دیدنی های کاخ پترهوف روسیه

از تاریخ گردی های شهر سنت پترزبورگ کاخ پترهوف در روسیه است‌. که یکی از جاذبه های خاص و منحصر به فرد روسیه به حساب می آید.

به گزارش حرف تازه ، همواره دیدن آثار تاریخی، گردشگران بی شماری را دارد که در دل تاریخ قدم بگذارند و رمز و راز گذشته آشنا شوند. امروزه یکی از اهداف سفر، تاریخ گردی به حساب می آید. از تاریخ گردی های شهر سنت پترزبورگ کاخ پترهوف در روسیه است‌. که یکی از جاذبه های خاص و منحصر به فرد روسیه به حساب می آید. در این مقاله الی گشت درباره ی کاخ پتر هوف روسیه، تاریخچه ی آن، محوطه ی کاخ، ساعات بازدید، محل های دیدنی نزدیک کاخ پترهوف روسیه می پردازد.

کاخ پترهوف در روسیه

تاریخ گردی در روسیه

روسیه کشوری است که تاریخ غنی دارد و دیدن آثار تاریخی آن یکی از اهداف گردشگری است. قدم زدن در گذشته و شنیدن قصه های بی شمار یک سرزمین حس همبستگی، هویت ملی و میهن گرایی را تقویت می کند از این رو همواره دیدن آثار تاریخی یکی از هدف های حفظ آثار میراث فرهنگی نیز به شمار می رود.

جدای از آن نیز بسیار از آثار تاریخی در نوع خودشان از لحاظ سازه معماری شگفت انگیز بودن و آنقدر از طراحی خاص و  منحصر به فردی تشکیل شده اند که برای آن سازمان جهانی یونسکو تدارک دیده شده است و هر بنایی که دارای شاخص های و معیار های سازمان جهانی یونسکو باشد در لیست ثبتی یونسکو قرار میگیرد تا یادگار شکوه معماری گذشته حفظ شود. جاذبه های روسیه آثار تاریخی و طبیعی با شکوهی را دارند. یکی از کاخ های جذابی که در این کشور می توانید ببینید کاخ پترهوف در روسیه است.

سنت پترزبورگ از شهرهای معروف روسیه است که سالانه مسافران بی شماری به این شهر زیبا سفر می کنند. شهری که نه فقط جاذبه های تاریخی زیبایی دارد بلکه مرکز رقص باله و اپراهای معروف روسی نیز هست و امکان بازدید از کاخ ها و موزه هایش را دارید که به راحتی با تاریخ پر فراز و نشیب کشور روسیه و معماری آن آشنا می شوید.

کاخ پترهوف در روسیه

پتر کبیر و کاخ پترهوف

کاخ های روسیه به دست امپراتوری های روسیه ساخته شده است و حتما نام پتر کبیر را شنیده اید. پتر کبیر از معروف ترین تزارهای روسیه است که در ده سالگی به حکومت رسیده و نزدیک به ۴۳ سال به روسیه حکومت کرده است‌. اگر هم دوره و هم زمانی این تزار قدرتمند روسی را با شاهان ایرانی بخواهید بدانید در زمان شاه سلطان حسین صفوی بوده است. پتر کبیر بنیان گذار بسیاری از اقدامات مهمی در کشور روسیه بوده که  می توان به شکل گیری ارتش روسیه ، خواستن تسلط بر آب های آزاد و دریای سیاه، نبرد با عثمانی را اشاره کرد. لبه رسیدن به آب های آزاد برای کشور روسیه محقق نشد. بسیاری از کاخ های روسیه را که می بینید در زمان این امپراتور ساخته شده است. یکی از  اقامتگاه های با شکوه سلطنتی آن کاخ پترهوف در روسیه است که در  شهر سنت پترزبورگ قرار دارد.

پتر کبیر و کاخ پترهوف

درباره ی کاخ پترهوف روسیه

کاخ پتر هوف در شهر سنت پترزبورگ در محوطه ای به نام حیاط پتر ساخته شده است و امروز از جاذبه های مهم این شهر به حساب می آید. کاخ پترهوف در روسیه به فرمان پتر کبیر از تزارهای روسیه ساخته شده  جالب است بدانید که دو دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ و کارخانه ساعت سازی مشهور Petrodvorets  در کنار این مجموعه کاخ قرار دارد. این کاخ باغ با عظمت از سوی سازمان جهانی یونسکو ثبت شده و برخی این کاخ باغ بزرگ را ورسای روسی می دانند و آن را با کاخ ورسای بزرگ فرانسه مقایسه می کنند. نیمی از این محوطه دل انگیز که درخور زندگی شاهی بوده است با دریا محسور شده است و داخلش فواره ها و آب نماهای محشری وجود دارد.‌

کاخ پترهوف روسیه

تاریخچه ی کاخ پترهوف روسیه

مساحت کلی این باغ ۱۱۰ هکتار است و در سال ۱۷۰۹ میلادی توسط پتر کبیر برای ادای احترام او به عنصر آب، پیروزی در برابر کشور سوئد و هم چنین نمایش قدرت وی این مجموعه بزرگ با معماری فاخر ساخته شده است. ۱۴ سال ساخت این مجموعه زیبا طول کشید و سپس با حضور بزرگان روسیه و مهمان کاخ پترهوف روسیه افتتاح گردید. از اتفاقاتی بدی که این کاخ به خودش دیده جنگ جهانی دوم است و آسیب های فراوانی نیز دید که بعد از جنگ اصلاح و مرمت آن مورد توجه قرار گرفت. کاخ پتر هوف در روسیه از کاخ باغ های این کشور است در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

یکی دیگر از اتفاقات تاریخی این کاخ مربوط به خود پتر کبیر و خواهرش کاترین است. این دو خواهر و برادر روسی از نمونه های تاریخی  برای به دست گرفتن قدرت بوده اند که برای روس ها بسیار داستان نام آشنایی است. خواهر پتر یکم یا همان پتر کبیر نیز  دارای قدرت بوده است  و برای جلوگیری از سلطنت رسیدن وی پتر را به روستاهای مجاور مسکو تبعید کرده است. در سال ۱۶۸۹ اما پتر با گروهی وابسته به تزارهای روسیه به مسکو حمله و خواهرش را ابتدا به زندان کرد و سپس او را  به سال های حصر طولانی در این کاخ افکند.

محوطه کاخ پترهوف روسیه

درخت ها و فواره های متعدد فضای بسیار دل انگیزی در این کاخ خلق کرده اند. در این مکان ۱۵۰فواره ۵۰ آب نمای بزرگ به صورت آبشار منصوعی ساخته شده است. نا گفته نماند ساخت این کاخ بی تاثیر از کاخ باغ های اروپایی نبوده است و روسیه درصدد نشان قدرت و برتری خود با ساخت این کاخ بوده است‌. در محوطه این کاخ چندین آبشار پله و فواره ای می بینید و آب ها از طریق لوله ها و پمپ ها فضای کاخ باغ را دل انگیز کرده است. در گذشته جریان آبش با آب طبیعی در جهت شیب و با اختلاف در سطح کار میکرده است. اما پس از جنگ جهانی دوم پمپ های آبی در آن کار گذاشته شد.

در موقع شب ها این کاخ بسته است اما به جد می توان گفت که با نورپردازی کاخ، شب های دل انگیزی دارد. در وسط آبشار شما مجسمه با شکوهی را می بینید که آب را به هوا پرتاب می کند و یکی از فواره های خارق العاده این کاخ است‌. مجسمه میان کاخ نشانه ای از قدرت پیروزی مردم روسیه است و برای تضعیف مردم روسیه در جنگ جهانی دوم ربوده شده است که با تلاش فراوانی دوباره پیدا می شود و پس از مرمت و بازسازی در جای اصلی خودش قرار میگیرد.

فواره آبشار بزرگ  مجموعه پترهوف در روسیه یکی از زیباترین آب نماهای اتحاد جماهیر شوروری بودا است  که در سال ۱۹۶۴ دستور ساخت آن داده شده و دارای آبشار پلکانی با ۱۷ پله است که ۳۷ کتیبه، ۲۹ نقش برجسته  و بیش از ۱۵۰ مجسمه کوچک و بزرگ تزیینی  در آن قرار دارد. کاخ پتر هوف در روسیه یک کاخ موزه ی تمام عیار نیز هست زیرا آثار چشمگیری از جمله مجسمه های طلا، ظروف طلایی، تابلوهای بزرگ نقاشی در آن وجود دارد‌.

 محوطه کاخ پترهوف روسیه

دیدنی های کاخ پترهوف روسیه

در مجموعه کاخ پتر کبیر مکان های دیدنی کم نیستند خود مجموعه اصلی از کلیسا،  آشپزخانه، حمام خانواده تزار از بناهای این مجموعه بزرگ است. کاخ پترهوف در روسیه املاک سلطنتی  بسیار زیبایی است که در ساحل خلیج فنلاند (دریای بالتیک) قرار دارد، ترکیبی از چند قصر و پارک است به همراه آبشار بزرگ که از تپه‌ ها به سمت دریای بالتیک سرازیر می شود و یکی از بزرگ ترین فواره های جهان است. آب فواره از مجموعه دریای بالتیک به محوطه باغ پتر کبیر می رود و با چرخش و طراحی خاص شما فواره و آبن نماهای مختلفی را می بینید. چندین مجموعه فواره و باغ در سراسر کاخ پترهوف در روسیه دیده می شوند. در بخش خلوتی از پارک الکساندرا کاخ Cottage قرار دارد که بر خلاف سایر قصرها برای اقامت خاندان سلطنتی استفاده شده است و امروز مورد حفاظت کامل است.

کاخ پترهوف در روسیه

قدیمی ترین ساختمان  کاخ پترهوف | مونپلیرز

قدیمی ترین ساختمان مجموعه کاخ پترهوف در روسیه مونپلیرز است و محل زندگی خود پتر کبیر بوده است که بر پروژه ی عظیم ساخت و ساز کار نظارت می کرده است. این کاخ در شرق مجموعه قرار دارد و پتر کبیر نیز علاقه زیادی به استراحت و ماندن در این ساختمان را داشته، بخش از ساختمان در جنگ جهانی دوم نابود شد. از اتاق های باقی مانده نیز پانل های نقاشی شده به سبک چینی را می بینید. این مکان بهترین موقعیت برای شنیدن داستان های سلطنت و سپس انقلاب مردم روسیه است که منجر به آن خاندان سلطنت را برای همیشه حذف کرده اند.در نزدیک ویلای پتر نیز کاخ خواهر وی Cathrine wing قرار دارد. کاترین نیز از تزارهای روسیه بود که بر این کشور حکومت کرد و در دوران سلطنت برادرش در حصر قرار گرفت تا مبادا هوس حکومت کردن در سر داشته باشد.

  • ارمیتاژ

ارمیتاژ در قسمت غربی کاخ ساختمان بزرگ ارمیتاژ است و از دو طبقه تشکیل شده است‌. کاخ پتر هوف درروسیه برای انجام برخی از مراسم مذهبی نیز بوده است که در این مکان مراسم مذهبی Movable Feast گرفته می شده است.کاخ مارلی  از ساختمان دیگر کاخ پترهوف در روسیه است. چهار حوض بزرگ در اطراف آن قرار دارد و کاترین خواهر پتر کبیر در آن دستور پرورش ماهی نیز داده بوده است. این ساختمان یکی از کاخ های کوچک مجموعه پتر هوف است.

آرمیتاژ کاخ پترهوف در روسیه

  • فواره نپتون

فواره نپتون یکی دیگر از جاذبه های این کاخ است که در قرن هفدهم توسط آلمانی ها ساخته شد. در سال ۱۷۸۲ توسط پولی  اول خریداری شده است. اما دیری نپایید که کشور روس و آلمان دشمن های هم در طول جنگ جهانی دوم شدند و در  همین مدت این آلمانی ها سه طبقه از مجسمه های برنزی  را دزدیدند و در نهایت در سال  از سوی  روس ها در سال۱۹۵۶ پیدا شد و مورد بازسازی مرمت قرار گرفت و دوباره نصب شد. پیدا کردن این مجسمه های درون مایه چندین مستند از وقایع جالب کاخ است که  قبل از سفر به روسیه می توانید آن را ببینید.

 فواره نپتون کاخ پترهوف در روسیه

مسیر دسترسی با وسایل حمل و نقل عمومی

برای سفر به آن از سن پترزبورگ می توانید از راه آهن و قایق  استفاده کنید اگر تنها و یا به صورت دوستانه سفر رفتید جذاب ترین راه رسیدن به این مجموعه کاخ پترهوف در روسیه استفاده از قایق هست که تجربه ای به خصوصی را  کسب می کنید. البته یادتان باشد به شرطی که در تابستان سفر کنید قایق  Foilbotne بهترین پیشنهاد برای شما است. ایستگاه قایق ها در شهر سن پترزبورگ در نزدیکی کاخ زمستانی است که شما را به باغ پایینی کاخ پیر می رساند و می توانید و از همان جا به سمت کاخ بزرگ بروید .

قایق کاخ پترهوف

محل های دیدنی نزدیک به کاخ پترهوف  در روسیه

قلعه پیتر و پاول، موزه قایق های بادبانی امپریال، پارک کلونیستسکی، پارک الکساندریا،موزه خانوادگی بینویس (Benois):  هستند.

ساعت و هزینه بازدید از کاخ پترهوف در روسیه  

این کاخ همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ عصر میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان است. برای بازدید از کاخ و باغ پترهوف  حداقل ۳ الی ۴ ساعت زمان لازم دارید که بنا به هدف بازدید شما متفاوت است. برای آن باید ورودیه پرداخت کنید و هر کاخ نیز بلیط الکترونیکی  جدا دارد. شما می توانید فقط ورودی حیاط را پرداخت کنید یا بازید چندین مجموعه را انتخاب کنید و در نهایت اگر دوست دارید تمامی آن را ببنید بلیط کامل مجموعه را خریداری می کنید.

کاخ پترهوف در روسیه

چرا دیدن این کاخ را پیشنهاد میدهیم:

اگر می خواهید یک تاریخ گردی حسابی و آشنایی با معماری روسیه را داشته باشید جایی بهتر از کاخ پتر هوف نیست. در اینجا در محیط دل انگیز باغ هم با گونه های درختی این منطقه و هم با قصه های تاریخ روسیه، از جمله خاندان سلطنت، برافتادن نظام پادشاهی، شکل گیری نظریه مارکس، انقلاب روسیه و  اتفاقات جنگ جهانی دوم آشنا می شوید. جدای از دلایل برای ساخت این بناها بهترین معمارها به کار گرفته شده اند که شما سازه های معماری با ارزش از گذشته را می بینید.

یادتان باشد بزرگترین فواره در جهان و سیستم آبی در این کاخ وجود دارد که از دلایل مهمی برای ثبت شدن در میراث جهانی یونسکو جدا از قدمت آن بوده است.