دکتر ثابت قدم : به دنبال ایجاد اشتغال هستم؛ در حالیکه وظیفه شهرداری نیست

تی تی خبر : دکتر محمد علی ثابت قدم از جمله مدیران عملگرا در حوزه اجرایی کشور است. وی دارای شخصیتی علمی و دانشگاهی ست . ثابت قدم همانگونه که از نام آن بر می آید در اقدام اجرایی و عمرانی خود پایدار و ثابت است. سادگی ،‌بی آلایشی و اهل مبالغه نبودن از روحیّات و […]

تی تی خبر : دکتر محمد علی ثابت قدم از جمله مدیران عملگرا در حوزه اجرایی کشور است. وی دارای شخصیتی علمی و دانشگاهی ست . ثابت قدم همانگونه که از نام آن بر می آید در اقدام اجرایی و عمرانی خود پایدار و ثابت است. سادگی ،‌بی آلایشی و اهل مبالغه نبودن از روحیّات و اوصاف اخلاقی وی است.ثابت قدم در این گفتگوی تفصیلی خود را اینگونه معرفی می کند “حدود ۱۴ سال است که به عنوان مدرس دانشگاه و هیات علمی مشغول به فعالیت هستم . در بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و در مدیریت کلان کشوری، دارای مسوولیت اجرایی بودم در شرکت شهرک های صنعتی کشو ر، دارای سابقه ی کار مطالعاتی در  بخشهای خصوصی و موضوعاتی مانند: نگاه مشورتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت کردم . تجربه بنده بیشتر در بخش خصوصی و بازار بوده و آن مقوله ای است که ترجیح می دهم . بنده با بازار بزرگ شدم”

وی در رابطه با انتقاد یکی از نمایندگان رشت که گفته بود ” شهردار باید از اشتباهی که در زمان پروژه ی پیاده راهسازی انجام داده اند از اصناف عذر خواهی کنند ” به هیئت تحریریه اعتدال شمال گفت :” ایشان نظر خود را مطرح کردند و من مخالفم . البته به موضوعات نقدهای غیر منصفانه توجه نمی کنم نه مطرح کننده آنها.عذرخواهی از اصناف می کنیم نه بابت عملکرد اشتباه ، بلکه به خاطر عوارضی که در کوتاه مدت برایشان به وجود آمده است . شما اگر یقین داشته باشید که منافعی برای دیگران به وجود خواهید آورد و عارضه را تولید می کنید حکایت آن داروی تلخ است که به بیمار خورانده می شود تا سلامتی خود را باز یابد” .

ثابت قدم در مورد انتصابات در حوزه شهرداری گفت :”عقیده دارم بعضی از مسوولیت ها تا جایی در توان افراد است و از آن به بعد برای سرعت بخشیدن باید از وجود افراد توانمند دیگری استفاده کرد . تغییرات در شهرداری زیاد نبوده ، در ابتدا جابجایی های کلی انجام گرفت و تا پایان سال این تغییرات به تثبیت کامل خواهد رسید” شهردار رشت در این گفتگوی تفصیلی به موضوعاتی چون: ” آیتم های توسعه شهر رشت ” ، “ایده ی اولیه ی پروژه ی پیاده راه سازی” ، “سند بازآفرینی شهر رشت” ،‌” زیباسازی محیطی شهر رشت” ، ” پروژه ی جمع آوری آبهای سطحی” ، ” پرداخت حقوق کارکنان و معوقات شهرداری” ،” بحث دو سینمای آبشار و انقلاب” ، ” و نیز در زمینه ی مترو و قطار شهری”پرداخته است. پایگاه خبری تحلیلی ” اعتدال شمال ” مخاطبین فهیم و آگاه خود را به مشروح این گفتگوی خواندنی و ” صندلی داغ” این رسانه  دعوت می کند.

http://etedaleshomal.ir/wp-content/uploads/2015/12/21.jpg

 لطفا بیوگرافی مختصری از خود برای مخاطبان اعتدال شمال ارایه دهید

بنده متعلق به این شهر هستم ، متولد و بزرگ شده رشت و فکر می کنم آنچه امروزه در تصمیم گیری های شخص من در شهر حاکم می باشد همین تعلق و نگاه جزیی نگر به مسایل شهر رشت است و به این امر افتخار می کنم . در خصوص سوابق کاری خود باید عرض کنم که در حدود ۱۴ سال است که به عنوان مدرس دانشگاه و هیات علمی مشغول به فعالیت هستم . در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مدیریت کلان کشوری دارای مسوولیت اجرایی بودم . در شرکت شهرک های صنعتی کشور ، دارای سابقه ی کار مطالعاتی در حوزه ی بخشهای خصوصی و موضوعاتی مانند نگاه مشورتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت کردم . تجربه بنده بیشتر در بخش خصوصی و بازار بوده و آن مقوله ای است که ترجیح می دهم . بنده با بازار بزرگ شدم و اگر با اقتصاد شهری ذهنم مانوس است ،جدا از مبانی تئوری رساله ی دکترای اینجانب و پایان نامه هایی که دانشجویان بنده با من کار می کنند، فعالیت عملی داشته ام .

 علت تمایل شما برای فعالیت در سمت شهردار پس از اتفاقات شورای اسلامی دوره سوم شهر رشت چه بود ؟

اتفاقاتی که در خصوص شورای سوم به وقوع پیوست گوشه ای از واقعیتی است که فقط در رشت و ایران نیست و فقط هم در این شورا نیست. اما امیدواریم که این اتفاق در جای دیگری رخ ندهد . بهرحال ما تا زمانی که ساختارهای غیر منضبط اداری به هر دلیلی نظیر ضعف منابع انسانی ، عدم حضور و مشارکت مردم ، ایرادات فنی ، عدم وجود ارتباطات ، عدم استقلال قوا و پارلمان شهری و شهرداری و دولت نداشته باشیم اینگونه اتفاقات امکانپذیر است . باید سعی شود که این مسایل را سازماندهی کنیم که چنین معضلاتی رخ ندهد . اگر قرار است اشخاصی به سبب اطلاعات و اعتقاداتی که دارند و توان فنی که احساس می کنند می توانند هزینه کنند وارد میدان نشوند چنین اتفاقاتی روی خواهد داد . چه کسی باید جلوی اتفاقات اینچنینی را بگیرد ؟ آیا این حوادث زاییده ی اشخاص است یا ساختار ؟ بنده اعتقاد دارم بخش عمده ای زاییده ی ساختار است که افراد را در طول زمان با خود همراه می کند . بنابراین باید عده ای پا به عرصه بگذارند که آن ساختارها را تنظیم کنند بخشی از آن را در دوره ی قبل انجام دادیم و بخشی هم در حال انجام است تا به جایی برسیم که آن موضوعات حداقلی شود .

آیا شهردار رشت بودن را نقطه ی عطفی در کارنامه ی اجرایی خود می دانید ؟

http://etedaleshomal.ir/wp-content/uploads/2015/12/22.jpg

شهردار رشت بودن کانون علاقه ی من است . اگر به موضوع شهرداری به مانند یک سمت نگاه کنید و آن را پلکانی برای موضوعات دیگر فرض کنید نمی توانید به کارتان دل ببندید و صد در صد عقل و فکر خود را نمی توانید در کار بکار ببرید و نه اینکه مردم را در طول زمان نسبت به فعالیت ها خوشبین کنید . این علاقه از ذات رشته ی تحصیلی ، انتخاب و مطالعات و علایق کودکی و نوجوانی من نشات گرفته است . علاقه ی اینجانب به مباحث اجتماعی و تاثیر آن در حوزه ی معماری و کالبد شهری . تدریجا در سرشت هر کسی این مباحث شکل می گیرد که باید در اینجا از پدر و مادر تشکر کنم که این علاقه را به وجود آورند .

 چه آیتم هایی را برای توسعه ی شهر رشت مناسب می دانید ؟چشم انداز جنابعالی برای توسعه ی پایدار شهر رشت چگونه است ؟

در چند روز گذشته اتفاق بسیار خوبی برای شهر رشت در سطح جهانی رخ داد و آنهم برند سازی غذای گیلانی و خوراک در یونسکو بود . واقعیت هایی در این استان وجود دارد که زاییده زحمات مردان و زنان این خطه و شهر است . زحمات این عزیزان نظیر همان کشاورزی که برای مواد اولیه یک خوراک زحمت می کشد چنین فعالیت ها نادیده گرفته شده است و شاید در این برند سازی کمتر دیده شود. اما بنده از تمامی تلاشهای آن عزیزان در طول سالها تهیه محصولات و فرآوری آنها که امروزه باعث شده ما به چنین جایگاهی در دنیا برسیم تشکر می کنم . این بحث ها آرمانگرایی نیست اما این مسایل برون داد های آرمانی خواهند داشت . اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد ما بیشترین آورده ی اقتصادی را از حوزه ی فرهنگ خواهیم داشت . اتفاقی که در حال حاضر در کشورهای دیگر در حال انجام و اقتصاد آنها از فرهنگ تولید می شود . سخت افزاری نظیر پیاده راه و مجموعه ی فرهنگی تاریخی ایجاد می شود که این مجموعه نرم افزاری در خود دارد که از طریق آن بتوانیم ثروت ، درآمد و اشتغال را تولید نماییم . امروزه مدل های گذشته تبدیل به مدل های مدرن شده ودر آنها از محرک های نرم افزاری نظیر هوشمند کردن شهر ، حمل و نقل همگانی و پیاده روی ، توسعه سلامت به کاهش هزینه و افزایش درآمد خواهیم رسید . اینگونه نیست که با ساختن چند پل بگوییم که مدرن شدیم این فعالیت ها سنتی است و امروزه این مدل ها ظواهر توسعه نیستند . بنابراین نقطه ی آرمانی ما این است که بتوانیم مردم را که در عقب افتادگی تاریخی از این منظر هستند در مشارکت محلی درجوامع کوچکتر محلات ورود دهیم و آنها را توانمند کنیم و در قدم بعدی برند سازی شهر رشت را در فضای ملی و بین المللی به وجود آوریم تا در این زمینه از سرمایه گذاری های خرد و کلان داخلی و خارجی بهره ببریم .

 انتقادات زیادی در خصوص عملکرد جنابعالی وجود دارد علت این امر را چه می دانید ؟ آیا انتقادات را در زمینه ی عدم تعامل صحیح تلقی می کنید ؟

http://etedaleshomal.ir/wp-content/uploads/2015/12/231.jpg

ما در زمینه ی منافع مردم با کسی معامله نمی کنیم که تعبیر آن تعامل باشد . اگر افرادی این قضیه را در ذهن خود عدم تعامل می دانند پس اشتباه فکر کرده اند . بنده فرآیند تغییرات درون و برون شهرداری ، ساختاری ، رفتاری عملکردی نظیر همین پیاده راه که تغییر الگوی رفتاری در بطن آن نهفته است را به گونه ای پیش می بریم که تغییر به وجود آید و این تغییر نیز حکایت همان جراحی و خونریزی است . قطعا نوعی ترک عادت می باشد و سخت است . تمرین تغییر مطمئنا اصطکاک هایی در پی دارد ولی تصادف و تصادم ندارد . اصطکاک باید بصورت گفتمان حل شود و من تعامل از این حیث را قبول دارم .

 ایده ی اولیه ی پروژه ی پیاده راه سازی از کجا استارت زده شد ؟

در دور قبل که بنده شهردار بودم یکی از دوستان اینجانب که جا دارد ذکر خیری از ایشان شود جناب آقای دکتر کلانتر ،  در نشستی با ایشان به ایده و حرکت جدیدی به نوعی که بتواند تحولی را در شهر ایجاد کند مطرح کردم و این قضیه به اینجا رسید که می بینید . در طرح جامع رشت این مساله را لحاظ کردیم و در طرح تفضیلی نیز به موضوعات حمل و نقل شهری متصل شد .

لطفا در رابطه با سند بازآفرینی شهر رشت توضیح دهید

در سند بازآفرینی شهر رشت که دارای یک افق چشم انداز در حدود بیش از ده ساله است در دل آن برنامه های پنج ساله و یکساله نهفته است که در دل طرحها به پروژه ها و فعالیت ها خواهیم رسید نقطه ی محرک ما بافت مرکزی شهر رشت می باشد که در آن سبک زندگی ، الگوی مصرف و خیلی از موضوعات دارای اصلاحاتی خواهد شد که برون داد آن ارتقای سطح اقتصادی و اشتغال است . یعنی همان مبحث که فرهنگ اقتصاد را تعیین می کند . قطعا با پاس نگه داشتن میراث ، هویت و افزایش سطح سلامت مردم ، تعاملات اجتماعی با در کنار هم قرار گرفتن در فضای عمومی ،عدم استفاده از خودروی تک سرنشین که خود انسان محوری را کم و خودرو محوری را زیاد می کند و مهمتر از همه که ما بتوانیم دهک های مختلف اقتصادی در جامعه را در یک فضا در کنار هم قرار دهیم که کمتر در رشت به آن پرداخته شده است . به جز یک جایگزینی فضایی یک جایگزینی طبقاتی نیز داریم .

 آیا این ایده ها برگرفته از یک خرد جمعی بوده است ؟

http://etedaleshomal.ir/wp-content/uploads/2015/12/56.jpg

ایده ها برگرفته از تجارب تئوری و عملی است و همانطور که عرض کردم مشاوره هایی که بنده با افراد متخصص در گذشته و حال داشتم و تاثیراتی که بر فضای اقتصادی و اجتماعی جغرافیای رشت خواهد گذاشت . خرد جمعی نیز در اینکار بوده اعم از شورای محترم استان ،شورای شهرستان و شهر ، شورای ترافیک استان به لحاظ ترافیکی و به لحاظ مبانی طراحی نیز قطعا تیم های متخصصی که آنها مجوز لازم را انجام دادند و ذهنیت های شهرسازی در بطن این موضوع به صورت جزیی تر و علمی تر بکار گرفته شده است .

آیا مدیران دولتی در این پروژه با شهرداری همکاری می کنند ؟

مردم در این زمینه با شهرداری همسو هستند و بنده به نوبه خود از عوارضی که این پروژه برای مردم داشته است عذر خواهی می کنم و از سعه ی صدر مردم تشکر می نمایم . در مورد دولت ها موانعی به لحاظ نگاه بازدارندگی و حاکمیتی که وجود دارد و قانونی است انجام دهند ما امیدواریم که این بازدارندگی ها به تسهیل گری منتهی شود نه در این پروژه بلکه در تمامی پروژه هایی در استان که در ذیل سند بازآفرینی است . در همین جا تشکر می کنم از آقای استاندار که تلاش دارند تا این تعامل را بیشتر انجام دهند

 اخیرا آقای کوچکی نژاد در مصاحبه ای عنوان کردند که شهردار باید از اشتباهی که در زمان پروژه ی پیاده راهسازی انجام داده اند از اصناف عذر خواهی کنند ؟

نظر خود را مطرح کردند ومن نیز مخالفم .البته به موضوعات نقدهای غیر منصفانه توجه نمی کنم نه مظرح کننده آنها. عذرخواهی از اصناف می کنیم نه بابت عملکرد اشتباه، بلکه به خاطر عوارضی که در کوتاه مدت برایشان به وجود آمده است . شما اگر یقین داشته باشید که منافعی برای دیگران به وجود خواهید آورد و عارضه را تولید می کنید حکایت آن داروی تلخ است که به بیمار خورانده می شود تا سلامتی خود را باز یابد . آیا فکر می کنید که وضع موجود مردم خوب بوده که الان بگوییم نسخه ای که جایگزین شده است خیلی خیلی بدتر از نسخه ی قبلی است ؟ ضمن اینکه آقایان بفرمایید در آن چند سالی که ایشان فعالیت کرده اند چه وضعیتی برای مردم رقم زدند ؟

آیا برای زیباسازی محیطی شهر رشت از الگوی خاصی پیروی می کنید ؟

الگوی خاصی شهرسازی برای این نوع مباحث ندارد . سوال شما به مانند اینست که از پزشک بپرسید که بیماران را چگونه درمان می کند و یک نسخه ی واحدی داشته باشد .در شهرسازی نیز مباحث برای فضاهای مختلف شهری متفاوت است . مدل های کلان داریم که برگرفته از شهر رشت و جمعیت آن است . استان گیلان و شهر رشت دارای جمعیت متراکمی از نظر مساحت در بین استانهای کشور است ، سطح آب زیرزمینی بالاست . محدودیت های جغرافیایی به سبب اراضی طبیعی و کشاورزی وجود دارد ، تعادل اقتصادی بین دهک های درآمدی مشاهده می شود و این مشخصات جغرافیای رشت است که باید بر اساس آن فرمول شهرسازی را چید . ضمنا اینکه علاقه به وسایل حمل و نقل خصوصی نیز بسیار بالاست و یکی از محرک های توسعه شهر رشت این است که این فضا بتواند تلطیف شود .

 بحث پروژه ی جمع آوری آبهای سطحی در چه مرحله ای قرار دارد ؟

۳۱ نقطه توسط معاونت عمرانی وقت از ابتدا شناسایی شد . ۷ نقطه در آن دوره ی قبل که بنده شهردار بودم انجام گردید ، ۱۲ نقطه در این دوسال انجام شد که بخشی هایی از آن در اواخر دوره ای که اینجانب شهردار شدم به اتمام رسید ۱۲ نقطه ی دیگر باقی مانده است . که ۱۲ نقطه ی باقیمانده نیز قرارداد آن منعقد شده و تامین مالی آن هم شده است . به خاطر بخشی از اجرای پروژه که تامین لوله توسط نهادهای دولتی بوده در حال انجام و پیگیری است .بعد از ساماندهی اجرای طرح خطوط ویژه ی اتوبوسرانی تدریجا پروژه ی آب های سطحی فعالیت از سر گرفته خواهد شد .

 بسیاری از مدیران استانی شما را متهم به تکروی در فعالیت هایتان می کنند عقیده ی شما چیست ؟

http://etedaleshomal.ir/wp-content/uploads/2015/12/28.jpg

بالاخره نگاه ساختار شکنانه ممکن است این تداعی را به وجود آورد .

 پس شما این امر را در ذات خود می بینید ؟

این امر را در ذات تحول خواهی و ساختار شکنی می بینم .

 آقای جعفر زاده یکی از حامیان شما در اجرای طرح پیاده راهسازی است آیا این حمایت در جهت انتخاباتی است ؟

ایشان لطف کردند و در مقطعی که بازاریان صحبت هایی در خصوص پروژه داشتند به صورت خودجوش با نمایندگان آنها جلساتی گذاشتند . در خدمت آقای تامینی هم بودیم . هر دو عزیز نقطه نظرات ، پیشنهادات و انتقاداتی داشتند که برخی از آنها تدریجا حل خواهد شد .

آیا با مشکلات پیش آمده در بحث اجرای پروژه ی پیاده راهسازی این پروژه در موعد مقرر به اتمام خواهد رسید ؟

ان شا ء الله در سقف زمانی به اتمام خواهد رسید .

چرا شرایط جوی در اجرای پروژه ها در شهر رشت لحاظ نمی شود ؟

اگر بارندگی شهر رشت را در نظر بگیرید کمتر از شش ماه می توانید در این شهر کار عمرانی انجام دهید .

 انتقادات زیادی از سوی اعضای شورای شهر در خصوص پرداخت حقوق کارکنان و معوقات شهرداری است در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است ؟

در این مورد با یک نرخ مثبتی داریم بدهی های شهرداری را کاهش می دهیم و در عین حال با یک تعامل سازنده با طرفین قرارداد که عمدتا شرکت های خدماتی هستند کیفیت بخشی کنیم به کارکرد آنها و هم این فضا را تدریجا حل کنیم . از سوی دیگر شما باید بدهی های قبلی و بدهی های حال حاضر شهرداری را مقایسه کنید تا حل آنها را متوجه شوید این معضلات تدریجا در حال مرتفع شدن است . دغدغه ی اعضای شورای شهر برای افرادی که شهروند این شهر و جزء پرسنل شهرداری هستند بسیار درست است اما با اجزاء تفکر کردن و تصمیم گرفتن نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت .

 آیا افراد در نظر گرفته برای سمت ها و اجرای مسوولیت ها افراد توانمندی می دانید ؟ اگر اینگونه است چرا از الگوی سعی و خطا در عزل و نصب ها بهره می گیرید ؟

الگوی سعی و خطا نیست . بنده از انتخاب های خودم دفاع صد در صدی می کنم و از مدیران شهرداری چه آنهایی که در قبل بوده اند و چه آنها که هستند تشکر می کنم . تغییرات را سعی و خطا نمی دانم . چون عقیده دارم بعضی از مسوولیت ها تا جایی در توان افراد است و از آن به بعد برای سرعت بخشیدن باید از وجود افراد توانمند دیگری استفاده کرد . تغییرات در شهرداری زیاد نبوده ، در ابتدا جابجایی های کلی انجام گرفت و تا پایان سال این تغییرات به تثبیت کامل خواهد رسید .

 آیا فرد سیاسی هستید ؟

خیر

 اما تعامل شما با افراد سیاسی نظیر الیاس حضرتی بسیار نزدیک است ؟

http://etedaleshomal.ir/wp-content/uploads/2015/12/29.jpg

بنده مباحث سیاسی خود را در مباحث اجرایی دخالت نمی دهم . در هر دو طیف سیاسی کشور دوستان زیادی دارم که به چارچوب کلی حاکمیت نظام اعتقاد دارند و باید این دوستان را حفظ کرد .

 بسیاری از کاندیداهای احتمالی شهرستان رشت برای جلب آرای مردم رفع معضلات شهر رشت را در برنامه های خود وعده می دهند نظر شما در این خصوص چیست ؟

در این نظام بحث فعالیت های ملی و محلی وجود دارد نمی خواهم بگویم که نماینده ی مجلس حق مداخله در امورشهر رشت را ندارد اما قانونگذارپارلمان ملی و محلی را تعریف کرده است . نام پارلمان محلی شورای شهر است با این تقسیمات می توانید بگویید که نمایندگان چقدر حق مداخله دارند .

 شورای اسلامی دوره چهارم رشت را بیشتر موثر می دانید یا شورای شهر دوره سوم ؟

به لحاظ تخصص شورای شهر دوره چهارم کارا تر است .

 بحث دو سینمای آبشار و انقلاب در چه مرحله ای است ؟

http://etedaleshomal.ir/wp-content/uploads/2015/12/17.jpg

به دنبال توسعه فضای عمومی شهری هستیم و قطعا برای بافت فرهنگی و تاریخی مشارکت خواهیم کرد چون هدف گردشگری روزانه ، فصلی و دائمی این است که از همین منظر در زمینه ی مراجعه ی مردم به بافت مرکزی کمک شایان توجه کنیم . اینکه مباحثی مطرح می شود که شهرداری به ضد بازار رفتار می کند معتقدم که بازار باید رونق پایداری به خود بگیرد . اگر مقایسه داشته باشیم در زمینه ی قیمت املاک که می تواند سرمایه ی اصلی افراد محسوب می شود و مقایسه نسبی املاک شهر رشت در سه دهه ی گذشته می بینیم که تفاوت قیمت وجود دارد . در سه دهه گذشته املاک خیابان های امام خمینی و شریعتی جزء گرانترین املاک در مقایسه با خیابانهای مطهری و گلسار بودند . در حال حاضر این قضیه به چه صورت است ؟ آقایانی که نقد دارند به عملکرد شهرداری و در عین حال منافع مردم برای آنان مهم است ببینند که دستاورد تصمیمات مختلف آنها در حوزه های نظارتی و اجرایی منتج به کاهش سرمایه های مردم شده است .

 فضای سیاسی شهرستان رشت را چگونه ارزیابی می کنید ؟

در انتخابات تلاش می کنیم که بستر مناسب را فراهم کنیم . چون آدم سیاسی نیستم مداخله نمی کنم .

 نگاه سیاسی شما به کدام جناح متمایل است ؟

بنده به توسعه مبتنی بر واقعیت های کشور معتقد هستم .

در زمینه ی مترو و قطار شهری چه فعالیت هایی انجام شده است ؟

در دوره ی قبلی که شهردار بودم مطالعات طرح مترو تا حد زیادی انجام شد بر اساس همان قرارداد مطالعه ای که منعقد گردید گمانه هایی در ۲۶ نقطه برای بحث خاک و ژئو تکنیک انجام شد و مستحضر هستید تامین منابع مالی آن بر عهده ی دولت است . در دولت قبل این امر امکانپذیر نبود و نیست . اما ما طرح جامع ترافیکی شهر رشت را بر اساس طرحهای ترکیبی و هوشمند سازی در نظر گرفته ایم .مشخصا اعتقاد ما بر این است که در دو ضلع شمال به جنوب و غرب و شرق اتوبوسهای ویژه ی شهری در نظر بگیریم و در رینگ های ترافیکی از داخل به بیرون تدریجا با تملکاتی که وجود دارد حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم .

صندلی داغ (اعتدال شمال ) :

http://etedaleshomal.ir/wp-content/uploads/2015/12/33.jpg

چرا دوباره شهردار رشت شدید ؟

علاقه

به چند سال نیاز دارید که همه ی برنامه ی خود را در شهرداری انجام دهید ؟

حداقل ۴ سال حداکثر ۱۲ سال

از منزل سازمانی استفاده می کنید ؟

خیر

تعداد فرزندان

فرزندی ندارم

با کدام یک از اعضای شهر رشت ارتباط قوی دارید ؟

با همه ی اعضاء ارتباط خوبی دارم قطعا افرادی که با بنده تعامل بیشتری داشته باشند بهتر می توانیم برای رفع مشکلات مردم کار کنیم .

آیا خط پیامکی ارتباط با مردم در سیستم شهرداری فعال گردیده است ؟

در خطوط پیامکی شهرداری منطقه ی یک اقداماتی را انجام داده که در حال تعمیم آن هستیم .

عملکرد کدام یک از شهرداران رشت را می پسندید ؟

هر شهرداری در برهه ی زمانی خود زحمات هایی را متحمل شده ولی اعتقاد دارم که آقای الماسی در دوره ی خود تاثیر بیشتری داشته اند .

تیز ترین نقدی که تا به حالا از شما از چه ناحیه ای بوده است ؟

توجّه ای نمی کنم

شما هم آب را با سیاست می خورید ؟

من اصلا سیاسی نیستم که آب را با سیاست بخورم

یک بیت دوست داشتنی

ما زنده به آنیم  که آرام نگیریم     موجیم که آسودگی ما عدم ماست

شخص اول اجرایی استان ( عالی ، خوب ، متوسط یا ضعیف )؟

خوب

بعد از به روی کار آمدن شما چند نفر به پرسنل شهرداری اضافه شدند ؟

به پرسنل شهرداری نیرویی اضافه نشد بلکه به نیروهای خدماتی که بخش خصوصی مدیریت می کند اضافه گردید

زحمتکش ترین قشر در شهرداری هستند کدام نیروها هستند ؟

آتش نشانان

آیا اتفاق افتاده که برای اجرای پروژه ی پیاده راهسازی در خیابان و کوچه و بازار به شما بد و بیراه گفته شود ؟

مستقیما نشده اما غیر مستقیم بله .

کدامیک از مقامات اجرایی به عنوان الگوی شما هستند?
( با کمی تامل )  جناب دکتر اقای قالیباف الگوی شماست ؟   خوب بله خودتون جواب رو گفتید.

عزیزترین کسی را که در طول زندگی شخصی از دست داده اید چه کسی بوده است ؟

مرحوم دکتر مزینی استاد خوب من در دوره ی کارشناسی ارشد و پس از آن هم آقای اردشیری دبیر فیزیک

کدام یک از معاونین شما از جنابعالی حرف شنوی دارند ؟

هرگز از این زاویه افراد را تحلیل نمی کنم چون دوست ندارم حرف شنوی صرف حاکم شود

گرانترین کتی که تا کنون خریده اید چقدر بوده است ؟

نمی دانم !

تاکنون چند بار از یک سوراخ دوبار گزیده شده اید ؟

فعلا در شهرداری گزیده نشدم ولی اگر بشود دومین بار است

سخن پایانی خود را بفرمایید

مردم ما گرفتار هستند و راه برون رفت از این گرفتاری شغل است . به دنبال ایجاد اشتغال هستم در حالیکه وظیفه ی شهرداری نیست . ولی واقعا بنده به دنبال اشتغال پایدار هستم . افراد فارغ التحصیل و دانشجوی زیادی داریم که از یک سو شغل متناسب با تحصیلات این افراد که در حد اشل اجتماعی آنان وجود ندارد ولی از سوی دیگر شغل اولیه ای نیز ایجاد نشده است . بسیاری از خانواده ها دارای فرزندان تحصیل کرده بیکار هستند و از این بابت خانواده ها احساس تضرر می کنند . انتظار این است که افراد بیکار خلاف نکنند اما اگر تعداد پرونده های قضایی و اشخاص بیکار را بسنجید موید این موضوع است و من به شدت از این موضوع ناراحت هستم و امیدوارم که راه برون رفتی از این معضلات حاصل شود .