دروازه براندنبورگ برلین نماد آشوب و صلح

دروازه براندنبورگ یکی از نمادهای اصالت و فرهنگ شهر برلین است که ساخت در دوران پادشاهی فردریک ویلیام دوم امپراتور آلمان در سال ۱۷۸۸ تا ۱۷۹۱ میلادی آغاز شده و به عنوان نمادی از قدرت حاکمیت در کشور آلمان شناخته می‌شود.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، دروازه براندنبورگ (Brandenburg Gate) یکی از نمادهای تاریخی بسیار معروف در شهر برلین آلمان است. این دروازه در گذشته یکی از نمادهای تجارت و توانمندی شهر برلین بوده و به عنوان یک المان تاریخی و فرهنگی مهم در پایتخت آلمان خودنمایی می‌کند. این ساختمان با ستون‌های بلند و طراحی کلاسیک در سال ۱۷۸۸ تا ۱۷۹۱ میلادی ساخته شد و در آن زمان به عنوان یکی از ورودی‌های شهر برلین شناخته می‌شد. در طول تاریخ این دروازه شاهد رخدادها و تغییرات مهمی بوده است که از جمله آن‌ها می‌توان به وقایع دوران حکومت هیتلر و وقایع جنگ جهانی دوم در آلمان اشاره کرد.

از زمان اتحاد جمهوری آلمان در سال ۱۹۸۹ میلادی دروازه تاریخی براندنبورگ نمادی از وحدت آلمان و آزادی این کشور شده، این محل در واقع یکی از اصلی‌ترین مراکز تجمع مردم شهر برلین برای برگزاری رویدادها و جشن‌های مختلفی از جمله جشن‌های سال نو میلادی و روز اتحاد آلمانی‌ است. اگر به فرهنگ و تاریخچه بناهای کشور آلمان علاقه دارید و یا عازم شهر برلین برای گردش و تفریح هستید، حتماً این مقاله از مجله گردشگری الی گشت را تا انتها دنبال کنید تا شما را با صفر تا صد دروازه مشهور براندنبورگ بیش‌تر آشنا کنیم.

تاریخچه دروازه براندنبورگ

دروازه تاریخی براندنبورگ یکی از نمادهای اصالت و فرهنگ شهر برلین است که ساخت در دوران پادشاهی فردریک ویلیام دوم امپراتور آلمان در سال ۱۷۸۸ تا ۱۷۹۱ میلادی آغاز شده و به عنوان نمادی از قدرت حاکمیت در کشور آلمان شناخته می‌شود. معماری این دروازه تاریخی با ۱۲ ستون، طاق اصلی و سه بخش مجزا برای ورود و خروج یکی از جذاب‌ترین آثار تاریخی شهر برلین محسوب می‌شود. در حال حاضر دروازه براندنبورگ به عنوان یک جاذبه گردشگری مهم در برلین شناخته می‌شود و سالانه میلیون‌ها گردشگر از کشورهای مختلف جهان برای بازدید از آن به شهر برلین پایتخت آلمان سفر می‌کنند تا این اثر تاریخی ارزشمند را از نزدیک ببینند.

در ۱۴ آگوست ۱۹۶۱ میلادی یعنی یک روز پس از احداث دیوار برلین، براندنبورگ بسته شد و میدان پاریسر پلاتز به یک میدان بی‌روح و بی رفت‌وآمد در شهر برلین تبدیل شد تا این نقطه پرجنب‌وجوش از پایتخت کشور آلمان به نمادی از تقسیم برلین و جدایی آن از آلمان تبدیل شود. با سرنگونی دیوار برلین در ۹ نوامبر سال ۱۹۸۹ میلادی مردم با اشتیاق به سوی دروازه حرکت کردند تا این رویداد تاریخی را به یاد گذشته‌های دور در آن محل جشن بگیرند.

دروازه براندبورگ

معماری دروازه براندنبورگ

دروازه براندنبورگ یکی از آثار برجسته معماری کلاسیک در شهر برلین است. این ساختمان که از سنگ گرانیت سفید ساخته شده، از طراحی‌های مهم و زیبای معماری نئوکلاسیک به شمار می‌آید. در طراحی معماری دروازه تاریخی براندنبورگ از معماری مجموعه آکروپولیس آتن الهام گرفته شده و شباهت زیادی به لحاظ ظاهری به این بنای باستانی دارد. این ساختمان به عنوان ورودی شمالی برلین به شمار می‌آید، براندنبورگ دو برج اصلی دارد که به شکل متقارن در دو طرف دروازه قرار گرفته‌اند. هر ستون حدود ۲۶ متر ارتفاع دارد و بالای دروازه یک مجسمه ارابه‌ای به نام Quadriga قرار دارد که نمادی از شهر برلین است.

مجسمه‌ای از ارابه سوار بر چهار اسب است که به عنوان نمادی از پیروزی و قدرت ساخته‌اند. مجسمه توسط هاینریش گل مولر در سال ۱۷۹۳ طراحی شده و جنس آن از طلا است. در این مجسمه فیگور زنی با نام Victoria به‌عنوان نمادی از پیروزی بر ظلم ساخته شده و اسب‌ها نمادی از حرکت به‌سوی پیروزی و امید محسوب می‌شود.

 حقایق جالب در مورد دروازه براندنبورگ

در ۶ آگوست ۱۷۹۱ میلادی دروازه براندنبورگ برای نشان دادن انتهای بلوار Unter den Linden و با سفارش فردریش ویلهلم دوم افتتاح شده است. در ادامه چند حقیقت جالب در مورد این دروازه تاریخی را با شما در میان خواهیم گذاشت:

  1. مدل معماری دروازه براندنبورگ از آکروپولیس آتن “Propylaeum of Athens’ Acropolis” الهام گرفته شده است.
  2. در سال ۱۷۹۳ میلادی مجسمه ساز معروف آلمانی «یوهان گوتفرید شادو» ارابه برنزی پیروزی را بر فراز این دروازه ساخته است. این ارابه چهار اسب دارد که توسط الهه‌ای به نام الهه بالدار صلح رانده می‌شود.
  3. مجسمه “Quadriga” معروف بالای برج در سال ۱۸۰۶ میلادی توسط سربازان ناپلئون دزدیده شد و به عنوان جایزه پیروزی به فرانسه بازگشت، اما پس از شکست ناپلئون مجسمه ارابه را دولت وقت فرانسه مجددا  به برلین بازگردانند.
  4. در ۳۰ ژانویه ۱۹۳۳ میلادی نازی‌ها با مشعل‌هایی در دست از دروازه عبور کردند تا قدرت خود را به جهان نشان دهند.
  5. از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۷ میلادی پرچم شوروی بر بالای دروازه بود که در جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز در ۱۷ ژوئن ۱۹۵۳ میلادی پرچم شوروی پاره شد و مردم این کشور مجددا پرچم آلمان را نصب کردند.

 حقایق جالب در مورد دروازه براندنبورگ بعد از جنگ

  1. در ۱۲ ژوئن ۱۹۸۷ میلادی «ریگان» رئیس‌جمهور وقت آمریکا سخنرانی پر شور و هیجان برای آزادی آلمان در مقابل دروازه برگزار کرد و خواستار باز کردن دروازه و خراب کردن دیوار توسط  گورباچوف شد.
  2. در دسامبر ۱۹۸۹ میلادی دروازه به عنوان گذرگاه مرزی توسط مقامات آلمان غربی و شرقی باز شد و از آن سال تا به امروز به عنوان نمادی برای آزادی و اتحاد مردم آلمان شناخته می‌شود.
  3. دروازه با بودجه‌ای بالغ بر ۶ میلیون یورو از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ میلادی توسط بنیاد حفاظت از بناهای تاریخی برلین بازسازی شد.
  4. این دروازه در ۵ ژانویه ۲۰۱۵ میلادی شاهد تظاهرات اسلام ستیزانه ۴ هزار نفر بود که از مرکز شهر آلمان به سمت این دروازه حرکت کردند و تمامی چراغ‌های دروازه در آن سال خاموش شد.
  5. در حادثه حمله به یک باشگاه همجنس‌بازان در اورلاندو در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۱۳۰ هزار نفر در تجمعی بسیار بزرگ در این دروازه در کنار هم جمع شدند تا یاد ۴۹ قربانی این حادثه را با پرچم‌های رنگین کمانی گرامی دارند.
  6. ساختمان‌های هتل مجلل “Adlon”، سفارتخانه‌های فرانسه و ایالات متحده در نزدیکی میدان پاریسر پلاتز در اطراف دروازه قرار دارند و چشم انداز هر سه ساختمان مشرف به دروازه است.
  7. هر سال بیش از یک میلیون نفر از گردشگران خارجی و مردم محلی جشن شب سال نو میلادی را با موسیقی و آتش‌بازی در کنار این دروازه جشن می‌گیرند.

دروازه براندبورگ

موقعیت مکانی دروازه براندنبورگ

دروازه براندنبورگ (Brandenburg Gate) در شهر برلین پایتخت کشور آلمان در مجاورت میدان پاریسر (Pariser Platz) واقع شده است. این میدان در منطقه‌ تاریخی مرکزی برلین (Central Berlin) قرار دارد و در نزدیکی منطقه دیپلماتیک شهر واقع شده است. دروازه براندنبورگ یکی از نمادهای تاریخی و فرهنگی برلین است و یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این شهر محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

دروازه تاریخی براندنبورگ در دوران جنگ جهانی دوم و هم پس از اتحاد مردم آلمان در سال ۱۹۸۹ میلادی یکی از اصلی‌ترین نمادهای آزادی و قدرت در کشور آلمان بوده است و از این منظر برای مردم آلمان ارزش خاصی دارد. سفر به برلین قطعاً تجربه‌ای منحصر به فرد برای گردشگران خارجی خواهد بود، بازدید از دروازه معروف براندنبورگ هم یکی از بخش‌های جذاب این سفر است که اغلب گردشگران در برنامه بازدید از جاذبه‌های برلین، سرزدن به این دروازه را هم دارند. برای سفر به کشورهای مختلف جهان از جمله در روزهای مختلف سال و بازدید از جاذبه‌های گردشگری متنوع این کشور اروپایی می‌توانید از سایت الی گشت بلیط هواپیما و تور تفریحی موردنظر خود را با بهترین قیمت و دراسرع‌وقت تهیه کنید.

سؤالات متداول

۱. دروازه براندنبورگ در چه سالی ساخته شده است؟

 دروازه تاریخی براندنبورگ یک ساختمان قدیمی در شهر برلین آلمان است که به عنوان یک نماد فرهنگی و تاریخی در این شهر شناخته می‌شود و در سال ۱۷۹۱ میلادی ساخت آن به اتمام رسیده است.

۲. چرا دروازه براندنبورگ معروف است؟

این دروازه به دلیل اهمیت تاریخی و سیاسی‌اش در طول سال‌ها شناخته شده است. همچنین نقش مهمی در رویدادهای تاریخی همچون اتحاد آلمان در سال ۱۹۸۹ میلادی داشته است.

۳. دروازه معروف براندنبورگ در کجای آلمان واقع شده است؟

دروازه معروف براندنبورگ در محله میدان پاریسر قرار دارد و به عنوان یادگاری از دیوار برلین در نزدیکی پارلمان آلمان (Bundestag) واقع شده است.

۴. آیا عموم مردم می‌توانند از دروازه براندنبورگ بازدید کنند؟

این ساختمان تاریخی برای بازدید عمومی باز است و گردشگران می‌توانند از آن بازدید کرده و از نزدیک زیبایی معماری شگفت انگیز آن را تماشا کنند.

۵. آیا خرید تور مسافرتی به مقصد برلین از سایت الی گشت امکان‌پذیر است؟

بله شما می‌توانید بلیط پرواز و یا تور تفریحی خود به مقصد شهرهای مختلف کشور آلمان همچون برلین را بدون محدودیت زمانی و به‌صورت ۲۴ ساعته از سایت الی گشت خریداری کنید و برای گذراندن تعطیلات دلچسب و فراموش‌نشدنی راهی کشور آلمان شوید.