در ادامه نشست دو روزه کارگروه تخصصی آب در رشت؛

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی سطوح آبگیر برخی روشهای کاربردی استحصال آب را تشریح کرد

حرف تازه – نشست دو روزه کارگروهی تخصصی آب روزهای سه شنبه و چهارشنبه همین هفته با حضور مدیران و کارشناسان فضای سبز کلانشهرهای کشور در عمارت تاریخی شهرداری رشت برگزار شد. در این نشست دوروزه، عصر سه شنبه، عبدالله سلطان احمدی دبیر آب کلانشهر ها و مدیر آب فضای سبز شهرداری مشهد، محمد باقر بشردانش مدیرعامل سازمان […]

حرف تازه – نشست دو روزه کارگروهی تخصصی آب روزهای سه شنبه و چهارشنبه همین هفته با حضور مدیران و کارشناسان فضای سبز کلانشهرهای کشور در عمارت تاریخی شهرداری رشت برگزار شد.

در این نشست دوروزه، عصر سه شنبه، عبدالله سلطان احمدی دبیر آب کلانشهر ها و مدیر آب فضای سبز شهرداری مشهد، محمد باقر بشردانش مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری رشت، علیرضا پنجره ساز معاون این سازمان، سید محمد تاج بخش رئیس هیئت مدیره انجمن علمی سیستم های سطوح آبگیر باران ایران، محمود فغفور مغربی عضو هیئت علمی دانشکاه فردوسی مشهد، طباطبایی یزدیموسس انجمن علمی سیستمهای سطوح آبگیر باران ایران، فاطمه شیرزاد سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت و جمعی از مدیران و کارشناسان فضای سبز کلانشهرهای کشور حضور یافتند.

سید محمد تاج بخش در ابتدا به ارائه گزارشی از اهداف تشکیل انجمن سیستمهای سطوح آبگیر باران پرداخت و در ادامه به برخی از فعالیت های این انجمن از جمله نحوه تامین آب حیات وحش جزایر دریاچه ارومیه، تهیه بانک اطلاعاتی از مطالعات و پژوهش‌های انجام شده در حوزه استحصال آب در کشور، ممیزی دانش بومی استحصال آب در ایران با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استفاده از سامانه‌های سطوح آبگیر باران برای آبیاری تکمیلی کشت دیم در منطقه کاشمر اشاره کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی سیستم های سطوح آبگیر باران ایران با اشاره به نشریات و کتاب های چاپ شده توسط این انجمن در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:  با توجه به شرایط اقلیمی و مصارف بیش از حد استاندارد در اکثر کلان شهرها، می توان مشکل کم آبی را با جمع آوری آب باران تا حدی کاهش داد .

وی با تاکید بر استحصال آب باران در مناطق مسکونی افزود: استفاده از سطوح غیر قابل نفوذ شهری بویژه سیستم سطوح آبگیر پشت بام ساختمان های مسکونی این امکان را فراهم می کند تا با جمع آوری آب باران هنگام بارندگی ها، بخشی از نیاز غیر شرب شهروندان و ساکنان ساختمان های مسکونی تامین شده و هزینه های تامین آب برای شستشوی فضاهای باز، سرویس های بهداشتی، آبیاری باغچه و فضای سبز و دیگر مصارف غیر شرب کاهش یابد

تاج بخش همچنین پس از تشریح روش های استحصال آب باران در مناطق مسکونی، به اشکال مختلف مخازن ذخیره آب باران برای مناطق مسکونی اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود استفاده از آب باران پشت بام برای مصارف مختلف در شهر گنبد را مثال زد و در ادامه به نحوه ذخیره سازی و ساخت مخازن زمینی برای ذخیره آب باران پرداخت.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی سیستم های سطوح آبگیر باران ایران موضوع خوشاب ها را توضیح داد و خوشاب های کوهستانی منطقه بلوچستان را به عنوان نمونه ای از آن مثال زد.

تاج بخش  همچنین  استحصال آب  از سطح جاده را امری مهم دانست و گفت: ایجاد فضای سبز حاشیه معابر با استفاده از رواناب پیاده رو و انتقال آب مازاد نمونه ای از روش های استفاده صحیح از این آبهاست.

وی در پایان به استفاده از آب باران  و باز چرخانی آن جهت استفاده در سرویس های بهداشتی در مشهد اشاره کرد.

گفتنی است مشهد کلانشهری پیشرو در جداسازی آب شرب، مطالعه و احداث تصفیه خانه های نوین و توجه ویژه به موضوع استحصال آب باران است.

این نشست ظهر دیروز به پایان رسید.