شهردار رشت:

ده محله رشت فاقد مسجد است

حرف تازه : شهردار رشت گفت: مسجد پایگاه اصلی اجتماعی مردم است متاسفانه ده محله رشت فاقد مسجد است. دکتر سید محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت در نشست با سردار کاظمی پور جانشین فرماندهی سپاه قدس استان گیلان و سرهنگ دوهندو فرمانده سپاه ناحیه رشت و علی توشه مسئول بسیج سازندگی استان تفاهم نامه همکاری شهرداری […]

حرف تازه : شهردار رشت گفت: مسجد پایگاه اصلی اجتماعی مردم است متاسفانه ده محله رشت فاقد مسجد است.

دکتر سید محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت در نشست با سردار کاظمی پور جانشین فرماندهی سپاه قدس استان گیلان و سرهنگ دوهندو فرمانده سپاه ناحیه رشت و علی توشه مسئول بسیج سازندگی استان تفاهم نامه همکاری شهرداری رشت و سازمان بسیج سازندگی استان در راستای مشارکت در اجرای پروژه های مرتبط در ارتقای سطح کیفی محلات شهر و ایجاد و توسعه فرهنگی، مذهبی مساجد و مسکن محرومان را منعقد کرد.

در این مراسم دکتر سید محمد علی ثابت قدم با تاکید بر هماهنگی و برگزاری جلسات با قرارگاه سازندگی سپاه از سه ماه قبل اظهار کرد:در بازسازی مسجد آفخرا و جلسه ای که با سردار حزنی برگزار شده بود،توافق شد تا گام های محرومیت زدایی مساجد و مسکن محرومین و ساماندهی بافت های فرسوده و اشتغال مورد بررسی شهرداری قرار گیرد و با مشارکت بسیج و سازندگی و شهرداری گام هایی در این زمینه برداشته شود.

شهردار رشت،با اشاره به وجود  ۵ منطقه، ۱۵ ناحیه و ۵۵ محله در شهر رشت تصریح کرد:در برخی از محلات بیش از یک مسجد و متاسفانه در ده محله رشت حتی یک مسجد هم وجود ندارد،که این محلات فاقد مسجد بیشتر تحت پوشش منطقه ۵ شهری هستند.

وی با تاکید بر شعاع درستی شهروندان به مسجد گفت:در این محلات به ازاری هر  هزارو ۲۰۰ نفر یک مسجد داریم که این تقسیم بندی استاندارد نیست.

دکتر ثابت قدم پایگاه اصلی اجتماعی مردم را مسجد دانست و اظهار کرد:براساس سیاست های شهرداری با هدف افزایش مشارکت های اجتماعی،اقتصادی،محله ای کردن،کیفی کردن خدمات و کاهش تصدی گری و نظارت مردم بر مردم ،هر محله رشت که با جمعیتی بیش از ۱۲ الی ۱۵ هزار نفر برخوردار می باشد،باید از یک مسجد با داشتن ابنیه های استاندار برخوردار شوند.

شهردار رشت با تاکید بر ضرورت افزایش رغبت مردم در استفاده از مسجد در راستای حوزه های فرهنگی،مذهبی،آموزشی و ترویجی خاطرنشان کرد:شهرداری رشت به موازات تجهیز مساجد، اقدام به راه اندازی سرای محلات نمود، که در ۱۱ محله سرای محله راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: شهرداری در لایحه بودجه که تقدیم شورا خواهد شد،بحث بازسازی و مشارکت در ساخت مساجد که در قالب تهیه زمین و مشارکت ساخت لحاظ گردیده است که پس از موافقت شورا آغاز به کار خواهیم کرد.

در ازای هر  هزارو ۵۰۰ شیعه یک مسجد وجود دارد

سردار کاظمی پور نیز در این نشست با اشاره به تلاش سپاه و  بسیج سازندگی در راستای محرومیت زدایی استان و شهرستان اظهار کرد:براساس آخرین تقسیم بندی و آمار موجود در ازای هر هزار و ۵۰۰شیعه یک مسجد و در ازای هر ۲۵۰ نفر سنی یک مسجد ساخته می شود، لذا  بنابر فرمایشات موکد مقام معظم رهبری در ساماندهی مساجد اهل تسنن و تشیع  قرار شد تا سپاه،آستان قدس رضوی با کمک قرارگاه بسیج سازندگی و مشارکت مردمی و مسئولین اجرایی شهرستانی و استانی در این راستا گام بردارد.

جانشین فرمانده سپاه قدس گیلان تصریح کرد: امید است در یک زمان بندی ۱۸ الی ۲۴ ماهه کل مصلی هاو  مساجد استان  بحث های اهل تشیع و تسنن از یک تجهیزات استاندارد برخوردار شوند و پس از آن از دهه فجر امسال کار اجرایی ساخت مساجد نو آغاز شود.

 در سالهای اخیر حضور افراد و شهروندان در مساجد کم رنگ شده است

سیدرضا موسوی روزان نیز با قدردانی از همکاران خود در شورا و تلاش شهردار رشت در محرومیت زدایی شهر خاطر نشان کرد:گرچه نقش مساجد در ابتدای انقلاب و در سالهای دفاع مقدس بسیار پررنگ بود،اما متاسفانه در سالهای اخیر حضور افراد و شهروندان در مساجد بسیار کم رنگ شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت خاطرنشان کرد:امروز در بحث ساماندهی مساجد باید الویت را به محله هایی که فاقد مسجد هستند، گذاشت.

وی با اشاره به توان دستگاههای اجرایی در ساخت مساجد گفت:می توان از ملک های بلا استفاده دستگاههای اجرایی استان در ساخت مسجد استفاده کرد.

حضور سپاه  همواره در همه جا منشا خیر بوده است

محمدحسین واثق کارگرنیا با تاکید بر اینکه همواره حضور سپاه در همه جا منشا خیر بوده است،گفت:نباید کمکی که مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی و یا دوران دفاع مقدس داشته نادیده گرفت.

وی با اشاره به نقش مسئولین در واکاوی عدم  حضور جوانان در مساجد یادآور شد:امید است کار شایسته ساخت مساجد، مورد رضایت خداوند قرار گیرد.

این تفاهم نامه نقطه ای روشن برای هدفمند کردن هزینه و کمک های شهرداری و شورا در امر ساخت و تجهیز مساجد باشد.

مشارکت شایسته مدیریت شهری در راستای محرومیت زدایی شهروندان

فاطمه شیرزاد نیز  در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره ۸ هزار شهید استان گیلان گفت:توجه به شهروندان محلات کم برخوردار در این تفاهم نامه بسیار حائز اهمیت است.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با اشاره به مراجعات مکرر مردمی به شورا در راستای در راستای دریافت کمک مالی در ساخت و تجهیز مساجد تصریح کرد:بسیاری از این کمک ها و هزینه ها از طریق ماده۱۶ و ۱۷ پرداخت شد.

سخنگوی شورا یادآور شد:در حوزه های کاهش آسیب های اجتماعی تفاهم نامه هایی با بهزیستی و کمیته امداد منعقد گردید.

فاطمه شیرزاد با اشاره به مشارکت شایسته مجموعه مدیریت شهری در راستای محرومیت زدایی شهروندان تصریح کرد: امید است این تفاهم نامه که گامی دیگر در زمینه محرومیت زدایی شهررشت است نقطه ای روشن برای هدفمند کردن هزینه و کمک های شهرداری و شورا در امر ساخت و تجهیز مساجد باشد.

ساخت مساجد در چهار مدخل ورودی شهر رشت

مظفر نیکومنش با اشاره به توریستی بودن شهر رشت یادآور شد: در اکثر شهرهای کشور به خصوص کلان شهرها در مدخل ورودی شهرها مساجدی برای اسکان موقت و انجام فریضه دینی مسافران وجود دارد، اما متاسفانه شهر رشت فاقد این امکانات است.

نائب رییس شورای اسلامی شهر رشت یادآور شد:شایسته است تا علاوه بر تجهیز مساجد اقدام به ساخت مساجد در چهار مدخل ورودی شهر رشت شود.

کم برخورداری منطقه ۵ شهرداری رشت در بهره مندی از مسجد

مدیر عامل سازمان عمران شهرداری رشت نیز با اشاره به فقدان  مسجد در ده محله شهر رشت ، گفت: ۳محله در منطقه یک،۱ محله در منطقه دو ، ۱ محله در منطقه سه  و ۴ محله در منطقه پنج فاقد مسجد هستند. به عبارتی منطقه ۵  شهرداری رشت نسبت به دیگر مناطق از مساجد کمتری برخوردارند.

عاطفه چیرانی احیا و بازسازی مساجد در محلات ۵۵ گانه شهرداری را الویت دوم این تفاهم نامه خواند و گفت: ۸۱۰ میلیون ریال بابت بازسازی و مرمت مساجد ۵۵ گانه محلات شهر رشت باید هزینه شود.

اجرای ساخت  ۱۰۰۰ واحد مسکن محررومین

علی توشه مسئول قرارگاه بسیج سازندگی با اشاره به اجرای  هزار  واحد مسکن محررومین گفت: از این تعداد، ۲۳۰ واحد تحویل محرومین و ۸۷۰ واحد در مراحل مختلف اجرا قرار دارد.

وی از تحویل ۱۰۰ واحد در دهه فجر خبر داد و گفت:از  هزار  واحد مسکن تعرفه شده ۲۶۰ خانوار فاقد مسکن مناسب هستند.

مسئول قرارگاه بسیج سازندگی رسیدگی به وضعیت مسکن محرومین،ساخت مساجد،ساخت بازارچه برای عرضه تولیدات اقتصاد مقاومتی و افتتاح بازارچه های فصلی و دائمی را از اهم موارد این تفاهم نامه دانست.

منبع : ایسنا