دکتر جواد تن زاده:

در رشت به جای سرعت کاه، تپه داریم/ سرعت گیرهای متعدد توهین به فرهنگ مردم است/ الفبای ترافیک در رشت گم شده است/ خط ویژه یک الگوبرداری اشتباه بود

حرف تازه – پیش از ظهر امروز جلسه کمیسیون ترافیک شورای اسلامی شهر رشت به ریاست اسماعیل حاجی پور برگزار شد که طی آن دکتر جواد تن زاده مشاور این کمیسیون به بیان انتقاداتی نسبت به وضعیت ترافیک رشت در دوره گذشته مدیریت شهری پرداخت. سرعت گیرهای متعدد توهین به فرهنگ ترافیک مردم رشت است […]

حرف تازه – پیش از ظهر امروز جلسه کمیسیون ترافیک شورای اسلامی شهر رشت به ریاست اسماعیل حاجی پور برگزار شد که طی آن دکتر جواد تن زاده مشاور این کمیسیون به بیان انتقاداتی نسبت به وضعیت ترافیک رشت در دوره گذشته مدیریت شهری پرداخت.

سرعت گیرهای متعدد توهین به فرهنگ ترافیک مردم رشت است

به گزارش حرف تازه در این جلسه، دکتر جواد تن زاده طی سخنانی در خصوص طرح ارائه شده از سوی دیگر مشاور کمیسیون با کمک یکی از اعضای شورا، اظهار داشت: مشاوران باید مغز متفکر باشند نه اینکه از اعضای شورا تاثیر پذیر باشند؛ شرکت مشاور و مشاورین بر شورا اثر بگذارند.

مشاور کمیسیون ترافیک شورا افزود: من طرح را به شکل پروپوزال دیدم. ضمن آن که زمان بندی برنامه ارائه نشده است که در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت چه اهدافی دنبال می شود. به اعتقاد من باید نارسایی های فعلی مشخص شوند و دسته بندی شوند. عابرین، دوچرخه، موتور، سواری و… در مسائل ترافیکی تعیین کننده هستند. بر چه اساسی عابر پیاده در اولویت قرار گرفته است؟آیتم های تاثیرگذار در تصادفات باید مشخص شود.

دکتر تن زاده وجود سرعت گیر های متعدد در رشت را توهین به فرهنگ ترافیک مردم این شهر دانست و گفت: باید از طریق تبلیغات و بنر و بیلبورد فرهنگ سازی می کردیم تا سرعت مناسب رعایت شود. بنده در مباحث کارشناسی رک هستم و مباحث کارشناسی ترافیک خط قرمز من است. در خصوص حمل و نقل عمومی باید کشورهای مختلف را ببینید. می گوییم اتوبوس باید اضافه شود. امروز شهرداری نمی تواند یکباره این تعداد اتوبوس اضافه کند. فرهنگ و آداب درون همان اتوبوس های موجود را کار کنیم.

الفبای ترافیک در رشت گم شده است / کمیسیون ترافیک در چهارسال گذشته چه کرده است؟

وی خاطرنشان کرد: در مواردی مشاورینی انتخاب شده اند که هیچ شناختی از فرهنگ و تاریخ ترافیک رشت ندارند فقط مطالبی را کپی برداری کرده اند.

تن زاده خط ویژه را انتخابی اشتباه خواند و تصریح کرد: هیچگاه متوجه نشدم چرا چنین چیزی اجرا شده است. در رشت جدیدا طرح های هندسی اجرا می شود که این ها هم توهین است. بر چه اساسی چنین چیزهایی اجرا می شود؟ الفبای ترافیک در رشت گم شده است. کمیسیون ترافیک در چهار سال گذشته چه کار کرده است؟

مشاور کمیسیون ترافیک شورا با اشاره به طرح تفصیلی گفت: چطور این طرح را توجیه کرده اند؟ مشاور باید در خصوص طرح تفصیلی پاسخگو باشد. واقعا نیاز به بازبینی دارد.

در رشت به جای سرعت کاه، تپه داریم

دکتر تن زاده نیز با بیان اینکه سرعت گیر با سرعت کاه متفاوت است گفت: امروز در مواردی در شهر به جای سرعت کاه، تپه داریم. ارتفاع سرعت کاه ۱۰ سانتی متر است و طول آن باید ۷ متر باشد. این چیزی که وجود دارد بیشتر به تپه شباهت دارد و برای عابر و وسیله نقلیه خطر دارد. چرا تعارف می کنیم ؟ در بحث شهرداری باید تخصص داشته باشیم.

مشاور کمیسیون ترافیک با اشاره به این موضوع که طرح جامع نمی تواند از جای دیگر کپی برداری شود گفت: باید فرهنگ ترافیکی رشت در آن دیده شود. میزان اقبال عمومی به اتوبوس لحاظ شود. آیا واقعا رشت به ۵ خط ویژه اتوبوس نیازمند است؟

خط ویژه یک الگوبرداری اشتباه از تهران بدون نگاه کارشناسی بوده است و باید جمع شود

وی با اعلام اینکه باید شاخص های ترافیکی را در نظر گرفت افزود : حتی نرم افزار مورد استفاده هم قدیمی است. به اعتقاد من با توجه به میزان تقاضا هیچ خط ویژه ای برای رشت نیاز نیست. این کار یک الگوبرداری اشتباه از تهران بوده است که در همان تهران هم در حال جمع آوری است. کاری اشتباه بدون نگاه کارشناسی اجرا شده است و شهر را فلج کرده است. در چنین شرایطی در چهارراه میکاییل عابریار بگذارید چه کمکی می کند؟ خط ویژه باید جمع شود. 

دکتر جواد تن زاده با بیان اینکه ترافیک علم است و سلیقه ای نیست خاطر نشان کرد: باید از مشاورینی استفاده کنیم که صلاحیت لازم را داشته باشد.