خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای هندی

معروف ترین غذاهای هندی کدامند؟ اگر قصد سفر به کشور هندوستان را دارید احتمالا این سوال شما هم هست. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مسافرت امتحان کردن غذاهای سنتی و محلی جایی است که به آن سفر می‌کنید و در مورد کشور هندوستان که به غذاهای خوشمزه و متنوع معروف است؛ آشنایی با غذاهای سنتی آن، مخصوصا غذاهایی که به خاطر دستور پخت یا مواد اولیه مخصوص در کشورهای دیگر پخت نمی‌شود اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این مطلب از مجله گردشگری الی‌ گشت خوشمزه‌ترین و معروف ترین غذاهای هندی که طعم و مزه‌ای بی‌نظیر دارند را به شما معرفی می‌کنیم.

به گزارش حرف تازه ، کشور هندوستان، کشور رنگ‌ها و کشور هفتاد و دو ملت است که به تنوع در هر چیزی معروف است. در این کشور می‌توانید انواع فرهنگ‌ها، دین‌ها، زبان‌ها و… را مشاهده کنید اما تنوع در هند به این چیزها خلاصه نمی‌شود و غذاهای این کشور هم تنوع بالایی دارند و در عین حال جز خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا هستند. غذا در فرهنگ هندوستان اهمیت زیادی دارد، برنامه غذایی مردم این کشور حتی در فقیرنشین‌ترین نقاط غنی از تمام گروه‌‌های غذایی ضروری برای بدن است. این میزان اهمیت دادن به غذا شده که کشور هندوستان خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا را داشته باشد و به دلیل طعم و مزه متفاوت در دنیا شهرت داشته باشند.

غذاهای هندی معرف فرهنگ این کشور هم هستند، تقریبا در هر شهر و منطقه‌ای متناسب با عقاید، ذائقه و مواد اولیه مخصوص در همان منطقه غذاهای متفاوتی پخته می‌شوند. تفاوت منطقه تا حدی در تنوع غذایی این کشور تاثیر دارد که یک غذای مشخص در هر منطقه از هند، طعم و مزه‌ای متفاوت دارد. در ادامه به معرفی معروف ترین غذاهای هندی می‌پردازیم.

حقایق جالب در مورد غذاهای هندی

مرغ کره ای | Butter Chicken

یکی دیگر از غذاهای معروف هندی مرغ کرده‌ای است. این غذا که اصلیت آن مربوط به کشور هندوستان است نه تنها در خود این کشور بلکه در دیگر کشورها هم جز غذاهای پرطرفداری است که با کمی تغییر در دستورپخت تهیه می‌شود. ایـن غذا جز پرفروش‌ترین غذاها در رستوران‌های هندی هم هست. این غذای خوش‌طعم و عطر مانند غذاهای هندی دیگر با ادویه‌های متنوعی طبخ می‌شود، پودر کاری، زنجبیل، گشنیز، پودر فلفل قرمز، زیره سیاه، هل، دانه فلفل و نمک از ادویه‌هایی هستند که برای پخت این غذا استفاده می‌شوند. مرغ کره‌ای سنتی در تنور پخته می‌شود و با برنج مخصوص هندی سرو می‌شود اما امروزه این غذا را به صورت کبابی یا گریل شده و در کنار عدس سیاه یا نان هم سرو می‌کنند.

چیکن تندوری | Tandoori Chicken

چیکن تندوری یا مرغ تندوری اولین غذای خوشمزه و معروف هندی است که تقریبا در همه نقاط این کشور پخت می‌شود. این غذای خوشمزه هندی با مرغ، ماست، ادویه‌های مخصوص و در تنورهای مخصوصی که تندور نام دارند پخته می‌شود و دلیل نامگذاری آن هم همین طرز پخت مخصوص است. جالب است بدانید که مرغ تندوری فقط غذای هندوستان نیست و با کمی تفاوت در کشورهای دیگری مانند پاکستان هم پخته می‌شود اما خوشمزه‌ترین نوع آن را می‌توانید در رستوران‌های هندی، به خصوص رستوران‌های محلی این کشور پیدا کنید. مرغ تندوری از غذاهای مهم شمال هند است که در مناسبت‌های مخصوص این منطقه به عنوان یکی از غذاهای اصلی پخته می‌شود.

چیکن تندوری

چیکن تیکه ماسالا | Chicken Tikka Masala

چیکن تیکا ماسالا یکی دیگر از معروف ترین غذاهای هندی است که به دلیل نوع طبخ و مزه عالی طرفداران زیادی دارد. این غذا که معمولا همراه با برنج سرو می‌شود در گذشته جز محبوب‌ترین غذاهای پادشاهان انگلیسی بوده است. برای پخت چیکن تیکا ماسالا تکه‌های کوچک مرغ را در ادویه‌های مخصوص هندی و خامه مزه‌دار و طبخ می‌کنند. مزه‌دار شدن با ادویه‌های مخصوص طعمی دلچسب به تکه‌های مرغ می‌بخشد و خامه بافت گوشت مرغ را نرم و در نهایت ترکیبی لذیذ را ایجاد می‌کند.

روگان جوش | Rogan Josh

اگر به غذاهای تند علاقه دارید و قصد سفر به هندوستان را دارید، حتما در یکی از رستوران‌های این کشور روگان جوش را امتحان کنید. روگان جوش یا روغن گوشت، یکی از غذای تند هندی است که با گوشت بره و در سس گوجه‌ای که با ادویه‌های مخصوص آماده می‌شود، طبخ می‌شود. این غذا یکی از انواع خورشت‌های هندی است و در رستوران‌های این کشور همراه با برنج صرف می‌شود اما می‌توان آن را همراه با سالاد سبزیجات و به صورت رژیمی هم مصرف کرد.

غذاهای هندی

چوله یا کاری نخود | Chole

در ادامه معرفی معروف ترین غذاهای هندی به چوله می‌رسیم. برخلاف دو غذای قبلی این غذا کاملا گیاهی است و اگر یک رژیم غذایی گیاه‌خواری دارید این غذا بهترین انتخاب برای شماست تا با حفظ رژیم خود، طعم و مزه غذاهای خوشمزه هندی را هم تست کنید. این غذا علاوه‌بر مزه فوق‌العاده طرز پخت ساده‌ای هم دارد اما فقط برای مردم هند و با مواد اولیه همین کشور. مواد اولیه اصلی در این غذا نخود است و در کنار آن برای مزه‌سازی از هل، دارچین، فلفل سیاه، نمک، زنجبیل، پیاز، گوجه فرنگی، میخک، زیره، پاپریکا و… استفاده می‌شود.

پالک پنیر | Palak Paneer

اگر به هندوستان سفر کردید و برای صرف یک وعده غذایی خوشمزه و متفاوت مردد بودید، حتما پالک پنیر را سفارش دهید. این غذای گیاهی و بدون گوشت هم آنقدر خوشمزه است که دفعات بعد هم آن را سفارش خواهید داد. پالک پنیر با نوعی پنیر هندی مخصوص به نام پنیر کاتیج تهیه می‌شود، تکه‌های مکعبی از این پنیر با اسفناج و ادویه‌های هندی طبخ می‌شود و در نهایت یک سالاد خوشمزه و خوش‌عطر آماده می‌شود.

معروف ترین غذاهای هندی

آلو گوبی | Aloo Gobi

امکان ندارد که لیستی از معروف ترین غذاهای هندی را معرفی کنیم و در این لیست آلو گوبی جایی نداشته باشد. این غذای خوشمزه و پرادویه هندی با ترکیبی از گل کلم، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی، لیمو، سیر، زنجبیل تازه و ادویه‌های مخصوص آماده می‌شود و یکی دیگر از غذاهای گیاهی هندی است که چه در میان گیاه‌خوران و چه برای سایرین جز غذاهای محبوب است.

داهی وادا | Dahi Vada

آیا به اسنک و غذاهای سوخاری علاقه دارید؟ آیا با تجربه طعم‌های جدید و متفاوت مشکلی ندارید؟ اگر پاسخ به هر دو سوال مثبت است داهی وادا پیشنهاد ما به شماست. این توپ‌های سوخاری خوشمزه با عدس، فلفل، زنجبیل و… تهیه شده و در روغن سرخ می‌شوند. بعد از سرخ شدن با یک لایه ماست شیرین پوشانده شده و بسته به اینکه در چه فصلی و در کدام قسمت از هند پخته می‌شود، با تکه‌های آناناس، دانه‌های انار و… تزئین می‌شود. اگر قصد امتحان کردن این غذا را دارید حتما در کنار آن ترشی آلوچه هم سفارش دهید تا خوشمزگی غذا برای شما چند برابر شود.

داهی وادا

کوفته مالایی | Malai Kofta

کوفته مالایی از دیگر غذاهای خوشمزه و جز معروف ترین غذاهای هندی است که برخلاف اسم آن هیچ خبری از گوشت در آن نیست. برخلاف دیگر غذاهای هندی که طعمی تند دارند، کوفته مالایی تا حدی شیرین‌مزه است. در این غذای پرطرفدار و خوشمزه از سیب‌زمینی، بادام هندی، کشمش، فلفل، شکر، زیره، هل، تخم‌مرغ، پودرسیر، بادام زمینی، خامه و پودر کاری استفاده می‌شود.

دال گوشت | Daal Gosht

در ادامه لیست معروف ترین غذاهای هندی به دال گوشت می‌رسیم. این غذای محبوب و خوشمزه با گوشت بره پخته می‌شود و با گوجه‌فرهنگی و ادویه‌ها طعم‌دار می‌شود. این غذا هم یکی از غذاهای تند هندی است که در کنار آن می‌توان از سالاد سبزیجات مخصوص هم استفاده کرد. اگر قصد خوردن دال گوشت را دارید، دنبال یک شریک باشید. بیشتر رستوران‌ها پرس‌های این غذا را بسیار زیاد و در حد سیر شدن دو نفر آماده می‌کنند.

دال گوشت

نان هندی | Naan

نـان هندی شاید غذا نباشد اما تقریبا در کنار بیشتر غذاهای هندی سرو می‌شود، بنابراین اگر قصد امتحان کردن غذاهای هندی را دارید حتما این نان را هم در کنار آن‌ها مصرف کنید. نان هندی یک نان تنوری و ترد است که با ماست چکیده، آرد، روغن زیتون، نمک، خمیر مایه و آب تهیه می‌شود. این نان در تنورهای مخصوص پخته می‌شود و بعد از پخت یک لایه کره‌ که معمولا با چند نوع از ادویه‌های مخصوص طعم‌دار شده روی آن کشیده می‌شود که این نان را خوش‌عطر و طعم می‌کند.

خوراک ویندالو | Vindaloo

یکی دیگر از معروف ترین غذاهای هندی خورشت یا خوراک ویندالو است. این غذا در منوی تمام رستوران‌های هندی جز غذاهای ثابت است و مناسب افرادی است که تحمل تندترین غذاها را دارند. خوراک ویندالو ریشه پرتغالی دارد اما خوشمزه‌ترین نوع آن در هند پخته می‌شود. برای تهیه این غذا گوشت گوسفند یا مرغ را در ترکیبی از سیر و سرکه خرما استراحت می‌دهند، بعد از این اینکه گوشت همراه با ترکیب این مواد و ادویه‌های مخصوص مزه‌دار شد آن را در آب می‌پزند. اگر این خوراک به صورت آبدار تهیه شود به عنوان خورشت در کنار برنج مصرف می‌شود و اگر آب آن کشیده شود، یک وعده غذایی کامل است که می‌توان با سالاد مصرف کرد.

خوراک ویندالو

بریانی | Biryani

تصور بیشتر ما از بریانی، غذای گوشتی مخصوص شهر اصفهان است اما بریانی هندی، که جز غذاهای معروف و خوشمزه این کشور است همراه با برنج طبخ و مصرف می‌شود و نوعی برنج مخلوط هندی است. برای بریانی تکه‌های گوشت مرغ یا گوسفند را همراه با سیب‌زمینی، پیاز، سیر، ماست کم‌چرب و سایر ادویه‌های مخصوص می‌پزند و سپس آن را همراه با برنج دم می‌کنند. این برنج مخلوط جز غذاهای محبوب هندی در مناسبت‌های این کشور هم هست.

کورما | Korma

اگر به طعم و عطر نارگیل علاقه دارید حتما کورما را در رستوران‌های هند امتحان کنید. این غذا که یکی دیگر از معروف‌ ترین غذاهای هندی است با گوشت مرغ یا گاو پخته می‌شود. برای تهیه این غذا گوشت را همراه با سبزیجات مخصوص در سس کاری با طعم ملایم که از ترکیب خامه، نارگیل، بادام و ادویه‌ آماده می‌شود، طبخ می‌کنند. این غذا باید روی حرارت کم پخته شود و در نهایت غذایی با مزه‌ای دلپذیر و متفاوت را تجربه می‌کنید.

کورما

غذاهای مخصوص هر منطقه

تنوع غذاهای لذیذ و معروف هندی به حدی زیاد است که نمی‌توان همه آن‌ها را در یک مطلب معرفی کرد. به همین دلیل برای افرادی که مسافر هند هستند و قصد مصرف غذاهای هندی را متناسب با ذائقه و سلیقه غذایی خود دارند، این غذاها را به شکل راحت‌تری دسته‌بندی کرده‌ایم.

  • سبک غذایی در شمال هند

  • در شمال هند بیشتر از ادویه‌های ملایم استفاده می‌شود.

  • تقریبا در کنار تمام غذاهای ناحیه شمالی از سبزیجات استفاده می‌شود.

  • غذاهای شمال هند بیشتر با نان مصرف می‌شوند.

  • روگان جوش، مرغ تندوری و تیکا از معروف‌ترین غذاهای این ناحیه هستند.

  • غذاهای خوشمزه ناحیه شرقی

  • در بخش شرقی هند غذاهای گیاهی پرطرفدارتر هستند.

  • در پخت غذاهای این ناحیه از میوه‌ها، سبزیجات تازه و… استفاده می‌شود.

  • بیشتر غذاهای این ناحیه با دانه یا روغن خردل پخته می‌شوند.

  • جنوب هند و غذاهای معروف آن

  • تندترین غذاها را می‌توانید در جنوب هند پیدا کنید.

  • غذاهای جنوبی بیشتر با برنج مصرف می‌شوند.

  • بریانی و برنج‌های مخلوط در جنوب هند بسیار محبوب هستند.

  • علاقه‌مندان به غذاهای دریایی باید به جنوب هند سفر کنند.

  • ماهی کاری خوشمزه‌ترین غذای ناحیه جنوبی است.

بهترین رستوران های آگرا

 خوشمزه‌ترین غذاهای غرب هند

  • در غرب هند، غذای تمام نواحی یافت می‌شود.

  • سینی گوجراتی تالی معروف‌ترین غذای غرب هند است که ترکیب چند غذا در آن وجود دارد.

  • برنج باسماتی و خورشت کاری معروف‌ترین غذاهای این ناحیه و جز غذاهای این سینی هستند.

نتیجه‌گیری

اگر غذاهای هندی را دوست دارید یا قصد دارید در سفر به هندوستان غذاهای محلی این کشور را امتحان کنید، ابتدا باید با معروف‌ ترین غذاهای هندی آشنا باشید. تقریبا تمام غذاهای هندی خوش‌عطر و طعم هستند و به دلیل تنوع بالا محال است به این کشور سفر کنید و غذایی متناسب با ذائقه و سلیقه خود پیدا نکنید. در این مطلب از مجله گردشگری الی گشت بعضی از خوشمزه‌ترین غذاهای معروف هندی را معرفی‌ کردیم، برای آشنایی با سایر غذاهای هندی و کشورهای دیگر سایر مطالب ما را دنبال کنید.

سوالات متداول

۱.چند مورد از معروف‌ ترین غذاهای هندی کدامند؟

مرغ تندوری، مرغ کره‌ای، چیکن تیکا، آلو گوبی، کورما و… از معروف‌ ترین غذاهای هندی هستند.

۲.رایج‌ترین ادویه در غذاهای هندی کدام ادویه است؟

ادویه کاری، فلفل، زیره و زنجبیل رایج‌ترین ادویه‌هایی هستند که در غذاهای هندی استفاده می‌شوند.

۳.غذاهای هندی براساس منطقه چه تفاوتی با هم دارند؟

میزان تندی غذا و مواد اولیه تفاوت غذاهای هر ناحیه است.

منبع: thespruceeats.com