پالاس (Hotel & Ryad Art Place Marrakech)

یک قصر باشکوه که به خوبی بازسازی و نگهداری شده است و با آنکه ظاهری سنتی دارد، اما تجهیزات مدرنی را به مهمانان خود ارائه می‌دهد.

شماره تلفن: +۲۱۲۵۲۴۳۹۰۰۰۴

سفر به مراکش

  • هتل ریاد  ورس (Riad Fes)

یک هتل خاص با رنگ‌های شاد و پر انرژی و معماری سنتی و جذاب که امکانات بسیاری دارد

شماره تلفن: +۲۱۲۵۳۵۷۴۱۲۰۶

  • هتل سوفیتل (Hotel Sofitel Casablanca Tour Blanche)

هتلی ۵ ستاره در شهر کازابلانکا، که می توان گفت یکی از بهترین هتل های این کشور است. تمامی امکاناتی برای اقامت مسافران نیاز هست، این هتل نیز فراهم آورده است.

شماره تلفن: ۰۰۲۱۲۵۲۲۴۵۶۲۰۰

  • هتل نووتل (Hotel Novotel)

هتل نووتل، هتلی ۴ ستاره است که در مرکز شهر کازابلانکا مراکش قرار گرفته است. امکانات خوب و بی نظیر این هتل آن را بین مسافران بسیار محبوب کرده است.

شماره تلفن: ۰۰۲۱۲۵۲۰۴۸۰۰۰۱

  • هتل آی بیس (Hotel ibis)

هتل آی بیس هتلی نقلی در شهر کازابلانکاست، اتاق های کوچکی دارد ولی برای اقامت توریستی گزینه بسیار خوب و مقرون به صرفه ای است.

شماره تلفن: ۰۰۲۱۲۵۲۰۴۸۴۹۷۰

هزینه خورد و خوراک در کشور مراکش

غذاهای مراکشی یکی از متنوع‌ترین غذاهای جهان است. بربر، کورسی، پرتغالی، اسپانیایی، خاورمیانه، آفریقا و مدیترانه را که باهم مخلوط کنید غذاهای خوشمزهٔ مراکشی به دست می‌آید. ادویه‌جات در تهیه غذای مراکشی کاربرد زیادی دارد. مرغ بیشترین مصرف را دارد و پس از آن گوشت گاو رایج‌ترین گوشت قرمز است. پیشنهاد می‌کنیم حتماً معروف‌ترین غذای مراکشی یعنی کوسکوس را امتحان کنید.

اگر قصد دارید سفری مقرون‌به‌صرفه داشته باشید و طعم محلی غذاها را بچشید، به جای رستوران‌ها به سراغ بازارچه‌های محلی بروید. انواع غذا در این بازارچه‌های محلی پخت می‌شوند و به‌خاطر ادویه‌هایی که استفاده می‌کنند، از هر سمت بوی یک غذای خوشمزه می‌آید. چون افراد محلی نیز از آنها خرید می‌کنند، قیمت غذاها از رستوران‌ها کمتر است.

سفر به مراکش

رستوران های پیشنهادی در کشور مراکش

  • رستوران Basmane

یکی از بهترین رستوران ها در شهر کازابلانکا به گفته توریست ها رستوران basmane است. طعم فوق العاده به همراه موسیقی از جمله ویژگی های برتر این رستوران است.

شماره تلفن: ۰۰۲۱۲۵۲۲۷۹۷۵۳۲

آدرس: مراکش – کازابلانکا

  • رستوران  Restaurant du Port de Peche

شاید یکی از بهترین رستوران های دریایی کازابلانکا که درست در کنار اسکله این شهر قرار گرفته همین رستوران باشید. لذت خوردن غذای دریایی در کنار اسکله هیجان دیگری دارد.

شماره تلفن: ۰۰۲۱۲۵۲۲۳۱۸۵۶۱

آدرس: مراکش – کازابلانکا

  • رستوران ایتالیایی (Bacco E Venere Italian Restaurant)

اگر خواستید در سفرتان به کشور مراکش، غذای ایتالیایی میل کنید رستوران ایتالیایی Bacco E Venere   گزینه مناسبی است.

شماره تلفن: ۰۰۲۱۲۵۲۲۲۷۴۱۷۳

آدرس: مراکش – کازابلانکا

هزینه حمل و نقل در کشور مراکش

 هزینه بلیط تک سفره ۴ درهم مراکشی

هزینه بلیط ماهانه  ۱۶۰ درهم مراکشی

هزینه تاکسی زمانی درون آن می نشینید  ۶ درهم مراکشی  و به ازای هر یک کیلومتر ۵ درهم مراکشی به مبلغ اضافه می گردد. اگر بخواهید تاکسی منتظر شما بماند ۵ درهم مراکشی  باید پرداخت نمایید.

هزینه یک لیتر بنزین در این شهر ۹.۶۴ درهم مراکشی

سفر به مراکش

سفر به مراکش و دیدن جاذبه‌های طبیعی این کشور

ابتدا اجازه دهید از باغ‌ها گردش خود برای دیدن جاذبه‌های طبیعی مراکش را آغاز کنیم. باغ ماژورل یک باغ گیاه‌شناسی منحصر به فرد و زیبا است. این باغ و کارگاه آبی آن توسط یک هنرمند فرانسوی یعنی ژاک ماژورل ایجاد شده است. حتماً بازدید از این باغ را در فهرست سفر و گردش خود قرار دهید.

پس از آن به سراغ باغ مناره می‌رویم که دارای یک استخر بزرگ است. این منطقه را اهالی محلی نیز دوست دارند و آخر هفته‌ها برای پیک‌نیک اطراف آن جمع می‌شوند.

حال از شهر خارج می‌شویم و به سراغ مسیرهای پر پیچ‌وخم کوهستانی در جنوب مراکش می‌رویم. مسیر تیزین تست (Tizin-n’Test) شما را با زیبایی‌های کوهستان آشنا می‌کند. البته، اگر از پیچ‌وخم جاده می‌ترسید، احتمالاً هنوز به جاده چالوس خودمان عادت نکرده‌اید.

یکی دیگر از نقاط جذاب که باید در سفر به مراکش تجربه کنید، پارک ملی توبکال است. این پارک هم در منطقه کوهستانی قرار گرفته و حسابی سرسبز است. در بهار این منطقه پر از گل‌های زیبا و پوششی سبز می‌شود که نباید آن را از دست بدهید.

شهرهای مهم گردشگری در کشور مراکش

  • آگادیر

شهری ساحلی که حدوداً ۳۰۰ روز سال آفتابی است. این شهر در زلزله ۱۹۶۰ ویران شد و شهر جدید توسط معماری ایتالیایی کوکو پولیتزی ایجاد گردید.

  • کازابلانکا

از شهرهای مدرن و تجاری مراکش که مراکز جذاب گردشگری زیادی دارد.

  • مکناس

پایتخت قدیمی امپراتوری مراکش که تاریخ ارزشمندی را در خود دارد و در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

  • رباط

پایتخت امروزی مراکش که یکی از شلوغ‌ترین شهرهای این کشور است. یکشنبه‌بازارهای این شهر را از قلم نیندازید.

  • سعیدیه

از بنادر مهم مراکش در دریای مدیترانه که محلی جذاب برای غواصی و موج‌سواری است.

  • فاس

شهری قدیمی و زیبا که مرکز صنایع‌دستی است. قدیمی‌ترین دانشگاه جهان نیز در این شهر بنا شده.

  • طنجه

شهری زیبا و نسبتاً مدرن که یکی از نقاط محبوب گردشگری مراکش شناخته می‌شود.

جاذبه های گردشگری در کشور مراکش

کشور مراکش جاذبه های زیادی دارد تنها ۳ نمونه از آن ها را در زیر معرفی می کنیم:

  • قصر باهیه  (Bahia palace)

با بازدید از قصر باهیه با سبک زندگی مردم مراکش در قرن ۱۹ آشنا می شوید و نمونه ای عالی از معماری شرقی را می بینید.

سفر به مراکش

  • مسجد کتیبه (Koutoubia Mosque)

این مسجد که در سال ۱۱۵۰ ساخته شده بزرگ ترین مسجد مراکش است و منار بزرگ ۶۵ متری اش از بیشتر نقاط شهر معلوم است. معماری خیره کننده این مسجد آن را در شمار یکی از زیباترین مساجد مراکش کرده است.

سفر به مراکش

  • باغ ماژورل (Majorelle garden)

 این باغ از دیدنی ترین جاذبه های مراکش است و گشت و گذار در آن و تماشای گیاهان و درختان شگفت انگیزش از بهترین تفریحات سفر به این کشور است.

سفر به مراکش

سخن پایانی

سفر به مراکش، سفر به یک منطقه خاص تاریخی با طبیعت زیبا و دیدنی است. در این مقاله سعی کردیم تا به طور کل نکات مهم سفر به این کشور را با هم بررسی کنیم. از موقعیت جغرافیایی آن گفتیم و به طبیعت و آب و هوای آن اشاره کردیم. همچنین، به هزینه‌های سفر و محل اقامت پرداختیم تا بتوانید برنامه‌ریزی بهتری برای سفر خود داشته باشید. پیش از سفر نیز برای خرید بلیط نگران نباشید، به راحتی بلیط خود را از مجموعه الی گشت دریافت کنید و برای اخذ ویزا ارائه دهید. در ادامه مقاله، به چند مکان دیدنی نیز اشاره داشتیم که پیشنهاد می‌کنیم حتماً در فهرست گردشگری خود قرار دهید. امیدواریم این مقاله الی گشت برای شما مفید بوده باشد.

سؤالات متداول

۱. آیا برای سفر به مراکش ویزا نیاز داریم؟

بله باید ویزای گردشگری را از سفارت مراکش دریافت کنید.

۲. برای سفر به کشور مراکش به چه زبانی باید مسلط باشیم؟

تسلط نسبی به زبان عربی و فرانسوی برای گردش در شهرها کافی است.

۳. بهترین فصل برای سفر به مراکش کدام است؟

فصل‌های بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به این کشور هستند.