دیدنی های دزفول | از جاذبه های تاریخی تا طبیعی

در این مطلب با معرفی دیدنی های دزفول همراه شما هستیم. اگر قصد سفر به دزفول را دارید این مقاله را از دست ندهید.

به گزارش قلم آزاد، کشورمان ایران دارای شهرها و مناطق دیدنی بسیار زیبا و پرجاذبه‌ای است و هر ساله گردشگران بسیاری از این دیدنی‌های جذاب بازدید می‌کنند. یکی از شهرهای دیدنی کشور، شهر دزفول در استان خوزستان است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به خطه خوزستان سفر کنیم و با جاذبه های دزفول بیشتر آشنا شویم.

درباره دزفول

اما بهتر است پیش‌ازاین که به معرفی جاذبه های دزفول بپردازیم قدری درباره خود این شهر دیدنی بدانیم. دزفول از شهرهای استان خوزستان و مرکز شهرستان دزفول است.

 این شهر در ساحل رودخانه دز قرار گرفته و از لحاظ وسعت و جمعیت، دومین شهر بزرگ استان و بزرگ‌ترین شهر در شمال خوزستان به حساب می‌رود.

قدمت دزفول به زمان ساسانیان بازمی‌گردد. پیش از آن هم به عنوان بخشی از سرزمین‌های امپراتوری‌های عیلام و هخامنشیان به شمار می‌رفته ‌است. به همین خاطر فرهنگ مردم دزفول را می‌توان ترکیبی از فرهنگ‌های کهن خوزستان دانست.

دزفول زمستان و پاییزی مدیترانه‌ای دارد و زیست‌بوم آن از اواخر زمستان تا ابتدای بهار بسیار سرسبز است. این شهر توریستی با طبیعت جلگه‌ای – کوهپایه‌ای و کوهستانی خود در تمام ایام سال به‌خصوص در روزهای نوروز گردشگران زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند.

جاذبه های دزفول

دیدنی های دزفول

حالا که قدری با شهر دزفول آشنا شدیم بهتر است برویم به سراغ بحث اصلی این مقاله یعنی معرفی جاذبه های دزفول. این شهر دیدنی به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و قدمت تاریخی خود دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی است.

در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت جداگانه به معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دزفول بپردازیم.

جاذبه‌ های طبیعی دزفول

۱. رودخانه دز

از جمله مهم‌ترین جاذبه های دزفول باید به رودخانه دز اشاره کرد که از دل رشته‌کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و از استان خوزستان و شهر دزفول می‌گذرد و در آخر به رود کارون می‌ریزد.

خوب است بدانید بر روی این رودخانه تعداد زیادی پل و سد احداث شده و بخش مهمی از اقتصاد استان خوزستان به این رود وابسته است. رودخانه دز طول سالیان با نام‌های بسیاری شناخته می‌شده و در حال حاضر یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های دزفول به حساب می‌رود.

جاذبه های دزفول

۲. آبشار شوی 

آبشار شِوی هم از دیگر جاذبه های دزفول است و از بلندترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود. آبشار شوی با نام‌های آبشار تله زنگ و آبشار دزفول هم شناخته می‌شود و در مسیر راه‌آهن تهران به جنوب، میان‌دره‌ای که بین دو کوه واقع شده، قرار دارد.

این آبشار در شمال شهرستان دزفول و در نزدیکی مرز استان لرستان قرار گرفته و حدود ۹۰ متر ارتفاع و ۸۵ متر عرض دارد و از قلب کوهی به‌نام چورویک در رشته‌کوه زاگرس جاری می‌شود. این آبشار دیدنی در نهایت به رودخانه دز می‌پیوندد و بعد به سد دز می‌ریزد.

لازم به ذکر است که بهترین زمان برای بازدید از آبشار شوی، اسفند تا اواخر فروردین است. در این زمان، طبیعت پیرامون آبشار بسیار دیدنی و زیباست.

۳. دریاچه شهیون

این دریاچه که به دریاچه سد دز هم معروف است از دیگر جاذبه های دزفول است که به هنگام احداث سد دز به وجود آمده و امکانات بسیاری همچون قایق‌رانی، اسکی روی آب و امکان کمپ در آن برای گردشگران فراهم شده است.

لازم است بدانید که دمای بعضی از بخش‌های دریاچه که به کوه‌های اطراف مشرف است، از جاهای دیگر کمتر  است. به همین خاطر پوشیدن لباس گرم به هنگام بازدید از دریاچه شهیون ضروری است. ماهیگیری در این دریاچه ممنوع است و فقط با داشتن مجوزهای لازم اجازه صید ماهی به افراد داده می‌شود.

دریاچه شهیون

۴. دره چال کندی

از دیگر جاذبه های دزفول باید به دره چال کندی اشاره کرد که محل گذر آبی است که از سد دز بیرون می‌آید. این دره بین شمال دزفول و شرق اندیمشک واقع شده و از صخره‌های رسوبی و دیواره‌های بلندی تشکیل شده که رودی عمیق و زلال در آن جریان دارد.

این دره دارای پوشش گیاهی و طبیعت زیبا و خیره‌کننده‌ای است. گیاهانی همچون گل‌گاو‌زبان، پونه وحشی و درختان بید در این منطقه به چشم می‌خورند.

همچنین غارهای دست‌ساز به ‌نام «کَت» در بخشی از این دره ساخته شده‌اند و استراحتگاه‌هایی هستند که توسط اهالی منطقه ایجاد شده‌اند و بخشی از جاذبه های دزفول به حساب می‌روند.

از جمله تفریحاتی که می‌توانید در این ناحیه داشته باشید می‌توان به قایق‌سواری‌، شنا و آب‌تنی در آب‌های زلال، غواصی، جت اسکی، شاتل، صخره‌نوردی و کوه‌نوردی اشاره کرد.

۵. جنگل دز 

جنگل دز از دیگر جاذبه های دزفول است که با نام پارک ملی دز هم شناخته می‌شود. این جنگل بخشی از پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده دز است و در جنوب شهرستان دزفول واقع شده. بیشتر پوشش گیاهی این جنگل را درخت پده تشکیل داده است.

 از دیگر گیاهان این جنگا می‌توان به سریم، گز، تمشک و کهور اشاره کرد. همچنین گوزن زرد، رودک عسل خوار، گربه جنگلی، خارپشت، روباه و انواع پرندگان مهاجر و بومی از گونه‌های جانوری جنگل دز به شمار می‌روند.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی دزفول باید به دره توبیرون، دره کول خراسان، دریاچه میانه، آبشار نورآباد و پارک جنگلی شقایق اشاره کرد.

جنگل دز 

دیدنی های دزفول

جاذبه‌ های تاریخی دزفول

۱. آسیاب ‌های آبی دزفول

از جمله جاذبه های دزفول از نوع تاریخی آن باید به آسیاب های آبی دزفول اشاره کرد که مجموعه‌ای از سازه‌های آبی در بستر رودخانه دز است و در گذشته به ‌عنوان بند و آسیاب به کار می‌رفته و قدمت آن‌ها به دوران صفویه و قاجار برمی‌گردد.

لازم به ذکر است که مصالحی همچون قلوه سنگ رودخانه‌ای، آجر با ملات ساروج در ساخت این آسیاب‌ها به کار رفته. باقی‌مانده این آسیاب‌ها در سه قسمت از رود دز قرار گرفته‌اند. قسمت اول در بالادست در پارک ساحلی دز، قسمت دوم در کنار پل جدید دزفول و قسمت سوم در کنار پل تاریخی دزفول قرار گرفته‌اند.

آسیاب ‌های آبی دزفول

۲. تپه باستانی چغامیش

از دیگر نواحی تاریخی و جاذبه های دزفول باید به تپه‌های باستانی چغامیش اشاره کرد. قدمت شهر باستانی چغامیش به ۵۰ قرن پیش از میلاد و دوران قبل از اختراع خط باز می‌گردد. در حقیقت در چغامیش بود که برای اولین‌بار در ایران خط و کتابت شکل گرفت.

جالب است بدانید تپه‌های ارزشمند و باستانی چغامیش گنجینه تمدن‌های بسیاری همچون ساسانیان، پارتیان و عیلامیان به شمار می‌رود و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۳. قلعه شاداب

قلعه شاداب یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های طبیعی ایران در دل کوه است و از جمله جاذبه های دزفول به شمار می‌رود. این قلعه ۱۰ کیلومتر طول و ۴ کیلومتر عرض دارد و با بسیاری از بناهای دیگر که نام قلعه بر خود دارند، متفاوت است.

چرا که دیواره‌های این قلعه در دوره چهارم زمین‌شناسی بر اثر ریزش یکدست و عمودی دیواره‌های بنا و همچنین فرسایش ناشی از طغیان رودخانه به وجود آمده‌اند.

قلعه شاداب

۴. بازار کهنه دزفول

بازار کهنه یا قدیم دزفول از مهم‌ترین جاذبه های دزفول به حساب می‌رود و از چهار بخش بازار آهنگران، بازار بزازان، بازار خرده‌فروشان و بازار خراطان تشکیل شده.

همچنین باید اضافه کرد که در میان بازار، کاروان‌سرایی تاریخی به چشم می‌خورد که بسیار دیدنی است. علاوه بر این قدیمی‌ترین بنای موجود در بازار بقعه شیخ اسماعیل قصر است که قدمت آن به قرن ششم هجری می‌رسد.

۵. خانه تاریخی تیزنو

اگر به تاریخ و خانه‌های تاریخی علاقه دارید حتماً در سفر به دزفول زمانی را برای بازدید از یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های دزفول یعنی خانه تاریخی تیزنو اختصاص دهید.

این خانه زیبای تاریخی در محله قلعه بنا شده و نمونه کاملی از معماری خانه‌های دزفولی به شمار می‌‌رود. لازم به ذکر است که خانه تاریخی تیزنو یادگاری از دوران صفویه است که در زمان قاجار و پهلوی هم تغییراتی در آن صورت گرفته است.

خانه تاریخی تیزنو

۶. پل قدیم دزفول

نمی‌توان از ابنیه تاریخی و جاذبه های دزفول حرف زد و اسمی از پل قدیم دزفول نبرد. از این پل به‌ عنوان قدیمی‌ترین پل جهان نام برده می‌شود و دو منطقه غربی و شرقی را به هم متصل می‌کند.

 پل قدیم در گذشته از راه‌های ارتباطی منطقه «جندی شاپور» و سرزمین «بین‌النهرین» بوده و گفته می‌شود پس از پیروزی «شاپور اول ساسانی» بر والرین امپراتور رُم به دستور وی و با به‌کارگیری اسرای رومی در سال ۲۶۳ میلادی بنا شده.

جالب‌تر آن که پس از گذشت چندین قرن از ساخت، این پل، همچنان به شکل تقریبی اولیه خود باقی‌مانده و به عنوان نمادی از شهر دزفول شناخته می‌شود.

۷. بقعه یعقوب لیث صفاری

بقعه یعقوب لیث صفاری از دیگر جاذبه های دزفول است. یعقوب لیث صفاری بنیان‌گذار سلسله صفاریان، اولین پادشاه ایرانی است که زبان پارسی را برای اولین‌بار ۲۰۰ سال بعد از ورود اسلام به ایران دوباره به‌عنوان زبان رسمی ایران اعلام کرد.

به فرمان او بعدازاین امر در دربار هیچ‌کس نمی‌توانست به زبانی جز پارسی حرف بزند. او همچنین تلاش‌های زیادی برای رهاسازی بخش‌هایی از ایران از دست خلیفه عباسی کرد و در نهایت در سال ۱۶۵ هجری قمری در شهر جندی شاپور دزفول درگذشت.

 آرامگاه یعقوب لیث صفاری، بنایی چهار طاقی با گنبدی مخروطی شکل است که در روستای اسلام‌آباد در جاده ۱۲ کیلومتری دزفول به شوشتر نزدیک به محوطه باستانی جندی شاپور واقع شده.

بقعه یعقوب لیث صفاری از دیگر جاذبه های دزفول

جمع بندی

در این مقاله به معرفی دیدنی‌ترین و مهم‌ترین جاذبه های دزفول این شهر توریستی در استان خوزستان پرداختیم. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌ای که بازدید از آنها بر هر گردشگر ایران‌دوستی واجب است. اگر به خوزستان سفر می‌کنید بازدید از این دیدنی‌های جالب را از دست ندهید.

سؤالات متداول

دزفول در کجا واقع شده؟

این شهر دیدنی مرکز شهرستان دزفول است و در شمال استان خوزستان واقع شده.

جاذبه های دزفول شامل چه مواردی می‌ شود؟

دزفول جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به رودخانه دز، آبشار شوی، دریاچه شهیون، پل قدیم دزفول، بقعه یعقوب لیث و تپه باستانی چغامیش اشاره کرد.

آیا برای بازدید از جاذبه های دزفول باید هزینه‌ پرداخت کنیم؟

بازدید از برخی از جاذبه های دزفول رایگان است؛ اما برای برخی دیگر باید هزینه ورودی پرداخت کنید.

 

منبع: الی گشت