دولت برای افزایش نرخ بنزین منتظر فرصت مناسب است؟
حرف تازه – اظهارات ضد و نقیض مجلسیها و دولت ترس افزایش قیمت بنزین را به جان مردم انداخته است. یکی از نمایندگان مجلس به رویداد۲۴ گفته است قیمت بنزین افزایش خواهد یافت و برای آنکه جو روانی جامعه بهم نریزد، کسی چیزی نمیگوید اما حقیقت آن است که باید مردم اطلاع داشته باشند تا بتوانند برنامهریزی کنند.
بر اساس قانون دولت اجازه افزایش قیمت یا به عبارت صحیحتر واقعی کردن قیمت بنزین را دارد و در لایحه بودجه ۹۷ دولت خواهان افزایش قیمت حاملهای انرژی شده بود، اما مجلس با رقمی که از سوی دولت پیشنهاد شده بود موافقت نکرد و آن را رد کرد. خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس پیش از این خبر داده بود که قرار بود قیمت بنزین از مهرماه افزایش یابد اما اعترضات عمومی که در کشور رخ داد، باعث شد دولت از تصمیم خود منصرف شود.
سال گذشته سازمان برنامه و بودجه، در حال آمادهسازی طرحی بود که در آن قیمت بنزین ۱۵۰۰ تومان و گازوئیل ۴۰۰ تومان پیشنهاد شد البته دولت پیش از این و در سالهای گذشته نیز مجوز افزایش ۲۰ درصدی قیمت بنزین را دریافت کرده بود؛ اما به نظر میرسد اینبار در تلاش است با عبور از این مجوز، به جای افزایش ۲۰ درصدی که سالانه برای افزایش قیمت بنزین رعایت میشد، قیمت حاملهای انرژی را به بیش از ۴۰ درصد افزایش دهد. گویا مقدمات این کار نیز فراهم شده بود؛ آنگونه که در مدت گذشته جایگاههای سوخت نیز تغییراتی کردند ؛ تغییراتی که برخی کارشناسان آن را دلیلی برای احتمال سهمیهبندی بنزین و فروش دو نرخی آن توصیف کردهاند. حسین امیری خامکانی نایب رییس کمیسیون انرژی اما گفته است: تغییرات جایگاهها و استفاده مجدد از کارت سوخت فقط به منظور مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق است.
در بودجه سال ۱۳۹۷ دو تبصره ۱۴ و ۱۸ لایحه بودجه رنگ دیگری به احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جاری داد و حتی سقف ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای مابه تفاوت افزایش قیمت حاملهای انرژی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ تعیین شد. از همان زمان زمزمههای افزایش قیمت بنزین دهان به دهان شد و احتمالات حول و حوش این موضوع همچنان مطرح میشود.
ششم مرداد امسال سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خبر داد که «احتمال دو نرخی شدن بنزین و سهمیهبندی وجود دارد» او گفته بود «در صورتی که مصرف بنزین کاهش پیدا نکند یا از ناحیه تحریمها تحت فشار قرار گیریم، بنزین دو نرخی شده و سهمیهبندی اعلام میشود که قیمت جدید را هم وزارت نفت تعیین خواهد کرد.»
اسدالله قرهخانی استدلال کرده بود که «زمانی بنزین دو نرخی و سهمیهبندی داشتیم آن هم به دلیل مقتضیات زمان خود و تحریمها بود که تولید داخل کفاف مصرف را نمیداد. ما افزایش مصرف داشتیم که رو به زیاد شدن بود و به همین دلیل مجبور به دو نرخی شدن بنزین و سهمیهبندی آن شدیم که آن زمان کار خوبی بود و نتیجه موثری هم داشت.» این در حالی است که یک هفته پس از این مصاحبه علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرواردههای نفتی معاون وزیر نفت گفته بود: «هیچ مانعی در تولید و تامین بنزین در کشور وجود نداردو. دولت هیچ برنامهای برای تغییر قیمت بنزین یا سهمیهبندی آن ندارد و تولید و ذخایر به میزان لازم است، در بودجه سال ۹۷ هم افزایش نرخ بنزین دیده نشده و قیمت این فرآورده نفتی تا پایان سال ثابت خواهد ماند.»
درحال حاضر تنها موضوعی که قطعی است این است که دولت قصد دارد استفاده از کارت سوخت را به طور جدی پیگیری کند و اینکه بر اساس لایحه بودجه اجازه دارد قیمت سوخت را افزایش دهد. با اینحال شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در توضیحات خود تاکید کرده است که دولت برنامهای برای تغییر قیمت و سهمیهبندی بنزین ندارد.
بر اساس این گزارش؛ آخرین میزان ظرفیت تولید بنزین در کشور ۹۵ میلیون لیتر در روز اعلام شده است که قرار است با به مدار آمدن فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ظرفیت ۹۵ میلیون لیتری تولید بنزین در کشور ۱۲ میلیون لیتر دیگر اضافه شود که بر این اساس ظرفیت تولید بنزین در کشور در سه ماهه آخر سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰۷ میلیون لیتر خواهد شد.
درحال حاضر در پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیش از ۲۷ میلیون لیتر بنزین تولید میشود که این میزان تا پایان شهریور به ۳۰ میلیون لیتر خواهد رسید.
ارسال دیدگاه