دوره پنجم ، دوره جاه طلبی

دست پیش شورای شهر رشت در عملکرد فاجعه بار دوره پنجم

طنز تلخ ، دست پیش شورای شهر رشت در عملکرد فاجعه بار دوره پنجم است که اعضای آن به جای پاسخگویی به افکار عمومی، انگشت اتهام را به سوی شهردار گرفته اند و تمام کاسه کوزه ها را بر سر او می شکنند.

اختصاصی حرف تازه – بهنیا ثابت رفتار : طنز تلخ ، دست پیش شورای شهر رشت در عملکرد فاجعه بار دوره پنجم است که اعضای آن به جای پاسخگویی به افکار عمومی، انگشت اتهام را به سوی شهردار گرفته اند و تمام کاسه کوزه ها را بر سر او می شکنند.

شورای شهر رشت نمونه بارز یک انتخاب اشتباه است؛ انتخابی که به جرات می توان گفت در این دوره روی تمام ادوار قبلی را سفید کرده است. نگاهی به عملکرد عمرانی دوره پنجم موید این مساله است که شورای چهارم با آن حجم از تقابل و درگیری و حتی شورای سوم با آن حواشی و دستگیری ها و انحلال باز هم حداقل در زمینه عمرانی عملکرد بهتری نسبت به این دوره، حداقل در حوزه عمرانی، داشته اند.
دوره پنجم شورای شهر رشت را باید دوره جاه طلبی دانست که در آن دست کم دو عضو شورا سودای شهردار شدن را در سر می پروراندند و عضو یا عضوهایی دیگر از ماه ها قبل از انتخابات، یکی از کرسی های سبز بهارستان را برای خود متصور بودند.
اعضای دوره پنجم با طیف های دوگانه دیروز و سه گانه امروز، یک روز خوش برای رشت باقی نگذاشتند و حتی رای های مشترکشان به شهرداران منتخب نیز نه از سر وحدت و همدلی، بلکه از روی ناچاری و کم کردن سنگینی شکست های فردی خودشان بود!
یکی از نکات جالب دوره پنجم شورا این است که بیراه نیست اگر بگوییم تعداد روزهایی که هر ۱۱ عضو در کنار یکدیگر نشسته اند و عکس هایی که در یک کادر هر ۱۱ عضو را به تصویر کشیده اند به تعداد انگشتان دو دست و حتی یک دست هم نبوده است! این چند دستگی و فردگرایی و در خوشبینانه ترین حالت طیف گرایی، سبب شد تا در این دوره از ثبات در مدیریت شهری به عنوان حلقه مفقوده یاد شود.
انتخاب های پیاپی برای جایگاه شهردار از یک سو و تلاش های مکرر برای برکناری همان شهردار منتخب از سوی دیگر همه و همه حاکی از عدم ثبات و وحدت و همدلی در بین اعضای شورا است و نشانی از دغدغه برای رشد و توسعه و آبادانی رشت دیده نمی شود.
در سه ماه اخیر سه طرح سوال متوالی از ناصر حاج محمدی، شهردار رشت، سبب شد تا چند جلسه شورای معاونین و مدیران شهرداری رشت به جای پیگیری امور شهری به پاسخگویی به سوالات اعضا اختصاص یابد و هرچند سوال حق اعضای شوراست اما این تکرارها دقیقا به معنای سنگ اندازی در مسیر کار و پیشرفت و توسعه است.
حالا همان اعضایی که ید طولایی در مخالفت با شهرداران مختلف داشته اند داعیه پیگیری امور شهری را دارند و مدعی شده اند که شهردار ترک فعل کرده و در جذب اعتبارات ملی سست عمل کرده است.
به عبارت دیگر شورای شهر رشت دست پیش گرفته است تا عملکرد فاجعه بار دوره پنجم را به گردان شهردار انداخته و از خود رفع مسئولیت کند. گویا فراموش کرده اند که در همین هفته گذشته و در زمانی که دغدغه خودشان در انداختن طرحی نو برای برکناری شهردار بود این شخص شهردار بود که با سفر به تهران پیگیر مهم ترین پروژه های شهری رشت بود.
بی تردید یکی از مهم ترین علل عدم کارایی مناسب شهرداران در شهر رشت، شورایی است که مانع از پیشبرد امور می شود و به جای آن که در مسیر تسهیل اجرای پروژه های شهری، دست شهردار را بگیرد به دنبال خواباندن مچ شهردار است تا جایی که گاهی احساس می شود برخی اعضا از اجرا نشدن پروژه ها شادمانند و  ظاهرا منافع شخصی برخی اعضا بر منافع شهر اولویت دارد.
بد نیست برخی اعضای شورا نگاهی به عملکرد خود در این دوره داشته باشند تا ببینند حاصل حضورشان در پارلمان محلی برای شهر رشت و مردم صبور آن چه بوده است؟!
دست پیش شورای شهر رشت در عملکرد فاجعه بار دوره پنجم

دست پیش شورای شهر رشت در عملکرد فاجعه بار دوره پنجم