محمّدصادق حسنی:

دلیلی ندارد از جیب بیت المال برای مسائل سیاسی هزینه شود/ سازمان دولتی مکان حزب بازی نیست/ نمی شود همیشه بگوییم آمریکا مقصر است و به وعده هایمان عمل نکنیم

نماینده رشت گفت: تا در مورد پیگیری حقوق مردم صحبت میکنم، محکوم به تلاش برای گرفتن رای در انتخابات می شوم. وظیفه بندهِ نماینده پس از قانونگذاری، نظارت است که موظف هستم صادقانه به مردم در این زمینه پاسخگو باشم.

حرف تازه – محمد صادق حسنی جوریابی نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی اظهار داشت: نمی شود همیشه بگوییم آمریکا مقصر است و به وعده هایمان عمل نکنیم.

لطفاً در مورد صحبت هایی که در جلسه شورای اداری استان درباره ی پروژه های نیمه تمام استان گیلان(سدهای لاستیکی) مطرح کردید، بیشتر توضیح دهید:

چند ماه پیش با همراهی استاندار محترم گیلان برای سرکشی به سدهای نیمه تمام استان، به یکی از بخش های لشت نشا رفتیم. سدّ لاستیکی این بخش، چندین سال است که نیمه تمام مانده است. در این بازدید، مدیرعامل آب منطقه ای قول قطعی افتتاح سد را در بیست و دوم بهمن ماه امسال دادند. اما زمانی که سه هفته قبل برای سرکشی مجدّد به محلّ پروژه رفتم، متوجه شدم که هیچ گونه پیشرفتی اتفاق نیفتاده است و امکان افتتاح در بهترین حالت، زودتر از چندین ماه آینده نخواهد بود و به هیچ عنوان به دهه فجر که وعده داده شده بود، نخواهد رسید.

درخواست ما از مدیران استان این است که از مدیریت روزمره وار و دست به عصا بودن دوری کنند و ریسک پیگیری پروژه ها را به جان بخرند و به بهانه دستگیری فلان مدیر و یا در بازداشت بودنِ آن دیگری، از انجام پروژه ها بازنمانند. همین سدّ مورد نظر با اندکی از خودگذشتگی به راحتی به انجام می رسید. از طرفی دیگر تا در مورد جیره بندی ها و مضحک بودن این کار در استان گیلان با این حجم خوب از بارندگی صحبت میکنم، محکوم به تلاش برای گرفتن رای در انتخابات می شوم.

راه حل بسیار ساده است؛ ما خواهان راه اندازی سدی مشابه سدّ منجیل نیستیم. بلکه همین سدهای لاستیکی با بودجه های کمتر، به راحتی قابل بهره برداری است. کشاورز نباید دغدغه ای در زمینه آب داشته باشد.

نمی شود همیشه بگوییم آمریکا مقصر است و به وعده هایمان عمل نکنیم. البته آقای خرمی، مدیرعامل جدید آب منطقه ای قول هایی داده اند که امیدواریم عملی شود.

 در بخشی از صحبت هایتان از برخی مدیران استان انتقادات و گلایه هایی داشتید، لطفاً کمی بیشتر در این رابطه برایمان توضیح دهید.

من در سال ۹۵ در جلسه ای در یک سازمان تخصّصی که نزدیک به ۲۸ سال در آن تخصص دارم، شرکت کردم که در آن جلسه استادی به نام خانم کریمی از تهران که بهترین استاد اقتصاد ما هستند، سخنرانی بسیار زیبایی داشتند، به طوری که من احساس کردم دوباره در کلاس درس دانشگاه حضور دارم و بسیار لذت بردم؛ به همین خاطر از مدیرِ وقت هم در آن جلسه تشکر کردم. اما پس از دو سال، در همان سازمان تخصّصی و در پی سلسله نشست های توسعه شان، این بار جلسه ای در این شرایط سخت اقتصادی تشکیل شد که سخنرانیِ آن توسط یک آدم صددرصد سیاسی انجام شد.

من در مصاحبه ای، انتقاداتی نسبت به این جلسه و سخنران آن مطرح کردم. مسلّم است که وظیفه بندهِ نماینده پس از قانونگذاری، نظارت است که موظف هستم صادقانه به مردم در این زمینه پاسخگو باشم. به همین خاطر در آن مصاحبه، انتقاداتی را بیان نمودم.

اما با جوابیه های متعددی مواجه شدم. اشخاص مربوطه با سیاسی کاری و سفسطه کاری، جوابیه صریحی ارسال کردند که اصلاً در چهارچوب وظایف آنان نبود. من به نوعی نماینده استان هستم و چنانچه جوابی می خواستند بدهند باید با استاندار بعنوان بالاترین مقام اجرایی استان هماهنگ می کردند. مرا محکوم به دوگانگی کردند؛ که حسنی دوسال قبل از جلسه مشابه، تعریف کرده است و امروز انتقاد می کند.

به اعتقاد بنده، استاندار می بایست با مدیران خاطی برخورد نماید. سازمان دولتی مکان حزب بازی نیست، آقای کیوان محمدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان، که هنوز دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گیلان هم هستند باید در جلسه ای خصوصی و در غیر ساعات اداری و در روزهای تعطیل، این بحث ها را مطرح کنند. دلیلی ندارد برای این مسائل و برای رفت و آمد پروازی این گونه اشخاصِ صددرصد سیاسی، از بیت المال هزینه کنیم.

به جای این موضوعات، بایستی فکری به حال مشکلات برنامه ای در استان بکنند. منِ حسنی در ساعات اداری ام به دلیل این که نماینده مردم هستم، اجازه قانونی اظهار نظر دارم اما مدیر چنین حقی ندارد.