دیدنی های ازمیر ترکیه | از محوطه باستانی آگورا تا برج ساعت

قصد دارید از شهر زیبای ازمیر که در سواحل خیره کننده دریای اژه ترکیه واقع شده است دیدن کنید؟ اگر چنین است، با این راهنما درباره دیدنی های ازمیر ترکیه همراه باشید.

به گزارش حرف تازه ، ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه و یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های منطقه دریای مدیترانه است که با بیش از ۸۰۰۰ سال تاریخ باستانی که در حفاری ها و بناهای باستانی مشهود است، نه تنها دارای بسیاری از مناظر میراث فرهنگی جذاب است، بلکه دارای آب و هوای ساحلی دوست داشتنی، فرصت های تفریحی و غذاهای محلی منحصر به فرد هم هست.

ازمیر به عنوان یک شهر بندری بین ‌المللی، تاریخ باستانی و چندلایه منطقه تحت تأثیر فرهنگ های مختلفی از قبیل قبایل محلی آناتولی، رومی ‌ها، ایرانی ‌ها، یونانی ‌ها، ترک ‌ها و عثمانی ‌ها، یهودیان سفاردی، ارمنی ‌ها و لوانتین ‌ها را بازگو می کند.

امروزه ازمیر جایگزین آرام تری برای گردشگران در مقایسه با استانبول محسوب می شود. گردشگاه و خیابان ‌های نخل‌ شده آن به شما این حس را می ‌دهند که انگار در ترکیبی از شهر لس ‌آنجلس آمریکا و یک شهر اروپای غربی قرار دارید. شهرهای اطراف ازمیر (مانند اورلا و آلاکاتی هم به مقاصد گردشگری محبوب برای کسانی تبدیل شده اند که به دنبال فرار از شلوغی زندگی شهری استانبول هستند.

۱. میدان کوناک و برج ساعت – دیدنی های ازمیر

اولین توقف شما در میان جاذبه های ازمیر باید میدان کوناک واقع در مرکز شهر باشد. اینجا، یک برج ساعت زیبا، هدیه امپراتور آلمان، ویلهلم دوم به عبدالحمید دوم، پادشاه عثمانی و نمادی از شهر را خواهید دید. این میدان همچنین یک ورودی به بازار قدیمی با اتصال به اتوبوس، سیستم تراموا و قایق های شهری است. میدان کوناک همچنین یک استراحت محبوب و مکانی عالی برای تماشای زندگی روزمره مردم است.

میدان کوناک و برج ساعت

۲. بازار کمرالتی و بازارهای اطراف

از میدان کوناک به سمت بازار معروفی به نام کمرالتی که یکی دیگر از جاذبه های ازمیر است بروید. اینجا می ‌توانید ساعت ‌ها در خیابان‌ های بازار که یادآور بازار مصری استانبول است، پرسه بزنید. اینجا می توانید در میان غرفه ‌های کوچک فروش سبزی ‌های خشک و سبزیجات، انواع غذاهای سنتی ترکی، چای‌ های محلی، و ادویه‌ های رنگارنگ، یا لباس ‌ها یا اجناس مختلف قدم بزنید.

یک قهوه سنتی ترکی در نزدیکی مسجد حصار یا چند اسنک پای Ülver Teyze اولور عمه بوسنیایی میل کنید! و فراموش نکنید که از جواهرات و عتیقه فروشی ها در Kızlarağası Hanı (یک کاروانسرای عثمانی) و صنعتگران محلی که روی فلزات، چرم و جواهرات کار می کنند هم دیدن کنید.

در خیابان هاورا و مسجد کستانپازاری (بازار شاه بلوط) در مسیر خودتان به ایستگاه بعدی قدم بزنید و از مناظر و صداهای رنگارنگ بازار اطراف که ادویه ‌های تند مانند سماق، پسته، زردآلو و انجیر خشک می ‌فروشند، دیدن کنید. در انتهای خیابان هاورا، سایت باستانی آگورا را خواهید دید.

۳. چشمه های آبگرم پاموکاله

یک تور یک روزه از ازمیر برای بازدید از چشمه های آب گرم پاموکاله در نظر بگیرید. همچنین در آیدین و برای گشت و گذار در هیراپولیس هم توقف داشته باشید.

چشمه های پاموکاله از تراورتن (سنگ رسوبی ایجاد شده توسط رسوبات آب معدنی) ساخته شده اند. ۱۷ چشمه آب گرم با درجه حرارت از گرم تا بسیار گرم در میان این جاذبه های ازمیر وجود دارد! اگر از شلوغی متنفرید، پیشنهاد  می کنیم در فصل کم گردشگر یا از شب قبل به پاموکاله بروید تا بتوانید یکی از اولین کسانی باشید که از این منطقه دیدن می کنید.

پاموکاله-ازمیر-ترکیه

۴.سفر یک روزه به چشمه و آلاچاتی – دیدنی های ازمیر

در میان جاذبه های ازمیر همچنین پیشنهاد می کنیم به گشت و گذار در شهرهای زیبای Çeşme و Alaçatı بروید.

چشمه مقصد تعطیلات ترک ‌ها خارج از شهر، به‌ویژه استانبولی‌ هایی است که می ‌خواهند از شلوغی شهر فرار کنند. قبلاً این افراد به بدروم می رفتند، اما اکنون این شهر کوچک است که در ماه های تابستان پذیرای این گردشگران است. خیابان های سنگفرش شما را به بوتیک های کوچک زیبا، رستوران ها، و یک اسکله تفریحی زیبا هدایت می کنند تا از ماهی تازه و دیگر غذاهای شگفت انگیز لذت ببرید.

اگر به دنبال چیزی جذاب تر هستید، سوار یک dolmuş (تاکسی مشترک محلی) شوید و به Alaçatı بروید، که فقط چند دقیقه با Çeşme فاصله دارد. این یکی دیگر از مکان ‌های پرطرفدار در شب ‌های گرم تابستان است. بستنی محلی تهیه شده از توت های وحشی را در مارینا میل کنید یا اگر گرسنه هستید، یک ساندویچ محلی به نام کومرو، پر از پنیر داغ، سوسیس، گوجه فرنگی و خیار ترشی را امتحان کنید.

۵. محوطه باستانی آگورا در اسمیرنا

Agora of Smyrna (فضای عمومی یونانی) یک موزه در فضای باز و از جاذبه های ازمیر است که در محله نمازگاه این شهر واقع شده است. این یکی از تنها آگوراها در جهان است که در یک شهر بزرگ امروزی ساخته شده است که دارای ساختاری سه لایه، ستون ‌های مرمری، طاق ‌ها و گرافیتی‌ های باستانی است. برخی از آثار به دست آمده در نتیجه کاوش‌ ها در اینجا اکنون در موزه باستان‌ شناسی ازمیر و موزه هنر و تاریخ به نمایش گذاشته شده ‌اند.

آگورا-ازمیر

۶. کادیفکاله و مجسمه سنگی آتاتورک

قلعه Kadifekale در تپه Pagos  متعلق به زمانی است که اسکندر مقدونی ازمیر باستان را احیا کرد. نام آن به معنای “قلعه مخملی” است و در بالای آن مناظر خیره کننده ای از شهر و خلیج ازمیر وجود دارد. امروزه می توانید آنچه از قلعه باقی مانده از جمله دیوارها، برج ها و برخی از آب انبارهای زیرزمینی بیزانسی را در کی از دیدنی ترین جاذبه های ازمیر مشاهده کنید.

در این منطقه، چند جاذبه جالب دیگر هم برای دیدن وجود دارد، مانند: مجموعه ای از قنات ها به نام Vezirsuyu که از آنجا می توانید نقش برجسته آتاتورک را هم ببینید. اگر به سیرینیر بروید، مجموعه دیگری از این قنات های باستانی را در سمت راست خود خواهید دید که قنات های Kızılçullu نام دارند. این بناها، بقایای گذشته باستانی ازمیر هستند.

۷.محله السنجاک – جاذبه های ازمیر

 Alsancak را می توان مرکز شهر ازمیر در نظر گرفت و چیزی برای ارائه به همه دارد. این محله که از ابتدای منطقه بندر شروع می شود، دارای انواع رستوران ها، بارها و هتل ها می باشد. شما می توانید یک روز کامل را صرف گشت و گذار در این محله کنید! بوتیک ‌فروشی‌ های کوچک، پاتوق های جالب و چند بار عالی شما را مشغول خواهند کرد. یک شب را در La Puerta سپری کنید، یا به Alsancak Dostlar Fırını بروید، یک نانوایی خانوادگی که شیرینی معروف شهر «بویوز» را با تخم‌ مرغ‌ های آب‌ پز با «چای» داغ سرو می‌ کند.

اگر خرید هدف شماست، به بلوار پلونه یا خیابان دکتر مصطفی انور بی بروید، جایی که پس از چند ساعت خرید در مغازه ‌های محلی و بین ‌المللی، می ‌توانید یک دسر خوشمزه در قنادی ریحان را امتحان کنید.

محله السنجاک - جاذبه های ازمیر - الی گشت

۸.اسکله کوناک

با وجود مغازه ها و تعدادی رستوران رو به دریا، اسکله کوناک یکی دیگر از جاذبه های ازمیر و مکانی عالی برای لذت بردن از یک قهوه یا یک وعده غذایی با دوستان و خانواده است. از غذاهای اصیل ترکی مانند مانتی پخته شده (راویولی به سبک ترکی) با منظره کوه های ازمیر لذت ببرید.

۹. موزه های ازمیر

ازمیر در مقایسه با استانبول موزه های زیادی برای مباهات ندارد، اما موزه هایی که دارد از جاذبه های ازمیر به شمار رفته و ارزش دیدن را دارند! این موزه ها همچنین به یکدیگر نزدیک هستند. برخی از این موزه ها عبارتند از:

  • موزه باستان شناسی و قوم شناسی

  • مرکز هنری آرکاس – در یک عمارت سنگی بازسازی شده که از دهه ۱۸۰۰ به عنوان کنسولگری فرانسه خدمت می کرد؛ این مرکز هنری یکی از معدود ساختمان هایی است که در طول سال ها باقی مانده است.

  • موزه هنر و مجسمه

  • موزه تاریخ و هنر

  • موزه زنان ازمیر

  • موزه آتاتورک

  • اپرا و باله دولتی (مرکز هنری و فرهنگی)

  • موزه لوکوموتیو بخار – در فضای باز

  • موزه آگورا – در فضای باز

  • ) موزه باستان شناسی Bostanlı – در فضای باز!

  • موزه پرگامون – در فضای باز

  • موزه Çeşme – در فضای باز

  • موزه جهانی کودکان – در فضای باز

موزه باستان شناسی و موزه قوم نگاری هر دو در یک مجموعه هستند. موزه قوم نگاری در یک ساختمان سنگی قدیمی نئوکلاسیک قرار دارد که در اوایل زندگی خود از آم به عنوان بیمارستان استفاده می شده است. امروزه این ساختمان آثار مختلف و بسیاری که شیوه زندگی اجتماعی مردم ازمیر و منطقه دریای اژه را به نمایش می گذارد، از جمله لباس، فرش و سفال را در خود جای داده است.

موزه های ازمیر - جاذبه های ازمیر - الی گشت

۱۰. اماکن مذهبی و معنوی – دیدنی های ازمیر

تاریخ چندفرهنگی ازمیر زمانی بیشتر مشهود می شود که از مکان ‌های مذهبی مختلف آن مانند کلیسای جامع سنت جان، کلیسای ارتدکس سنت ووکولوس و مسجد سالپچی اوغلو بازدید می کنید.

این شهر دارای تعدادی کلیسا، مسجد و کنیسه است (برای بازدید از برخی از آنها به اجازه قبلی نیاز دارید). در داخل این بناها می توانید جلسات دعا را نیز ببینید و در عین حال معماری و دکوراسیون داخلی این جاذبه های ازمیر را هم تحسین کنید. کلیسای سنت ووکولوس در محله بسمانه حتی یک حیاط کوچک برای استراحت هم دارد.

۱۱. آسانسور تاریخی

این آسانسور که توسط یک تاجر محلی در اوایل دهه ۱۹۰۰ برای سهولت حمل و نقل کالا و مردم به تپه های شیب دار ازمیر ساخته شد، به یک نقطه عطف مهم و یکی از محبوب ترین جاذبه های ازمیر برای عکاسی در شهر تبدیل شده است. و استفاده از آن کاملا رایگان است!

از استراحت در رستوران و کافه در بالای آسانسور یا در یکی از بوتیک ‌های کوچک در خیابان منتهی به ساختمان، به نام داریو مورنا، یکی از ساکنین خیابان که بعدها به یک موسیقی ‌دان مشهور در فرانسه تبدیل شد، لذت ببرید.

آسانسور تاریخی - جاذبه های ازمیر - الی گشت

۱۲. بالچوا و تله کابین آن – دیدنی های ازمیر

بالچوا یکی از مناطق مسکونی ازمیر است. این شهر محل بسیاری از مراکز خرید و همچنین تنها سیستم تله کابین ازمیر در کوه دده است. این تله کابین یکی از قدیمی ترین بالابرهای هوایی ترکیه و از معروف ترین جاذبه های ازمیر است که پس از ۴۰ سال از کار افتادن، بازسازی شد و در سال ۲۰۱۵ دوباره شروع به کار کرد.

با یک سواری شیب دار به بالای کوه خواهید رسید. منظره شهر از تله کابین خیره کننده است. در بالای مسیر، می توانید چای خانه ها و لوازم ضروری باربیکیو را برای لذت بردن از یک پیک نیک در بالای کوه با خانواده و دوستان خودتان پیدا کنید. میزهای پیک نیک زیادی وجود دارد تا از مناظر دو طرف کوه لذت ببرید.

یک تلسکوپ هم منظره ای از ازمیر و İnciralti را ارائه می دهد، محله ای با جنگل کوچک و تالاب که در آن می توانید فلامینگوها را ببینید. اگر صبح بیایید، بسیاری از رستوران ها صبحانه ترکی سرو می کنند.

بالچوا همچنین تجربه یک حمام آب گرم افسانه ای به گردشگرانش ارائه می دهد: حمام آگاممنون. اعتقاد بر این است که این حمام توسط آگاممنون پادشاه یونان (فرمانده جنگ تروا) و سربازانش پس از نبرد مورد استفاده قرار گرفته است.

۱۳. سایت باستان شناسی افسوس

افسوس یک سایت میراث جهانی یونسکو و یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان است. دیدار از این سایت باستان شناسی در میان جاذبه های ازمیر برای علاقه مندان به تاریخ و باستان شناسی ضروری است. افسوس با کتابخانه معروف سلسوس، یکی از بزرگترین کتابخانه های جهان روم، یک جاذبه گردشگری بسیار محبوب است.

خود شهر دارای آثار و مکان های دیدنی دیگری مانند آمفی تئاتر، معبد هادریان و معبد آرتمیس است. خانه‌های پلکانی افسوس با موزاییک‌ های رنگارنگ شان که دیدی اجمالی از زندگی مجلل رومیان باستان را به ما ارائه می ‌دهند، بسیار جذاب هستند.

می توانید به تنهایی یا با یک تور راهنما که از ازمیر حرکت می کند، از افسوس دیدن کنید. در چند کیلومتری اینجا، خانه مریم مقدس متعلق به قرن پنجم اکنون به یک زیارتگاه تبدیل شده است. بر اساس یک افسانه، مریم ممکن است آخرین سال های زندگی خود را در اینجا گذرانده باشد.

۱۴. اورلا – دیدنی های ازمیر

 Urla که زمانی فقط یک روستای کوچک بود، اکنون به دلیل کارخانه های نوشیدنی و تولید روغن زیتون مورد توجه قرار گرفته است. اورلا همچنین محل یک خیابان هنری محبوب با عتیقه ‌فروشی ‌ها، ساختمان‌ های قدیمی تبدیل شده به کافه و رستوران است که شهر را احیا کرده است.

صبحانه ترکی را در Fırın Vourla که در یک ساختمان سنگی قرار دارد، امتحان کنید. برای یک گزینه عالی غذاهای دریایی، رستوران Yengeç را در بندر امتحان کنید، کمی قدم بزنید و از قدیم ی‌ترین کارخانه استخراج روغن زیتون دیدن کنید.

Urla فقط ۴۵ دقیقه از ازمیر فاصله دارد. کافی الست اتوبوس‌ های محلی یا مینی ‌بوس‌ ها را از Balçova را سوار شوید تا در کم ترین زمان برای لذت بردن از خیابا ن‌های سنگ ‌فرش شده و خانه ‌های سنگی قدیمی مشغول گردشگری در یکی از دیدنی ترین جاذبه های ازمیر باشید!

۱۵.پارک فرهنگ

پارک فرهنگ یکی دیگر از جاذبه های ازمیر و مکانی برای لذت بردن از کنسرت ها، جشنواره ها و نمایشگاه های کتاب در طول سال است. در بهار، این پارک میزبان نمایشگاه کتاب ازمیر به مدت ۱۰ روز است. و در تابستان، این پارک میزبان نمایشگاه بین المللی ازمیر است که در آن نوازندگان و هنرمندان ملی و بین المللی گردشگران را طی یک مراسم یک هفته ای سرگرم می کنند. یک موزه تاریخ و هنر، یک پارک تفریحی، و یک دریاچه هم برای بازدید وجود دارد.

منابع : dominicanabroad _ الی گشت