خوشمزه ترین غذاهای گیاهی در کشورهای مختلف

خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا مجموعه‌ای گسترده و متنوع از غذاهای خوش رنگ و لعابی است که طعم‌ها، رنگ‌ها و مواد مغذی مختلفی را می‌توان در دستور تهیه آنها پیدا کرد، این غذاها کاملا رژیمی هستند و بسیاری از افراد برای حفظ تناسب اندام خود مصرف این غذاهای خوش رنگ و خوشمزه را به غذاهای چرب و فست فودها ترجیح می‌دهند.

به گزارش حرف تازه ، غذاهای گیاهی به دلیل خواص زیاد، قیمت ارزان و طعم‌‌های متنوع یکی از گزینه‌های پرطرفدار در منو رستوران‌ها محسوب می‌شوند و بسیاری از گردشگران در زمان سفر به مناطق مختلف کره زمین خوردن این غذاها را به جای غذاهای گوشتی ترجیح می‌دهند.
البته مشتری اصلی غذاهای گیاهی در جهان افرادی هستند که رژیم غذایی گیاهی دارند و در اصطلاح به آنها وگان می‌گویند. این افراد اغلب در طول سفر به مناطق مختلف کره زمین، خوردن غذاهای گیاهی را به غذاهایی با سر منشا حیوانی ترجیح می‌دهند و همواره در منو رستوران‌ها به دنبال خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا هستند تا سفارش خود را از بین این غذاهای خوشمزه ثبت کنند. اگر گیاه خوار هستید و یا به دلایل مختلف طعم غذاهای گیاهی را به سایر غذاها ترجیح می‌دهید، حتما این مقاله از مجله گردشگری الی گشت را تا انتها دنبال کنید تا به شما لذیذترین غذاهای گیاهی دنیا را معرفی نماییم.

خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا

اگر برای سیر کردن شکم خود در یک روز گرم تابستانی به دنبال غذایی خوشمزه و سبک هستید، غذاهای گیاهی بهترین گزینه برای شما است. در سال‌های اخیر بسیاری از مردم سبک زندگی سالم را در پیش گرفته‌اند و خوردن غذاهای گیاهی را برای حفظ سلامت روح و جسم خود ترجیح می‌دهند. برای رعایت رژیم غذایی سالم شما باید از غذاهای گیاهی بیشتر در برنامه تغذیه روزمره خود استفاده کنید و به همین دلیل بسیاری از مردم به دنبال رسپی غذاهای گیاهی هستند.

غذاهای گیاهی ارزان و لذیذ هستند و تنوع زیادی هم دارند، در فهرست غذاهای سنتی اغلب کشورهای جهان هم معمولا چند مورد غذای گیاهی خوشمزه و آسان به چشم می‌خورد و طعم این غذاها با ذائقه اغلب مردم دنیا سازگار است. خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا را شما می‌توانید در منو اغلب کشورهای آسیایی و اروپایی پیدا کنید و با مواد اولیه بسیار ساده و ارزان در کوتاه ترین زمان ممکن این غذاها را آماده کرده و نوش جان نمایید. در ادامه این مقاله قصد داریم برخی از خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا را به شما معرفی کنیم.

 

خوشمزه ترین غذاهای گیاهی

  1. تبوله – Tabbouleh

سالاد تبوله یکی از مشهورترین و خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا است و جز غذاهای سنتی مردم لبنان محسوب می‌شود. تبوله غذایی مغذی، ساده و خوشمزه است که در منو اغلب رستوران‌های خاورمیانه به چشم می‌خورد. اگر رژیم غذایی گیاهی دارید و یا به دنبال یک غذای سبک و خوشمزه برای سیر کردن شکم خود در عصر یک روز گرم تابستانی هستید، تبوله (Tabbouleh) یک سالاد خوشمزه و محبوب است که طعم لذیذ و دلچسب آن با ذائقه اغلب مردم دنیا سازگاری دارد.

تبوله حاوی مقادیر غنی از مواد مغذی مختلفی همچون فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. ترکیب اصلی این سالاد شامل خیار، گوجه ‌فرنگی، پیاز، نعناع و نخودچی است که به صورت نگینی خرد می‌شوند و با یک سس مخصوص که حاوی آبلیمو، ‌روغن زیتون، نعناع خشک و آویشن است برای مشتریان در رستوران‌ها سرو می‌گردد.

  1. حُمص – Hummus

حُمص (Hummus) یکی از مشهورترین غذاهای گیاهی جهان که همه ما حداقل یک بار طعم لذیذ و دلچسب آن را به همراه نان پیتا چشیده‌ایم. این غذای خوشمزه هم ریشه‌ای لبنانی دارد و یکی از خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا است که در منو بسیاری از رستوران‌های بزرگ جهان به عنوان پیش غذا سرو می‌شود. اغلب مردم طعم لذیذ را دوست دارند و این غذا با ذائقه بسیاری از مردم این دنیا سازگار است، حُمص جایگاه ویژه‌ای هم در بین گیاهخواران دارد و بسیاری از وگان‌ها در سفر این غذای لذیذ را به عنوان غذای اصلی به همراه نان نوش جان می‌کنند.

مواد تشکیل دهنده حُمص بسیار ساده است و در اغلب خانه‌ها می‌توان این غذای گیاهی لذیذ را به راحتی آماده کرد. برای تهیه حُمص به نخود، سیر، ارده، روغن زیتون، نمک، آبلیمو، زیره و آب احتیاج دارید، تهیه این غذا کاملا مقرون به صرفه است و به عنوان یک پیش غذای گیاهی خوشمزه می‌توانید در سفره‌های خود سرو کنید.

Hummus

  1. گواکاموله – Guacamole

گواکاموله (Guacamole) یک پیش غذای تند و تیز مکزیکی است که تمام مواد اولیه آن کاملا گیاهی می‌باشد و از آن به عنوان یک غذای خوشمزه گیاهی می‌توان در سفره‌های ناهار و شام استفاده کرد. گواکاموله بافت نرم و سبکی دارد و در تهیه آن از مواد مختلفی همچون آووکادو، گوجه فرنگی رنده شده، پیاز، فلفل ‌دلمه، نمک، آب لیمو ترش تازه، نعناع تازه و گشنیز تازه استفاده می‌شود. ظاهر این پیش غذای خوشمزه گیاهی شبیه پوره است و بافت کرمی آن باعث شده معمولا در کنار انواع نان‌های ترد همچون پیتا به عنوان دیپ سرو شود. گواکاموله را می‌توان به‌ عنوان یک میان وعده سالم و خوشمزه هم در کنار سیب زمینی تنوری نوش جان کرد، گواکاموله یکی از خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا است که در اغلب کشورهای جهان به عنوان دیپ و پیش غذا از آن یاد می‌شود.

  1. سوپ میسو – Miso Soup

اگر برای یک روز سرد زمستانی به دنبال یک غذای گیاهی خوشمزه و سبک هستید، سوپ میسو (Miso Soup) انتخاب مناسبی برای شما محسوب می‌شود. این پیش غذای خوشمزه جز محبوب ترین سوپ‌های ژاپنی است که بسیاری از مردم دنیا طعم لذیذ و دلچسب آن را دوست دارند و در سال‌های اخیر به یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا تبدیل شده است. این غذای ژاپنی با مواد اولیه بسیار ساده و ارزانی تهیه می‌شود. سوپ میسو یک غذای سنتی ژاپنی است که از “میسو” تهیه می‌شود، میسو یک ماده غذایی فرآوری شده است که از سویا به دست می‌آید، برای تهیه این غذای گیاهی خوشمزه به میسو، آب گرم، زنجبیل و پیازچه نیاز است.

سوپ میسو

  1. سوپ دال – Dal

بسیاری از غذاهای گیاهی خوشمزه جهان ریشه در فرهنگ غذایی سنتی مردم هندوستان دارد، سوپ دال (Dal) یکی از خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا است که اغلب مردم دنیا طعم لذیذ و دلچسب آن را دوست دارند. این غذای خوشمزه بسیار مقوی و سبک است و با مواد اولیه کاملا گیاهی تهیه می‌شود. برای پخت سوپ دال شما به آب، دال عدس، پیاز، سیر، رب گوجه فرنگی، آب لیمو ترش، سیب زمینی، هویج، برنج نیم دانه، نمک و فلفل نیاز دارید. سوپ دال معمولاً با برنج یا نان برای مشتریان در رستوران‌های کشور هند سرو می‌شود و به عنوان یک وعده غذایی سالم و سیر کننده در هند محبوبیت زیادی در بین مردم این کشور پر جمعیت دارد.

  1. فلافل – Falafel

کسی در دنیا نیست که طعم ترد و خوشمزه فلافل (Falafel) را دوست نداشته باشد، این غذای لذیذ یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا است که ریشه در فرهنگ غذایی مردم خاورمیانه دارد و بسیاری از مردم کشورهای خاورمیانه همچون لبنان این غذا را بومی کشور خودشان می‌دانند. فلافل حتی در جنوب ایران هم به عنوان یک غذای سنتی مردم آبادان شناخته می‌شود که طرفداران زیادی در این منطقه هم دارد. فلافل یک غذای گیاهی محبوب و معروف است که از نخود تهیه می‌شود، اصلی‌ترین مواد تشکیل‌ دهنده فلافل آرد، نخود، زیره، سیر، پیاز، نمک، فلفل، جعفری و گشنیز است. فلافل‌ها بعد از شکل‌ دهی در روغن گرم سرخ می‌شوند تا به رنگ طلایی و خوشمزه تبدیل شوند. فلافل را می‌توان به صورت سنتی در نان پیتا (pita bread) با سس‌های مختلف همچون سس کچاپ یا چیلی سرو کرد.

فلافل

  1. کاشا – Kasha

کاشا (Kasha) یک غذای گیاهی معروف روسی است که در اغلب کشورهای منطقه شوروی سرو می‌شود، این غذای خوشمزه گیاهی ترکیبات بسیار ساده ولی مقوی دارد که باعث شده کاشا به یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا تبدیل شود. کاشا یک نوع غذای گیاهی است که از غلاتی مختلفی همچون گندم، جو و برنج تهیه می‌شود. کاشـا روسی معمولاً از گندم تهیه می‌شود و با سوخاری در کره و همراه با قارچ و پیاز سرو می‌گردد. همچنین برخی از مردم کشور روسیه در کاشا از سبزیجات مختلفی همچون قارچ، پیاز، فلفل دلمه و ادویه هم استفاده می‌کنند. کاشا یک غذای خوشمزه و مقوی است که فواید زیادی هم دارد و در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یک وعده غذایی کامل و سرشار از انرژی و مواد مغذی سرو می‌شود.

  1. راتاتویی – Ratatouille

راتاتویی (Ratatouille) یک غذای گیاهی معروف در فرهنگ غذایی مردم فرانسه است که در بسیاری از رستوران‌های جهان به عنوان پیش غذای گیاهی برای مشتریان سرو می‌شود. فرانسوی‌های راتاتویی را با گوجه ‌فرنگی، کدو حلوایی، کدو سبز، فلفل دلمه، بادمجان، پیاز، سیر و ادویه‌های مختلف تهیه می‌کنند و به عنوان دیپ در با انواع اسنک‌ها سرو می‌شود. راتاتویی یکی از خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا است که برای تهیه آن مواد گیاهی به تکه‌های کوچک خرد می‌شوند و سپس در یک قابلمه با روغن زیتون سرخ‌شده و برای مشتریان در رستوران‌های فرانسه سرو می‌گردد. راتاتویی یک غذای ساده، سالم و خوشمزه است که معمولاً به صورت پیش غذا یا غذای جانبی سرو می‌شود. این غذا مناسب افراد گیاه خوار است و از آن به عنوان یک از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا یاد می‌شود که رنگ و لعاب منحصر به فردی هم دارد.

راتاتویی

  1. پیتزای ماینارا -Pizza marinara

پیتزای ماینارا (Pizza marinara) یا همان پیتزای مارگاریتا یکی از انواع ساده و محبوب پیتزاهای ایتالیایی است، این نوع پیتزا بدون گوشت و فقط با گوجه ‌فرنگی تهیه می‌شود و از مواد تازه و ساده‌ای همچون سس گوجه ‌فرنگی، روغن زیتون، سیر، ادویه‌ها و ریحان خرد‌شده در تهیه این غذای لذیذ گیاهی استفاده می‌کنند. پیتزا جز محبوب ترین غذاهای جهان است که ریشه ایتالیایی دارد ولی در اغلب کشورهای جهان این غذای لذیذ با ترکیبات متنوعی تهیه می‌شود. پیتزای ماینارا یکی از خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا است که با مواد اولیه ساده تهیه شده و طعم لذیذ و دلچسبی دارد. پیتزای ماینارا اغلب به صورت ساده و بدون تزئین خاصی سرو می‌شود ولی بر خلاف ظاهر ساده‌اش، طعم دلچسب و بی نظیری دارد.

  1. تست آووکادو – Avocado Toast

تست آووکادو (Avocado Toast) یک غذای ساده و خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا است که با استفاده از آووکادو تازه و نان تهیه می‌شود. این غذا را می‌توان در فهرست سالم‌ ترین و راحت ‌ترین غذاهای گیاهی جهان معرفی کرد و بهترین گزینه برای آغاز یک روز دلپذیر محسوب می‌شود. اغلب مردم دنیا این غذای خوشمزه را به عنوان وعده صبحانه در کنار قهوه نوش جان می‌کنند و به عنوان یک غذای سالم و مقوی در جهان شناخته می‌شود. برای تهیه تست آووکادو شما به یک عدد آووکادو، نان تست، نمک، فلفل و آب لیمو ترش تازه نیاز دارید. تهیه این غذا بسیار راحت است و شما فقط باید ادویه را با آووکادو ترکیب کنید و روی نان تست داغ بمالید. این غذای خوشمزه را می‌توانید قبل از ورزش صبحگاهی هم به عنوان یک پیش غذا نوش جان کنید.

تست آووکادو

  1. سوپ گازپاچو – Gazpacho

اگر برای خنک شدن و در عین حال سیر کردن شکم خود در روزهای گرم فصل تابستان به دنبال یک غذای خنک و خوشمزه هستید، سوپ گازپاچو (Gazpacho) یکی از پرطرفدارترین سوپ‌های خنک و تابستانی در آشپزی اسپانیایی است که می‌توانید به همراه نان تازه سوپ آن را نوش جان کنید. در ترکیب این سوپ گیاهی خوشمزه از گوجه فرنگی تازه، پیاز، سیر، فلفل دلمه، نمک، فلفل، آب لیمو تازه و روغن زیتون استفاده می‌کنند. سوپ گازپاچو اغلب به صورت خنک و بدون پخت سرو می‌شود. این سوپ را می‌توان به همراه نان تازه، خیار شور یا انواع مواد تازه دیگر مصرف کرد. سوپ گازپاچو یک غذای خوشمزه و مغذی است که در فصل تابستان در اغلب رستوران‌های کشور اسپانیا سرو می‌شود و جز خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا است.

  1. شاک شوکا – Shakshuka

شاک شوکا (Shakshuka) یک غذای سنتی و محبوب در آشپزی شرق میانه و شمال آفریقا است که از ترکیب تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی، پیاز، فلفل دلمه و ادویه‌های خاص تهیه می‌شود. این غذا اصالتاً در کشورهای مختلفی مانند اسرائیل، تونس، الجزایر و مراکش معروف و محبوب است.  در ترکیب این غذای سنتی از گوجه‌ فرنگی تازه، پیاز، سیر، فلفل دلمه، تخم‌ مرغ، روغن زیتون، زردچوبه، زیره، فلفل سیاه و نمک استفاده می‌کنند.

شاک شوکا

  1. سالاد فتوش – Fattoush

سالاد فتوش (Fattoush) یک غذای سنتی و محبوب در آشپزخانه‌های منطقه خاورمیانه است که در اغلب کشورهای این منطقه همچون لبنان، سوریه و فلسطین تهیه می‌شود. این سالاد از ترکیب انواع سبزیجات تازه، سبزیجات خشک ‌شده، نان خشک شده و سس تهیه می‌شود، سالاد فتوش با طعم خاصی از ادویه‌ها و سبزیجات تازه به همراه سس طعمی بهشتی دارد که با ذائقه اغلب مردم جهان سازگار است. برای تهیه سالاد فتوش به خیار تازه، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، ریحان تازه، نان تست خشک شده، آب لیمو تازه، سس انار، روغن زیتون، نمک، سماق و فلفل نیاز دارید تا این غذای ساده و مقوی را تهیه کنید. معمولا برای تهیه سالاد فتوش از نان پیتا برشه استفاده می‌کنند و این غذا به عنوان یکی از ساده ترین و خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا شناخته می‌شود.

  1. کیسیر – Kısır

کیسیر (Kısır) یک غذای سنتی گیاهی است که ریشه آن به کشور پهناور ترکیه بر می‌گردد، این غذا از ترکیب مواد غذایی گیاهی تهیه می‌شود و یک غذای سبک و مقوی است. برای تهیه کیسیر شما به بلغور، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، نعنا، پول بیبر، فلفل سیاه، نمک، رب گوجه ‌فرنگی، نعنا و ریحان تازه نیاز دارید، کیسیر با طعم تند و منحصر به فردی که دارد به عنوان یکی یکی از خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا شناخته می‌شود که به همراه سبزیجات و سس تازه سرو می‌شود. کیسیر یک غذای محبوب و سنتی در ترکیه و کشورهای همسایه آن همچون سوریه است که به عنوان سالادی خوشمزه، مغذی و مناسب به عنوان پیش غذا در دنیا از آن یاد می‌شود.

کیسیر

  1. پلو بلغور  – Bulgur pilavı

پلو بلغور (Bulgur pilavı) هم یک غذای گیاهی پرطرفدار از آشپزخانه‌ خوش و رنگ لعاب ترکی است که محبوبیت زیادی بین مردم این کشور دارد. برای تهیه این غذا از بلغور، پیاز، ادویه و روغن زیتون یا کره استفاده می‌کنند. پلو بلغور به‌عنوان یک غذای ساده و مقوی در وعده‌های ناهار و شام در رستوران‌های ترکیه سرو می‌شود.

  1. کوشاری – Kushari

اگر به غذاهای عربی علاقه دارید، کوشاری (Kushari) یک غذای گیاهی خوشمزه از آشپزخانه کشور مصر است که در بسیاری از کشورهای عربی منطقه خاورمیانه هم طبخ می‌شود. کوشاری یکی از خوشمزه ترین غذاهای گیاهی جهان است که ریشه مصری دارد و به عنوان غذای اصلی به همراه انواع سالاد و مخلفات در این کشور سرو می‌شود. تهیه این غذای گیاهی خوشمزه و لذیذ بسیار راحت است و شما برای تهیه آن به برنج، ادویه، روغن، لوبیا، عدس، نخود و نودل نیاز دارید. در تهیه سس کوشاری از رب گوجه فرنگی، سیر، پیاز و ادویه‌های دودی استفاده می‌کنند.

خوشمزه ترین غذاهای گیاهی

سوالات متداول

۱. مشهورترین غذاهای گیاهی دنیا کدام است؟

فلافل، تبوله، تست آووکادو، حمص، گواکاموله و کوشاری جز مشهورترین و خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا هستند.

۲. کدام غذاهای گیاهی در تایلند معروف هستند؟

پد تای، سوپ تام یام، پاد تای، سوم تمپورا و خوراک سبزیجات تایلندی از جمله غذاهای گیاهی معروف این کشور آسیای شرقی هستند.

۳. آیا در ایران غذای گیاهی وجود دارد؟

بله، در منو غذاهای ایرانی تعداد غذاهای گیاهی کم نیست و مسافران خارجی گیاهخوار به راحتی می‌توانند در زمان سفر به ایران طعم غذاهایی همچون عدس پلو، دمپختک، دمی گوجه و غذاهایی از این دست را بچشند.

۴. مشهورترین غذاهای گیاهی کشور ایتالیا کدام است؟

پیتزا مارگاریتا یا همان پیتزای مارینارا مشهورترین غذای گیاهی کشور ایتالیا است که با گوجه فرنگی تازه تهیه می‌شود.

جمع بندی

تنوع غذاهای گیاهی در آشپزخانه کشورهای مختلف جهان بسیار زیاد است و شما با هر ذائقه و سلیقه‌ای می‌توانید غذای گیاهی مورد علاقه خود را از منو غذاهای بین المللی انتخاب کنید. پیتزا مارگاریتا، فلافل، تبوله، سوپ گوجه فرنگی، پلو بلغور و بسیاری غذاهای دیگر جز مشهورترین غذاهای گیاهی دنیا هستند که در منو بسیاری از رستوران‌ها در کشورهای مختلف جهان سرو می‌شوند. اگر شما هم دوست دارید به صورت حرفه‌ای به سفر بروید و با فرهنگ غذایی مردم در سراسر جهان آشنا شوید، حتما مقالات بعدی مجله گردشگری الی گشت را در روزهای آینده دنبال کنید تا اطلاعات جالبی در مورد فرهنگ غذایی مردم ایران و جهان در اختیار شما بگذاریم.

منبع: الی گشت