اسماعیل حاجی پور:

خیابان اقتصاد متعلق به مردم است و نباید به عنوان پارکینگ نیروی انتظامی استفاده شود

رئیس کمیسیون ترافیک شورای اسلامی شهر رشت گفت: خیابان اقتصاد جزء شوارع عمومی و متعلق به مردم است و نباید به عنوان پارکینگ نیروی انتظامی استفاده شود.

حرف تازه – فرمانداری رشت به مصوبه چهل و ششمین جلسه شورا در خصوص فروش طرح ترافیک اعتراض کرد و مصوبه فروش طرح ترافیک را فاقد وجاهت قانونی دانست.

با توجه به متن اعتراض فرمانداری هرگونه تصمیم گیری در امور مربوط به عبور و مرور درون شهری، سازماندهی، هماهنگی و همچنین اقدامات مربوط به هدایت و انتظامات ترافیکی شهرها با رعایت آیین نامه اجرایی تبصره ۱ ماده ۴ قانون اصلاح موادی از قانون تاسیس شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور مصوب ۱۳۹۳، پس از طرح در شورای هماهنگی ترافیک استان قابل اجرا می باشد، لذا مصوبه یاد شده دارای وجاهت قانونی نیست.

اسماعیل حاجی پور در جلسه عصر دوشنبه شورا در این خصوص توضیح داد: بابت ورود به طرح، نیاز به دریافت وجه است و فقط مصوبه شورا نیاز است. این از وظایف و اختیارات ما است و به نظر می رسد ایراد فرمانداری ایراد درستی نیست.

رئیس کمیسیون ترافیک شورا  افزود: بررسی های لازم صورت گرفته است و این موضوع از اختیارات ما است و ارتباطی به شورای ترافیک شهرستان و استان ندارد. افزایش کرایه و عوارض مساله ای طبیعی است. باید بدانیم به چه مواردی استناد شده که مخالفت شده است.

نیک نژاد مشاور حقوقی شورا نیز گفت: در این مورد به آیین نامه اجرایی که وظایف شورای شهرستان را مشخص می کند استناد شده است که این مورد نیاز به مصوبه شورای ترافیک شهرستان دارد. ضمن آن که مرکز استان به صورت استثنا باید در شورای ترافیک استان بررسی شود.

سید امیرحسین علوی، رئیس شورا، نیز با اشاره به مصوبه هیئت وزیران گفت: در ماده ۴ پیشنهاداتی چون اصلاح هندسی، کم و زیاد کردن عرض پیاده راه و غیره با رعایت سلسله مراتب قابل اجرااست. 

حاجی پور تصریح کرد: همه مدعی هستند که می خواهیم خدماتی به بازار ارائه دهیم. هدف ما هم این بوده است به بازار رونق دهیم. اگر این اتفاق نمی افتاد ورود همه ماشین ها ممنوع بود و در صورت ورود به محدوده جریمه ثبت می شد. بنابراین پیشنهاد داده بودیم به تعداد پارکینگ های محدوده طرح ترافیک، مجوز روزانه صادر شود که حدود ۱۶۰ خودرو بود.

وی افزود: با وجود اینکه ماهیانه ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اجاره پارکینگ برای نیروی انتظامی می دهیم متاسفانه همچنان خودروهایشان را در خیابان اقتصاد پارک می کنند و پایه های بتنی هم گذاشته اند و دو سوم راه را بسته اند. چرا در چنین مواردی شورای ترافیک استان ورود نمی کند؟

رئیس کمیسیون ترافیک شورا خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی که می خواهد نظم ایجاد کند خودش نیز باید نظم را رعایت کند. به سادگی از این مسائل نگذریم. در خیابان شریعتی پارکینگ داریم اگر خیابان اقتصاد را باز کنیم و خوردوهای نیروهای زحمتکش انتظامی ۱۰۰ متر آن طرف تر پارک شود امکان عبور و مرور به صورت رفت و برگشت داریم. از سردار اسحاقی می خواهیم این موضوع را پیگیری کنند.

حاجی پور ادامه داد: این اقدام هم کمک به بازار خواهد بود و هم می توانیم آرامشی به مردم و بازار بدهیم. این را من نمی گویم. کارشناسان ترافیک می گویند. خواهشم این است این موضوع پیگیری شود.

رئیس کمیسیون ترافیک شورا خاطر نشان کرد: خیابان اقتصاد جزء شوارع عمومی و متعلق به مردم است و نباید به عنوان پارکینگ نیروی انتظامی استفاده شود.