یادداشتی از احمد صفایی

در انتخابات لاهیجان و سیاهکل ؛ همه آمدند در مقابل یک نفر!

آنچه انتخابات مجلس در شهرستان لاهیجان را متفاوت تر از دیگر حوزه های انتخابیه در سطح استان گیلان می نماید ، حضور افرادی است که مدیریت فضای انتخاباتی مجلس ۱۳۹۴ را در حمایت از نماینده ی فعلی مردم و در رقابت تمام عیاری با نماینده ی سابق به دست گرفته اما اکنون در اقدامی عجیب ! ، قابل تامل و شاید ! هم هماهنگ ، پا به عرصه ی انتخابات یازدهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی نهاده اند .

حرف تازه – متن یادداشت ارسالی از سوی نویسنده به شرح ذیل است :

همه آمدند علیه یک نفر !

مهلت ثبت نام نهایی کاندیداتوری در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان رسید .

اما آنچه انتخابات مجلس در شهرستان لاهیجان را متفاوت تر از دیگر حوزه های انتخابیه در سطح استان گیلان می نماید ، حضور افرادی است که مدیریت فضای انتخاباتی مجلس ۱۳۹۴ را در حمایت از نماینده ی فعلی مردم و در رقابت تمام عیاری با نماینده ی سابق به دست گرفته اما اکنون در اقدامی عجیب ! ، قابل تامل و شاید ! هم هماهنگ ، پا به عرصه ی انتخابات یازدهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی نهاده اند .

در این میان ، از منظر هر شهروند لاهیجی یا سیاهکلی ، مجموعه ی فعالیت ها ، سخنرانی ها ، بیانیه ها ، اخبار انتشار یافته ی جهت دار در فضای مجازی و یار گیری های انتخاباتی ، همه و همه حکایت از جریان سازی های سیاسی قابل توجهی ! برای رقابت با نماینده ی سابق دارد .

این در حالیست که رقابت در انتخابات کنونی صرفا بایستی معطوف به بررسی و کنکاش در نقاط مثبت و منفی کارنامه ی عملکردی نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی باشد .
اگرچه سهم نمایندگان ادوار نیز در مقام پاسخ نسبت به مطالبات عمومی و ارائه ی گزارش عملکردی ایشان ! قابل نادیده انگاری نیست اما تغییر فضای مطالبه گری از نماینده ی فعلی به نماینده ی سابق ! و ایجاد فضایی مسموم با همان مهندسین انتخاباتی که در انتخابات پیشین مجلس صورت پذیرفت ! در ادامه سری نشست ها ، شب نشینی ها و ائتلاف های خانه به خانه در شهرستان های لاهیجان و سیاهکل ! اینطور جلوه می نمایاند که :
همه آمده اند در مقابل یک نفر !
و آن یک تن هم کسی نیست جز ابوذر ندیمی !

اما اینکه چرا ! و به چه علت ! یاران نیکفر! در کنار دوستان دیروز ندیمی ید واحدی شده اند در مقابل آمدن او ، و این چرایی عدم رقابت شان با ذبیح نیکفر لیالستانی
می تواند ! ذهن هر خواننده ای را در جایگاه تحلیل و بررسی وقایع روز این دو شهرستان! قرار داده تا فی الواقع و در نتیجه ! مشترک المنافع بودن رقابت ها و فعالیت های افراد و جریانات سیاسی ! را اثبات نمایند .

عده ی کثیری از صاحب نظران حوزه ی انتخابات و فعالین سیاسی- اجتماعی لاهیجان و سیاهکل ، علت این اتفاق را جز تلاش برای خارج کردن فضا از دو قطبی نیکفر- ندیمی و شکستن آراء نماینده ی سابق مجلس برای سهولت جلوس دوباره ی نماینده ی فعلی بر صندلی های سبز بهارستان نمی دانند .

بعنوان نمونه ، در انتخابات مجلس دهم نیز ، فضای رقابتی به سمت و سویی رفت که کاندیداهای مطرحی از جمله یوسف قاسمی( نماینده اسبق ) با هماهنگی های قبلی ، در آخرین میتینگ سخنرانی ذبیح نیکفر در دو شهرستان لاهیجان و سیاهکل حاضر شده و بعنوان پیش سخنران انتخاباتی به حمایت جانانه و تمام عیاری از وی برخواسته بود .

از طرف دیگر برخی از افرادی که بعنوان دبیران احزاب سیاسی در شورای عالی اصلاح طلبان شهرستان های لاهیجان و سیاهکل ! (که راس آن جریان اکنون بعنوان دولتمرد در فرمانداری لاهیجان حضور دارد ) با ایجاد فضاسازی هایی مبنی بر اصلاح طلب نبودن ابوذر ندیمی سعی در ایجاد انشقاق در بنده ی آراء وی داشتند .

در مقابل ، عده ی دیگری نیز از جریانات اصولگرایی و افراد ذی نفوذ جناح راست با تمرکز و وحدت کلمه ای که نظیر آن را نمی شد در تاریخ این دو شهرستان یافت ، با حمایت از ذبیح نیکفر لیالستانی ، ضربه ی نهایی را بر ادامه ی حضور نماینده ی سابق وارد آوردند .

به نظر می رسد تا فرارسیدن ایام تبلیغات انتخاباتی در بهمن و اسفند ماه سال جاری ! هجمه های به مراتب شدیدتری علیه نماینده ی ادوار مجلس شکل بگیرد و تا آن زمان ! با غربال گری های متعدد ( تایید صلاحیت ها و ائتلاف ها و … ) ، در خصوص تئوری برنامه محور ! ” همه علیه یک نفر ” برای پیروزی کاندیدای مورد نظر در انتخابات پیس رو بیشتر خواهم نوشت .

شاید با تغییر ظاهری ماهیت ! و تاکتیک های سیاسی ! و پنهان شدن در پشت شعار های به اصطلاح رنگارنگ انتخاباتی ! بتوان در بازه ی زمانی کوتاه مدتی ! به نتیجه ی مطلوب دست یافت !
اما نقاب پوست های سیاهی که با صورتک های سفید هم پوشانی می کند ، در روز ها و ماه های آتی ! از چهره ی برخی رقبای ائتلاف گر کنار خواهد رفت .

پایگاه خبری حرف تازه  : انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود و مسئولیت آن برعهده نویسنده است.