راهنمای سفر به ازمیر

با راهنمای سفر به ازمیر همراه شما هستیم.

به گزارش قلم آزاد به نقل از الی گشت ، سفر به ازمیر، سومین شهر بزرگ و توریستی ترکیه بعد از استانبول و آنکارا، می‌تواند یکی از خاطره‌انگیزترین و بهترین تجربه‌های عمر شما باشد. این شهر یکی از زنده‌ترین و هیجان‌انگیزترین شهرهای ترکیه با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مدرن بسیار است. همچنین طبق آخرین آمار، مردم ازمیر به‌عنوان شادترین مردم ترکیه شناخته شده‌اند که خود این موضوع می‌تواند روی انرژی سفر شما تأثیر بسیار زیادی بگذارد.

اگر دوست دارید تا در سفر به ترکیه، به یکی از زیباترین و توریستی‌ترین شهرهای آن، یعنی ازمیر بروید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری الی گشت را به هیچ عنوان از دست ندهید. در ادامه این مطلب یک راهنمای سفر به ازمیر برای تمامی علاقه‌مندان به گردشگری در ترکیه آماده شده است.

درباره ازمیر

طبق یافته‌های باستان‌شناسان، قدمت تاریخی ازمیر به حدود ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد. برخی از باستان‌شناسان بر این باورند که این شهر توسط آمازونی‌ها بنا شده و برخی دیگر می‌گویند که یکی از شاه‌های افسانه‌ای تانتالوس ازمیر را بنا کرده است. نام امروزی شهر ازمیر، از نام باستانی آن “اسمیرنا” گرفته شده است. این شهر از زمانی که بنا شده، کی از مراکز اصلی و مهم تجاری، سیاسی و اجتماعی محسوب می‌شده است. امروزه هم بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی ترکیه در ازمیر انجام شده و همچنین اهمیت توریستی آن و بالابودن آمار سفر به ازمیر، باعث شده تا این شهر برای تمامی مردم ترکیه بسیار مهم و ارزشمند شود. در ادامه می‌توانید برخی از اطلاعات مهم ازمیر را مشاهده کنید.

ازمیر

زبان رسمی ترکی
آب و هوا مدیترانه‌ای
زمان رسمی GMT +3
پیش‌شماره تلفن ۰۲۳۲
واحد پول لیر ترکیه

نحوه دسترسی به ازمیر

اگر به شهرهای دیگر ترکیه سفرکرده‌اید و اکنون قصد سفر به ازمیر را دارید، باید بگوییم که به‌راحتی و با استفاده از راه‌های زمینی و هوایی می‌توانید به این شهر دسترسی داشته باشید. ازمیر حتی یک فرودگاه بین‌المللی هم داشته که پرواز به این شهر به صورت مستقیم از کشورهای خارجی را هم امکان‌پذیر می‌کند. درصورتی‌که در استانبول باشید، می‌توانید با یک پرواز ۷۵ دقیقه‌ای خود را به ازمیر برسانید. امکان سفر به ازمیر از شهرهای دیگر ترکیه با قطار و اتوبوس هم وجود داشته و می‌توانید از این روش‌ها هم استفاده کنید. سفر زمینی به ازمیر می‌توانید هیجان‌انگیزتر و اقتصادی‌تر باشد. در مسیر هم می‌توانید از جاده‌های زیبای ترکیه دیدن کنید.

نحوه دسترسی به ازمیر

سیستم حمل و نقل عمومی ازمیر

سیستم حمل و نقل عمومی ازمیر مانند بسیاری از دیگر شهرهای ترکیه بسیار پیشرفته است و از این نظر برای سفر به ازمیر با مشکلی مواجه نخواهید شد. هنگامی که به ازمیر می‌رسید، می‌توانید یک ازمیر کارت تهیه کرده و با استفاده از آن از بسیاری از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید ازمیر کارت را تنها برای مدت کوتاهی که در این شهر اقامت دارید تهیه کنید هم می‌توانید از کارت‌های حمل و نقل مخصوص توریست‌های داخلی و خارجی استفاده کرده که به صورت روزانه تهیه می‌شوند. در ازمیر وسایل حمل و نقل عمومی بسیاری از جمله اتوبوس، قایق، تاکسی، مترو و دولموش وجود داشته که می‌توانید با استفاده از هر کدام از آن‌ها در سطح شهر تردد داشته باشید. تاکسی‌های ازمیر هم همیشه و در تمامی ساعات شبانه‌روز آماده خدمت‌رسانی هستند. اما سفر به ازمیر با تاکسی خیلی گزینه اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه‌ای محسوب نمی‌شود.

بهترین زمان سفر به ازمیر

سفر به ازمیر در تمامی طول سال امکان‌پذیر بوده و می‌توانید هر زمان که خواستید در تور ازمیر ثبت‌نام کرده یا این که به صورت شخصی برای خرید بلیت هواپیمای ازمیر اقدام کنید. اما باید بگوییم که در فصل تابستان، میزان توریست‌ها و گردشگرانی که به ازمیر سفر می‌کنند، از بقیه فصل‌های سال بیشتر است. در فصل تابستان می‌توانید نهایت لذت را از سواحل ازمیر، آفتاب‌گرفتن و آب‌تنی در آب‌های تمیز آن ببرید. اما نکته منفی درباره سفر به ازمیر در تابستان، گران بودن خدمات گردشگری مانند هتل و همچنین شلوغ بودن سطح شهر است. در برخی از ماه‌های تابستان، ازمیر مملو از مسافران داخلی و خارجی شده و بازدید از برخی از مکان‌ها عملاً غیرممکن می‌شود. در صورتی که می‌خواهید در شرایط آب و هوایی مساعد به ازمیر سفر کرده؛ اما با شلوغی جمعیت هم مواجه نشوید، می‌توانید بهار یا پاییز را برای سفر انتخاب کنید.

بهترین زمان سفر به ازمیر

فستیوال ها و جشنواره های ازمیر

ازمیر یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ترکیه بوده و به همین دلیل هم فستیوال‌ها و جشنواره‌های بسیاری در طول سال در آن برگزار می‌شود. اگر به کنسرت‌های خواننده‌های ترکیه یا دیگر خواننده‌های بین‌المللی علاقه داشته باشید، می‌توانید برنامه‌های مربوط به کنسرت را بررسی کرده و هنگام برگزاری این کنسرت‌ها به ازمیر بروید. اما از جمله برخی از فستیوال‌ها و جشنواره‌هایی که هر ساله در زمانی مشخص در ازمیر برگزار می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • Technology Festival
  • Karaburun Narcissus Festival
  • Karnavalizm
  • Bigfest
  • Izmir Youth Carnival

بیشتر فستیوال‌ها و جشنواره‌هایی که در ازمیر برگزار می‌شوند، جشنواره‌های شادی هستند که می‌توانید برای ساعتی در آن‌ها به رقص و خوش‌گذرانی مشغول شده و همچنین بافرهنگ مردم محلی هم بیشتر آشنا شوید. تاریخ دقیق برگزاری این فستیوال‌ها ممکن است هر ساله تغییر کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که پیش از سفر به ازمیر حتماً درباره فستیوال‌های پیش رو تحقیق کنید.

سفر به ازمیر

جاذبه های گردشگری ازمیر

شهر ازمیر ترکیه با تاریخ ۸۵۰۰ساله خود، یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های ترکیه برای افرادی است که به جاذبه‌های تاریخی و باستانی علاقه داشته باشند. چه بخواهید از بناهای باستانی دیدن کنید، چه از تفریحات طبیعی لذت ببرید یا این که حتی بخواهید به فستیوال‌ها و گالری‌های مختلف بروید، ازمیر یک گزینه مناسب برای شما خواهد بود. در ادامه این بخش می‌توانید با برخی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی ازمیر آشنا شده و در سفر به ازمیر از آن‌ها دیدن کنید.

برج ساعت ازمیر

یکی از دیدنی‌ترین مکان‌هایی که حتماً باید در سفر به ازمیر از آن بازدید کنید، برج ساعت شهر است. این برج کاملاً از مصالحی مانند آهن و سرب ساخته شده و از نظر معماری و تاریخی اهمیت بسیار زیادی برای ترکیه دارد. این سازه به دستور فرماندار شهر ازمیر در سال ۱۸۹۵ و به مناسبت سالگرد به سلطنت رسیدن عبدالحمید در منطقه کوناک ترکیه ساخته شد. امروزه هم برج ساعت ازمیر همچنان کار کرده و یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای شهر محسوب می‌شود.

برج ساعت ازمیر

موزه باستان شناسی ازمیر

یکی دیگر از بهترین مکان‌هایی که می‌توانید در آن با تاریخچه ازمیر و در کل ترکیه آشنا شوید، موزه باستان‌شناسی این شهر است. می‌توانید در سفر به ازمیر از این موزه بازدید کرده و با بسیاری از تمدن‌های باستانی، وسایلی که مردم در آن دوران استفاده می‌کردند و همچنین سبک زندگی آن‌ها بیشتر آشنا شوید. تعداد زیادی از وسایل و آثار باستانی که از ویرانه‌های اطراف ازمیر پیدا شده‌اند هم در این موزه نگهداری می‌شوند.

موزه باستان شناسی ازمیر

کلیسای سنت پلی کارپ ازمیر

اگر می‌خواهید در سفر به ازمیر از مکان‌هایی که ارزش تاریخی و معماری بالایی دارند دیدن کنید، کلیسای سنت پلی کارپ یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی ازمیر است. این کلیسا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای شهر بوده که بنای اصلی آن چندین بار به دلیل وقوع زلزله یا رخ دادن آتش‌سوزی از بین رفته است. اما معماران و هنرمندان ترکیه توانسته دوباره این کلیسا را به شکل اصلی خود بازسازی کنند.

کلیسای سنت پلی کارپ ازمیر

سواحل ازمیر

علاوه بر مکان‌های دیدنی و گردشگری تاریخی، در سفر به ازمیر می‌توانید از سواحل زیبا و تمیز آن هم استفاده کنید. در صورتی که در فصل تابستان به ازمیر سفر کرده باشید، می‌توانید از تفریحات آبی مهیج و نشاط آوری بسیاری در این سواحل استفاده کنید. برخی از معروف‌ترین و مهم‌ترین سواحل ازمیر شامل ساحل سازیلجا، ساحل بودروم، ساحل بادملی و بسیاری سواحل کوچک و بزرگ دیگر می‌شوند.

سواحل ازمیر

بهترین اقامتگاه های ازمیر

ازمیر سومین شهر بزرگ و توریستی ترکیه بوده و به همین دلیل هم در آن اقامتگاه‌های لوکس و اقتصادی بسیاری ساخته شده است تا توریست‌هایی که به این شهر می‌آیند از این نظر دچار مشکل نشوند. اگر می‌خواهید در اقامتگاه‌های اقتصادی ازمیر مانده و هزینه‌های سفر به ازمیر را کنترل کنید، توصیه ما این است که به اقامتگاه‌هایی مانند Çeşme, Alaçatı, Urla, Foça, Seferihisar, Karaburun, Mordoğan, Gümüldür و Balıklıova بروید. اما اگر هزینه سفر به ازمیر برای شما چندان مهم نیست و ترجیح می‌دهید تا سفر لوکسی داشته باشید، می‌توانید به هتل‌های ۵ ستاره و لوکس ازمیر مانند Izmir Marriott Hotel، Swissotel Buyuk Efes Izmir، Renaissance Izmir Hotel و بسیاری هتل‌های لوکس دیگر بروید. در فصل تابستان رزرو اقامتگاه در ازمیر کمی دشوار است و به همین دلیل توصیه می‌شود که حتماً از ۳ الی ۵ هفته پیش از سفر خود برای انتخاب هتل و رزرو اقامتگاه در ازمیر با یک آژانس گردشگری معتبر در تماس باشید.

در سفر به ازمیر چه غذایی بخوریم؟

ازمیر از نظر تنوع غذا و رستوران، یکی از بهترین شهرهای ترکیه محسوب می‌شود. در این شهر می‌توانید از غذاهای سنتی ترکیه گرفته تا غذاهای اروپایی و شرقی را امتحان کنید. معروف‌ترین غذاهای ازمیر کوکورچ، بویوز، کوفته و صدف شکم پر است. برای خوردن غذاهای دریایی معروف ازمیر مانند صدف شکم پر یا نان و ماهی، بهتر است که به رستوران‌های شلوغ و معتبری که از مواد غذایی تازه استفاده می‌کنند بروید. برخلاف باور عموم، دکه‌های صدف فروشی اطراف ساحل ترکیه همیشه تازه‌ترین صدف‌ها را نداشته و ممکن است برای مسافران مسمومیت غذایی به همراه داشته باشند. بهترین کار این است که حتماً از مردم محلی سؤال کرده و بهترین مکان را انتخاب کنید. در صورتی که با تورهای گردشگری به ازمیر رفته باشید، راهنمای تور می‌تواند شما را به بهترین و معتبرترین رستوران‌ها ببرد.

در سفر به ازمیر چه غذایی بخوریم؟

بهترین مکان ها برای خرید در ازمیر

خرید سوغاتی و یادگاری یکی از هیجان انگیزترین بخش‌های سفر به ازمیر است. سوغاتی اصلی شهر ازمیر برای مسافران، میوه‌های خشک، جواهرات دست‌ساز، سازه‌های چوبی، مجسمه‌های نمادهای مهم ازمیر و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. برخی از بهترین فروشگاه‌ها و مالهای ازمیر شامل موارد زیر می‌شوند:

  • MaviBahce Shopping Center
  • İzmir Optimum Shopping Mall
  • Forum Bornova
  • Agora Alisveris Merkezi
  • Konak Pier
  • Westpark Outlet
  • Konak Pier AVM
  • Point Bornova AVM
  • Selway Outlet Park

در سفر به ازمیر می‌توانید از فروشگاه‌های لوکس و برندهای معتبر گرفته تا اوت‌لت‌های مختلف و بازارهای سنتی دیدن کنید. در سراسر شهر بازارهای هفتگی مختلفی هم وجود داشته که می‌توانید لباس‌های برندهای محلی یا لباس‌های دست‌دوم را با قیمت بسیار مناسبی تهیه کنید. همچنین در این بازارها وسایل سنتی و صنایع‌دستی مختلف ترکیه هم وجود دارد.

بهترین مکان ها برای خرید در ازمیر

تورهای ترکیه الی گشت

ازمیر سومین شهر بزرگ و دیدنی ترکیه است که می‌توانید در سفر به آن، از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دیدن کنید. ازمیر قدمت تاریخی بسیار زیادی داشته و بیشتر جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی آن، مکان‌های تاریخی زیبا هستند. اما در کنار دیدنی‌های تاریخی، در سفر به ازمیر می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری طبیعی، سواحل زیبا و همچنین بازارهای سنتی و فروشگاه‌های مدرن هم دیدن کنید. در ضمن به دلیل استقبال بالای مسافران و گردشگران از ازمیر ترکیه، در این شهر اقامتگاه‌ها و هتل‌های بسیاری هم ساخته شده است. شما می‌توانید باتوجه‌به بودجه خود، یکی از اقامتگاه‌های سنتی، اقتصادی یا لوکس ازمیر را انتخاب کنید. برای رزرو هتل در ترکیه و ثبت‌نام در تور ازمیر، می‌توانید همین امروز با کارشناسان ما در الی گشت در تماس باشید.

تورهای ترکیه الی گشت

سؤالات متداول

بهترین فصل سفر به ازمیر کی است؟

بیشتر مسافران برای لذت‌بردن از تفریحات ساحلی، فصل تابستان را برای سفر به ازمیر انتخاب می‌کنند. اما سفر به این شهر ترکیه در تمامی طول سال امکان‌پذیر است.

هزینه سفر به ازمیر ترکیه چقدر است؟

هزینه سفر به ازمیر به نکات مختلفی مانند زمان سفر، روش سفر، اقامتگاه موردنظر و مواردی این‌چنینی بستگی دارد. یک از روش‌های سفر ارزان به ازمیر، ثبت‌نام در تورهای گردشگری است.

شهرهای دیدنی اطراف ازمیر کدام اند؟

شهرهای مانیسا، موغلا، آیدین، بالیکسیر و بسیاری از شهرهای دیگر، از جمله شهرهای دیدنی اطراف ازمیر هستند که می‌توانید در سفر به ازمیر از آن‌ها دیدن کنید.

اوت لت های ازمیر کدام اند؟

اوت‌لت‌ها و مراکز خرید بسیاری در ازمیر وجود داشته که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل آگورا، نوادا و مرکز خرید اوپتیموم می‌شوند.