یادداشتی از فاطمه شعاع شرق؛

در دیار ما فرهنگ عذرخواهی از مردم چه جایگاهی دارد؟

فاطمه شعاع شرق: امروز هم بگذشت فردا چه خواهد شد؟ آیا چنین تلخ و غم انگیز است؟ سرد است؟ دلگیر است؟ از افسانه های درد لبریز است؟ یا قصّه های دیگری دارد؟ آیا همین رؤیای ناپیداست؟ آیا همین امروز در فرداست؟ آیا همین تکرار ساعت هاست؟ یا لحظه های بهتری دارد؟ …. پذیرش انتقاد‌های سازنده و […]

فاطمه شعاع شرق: امروز هم بگذشت

فردا چه خواهد شد؟

آیا چنین تلخ و غم انگیز است؟

سرد است؟

دلگیر است؟

از افسانه های درد لبریز است؟

یا قصّه های دیگری دارد؟

آیا همین رؤیای ناپیداست؟

آیا همین امروز در فرداست؟

آیا همین تکرار ساعت هاست؟

یا لحظه های بهتری دارد؟

….

پذیرش انتقاد‌های سازنده و تقویت فرهنگ عذرخواهی از مردم توسط مدیران و مسوولان مقوله‌ای است که باعث رشد و بالندگی جامعه و تحکیم ارتباط بین مردم و مسوولان خواهد شد.

منصفانه بخواهیم به اتفاقات امروز بنگریم ، نمیتوانیم منکر خدمات عزیزان ما در یکی از سازمانهای متولی خدمات رسانی به شهر و مردمانش شویم ..

عزیزانی که خود و خانواده شان نیز در این شهر و در کنار مردمان این شهر زندگی میکنند و همانند هر شهروند دیگری ، آنان هم نیاز به خدمات شهر نشینی در این شهر دارند ..
پس زیاد عقلانی و منطقی نیست که چنان هجمه ای بر آنان فرو آوریم که گویی آنان در یک آکواریوم شیشه ای زندگی میکنند و در آن آکواریوم تمامی امکانات برای آن ها و خانواده شان فراهم هست و برای ما مردمان بیرون از آن آکواریوم خیر !
گویی مشکلات و گرفتاریها و نابسامانی های ناشی از این نعمت سپید الهی تنها برای ما مردمان است و آن ها مستثنی هستند از این نابسامانی ها و چنان گاهی بر طبل افتراق بین مختصات زندگی آن مسئولان و مختصات و کیفیت زندگی خود میکوبیم که گویا آنها عمدا خدماتشان را بر ما مردمان دریغ مینمایند !

حقیقتا عامل این همه افتراق بین مردم و مسئولان شهری شهر ما چیست ؟

این حقیر یکی از مهمترین عاملهای این جدایی را عدم وجود روحیه نقدپذیری در هنگام رخدادها و عملکردها در نزد این مسئولان میداند …

گسترش فرهنگ انتقادپذیری یک ضرورت است.

شفافیت، مسوولیت‌پذیری، عدالت و انصاف و پاسخگویی از ویژگی‌های جامعه پویاست.

هر بخش از جامعه صنعتی، تولیدی و خدماتی وظیفه دارد در تعامل با مردم نسبت به عملکرد خود پاسخگو بوده و از روی انصاف و عدل با مردم برخورد کند و مسوولیت‌پذیر باشد.

در دنیای امروز مدیرانی که با مردم، ذی‌نفعان و مشتریان خود ارتباط شفاف و مسوولانه دارند ، نه تنها شاهد اینهمه جدایی بین مسئولان شهری و مردمان آن شهر نیستیم ، بلکه آن سازمانها ، برای عبور از مشکلات و دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده با همراهی مردم و مشتریان به موفقیت‌های موردنظر خواهند رسید.

در انتهای این نوشتار ، طرح یک سوال خالی از لطف نیست؛

در دیار ما ، فرهنگ عذرخواهی از مردم چه جایگاهی دارد؟

اهالی شریف شهر ما ، چند مورد عذرخواهی مدیران و مسئولان این شهر را به یاد دارند؟

مدیران و مسئولان زیادی در این شهر آمدند و رفتند، آیا در دوران مسئولیتشان بابت کوتاهی‏های احتمالی از مردم عذرخواهی کردند؟

باید از گذشتگان و فعالان دیروز و امروز پرسید؛ آیا روزی روزگاری فرهنگ عذرخواهی از مردم را ملکه ذهن خود خواهید کرد؟

فراموش نکنید مردم ولی ‏نعمتان شما بوده وهستند.