از ماجرای نصب 70 سرعتکاه جدید تا توقف آسفالت شبانه و توقیف خودروی آتش نشانی

دعوای شهرداری رشت و پلیس راهور | به نفع هیچکس به ضرر مردم

در روزهای اخیر اخبار نگران کننده ای از دعوای شهرداری رشت و پلیس راهور منتشر شده است؛ دعوایی که بدون شک به نفع هیچکس نیست و به ضرر مردم خواهد. در ادامه به بررسی اجمالی برخی از مسائل اخیر خواهیم پرداخت.

اختصاصی حرف تازه، در روزهای اخیر اخبار نگران کننده ای از دعوای شهرداری رشت و پلیس راهور منتشر شده است؛ دعوایی که بدون شک به نفع هیچکس نیست و به ضرر مردم خواهد. در ادامه به بررسی اجمالی برخی از مسائل اخیر خواهیم پرداخت.

روشنگری معاون حمل و نقل شهرداری رشت: درخواست پلیس راهور برای نصب بیش از ۷۰ سرعتکاه

پس از آن که در یک برنامه تلویزیونی مواردی نظیر سرعتکاه‌ها، مشکلات چراغهای راهنمایی، مدیریت پارک حاشیه‌ای، اجرای فیبر نوری و دوربین‌های نظارتی مطرح و شهرداری رشت به عنوان مقصر موارد مختلف معرفی شد محمدحسین خیابانی معاون حمل و نقل شهرداری رشت واکنش نشان داد و گفت: طبق مطالعات به عمل آمده شهرداری رشت؛ در حال حاضر فقط ۵۱۷ رشته سرعتکاه در معابر اصلی شهر (جدا از معابر فرعی و کوچه‌ها) وجود دارد، یعنی حدوداً هر ۳۵۰ متر به طور میانگین یک سرعتکاه که باعث نارضایتی مردم شده است. از طرفی بر اساس مکاتبه معاون دادستان رشت بایستی دیگر روشهای آرام‌سازی در دستور کار قرار گیرد که شهرداری رشت در همین راستا تاکنون در بیش از ۱۰ نقطه از سطح شهر این کار را انجام داده و روندش را همچنان دنبال می‌کند.

خیابانی با بیان اینکه پلیس راهور در یکسال اخیر بیش از ۷۰ درخواست جهت نصب سرعتکاه داشته و تمامی درخواست‌ها و مکاتبات آن‌ها موجود است، ابراز داشت: این در حالی است که در صورت بروز تصادفات در نقاط درخواستی برابر تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی بارها برای شهرداری رشت به دلیل‌عدم نصب سرعتکاه سهم تقصیر داده است.

انتقادات عباس نژاد: پلیس راهور اجازه نمی دهد عملیات آسفالت در ساعات شب انجام شود

دو روز پس از این ماجرا، مسعود عباس نژاد عضو شورای شهر رشت در یک نطق جنجالی، به انتقاد از پلیس راهور پرداخت و ضمن هشدار به این مجموعه، خطاب به شهروندان گفت: پلیس راهور به جای اینکه کمک حال ما باشد در مقابل سازمان عمران و پیمانکار می ایستد و اجازه نمی دهد عملیات آسفالت در ساعات شب انجام شود.

او در ادامه با انتقاد از اینکه چطور پلیس راهور بدون هماهنگی یک بریدگی را می بندد و یا خیابانی را یک طرفه می کند افزود: انتظار می رود فرماندهی انتظامی و راهور با مرکز کنترل ترافیک هماهنگ باشند.

مسعود عباس نژاد در ادامه گفت: هزینه میلیاردی و پاسخگویی به مردم وظیفه شهرداری و شورا است اما کنترل برخی موارد در جای دیگر است.

شهرداری رشت موافق نصب سرعتکاه بیشتر نیست

روز گذشته نیز میثم حرفت خواه رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری با ابراز گلایه از پلیس راهور گفت: پلیس راهور متقاضی نصب چندین سرعتکاه در محدود شهری بود که با مخالفت شهرداری مواجه شد، چرا که برای نصب سرعتکاه ها نیاز به مجوزهای ترافیکی و استعلامات لازم از شورا است.

وی افزود: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری به ما تاکید کرد که حق نصب سرعتکاه را ندارید و اگر نیاز به نصب سرعتکاه است، سازمان حمل و نقل و ترافیک به مناطق شهرداری اعلام خواهد کرد و سازمان عمران شهرداری وظیفه تامین آسفالت سرعتکاه ها را دارد.

حرفت خواه در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: آسفالت را باید از محور سراوان به داخل شهر برای انجام فعالیت های عمرانی وارد کنیم اما متاسفانه پلیس راهور هر شب به ما اعلام می‎کنند که مجوز فعالیت ندارید و از کار ما جلوگیری می کنند.

توقیف خودروی وانت آتش نشانی شهرداری رشت حین ماموریت به دلیل بدهی

شنیده شده که اختلافات مجموعه مدیریت شهری رشت و پلیس راهور از موارد بالا نیز فراتر رفته و اخیرا یک خودروی وانت آتش نشانی شهرداری رشت حین ماموریت توقیف شده است که در صورت صحت ماجرا عجیب خواهد بود.

میثم حرفت خواه در بخش دیگری از سخنانش به ماجرای توقیف خودروهای شهرداری اشاره داشت و گفت: پلیس راهور همانطور که رانندگی بدون گواهینامه را تخلف می داند این را نیز باید در نظر داشته باشد که نصب سرعت کاه ها بدون مجوز تخلف است اینکه در حین کار ماشین های شهرداری به پارکینگ هدایت شود جلوه خوبی ندارد.

دعوای شهرداری رشت و پلیس راهور ؛ به نفع هیچکس به ضرر مردم

با این وضعیت باید گفت دعوای شورا و شهرداری رشت با پلیس راهور جدی شده است اما قطعا این ماجرا به نفع هیچکس نیست و دودش به چشم شهروندان می رود. در همین موارد اخیر عدم اجرای آسفالت معابر در ساعات شب منجر به نارضایتی بیشتر شهروندان خواهد بود. یا توقیف خودروی آتش نشانی حین ماموریت (در صورت صحت شنیده ها) خسارت بیشتر به شهروندان را به همراه خواهد داشت.

هرچند ادبیات به کار رفته در خصوص پلیس راهور نیز تحریک آمیز بوده است و عدم پرداخت بدهی خودروهای شهرداری به پلیس راهور نیز جای تعجب دارد و از سوی مقابل نگرانی های پلیس راهور نیز باید مدنظر قرار گیرد اما با توجه به اینکه به نظر می رسد این دو مجموعه امروز به یک نقطه تعامل دست پیدا نمی کنند بهتر است بزرگان استان، به ماجرا ورود کرده و مانع از ادامه این ماجرا و مسائل تاسف بارتر شوند.