دیدار شهردار و اعضای شورای رشت با وزیر راه و شهرسازی و پیگیری ۴ نامه مهم

حرف تازه – در دیدار عصر دیروز با دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی، ۴ نامه مهم در خصوص قیر، بازآفرینی، بازگشایی کمربندی ۹۰ متری و مطالبات از پروژه مسکن مهر پیگیری شد.     این دیدار عصر دیروز در تهران و با محوریت پیگیری ۴ نامه مهم مدیریت شهری رشت در ۴ حوزه قیر و آسفالت، […]

حرف تازه – در دیدار عصر دیروز با دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی، ۴ نامه مهم در خصوص قیر، بازآفرینی، بازگشایی کمربندی ۹۰ متری و مطالبات از پروژه مسکن مهر پیگیری شد.

 
 

این دیدار عصر دیروز در تهران و با محوریت پیگیری ۴ نامه مهم مدیریت شهری رشت در ۴ حوزه قیر و آسفالت، بازآفرینی شهری، در اختیار گرفتن اراضی دولتی شرکت دامپروری سپیدرود جهت بازگشایی کمربندی ۹۰ متری و دریافت اسناد خزانه اسلامی در ازای مطالبات شهرداری از پروژه مسکن مهر برگزار شد.

در این جلسه علاوه بر دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دکتر مسعود نصرتی شهردار رشت، سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت، محمد حسن عاقل منش رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا ، فرهام زاهد رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا ، احمد رمضان پور نرگسی و محمد حسن علی پور از اعضای شورای اسلامی شهر رشت، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و شعبانعلی خاوری مدیر کل راه و شهرسازی گیلان از جمله حاضرین بودند.

 
 
 

درخواست اختصاص ۱۰ هزار تن قیر به شهرداری رشت

در نامه نخست، شهردار رشت با اشاره به راه اندازی مجدد کارخانه های آسفالت تاناکا و تیتان با ظرفیت ۱۵۰ تن در ساعت و دارا بودن یک سنگ شکن با ظرفیت ۲۰۰ تن در ساعت و یک خط تولید محصولات بتنی و اشاره به تامین آسفالت و محصولات بتنی مورد نیاز این طریق، قیر و سیمان را از جمله موانع پیش رو دانست.

در ادامه این نامه با عنایت به آن که در بند ۲ مصوبات چهارمین جلسه ستاد استانی باز آفرینی شهری مورخ ۹۶/۳/۳مقرر گردید به منظور تامین منابع مالی تخفیفات عوارض صدور پروانه ساخت مسکن در محدوده بافت های فرسوده شهری و تخصیص اعتبارات آن، به عنوان مطالبات شهرداری های استان گیلان،منابع لازم از طریق تهاتر به سهمیه قیر و یا املاک شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، با شهرداری ها تسویه حساب گردد و با توجه به اینکه مسیرهای مواصلاتی شهری و ارتباطی برون شهری شهرستان رشت، بسیار زیاد می باشد؛ درخواست اختصاص ۱۰ هزار تن قیر به شهرداری رشت مطرح شده است.

 
 
 

درخواست رفع موانع پیش روی پروژه های بازآفرینی شهری

در دومین نامه دکتر نصرتی به وزیر راه و شهرسازی، پیرو جلسات ستاد ملی باز آفرینی شهری با حضور دکتر نوبخت و نیز برگزاری جلسات استانی و شهرستانی باز آفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف برنامه های احیا، بهسازی و نوسازی در اجرای مصوبات دوازدهمین جلسه ستاد ملی مبنی بر تامین منابع مالی پروژه های باز آفرینی با توجه به اینکه مکاتباتی در این خصوص با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان طی نامه شماره ش ر ۸۲۳۱۰ مورخ ۹۵/۵/۳۱ صورت پذیرفت و علی رغم پیگیری های انجام شده تاکنون پاسخی دریافت نگردیده است درخواست رفع موانع فوق به منظور تحقق پروژه های باز آفرینی شهری استان مطرح شده است.

در تشریح این برنامه ها و پروژه ها آمده است: پروژه های باز آفرینی شامل تهیه طرح باز آفرینی شهر رشت، مرمت بناهای تاریخی بافت مرکزی از قبیل ساختمان شهرداری مرکز، استانداری سابق، ساختمان شورا، مسجد حاج سمیع و مرمت و بهسازی و خرید و احیاء بناهای تاریخی به عنوان پروژه های محرک توسعه از جمله خانه های فراغت، شامل خانه کاتبینی، خانه شفیعی واقع در بافت تاریخی شهر که طی مکاتبه ۱۱۲۵۷۳ مورخ ۹۵/۶/۶ به آقای دکتر ایزدی معرفی گردید و اجرای قطار شهری، چاپ اوراق مشارکت جهت تامین سرمایه پروژه سیستم حمل و نقل درون شهری (تراموا) ، خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و تعویض ۲۰۰۰ ناوگان تاکسی فرسوده، تامین منابع مالی تخفیفات عوارض صدور پروانه، تخصیص اعتبار جهت بهسازی و آزاد سازی حرائم رودخانه های رشت، پروژه های محرک توسعه در محله صفه سر در محدوده تالاب عینک، بهسازی آرامگاه خواهر امام و محدوده پیرامونی، محور پیاده حرم تا زرجوب طی مکاتبه ۹۵/۸۰/۱/۱۵۳۱ مورخ ۹۵/۳/۱۲به آقای دکتر نوبخت، نوسازی بافت فرسوده قیصریه آهنی، آرام سازی محور پیرسرا تا پل طبیعت، محور پیاده منظر گردی، پروژه گردشگری باغ ۴۵۰ هکتاری و ساماندهی تالاب عینک شمرده شده که منوط به مساعدت سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان است.

 
 
 

درخواست تسریع و واگذاری ده درصد به میزان ده هکتار از اراضی دولتی شرکت دامپروری سپیدرود به شهرداری رشت به منظور احداث کمربندی ۹۰ متری

اما در سومین نامه شهردار رشت به وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به مرکزیت رشت، فقدان زیرساخت مناسب و ویژگی های فرهنگی و اجتماعی و گردشگری این شهر درخواست واگذاری ده هکتار از اراضی شرکت دام پروری سپیدرود، که از اراضی دولتی و وابسته به جهاد کشاورزی است، به منظور آزادسازی اراضی جهت احداث کمربندی ۹۰ متری رشت مطرح شده است.

در این نامه به مرکزیت رشت در منطقه از حدود ۴ قرن و نیم قبل تا امروز و کلانشهر بودن رشت نیز اشاره شده است.

با توجه به اینکه رشت پرجمعیت ترین شهر و سکونت گاه شمال کشور است و هم از حیث گردشگری حائز اهمیت است و پذیرای میلیون ها گردشگر در طول سال است و هم جمعیت شناور بالایی دارد و جمعیت روزانه این شهر به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز می رسد از آنجا فاقد زیرساخت های مناسب است یکی از فشرده ترین شهرهای کشور از لحاظ جمعیتی محسوب می شود.

در بخش دیگری از این نامه به نقش کلیدی رشت در بزنگاه های تاریخی از جمله انقلاب مشروطه، جنبش جنگل و انقلاب شکوهمند اسلامی پرداخته شده و به فرهنگ غنی مردم این شهرو پیشینه درخشان فرهنگی و اقتصادی آن هم اشاره شده است.

همچنین در این نامه به قرار گرفتن رشت در مسیر جاده ابریشم به عنوان دروازه اروپا و عضویت در شبکه جهانی شهر های خلاق خوراک شناسی زیر نظر سازمان بین المللی یونسکو از سال ۲۰۱۵ و اینکه این شهر را واجد نوآوری و توانمندیهای شهروندان در توسعه پایدار است پرداخته شده و در بخشی از آن آمده است: با این وصف مدیریت شهری را ملزم به اختصاص منابع متناسب با احداث منابع شریانی و مهم می نماید که از آن جمله به ترتیب اولویت کمربندی ۹۰ متری شهر که امکان اتصال میدان گیل (میدان ورودی شهر) به جاده رشت فومن را میسر کرده و موجب انتقال ترافیک عبوری و بخش کنترل ترافیک و تسهیل دسترسی سکونتگاه های خاص نظیر مسکن مهر رشت و سایر شهرک های حاشیه ای می گردد.

 
 
 

احداث ادامه خیابان صیقلان به معلم نیز از دیگر اولویت های بازگشایی معابر اعلام شده است.

در ادامه با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از اراضی واقع در طرح کمربند ۹۰ متری رشت از اراضی دولتی شرکت دامپروری سپیدرود وابسته به جهاد کشاورزی است آمده است: مشمول ماده یازده لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی مورد نیاز…. مصوب سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب بوده و با حمایت جنابعالی و وزیر محترم اقتصاد و دارایی قابلیت آزاد سازی آن میسر خواهد بود.

همچنین در تبصره ۶ لایحه قانونی نحوه تقویم ابنیه و املاک… مصوب ۱۳۷۰ ده درصد از اراضی دولتی واقع در محدوده قانونی شهر و واحدهای مسکونی قابل واگذاری جهت تامین معوض ابنیه و املاک واقع در طرح های احداثی و توسعه ای است و می تواند در اختیار شهرداری ها قرار گیرد.

در پایان این نامه دکتر نصرتی با اشاره به عنایت وزیر راه و شهرسازی به ضرورت تسریع و بهره مندی حداکثری از زمان، خواستار شده است تا حسب توافقات معموله در اجرای مقرره قانونی اخیر الذکر تسریع و واگذاری ده درصد مرقوم به میزان ده هکتار خالص مسکونی و تجاری به طور علی الحساب به عمل آید.

 
 
 

درخواست در اختیار قرار دادن اسناد خزانه در ازای مطالبات شهرداری رشت از پروژه مسکن مهر

دکتر نصرتی همچنین طی مکاتبه ای با وزیر راه و شهرسازی توجه به اینکه شهرداری مسئولیتی در ایجاد زیرساخت های مسکن مهر ندارد و متولی این امر اداره کل راه و شهرسازی است با اشاره به هزینه ۲۹ میلیارد تومانی و تعهد ۵۰ میلیارد تومانی ایجاد شده برای شهرداری رشت درخواست دراختیار قرار دادن اسناد خزانه اسلامی را مطرح کرد.

پیگیری مباحث مطروحه در این مکاتبات در جلسه دیروز از سوی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر رشت با قول مساعدت از سوی وزیر راه و شهرسازی همراه شد.