دیدگاه کارشناسی در اولویت شورای پنجم
حرف تازه – شورای پنجم در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ در شرایطی شروع به کار کرد که حوزه مدیریت شهری دچار حواشی بسیاری بود.انتخاب شهرداری کارآمد با توجه به پیچیدگی های و مسائل حوزه شهر و شهرداری از یک سو و حجم بدهی های موجود از سوی دیگر،رسیدگی به سایر مطالبات شهروندان را در هاله […]
حرف تازه – شورای پنجم در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ در شرایطی شروع به کار کرد که حوزه مدیریت شهری دچار حواشی بسیاری بود.انتخاب شهرداری کارآمد با توجه به پیچیدگی های و مسائل حوزه شهر و شهرداری از یک سو و حجم بدهی های موجود از سوی دیگر،رسیدگی به سایر مطالبات شهروندان را در هاله ای از ابهام فرو برده بود.
لیکن با تجربه، همدلی و درایت منتخبین مردم در پارلمان شهری پس از برگزاری انتخابات داخلی و انتصاب رئیس و هیئت رییسه در فضایی تعامل محور شاهد بررسی دقیق نامزدها فارغ از هر نگاه سیاسی و سفر اعضا برای بازدید میدانی از عملکرد و مذاکره با نامزدهای مورد نظر جهت جلوس بر صندلی داغ شهرداری رشت در ابتدای شروع به کار شورای پنجم بودیم که پس از رایزنی های فراوان از بین گزینه های موجود دکتر نصرتی شهردار مجرب قزوین به عنوان گزینه مورد نظر با وحدت آرای اعضای شورا سکان مدیریت شهری را بر دست گرفت.
یقینا در کنار اجماع نظر و وحدت در اتخاذ آرا در مسائل مرتبط با منافع شهر و شهروندان به کار گیری نظرات کارشناسی و حضور پررنگ متخصصین در کمیسیون های مختلف شورای پنجم بارزترین وجوه تمایز این شورا نسبت به ادوار گذشته و اولویت بندی کارشناسی مسائل را بر اساس مطالبات و خواسته رشتوندان به عنوان شاخص عملکرد اعضای این شورا میتوان نام برد.
در این بین تلاش مضاعف رئیس و تک تک اعضای شورای اسلامی شهر رشت جهت استفاده از ظرفیت های استانی و ملی که پیش از این کمتر مورد توجه قرار میگرفت با ایجاد تعامل و برقراری ارتباطی مطلوب با نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی که منجر به برگزاری چندین جلسه و مطالبه:
– برگزاری جلسه حضوری اعضای شورا با وزیر راه و شهرسازی به منظور تامین اعتبار کمربندی شهر
– تلاش برای اخذ اعتبار ملی جهت ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود از وزارتخانه های مرتبط
– تلاش اخذ گزارش اعتبار دریافت ارزش افزوده و افزایش سهم شهرداری رشت
جزو نتایج کوتاه مدت آن محسوب میشود و ادامه و پیگیری این روند و بهره گیری از اعتبارات ملی جهت انجام پروژه های کلان با برگزاری این جلسات به صورت منظم در بازه زمانی هر ۴۵ روز با نمایندگان مجلس نیز در دستور کار نمایندگان پارلمان شهری رشت قرار گرفت.
در بحث تصویب طرحهای مختلف درشورا:
– تصویب طرح الزام آور تهیه برنامه راهبردی عملیاتی شهر و شهرداری رشت ۱۴۰۱
– تصویب لایحه آیین نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری رشت
– تصویب طرح الزام شهرداری به ایجاد خانه مشروطه گیلان در عمارت حاج میرزا خلیل رفیع، ساختمان فعلی شورای اسلامی شهر رشت
– الزام شهرداری رشت به خرید زادگاه دو تن از مفاخر گیلانی عرصه شعر و ادب کشور و تبدیل آن به خانه شعر و غزل سایه
– بررسی راه اندازی مجدد مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر رشت
– موافقت با لایحه شهرداری مبنی بر صدور مجوز اخذ دو فقره تسهیلات جهت تکمیل و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی
– موافقت با پیشنهاد شهرداری مبنی بر تخصیص قسمتی از بودجه مناطق و شهرداری مرکز جهت پروژه ایمن سازی معابر
– تصویب طرح پیوستن شهر رشت به شهرهای تالابی جهان
را میتوان از مهمترین دستاوردهای شورای پنجم دانست.
در حوزه خدمات عمومی شهری و ترافیکی:
– پیگیری جدی و رفع معضلات لندفیل سراوان و کارخانه کود آلی
– رسیدگی به وضعیت سازمان پسماند و ارتقا سطح کیفی خدمات این سازمان
– پیگیری تجهیز ناوگان خدماتی سازمانهای زیر مجموعه شهرداری همچون آتش نشانی
– پاکسازی حریم رودخانه های شهری و مناطق پنج گانه شهری که تاثیر قابل توجهی در بهداشت عمومی شهروندان داشت
را میتوان به عنوان دستاوردهای قابل توجه در شش ماهه شروع بکار شورای پنجم اشاره داشت.
در حوزه عمران نیز با اولویت بندی مسائل و توجه ویژه به معضلات حوزه آسفالت و تغییر ساختار و ایجاد پروسه ای علمی در این مورد از تولید تا اجرا با
– تصویب طرح تدوین سند راهبردی و برنامه عملیاتی بهبود کیفیت آسفالت معابر شهر رشت
– تصویب لایحه جایزه تشویقی در حوزه ساخت و ساز
گامی مؤثر در حوزه عمرانی برداشته شد.
با توجه به هارمونی مطلوبِ موجود در شورای پنجم و با استناد به عملکرد مثبت شش ماهه اول شورای پنجم میتوان به امر امیدوار بود که در ادامه کار اقداماتی مؤثر در راستای بهبود خدمات شهری به شهروندان صبور رشت و مدیریت منابع و حفظ بیت المال توسط مدیریت شهری باشیم
روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت
ارسال دیدگاه