یکی از دانشجویان گیلانی بازگشته از چین:

در چین تست دادم و دو هفته قرنطینه بودم سپس مجوز خروج گرفتم/ دو مدرس چینی مسابقات وزنه برداری و دو نفر همراهشان می توانستند ناقل کرونا باشند

سید دانیال میرمیران دانشجوی دکتری ویروس شناسی از دانشگاه ووهان چین، اظهار داشت: در خصوص صحبت های معاون وزیر بهداشت در مورد احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق دانشجویان گیلانی چین، بنده در آن زمان در ووهان نبوده ام. ضمن آن که دو هفته در قرنطینه بوده ام و روزی سه یا چهار مرتبه دمای بدنم کنترل می شد. پس از آن نیز تست دادم و سپس از طرف دولت چین مجوز خروج از آن کشور را دریافت کردم. 

حرف تازه – سید دانیال میرمیران دانشجوی دکتری ویروس شناسی از دانشگاه ووهان چین، اظهار داشت: در خصوص صحبت های معاون وزیر بهداشت در مورد احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق دانشجویان گیلانی چین، بنده در آن زمان در ووهان نبوده ام. ضمن آن که دو هفته در قرنطینه بوده ام و روزی سه یا چهار مرتبه دمای بدنم کنترل می شد. پس از آن نیز تست دادم و سپس از طرف دولت چین مجوز خروج از آن کشور را دریافت کردم. 

میرمیران که یکی از دانشجویان گیلانی بازگشته از چین است خاطرنشان کرد: قصد تهمت زدن ندارم اما اگر بحث احتمالات هست باید این احتمالات را هم در نظر بگیریم که در مسابقات وزنه برداری جام فجر تیم چین انصراف داد اما دو مدرس چینی با دو نفر همراه حضور داشتند و آنها هم می توانستند ناقل باشند. مردم ایران مردم خونگرمی هستند و طبیعتا با مدرسین چینی نیز عکس یادگاری گرفته اند و این احتمالات را باید در نظر گرفت.

میرمیران افزود: همچنین در پروازهای صورت گرفته برخی تجار نیز حضور داشته اند که می توانند ناقل بیماری بوده باشند.

این دانشجوی گیلانی ووهان چین تصریح کرد: در آن زمان در فرودگاه با یک تب سنج ساده، اتباع ایرانی و سایر مسافران تست می شدند که این نمی تواند به تنهایی معیار مناسبی باشد.

سید دانیال میرمیران همچنین با بیان اینکه این اظهارات کم لطفی در حق دانشجویان بود، ادامه داد: بیش از ۵۰ روز از زمان بازگشت من به ایران می گذرد و من در صحت و سلامت کامل هستم و هیچ یک از اعضای خانواده و بستگانم دچار بیماری نشده اند. ضمن آن که با اقوام رفت و آمد نداشته ام و تلفنی در ارتباط بوده ام. 

به گزارش حرف تازه، پیش از برگزاری رقابت های جام فجر برخی خبرنگاران و رسانه ها از خطر و ریسک بالای حضور چینی ها در این مسابقات گفته بودند اما همان زمان این مسائل به شدت از سوی مسئولین برگزاری مسابقات تکذیب شد و این صحبت ها توسط برخی افراد شایعه و سیاه نمایی و فعالیت رسانه ای زرد خوانده شد! این صحبت ها در حالی مطرح شد که خبرنگاران تنها نگران سلامتی هموطنان و همشهریان  بودند و سعی در انجام رسالت خبری خود داشتند.

حالا با گذشت زمان و با توجه به اظهارات معاون وزیر بهداشت که گیلان را نیز به عنوان منشا احتمالی شیوع کرونا معرفی کرده است بار دیگر ریشه یابی آن اهمیت ویژه ای یافته است. هرچند از حضور دانشجویان به عنوان علت احتمالی یاد شده اما حالا اظهارات یکی از دانشجویان گیلانی بازگشته از چین بار دیگر این سوال را مطرح می کند که واقعا علت اصلی شیوع کرونا که صدمات شدیدی را نیز به اقتصاد کشور وارد کرده چه چیزی بوده است؟

اگر برگزاری آن مسابقات با حضور مدرسین چینی علت شیوع کرونا نیست و دانشجویان هم در سلامت بوده اند پس این ویروس به چه شکل از گیلان شیوع پیدا کرده است؟ به نظر می رسد ضرورت دارد این موضوع ریشه یابی شود تا حداقل به سوالاتی که ذهن همشهریان و هموطنان ما را مشغول کرده پاسخی جامع و روشن داده شود.

صوت این اظهارات در ویدئوی منتشر شده در کانال تلگرامی ورزش گیلان موجود است:

https://t.me/gilansport/8452

این اظهارات از سوی تحریریه حرف تازه قابل تایید یا تکذیب نیست.