درختکاری و برچیدن سنبل‌های آبی از روی تالاب عینک

حرف تازه : پیش از ظهر جمعه ۱۴ اسفندماه، در یک روز کاملاً آفتابی جمعی از فعالان و دوستداران محیط زیست گرد هم آمدند تا هم با کاشتن نهال، روز درختکاری را جشن بگیرند و هم در اقدامی نمادین سنبل آبی را از روی تالاب عینک بردارند تا این تالاب بار دیگر نفس بکشد. موسسه سرزمین […]

حرف تازه : پیش از ظهر جمعه ۱۴ اسفندماه، در یک روز کاملاً آفتابی جمعی از فعالان و دوستداران محیط زیست گرد هم آمدند تا هم با کاشتن نهال، روز درختکاری را جشن بگیرند و هم در اقدامی نمادین سنبل آبی را از روی تالاب عینک بردارند تا این تالاب بار دیگر نفس بکشد.

موسسه سرزمین ایده‌آل ما به مدیریت پیمان بازدیدی برگزاری این مراسم را بر عهده داشت و دکتر رضا رسولی، عضو شورای شهر نیز از ابتدا در جمع بود و در دقایق پایانی برنامه نیز مریم شیرزاد، دیگر عضو شورای شهر نیز در جمع حاضر شد.

تالاب عینک در غرب شهر رشت قرار دارد، قدمت محله‌های شلوغ اطراف استخر به نیم قرن می‌رسد. پست بودن شهر رشت نسبت به آب‌های آزاد، بارش‌های فراوان جوی و آب‌های مازاد حاصل از کشاورزی اراضی شهر رشت و شهرستان‌های فومن و شفت که راه ورود به رود را ندارند، از عوامل به وجود آورنده این تالاب طبیعی محسوب می‌شوند. از نظر طبیعی، اطراف این استخر پوشیده از گیاهان هیدرومرفی و درخت است، این گیاهان به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی هرساله بخش‌های بیشتری از آب استخر را اشغال می‌کنند.

اما از حدود چهار سال قبل رشد گونه‌ای که به صورت بسیار متراکم، داخل آب رشد می‌کند در تالاب عینک مشاهده شده و از آن زمان تاکنون، سطح وسیعی از این تالاب توسط این گیاه پوشیده شده است.

بازدیدی: در تالاب عینک فاجعه زیست‌محیطی اتفاق افتاده است

پیمان بازدیدی

پیمان بازدیدی فعال محیط‌زیست و مدیر مؤسس سرزمین ایده آل گفت: ما یک روز زودتر کاشتن نهال را شروع کردیم و در روز درختکاری نیز در خیابان جوان و خیابان تختی با همکاری شهرداری منطقه سه هم نهال‌های درخت کاشته می‌شود.

پیمان بازدیدی گفت: امروز ما در منطقه چهار هستیم که یکی از ضعیف‌ترین مناطق در شهر رشت و تقریباً روستا شهر است. پوشش گیاهی بسیار کم، تنوع زیستی پایین باعث شده که منطقه تالاب عینک متأسفانه در آستانه نابودی قرار گیرد.

این فعال محیط زیستی همچنین گفت:

کاشت نهال بیشتر بهانه‌ای بود تا مردم را از مناطق مختلف شهر رشت به این منطقه بیاوریم و با کاشت حدوداً یک‌صد و هفتاد نهال در این منطقه، احیای تالاب عینک و ایجاد کمپینی برای حمایت از احیای تالاب عینک شروع شود.

او در ادامه گفت: در دو سال گذشته سعی ما به راین بوده است تا همه ما با این فاجعه محیط زیستی که خواسته یا ناخواسته رخ داده و باعث شده سنبل آبی روی تالاب را فرابگیرد، مقابله کنیم و سعی در احیای تالاب عینک داشته باشیم.

او همچنین از نبود امکانات اولیه و قایق گفت و تصریح کرد: امروز با همت و پیشنهاد شهردار منطقه چهار به اینجا آمدیم و این کار را شروع کردیم. ان شالله از طریق فراخوان‌هایی در سطح شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌ها اعلام می‌کنیم سعی می‌کنیم برای یک مشارکت عمومی، مردم را بسیج می‌کنیم نشان دهیم در حفظ محیط‌زیست خود پیشگام هستند و در کنار مسئولین می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.

بازدیدی در رابطه با همکاری شهردار این منطقه گفت: با توجه به اینکه ایشان قبلاً آتش‌نشان بوده‌اند و در میان مردم جایگاه ویژه‌ای دارند و به محیط‌زیست علاقه‌مند هستند ما با پیشنهاد خود ایشان در این‌جا حاضر شدیم.

او گفت: ما باید احیای تالاب‌های آلوده را از تالاب کوچک عینک شروع کنیم تا بتوانیم در احیای تالاب انزلی موفق باشیم. به عنوان سازمان مردمی باید بسنجیم که مردم ما نسبت به شهر خود چه مسئولیتی دارند و آیا در این زمینه همکاری می‌کنند. واقعاً تمرین بزرگی است که ببینیم مردم شهر ما در رابطه با احیای یک چشمه یا تالاب چه واکنشی دارند؟

او همچنین گفت: احیای تالاب عینک در آینده برای ساکنین نظر بهداشت و اقتصاد در زمینه طرح‌های گردشگری و محیط زیستی مفید خواهد بود.

او در پایان از حضور دکتر رضا رسولی و خانم فاطمه شیرزاد که همیشه از این‌گونه فعالیت‌های محیط زیستی حمایت می‌کنند تشکر و قدردانی کرد.

مقصودی: شهروندان خوش‌حساب، درخت میوه هدیه می‌گیرند

علیرضا مقصودی

شهردار منطقه چهار رشت با حضور در تالاب عینک و در جمع ان‌جی‌اوها گفت: بعد از اولین جلسه‌ای که با این دوستان داشتیم و با ارزیابی پیشنهادهای مطرح‌شده در این جلسه، منطقه‌ای را انتخاب کردیم که ساکنین آن‌ها از قشر ضعیف جامعه هستند.

علیرضا مقصودی با اشاره به وضعیت نامطلوب این منطقه و وجود زباله در کنار حاشیه کانال گفت: از دو روز پیش همکاران ما در شهرداری یک مسافت حدوداً پانصد متری را از وجود زباله، پاک‌سازی و با عملیات خاک‌برداری و جمع‌آوری خار و خاشاک، بستر را برای کاشت نهال فراهم کردند.

او گفت: با رایزنی‌هایی که با بزرگان محله داشتیم، ساکنین این محله از جمع‌آوری زباله استقبال خوبی کردند و راضی بودند.

او از برنامه دیگری که برای روز درختکاری تدارک دیده شده است گفت: حدود یک‌صد و پنجاه اصله درخت میوه توسط شهرداری خریداری شده است و به شهروندان خوش‌حسابی که عوارض نوسازی خود را به موقع پرداخت کردند، تقدیم می‌شود.

شهردار منطقه چهار در پایان گفت: برنامه دیگر، بازپیرایی فضای سبز در بلوار شهدای گمنام و بلوار لاکان است. در بازپیرایی، درخت‌های نو کاشته و برداشت دوباره انجام می‌شود.

دکتر رضا رسولی: به شهروندان یادآوری کنیم که تصمیماتشان چه عواقبی برای شهر دارد

رضا رسولی

دکتر رضا رسولی، رییس کمیسیون برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک با تشکر و قدردانی از حمایت شهردار منطقه چهار از ان‌جی‌اوها در این مراسم گفت: امروز همان‌طور که مستحضر هستید، روز درختکاری است و بهترین فرصت برای فعالیت عمومی است که در راستای فرهنگ‌سازی در حفظ منابع زیستی شهر و البته خارج شهر انجام می‌شود.

رسولی درباره دلیل حضور خود در این روز در تالاب عینک گفت: ما باید به شهروندان یادآوری کنیم که عواقب و تصمیماتی که هر کدام از ما به عنوان شهروند می‌گیریم چه تأثیری در زندگی آینده خودمان و فرزندانمان دارد.

او با قدردانی از حضور ان‌جی‌اوها و ضایعات نخاعی گفت: امسال مکان بسیار مناسبی برای برگزاری مراسم نمادین درختکاری که در راستای فرهنگ‌سازی است، در نظر گرفته شده است.

رسولی گفت: متأسفانه فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما در سطح شهر با پراکندگی مناسب اتفاق نمی‌افتد، ولی حضور ما در این منطقه بیشتر از آن‌که از نظر فرهنگی و فرهنگ‌سازی مهم باشد، از این نظر بعد اهمیت دارد که ساکنان این منطقه متأسفانه در سال‌های گذشته مورد کم مهری سیستم مدیریت شهری قرار گرفته‌اند، و برنامه‌هایی از این دست باعث می‌شود احساس کنند که در فعالیت‌های رایج و مرسوم جامعه هم دیده می‌شوند و بیش‌تر از پیش احساس مسئولیت و دلبستگی به شهرشان پیدا می‌کنند.

این عضو شورا گفت:‌ اگر نگاهی به ساختار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در جامعه و ضوابط داشته باشیم، حلقه ارتباطی ما منتخبین مردم با بدنه جامعه، سازمان‌های مردم‌نهاد هستند که اقشار و طیف‌های مختلف اجتماعی را به صورت تخصصی پوشش می‌دهند و در برمی‌گیرند.

او با ابراز حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: این گروه‌ها برای ما که منتخبین آنها هستیم بستر را برای تصمیم‌گیری بهتر فراهم می‌کنند.

دکتر رسولی هم‌چنین در ادامه گفت: ما به دلیل وظیفه ذاتی‌مان با مشکلات محلات کم‌برخوردارتر شهر رشت آشنا هستیم. من از همان ابتدا که عضو شورا شدم، با توجه به اینکه ما پنجاه و پنج محله داریم و سال پنجاه و دو هفته دارد تقریباً هر سال کل محلات رشت را یک بار سرکشی می‌کنم و خوشبختانه این محله جزو محلاتی است که توانستم در آن حضور داشته باشم و مشکلات آن را از نزدیک ببینم.

او هم‌چنین گفت: شرکت آب و فاضلاب با تدابیر و برنامه‌ریزی‌هایی که اندیشیده، تحرک خوبی را در زمینه تخصصی خودش شروع کرده و فاضلاب‌های این منطقه را که وارد تالاب می‌شد جمع‌آوری، و وارد سیستم شبکه بانک جهانی کرده است.

یک معلول ضایعه نخاعی: با کاشتن نهال نشان می‌دهیم معلولیت نمی‌تواند باعث عدم توانایی ما شود

اما یکی از نکاتی که در این مراسم بسیار به چشم آمد، حضور تعدادی از معلولان قطع‌نخاعی بود که با پوشیدن کاور مخصوص ان‌جی‌اُ سرزمین ایده‌آل ما همگی نهال کاشتند و در این برنامه حضور فعال داشتند.

لیلا مداح امین، از لاهیجان معلول ضایعه نخاعی از حضور خود در احیای تالاب عینک گفت: حدود سه سال است که عضوان جی او سرزمین ایده آل هستم و در تمامی گردهمایی‌های این نهاد مردمی شرکت می‌کنم

او گفت: امروز هم در اینجا آمده‌ایم تا با کاشتن نهال در حوالی تالاب عینک، با مشارکت در این فعالیت زیست‌محیطی نشان دهم معلولیت نمی‌تواند باعث عدم توانایی ما شود.

او هم‌چنین گفت: از مسئولین می‌خواهم که به فکر معلولین باشند و به ما به عنوان یک ناتوان جسمی توجه بیشتری داشته باشند. او در ادامه گفت: از همشهری‌هایمان می‌خواهیم که به چشم ترحم به ما نگاه نکنند. هیچ فردی نمی‌تواند آینده خودش را تضمین کند و از فردای خودش خبر ندارد.

رشت رویایی ، رویا محمدعلی‌پور