هشتادمین جلسه کمیسیون بهداشت

درخواست عزیزی از دادستان برای پیگیری ترک فعل مدیران در راه اندازی مجتمع اردوگاهی | عباس نژاد: فعالیت ده ها ون کافه در مسکن مهر چه معنایی دارد؟ | کریمی کرنق: شهردار رشت برای افزایش تعداد نیروهای رفت و روب اقدام کند

هشتادمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت ظهر دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ به ریاست حسن کریمی کرنق و با حضور مجید عزیزی، مسعود عباس نژاد و سید حسین رضویان، دیگر اعضای این کمیسیون، و مدیران مربوطه و مشاوران در ساختمان شورا برگزار شد.

به گزارش حرف تازه ، هشتادمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت ظهر دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ به ریاست حسن کریمی کرنق و با حضور مجید عزیزی، مسعود عباس نژاد و سید حسین رضویان، دیگر اعضای این کمیسیون، و مدیران مربوطه و مشاوران در ساختمان شورا برگزار شد.

شهردار رشت برای افزایش تعداد نیروهای رفت و روب اقدام کند
در ابتدای جلسه حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت اظهار داشت: در خصوص بحث تفکیک زباله از مبدا، هیچ یک از اعضای شورا و همچنین مردم رضایت ندارند و نظافت محلات به درستی انجام نمی شود.
کریمی کرنق با تاکید بر اینکه شهردار رشت باید برای افزایش تعداد نیروهای رفت و روب اقدام کند، افزود: به دلیل کمبود نیروهای رفت و روب، امکان نظافت درست محلات وجود ندارد.
رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری در مورد درختانی که در طرح میثاق قطع شده اند بر جایگزینی درختان جدید تاکید کرد و اظهار داشت: در موضوع شناسایی درختان پرخطر نیز باید در اسرع وقت اقدام شود تا خطری جان شهروندان را تهدید نکند.
حسن کریمی کرنق در ادامه گفت: در بحث سرویس های بهداشتی، سه منطقه اقدام کرده اند اما دو منطقه هنوز اقدامی انجام نداده اند که در صورتی که اقدام نشود به دلیل ترک فعل پیگیری خواهیم کرد. در بحث مخزن زباله نیز در برخی نقاط مخزن زباله وجود ندارند و زباله ها در کوچه ها و خیابان های اصلی رها می شوند و نیاز به پیگیری وجود دارد.

ارائه گزارش شهرداری از وضعیت سامانکده و گرمخانه شهرداری رشت

علی خانواده محجوب رئیس سازمان فرهنگی شهرداری رشت در خصوص سامانکده، بیان داشت: جلسات مختلفی در این خصوص برگزار شده است و بر اساس آیین نامه اجرایی ساماندهی قرار شد سامانکده با همکاری استانداری، فرمانداری، شهرداری، کمیته امداد، علوم پزشکی، سازمان فنی حرفه ای و دیگر دستگاه های مرتبط مدیریت و هدایت شود.
 رئیس سازمان فرهنگی شهرداری رشت افزود: در اولین اقدام پس از ورود به سازمان، اقدام به بازسازی سامانکده کردیم. سامانکده فضای کوچکی داشت. مجتمع اردوگاهی سرای سبز زندگی را افتتاح کردیم و ظرفیت از حدود کمتر از ۲۰ نفر به ۹۰ نفر افزایش یافت. ۱۶ تخت نیز در جاده پیربازار برای ساماندهی بانوان اجاره کردیم. اما با وجود تمامی اقدامات صورت گرفته با نقطه مطلوب فاصله داریم و نیاز به همراهی سایر دستگاه ها وجود دارد.
علی محجوب خواستار در نظر گرفتن بودجه برای راه اندازی مجتمع اردوگاهی شد و گفت: استانداری باید این موضوع را در برنامه و بودجه ببیند که متاسفانه این اقدام انجام نمی شود. از سوی دیگر بهزیستی ظرفیت ندارد و به عنوان مثال فردی به جای سه ماه یک سال در این مرکز نگهداری شده است. دستگاه های مرتبط باید همکاری لازم را داشته باشند. مجتمع اردوگاهی می تواند یادگار شورا برای نسل های آینده باشد.
وی در پایان با تاکید بر ضرورت راه اندازی مجتمع اردوگاهی، تصریح کرد: در مجتمع اردوگاهی می توانیم آموزش های لازم را ارائه دهیم و تولید برخی محصولات با بهره مندی از ظرفیت همین افراد را نیز در دستور کار قرار دهیم تا کرامت انسانی همه انسانها حفظ شود.
درخواست عزیزی از دادستان برای پیگیری ترک فعل مدیران در بحث راه اندازی مجتمع اردوگاهی
مجید عزیزی در ادامه در خصوص بحث ساماندهی متکدیان، ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته در این زمینه، بیان داشت: قانون در خصوص این موضوع در سال ۱۳۷۸ دستگاه های مختلفی را مکلف کرده است اما همانند بسیاری از موضوعات دیگر، بسیاری از افراد تنها شهرداری را موظف و مکلف می دانند. این موضوع نیاز به همکاری تمامی دستگاه ها دارد.
این عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری، در خصوص راه اندازی مجتمع اردوگاهی تصریح کرد: این موضوع مربوط به سازمان برنامه و بودجه است. راه اندازی مجتمع اردوگاهی الزاماتی دارد. نیاز به مراکز آموزشی و توانمندسازی و آشپزخانه و خوابگاه و… دارد و نیازمند ورود دستگاه های مرتبط است.
مجید عزیزی با اعلام اینکه اهداف راه اندازی مجتمع اردوگاهی بدون ورود سایر دستگاه ها محقق نخواهد داشت، خاطر نشان کرد: نهادهای حاکمیتی باید پای کار باشند اما برخی مدیران ترک فعل می کنند. از دادستان محترم خواهشمندم مطالبه گری از حاکمیت داشته باشند تا طبق قانون دستگاه های مربوطه پای کار بیایند و موضوع مجتمع اردوگاهی پیگیری شود.
عضو شورای اسلامی شهر رشت همچنین به تغییر معاونین عمرانی مناطق یک و چهار شهرداری رشت اشاره کرد و با انتقاد از شهردار رشت، بیان داشت: اعضای شورا در انتصابات دخالت نمی کنند اما جای تاسف است که تغییرات مدیریتی را باید از طریق رسانه ها متوجه شویم.

با اهدای پلاسمای خون بدون پرداخت هزینه از سلامت خود مطلع شوید

در ادامه جلسه، آقای فرخ بخت از مجموعه خصوصی توسعه پلاسما درمان، توضیحاتی در خصوص این روش درمانی ارائه کرد و گفت: برای تولید برخی داروها نیاز به پلاسما داریم. تفاوت اهدای پلاسما با اهدای خون در این است که در این روش خون مجددا به بدن انسان برمی گردد و تنها پلاسمای خون برداشت می شود.
وی افزود: درخواست ما از مجموعه مدیریت شهری، فرهنگ سازی عمومی در زمینه اهدای پلاسما و بازدید اعضای شورا از پالایشگاه پلاسما است. اهدای پلاسما هیچ مشکل جسمانی ایجاد نمی کند و با خوردن آب، پلاسمای از دست رفته به راحتی جایگزین می شود و به دلیل خروج کلسترول بد، اهدای پلاسما برای سلامت بدن نیز مفید است.
فرخ بخت در ادامه تصریح کرد: اهدای پلاسما، تا زمانی که سلامت فرد اهدا کننده احراز نشود، امکانپذیر نیست و به همین دلیل تمامی آزمایش ها در مرکز به طور رایگان انجام می شود. بنابراین، با اهدای پلاسما، فرد بدون پرداخت هزینه از سلامت خود نیز مطلع خواهد شد و این یکی دیگر از مزایای اهدای پلاسما است.
بر اساس توضیحات ارائه شده، تولید برخی داروها بر پایه پلاسمای بومی، از اهمیت بالایی برای برخی بیماران به ویژه بیماران هموفیلی برخوردار است.
 
بررسی طرح ساماندهی ون کافه ها و دستفروشان
دکتر حسین متقی طلب در خصوص جزییات طرح پیشنهادی خود برای ساماندهی ون کافه ها، گاری کبابی ها و دستفروشان بیان داشت: پکیج کاملی ارائه شده است و در سه فاز اجرایی خواهد شد. مرحله نخست، شناسایی وضع موجود، شامل گاری کبابی ها و ون کافه ها به طور جداگانه خواهد بود. مرحله دوم ساماندهی است. ساماندهی بحث پیچیده تری است که این ون کافه ها و گاری کبابی ها در کجا مستقر شوند. نیاز به شناسایی مکان هایی است که معارضی نداشته باشند و در ادامه بحث نظارت ادواری خواهیم داشت. یک بحث نظارت فردی است که اکنون حداقل ها رعایت نشده است. بحث دیگر نظارت بر مواد غذایی است و باید مواد غذایی عرضه شده شناسنامه دار شوند.
متقی طلب در ادامه تصریح کرد: پروتکل جامعی برای رتبه بندی ون کافه ها در نظر گرفته شده است. در بحث نظارت ادواری باید به طور ماهانه یا سه ماهه بازدیدهای منظمی صورت بگیرد. بحث برندینگ شهر رشت در زمینه شهر خلاق خوراک، رفاه شهروندان و جذب توریست و گردشگر از دیگر مباحثی است که دیده شده است. همچنین اجرای این طرح، علاوه بر تامین هزینه پیمانکار، برای شهرداری نیز درآمدزایی خواهد داشت. همگی معتقدیم وضع موجود باید تغییر کند اما هیچ یک نمی دانیم به کدام سمت خواهیم رفت. اگر قرار است ساماندهی ون کافه ها انجام شود فاز اول فاز مطالعه است تا وضع موجود و چالش ها و راهکارها شناسایی شوند.
 
جمع آوری ون کافه ها و فعالیت ده ها ون کافه در مسکن مهر چه معنایی دارد؟
مسعود عباس نژاد عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری بیان داشت: اگر به فکر راه حل اساسی نباشیم خیابان هایمان را از دست می دهیم. ون کافه ها بر خلاف گاری کبابی ها، ۲۴ ساعته در خیابانی که مال مردم است حضور دارند.
عضو کمیسیون بهداشت وضعیت فعلی ون کافه ها را یک بحران اجتماعی برشمرد و خاطر نشان کرد: در بحث بهداشت، برای یک رستوران، جنس سینک و ارتفاع کاشی و همه موارد را در نظر می گیرند اما در مورد ون کافه ها هیچ یک از این موارد به طور جدی دیده نمی شود. برخی افراد در هر نقطه ای از شهر یک خودرو را پنچر می کنند و همانجا بدون آب و رعایت نکات بهداشتی فعالیت می کنند و کسب و کارهای محلی را نیز دچار آسیب می کنند.
عباس نژاد در ادامه بر ضرورت مکان یابی مناسب برای فعالیت ون کافه ها تاکید کرد و گفت: در برخی نقاط شهر همانند مجتمع دانا، همراهان بیماران تحت عنوان گردشگران سلامت ساعتها در آن نقطه حضور دارند. بنابراین فروش فلافل و یا فعالیت ون کافه ها در آن نقطه جذابیت دارد. موضوعی که باید در نظر گرفت، تعیین محل کسب و کار مناسب برای ون کافه ها است. نمی توان این ون کافه ها را به هر نقطه ای انتقال داد. فعالیت ده ها ون کافه در مسکن مهر چه جذابیتی دارد؟
این عضو شورا در پایان ضمن در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و آمار بیکاری در جامعه، تصریح کرد: ون کافه ها باید مجوز بگیرند و فعالیت کنند اما باید خودرو را حرکت دهند. این چه معنایی دارد که می گویند اگر ون کافه را حرکت دهیم فردا جای ما را بگیرند چه کار کنیم؟ مگر آن قسمت از خیابان را خریده اند؟ اگر شهروندی در آن نقطه پارک کرد ون کافه چند متر آن طرف تر فعالیت کنند. ون کافه ها باید مانند گاری کبابی ها ساعاتی از شبانه روز و به طور موقت فعالیت کنند.
مجید عزیزی نیز ضمن اعلام موافقت با ساماندهی ون کافه ها، بیان داشت: در گذشته بررای دکه ها مجوز صادر می شد اما این امر متوقف شد. دلیل این تصمیم شارع عام بودن خیابان است. ون کافه و دکه چه تفاوتی دارد؟
عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت در ادامه عنوان کرد: با اینکه خودمان به دست خودمان آسیب اجتماعی ایجاد کنیم مخالفم. امروز به فردی مجوز ون کافه می دهید؛ فردا فرد دیگری ده متر آن طرف تر مجوز بخواهد چه جوابی باید داد؟ این چالش ها باید در نظر گرفته شود. آیا دستورالعملی وجود دارد که مانع از این مشکلات شود؟ اگر در خیابانی یک مجوز دادیم تضمینی وجود دارد که درخواست های بعدی در همان محدوده ارائه نشود و مشکلات بعدی را در پی نداشته باشد؟ آیا دستگاه های دیگر در کنار مدیریت شهری می ایستند؟
بررسی نامه شماره ۱۶۳۲۵۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۰۴ شهرداری در خصوص پیشنهاد ایجاد کارگروه ساماندهی دستفروشان
عقیل سرافراز مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری رشت با ارائه توضیحاتی، در این خصوص بیان داشت: افراد حقوقی پیشنهاد شده جهت عضویت در این کارگروه، کسانی هستند که می توانند به ما کمک کنند.
در ادامه با نظر اعضای کمیسیون و با در نظر گرفتن پیشنهاد ارائه شده، ریاست شورا، معاون دادستان حوزه مربوطه، رئیس کمیسیون بهداشت شورا، معاون خدمات شهری شهرداری رشت، رئیس پلیس راهور، رئیس پلیس پیشگیری، مدیران مناطق شهرداری، شهردار رشت، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا و فرماندار رشت به عنوان اعضای پیشنهادی جهت عضویت در این کارگروه در نظر گرفته شدند.