خوشمزه ترین غذاهای شمال ایران

خوشمزه ترین غذاهای شمال ایران در این مطلب معرفی می شوند.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، غذاهای شمالی ایران زبان زد تمام گردشگران بوده است و به همین خاطر بسیار معروف است. اگر به استان گیلان و یا مازندران سفر کنید طعم غذاهای بی نظیر شمالی دل از شما می رباید. اهالی شمال کشور آنقدر در غذا و طبخ آن خلاقیت داشتند که شهر گیلان به عنوان شهر خلاق غذا ثبت گردید. یکی از مناطق ایران که برای شکم گردی حرف ندارد استان مازندران و گیلان با غذاهای خوشمزه و رنگارنگ است. در این مقاله به شما غذاهای خوشمزه شمالی را معرفی میکنیم تا اگر به شهرهای استان مازندران و یا گیلان سفر کردید یک شکم گردی حسابی در سفر خود داشته باشید و ازطعم غذاها لذت ببرید.

۱-باقله قاتوق

یکی از غذاهای معروف شمال باقله قاتوق است که در شهرهای گیلان و مازندران پخته می شود. این غذا در میان گردشگران نیز طرفداران زیادی دارد و از خوشمزه ترین غذاهای شمالی نیز از سوی گردشگران گفته می شود. مواد اصلی باقله قاتق، غذای محبوب گیلانی‌ها باقلای رشتی، سیر، تخم مرغ و شوید هست که یک کدبانوی رشتی می تواند آن را برای شما بپزد و شما آن را نوش جان کنید.

باقله قاتوق

۲-کال کباب

تنها غذایی که اسم کباب دارد اما قابل توجه شما یک غذای کاملا گیاهی است و در آن از هیچ گوشتی استفاده نمی کنند کال کباب است.این غذا را گیلانی ها با ترکیب بادمجان کبابی، گردو، انار، چوچاق (نوعی سبزی محلی) و سیر می پزند. موادهای  غذا با هم  کوبید شده و  درداخل بادمجان کبابی ریخته می شود  و آن را بر روی آتش آماده می شود. به خاطر سبز محلی چوچاق طعم بسیار لذذیذی دارد. این نوع سبزی از سبزی های کوهی شمال است که در خرداد و اردیبهشت بسیار فروان است. و بهترین فصل خوردن کال کباب نیز بهار است البته در دیگر فصول نیز از سبزی خشک آن استفاده می  شود.  به خاطر همین نوع سبزی کال کباب از معطرترین غذاهای شمالی هم هست.

۳-اناربیچ

مگر می شود به رشت و گیلان سفر کرد و غذای خوشمزه ی اناربیچ را نوش جان نکرد. اناربیچ یکی از غذاهای شمالی است که مسافران زیادی از طعم خوشمزه آن در بسیاری از وب سایت ها نظر داده اند. اناربیچ شبیه فسنجان است اما فسنجان نیست! اناربیج با رب انار فراوان، گردو، سبزی قورمه و گوشت چرخ کرده پخته می شود.  برای پختن و جا افتادن این غذای اصبل گیلانی حتما چند ساعت زمان لازم است. اگر گیلان سفر کردید یادتان باشد اناربیچ را از دست ندهید.

غذاهای شمالی

۴-سیر واویج

یکی دیگر از غذاهای شمالی که برای گردشگران آن چنان معروف نیست سیرواویج است.  مواد اصلی این غذا، برگ سیر، ادویه و تخم مرغ است. سیر واویج از دیگر غذاهای شمالی خطه گیلان است و یادتان باشد که اغلب کنار برنج و ماهی شور سرو می‌شود. این غذا را راحت می توانیم در فصل سرما سفارش دهید  زیرا فصل پاییز واویج در فصل زمستان و رویش برگ سیر زیاد پخته می‌شود.

۵-میرزاقاسمی

از بین غذاهای شمالی حتما نام میرزا قاسمی را شنیده اید. این غذا در گیلان و مازندران یکی از غذاهای معروف شمالی است که اگر تمایل به گیاه خواری دارید هیچ گوشتی نیز در این غذا استفاده نمی شود.‌ مواد اولیه آن بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، ادویه و رب گوجه فرنگی جزو مواد اصلی میرزا قاسمی است. اگر ماسالال و ماسوله و یا هر شهر دیگر در رشت رفتید  حتما یکبار میرزا قاسمی را تجربه کنید.

میرزاقاسمی

۶- مرغ ترش

مرغ ترش در منوی غذاهای شمال مرغ ترش اکثرا دیده می شود. این غذای خوشمزه طرفداران زیادی در ایران دارد. آشپز ابتدا مرغ را با سیر و پیاز سرخ میکند. سپس ادویه، سبزیجات مخصوص، لپه، آب و آب نارنج را به آن اضافه می کند. ۱۰ دقیقه مانده به اینکه غذا حاضر شود، دو تخم مرغ در آن می شوند و با تزیینات و کته ی برنج در هر رستورانی از شمال موجود است که می توانید آن را  نوش جان کنید.

۷-مالا بیچ با ماهی شکم پر

در سفر به شمال، اگر دل‌تان غذاهای دریایی خوشمزه می خواهد، پیشنهاد الی گشت به شما  مالابیج است.. مالابیج هم در مازندران و هم در گیلان پخته می‌شود. مالابیج ماهی سفید است که داخل آن را با  رب انار، سبزیجات، گردو پر می کنند و معمولا  این ماهی شکم پر را روی زغال کباب می‌کنند. البته برخی آن را در تابه سرخ می کنند. ماهی شکم پر از خوشمزه ترین غذاهای شمالی است که هیچ وقت طعم آن را فراموش نمی کنید.

غذاهای شمالی

 ۸-آلو مسما

آلو مسما از غذاهای خوشمزه شمالی است. اگر خواستید آن را میل کنید در ابتدا بپرسید که که با گوشت مرغ است یا گوشت مرغابی چون با هر دو گوشت غذا پخته می شود.  این غذا رشتی مرغ یا مرغابی با پیاز سرخ شده، رب، آلو و ادویه تفت  پخته می شود سپس آب مرغ را به آن اضافه کرده و می‌پزند. بادمجان و گوشت نیز به این خورشت اضافه می کنند. آلو مسما از معروف ترین غذاهای شمالی به حساب می آید که خوب است یکبار آن را تجربه کنید.

۹-کباب ترش

از غذاهای شمالی بینظیر کباب ترش است چه در مازندران بروید چه در رشت میتوانید این نوع کباب را نوش جان کنید. کباب ترش معمولا از گوشت گوسفند است. گوشت تازه چند ساعت با سیر، سبزیجات تازه، گردو، فلفل و رب انار غلتانده می شود تا خوب مواد در داخل گوشت بماند و سپس آن را روی زغال کباب می‌کنند. این غذا نیز علاقه مندان زیادی دارد که طعم لذیذ و متفاوت کباب را تجربه می کنید.

کباب ترش

۱۰-شوید قرمه

از دیگر غذاهای شمالی است که کمتر مسافران آن را می شناسند. شوید قرمه غذای استان گیلان است. آشپز شوید تازه و خرده شده را تفت داده به آن گوجه سبز و لوبیا اضافه می‌کند. سپس گوشت را اضافه کرده و صبر می‌کند تا خورشت جا بیفتد. این غذای ترشمزه است و اگر غذاهای طعم ترش را دوست دارید به راحتی می توانید در شمال آن ها را تجربه کنید و لذت ببرید.

۱۱-ترشه تره

از دیگر غذاهای شمالی که ترش مزه است ترشه تره است که واقعا طعم  ترش دارد. این غذای خوشمزه گیلانی از تخم مرغ، سیر، خالواش، اسفناج و انواع سبزی‌ها مثل گشنیز، جعفری، نعنا و شوید پخته می‌شود. آب نارنج که باعث ترشی غذا است به عنوان طعم دهنده استفاده می شود. در خطه ی شمال به راحتی شما آب نارنج و رب نارنج را پیدا می کنید و رمز خوشمزگی بعضی از غذاهای ترش همین دو عنصر هستند.

غذاهای شمالی

۱۲-آغوز مسما

آغوز مسما از غذاهای شمالی است که بسیار هم مقوی به شمار می رو . این غذا از گوشت اردک پخته می شود که برای اینکه طعم  و بوی زُخم گوشت اردک گرفته شود آن را با  پیاز سرخ شده، آب، شکر، رب انار، گردو و انار از دیگر مواد این ترکیب می شود و چند ساعت پخته می کنند. خورش خوشمزه آغوز مسما را با برنج کته ای شمالی می توانید نوش جان کنید.

۱۳-نازخاتون

نازخاتون جذابترین اسم غذاهای شمالی را در ایران دارد و این اسم از کدبانوهای نازنین شمالی نشات گرفته است. مواد اصلی غذای ناز خاتون بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، پیاز، آبغوره، نعنا و رب انار است که یک عصرانه بینظیر نیز به حساب می آید. با خوردن این غذا نظرتان در مورد غذاهایی که بادمجان دارد تغییر می کند.

غذاهای شمالی

۱۴-کدو بره

این غذای شمالی خیال نکنید که با گوشت است، تمام مواد غذایی این غذا از گیاه است و اگر گیاه خوار هستید به لیست غذاهای خود در سفر شمال اضافه کنید. مواد اصلی این غذا سیب زمینی، کدو سبز، گوجه فرنگی،سیر و تخم مرغ است که یک کدبانوی کلیکی آن را به بهترین نحو می پزد و طعم خوشمزه ای بسیار دارد.

۱۵-اسپناساک

از معدود غذاهای شمالی است که مواد مهم آن اسفناج است. گوشت، سبزیجات معطر، سیر، نعنا، پیاز  و هویج از دیگر مواد این غذای خوشمزه که می توانید آن را تجربه کنید. طعم ترشی ندارد اما اگر دوست دارید می توانید از آشپزباشی بخواهید برایتان طعم دهنده ی ترش مزه کمی هنگام طبخ استفاده کند.

اسپناساک

 ۱۶-بشته واشه

یکی از انواع آش ها در خطه ی شمال است. در غذاهای شمالی صبحانه و عصرانه های منحصر فردکم نیستند و بشته واشه یکی از آن ها است. این آش از اسفناج، عدس، سیر، پیاز و زیره سبز پخته می شود و خوردنش در پاییز و زمستان بسیار لذت بخش است. بشته واشه از غذاهای شمالی ایران است که کمتر گردشگران آن را می شناسند اما تجربه ی خوردن  آن را یادتان باشد از دست ندهید.

۱۷- ناردونی

اگر بازهم غذای ترش دوست دارید یکی دیگر که الی گشت به شما پیشنهاد می دهد ناردونی است. این غذای خوشمزه با مرغ پخته و از انار، سیر، پیاز، رب انار پخته می شود و طعم ترش مزه ای دارد که بسیار لذیذ است. یادتان باشد غذاهای ترش خصیصه غذاهای شمالی هست.

غذاهای شمالی

۱۸-کئی پلا

خب اگر آن دسته از افرادی هستید که غذای شیرین دوست دارید پیشنهاد الی گشت به شما کئی پلا است. مواد این غذا  گوشت چرخ کرده، کدوی رنده شده، پیاز، زیره، برنج و کره محلی است که به خاطر کدو حلوایی طعم شیرینی دارد و یکی از غذاهای شمالی خوشمزه ایران به حساب می آید.

۱۹-گیجاواش

از غذاهای شمالی گیاهی گیجاواش را حتما تجربه کنید. این غذا شبیه سیرواویج است اما در این از گیاه گوهی گیجاواش از تپه های گیلان استفاده می شود که از معطرترین غذاهای شمالی است.  از مواد این غذا گیجاواش، سیر، تخم مرغ است و از غذای محلی گیلان و مازندران است که بین این دو استان مانند کباب ترش، مرغ ترش مشترک است.

گیجاواش

۲۰- خورشت سیر انار

در غذاهای شمالی از انار زیاد استفاده می شود مانند اناربیچ یا ناردونی یکی دیگر از غذاهایی که با انار  پخته می شود حورش سیر اناز از پودر موسیر، مرغ، پودر سیر، روغن کنجد، زعفران، سیر، رب انار و پیاز تهیه می شود و  در این غذا یا از گوشت مرغ یا از گوشت بلدرچین استفاده می کنند. خورش سیر انار از غذاهای گرم خطه ی شمال است که برای آن دسته افراد که بیماری رماتسیم دارد اگر با گوشت بلدرچین طبخ شود بسیار مناسب است.

۲۱-اسفناج مرجی

یک مکمل از غذاهای شمالی است که در آن اسفناج پخته، عدسی، سیر، انار ترش ترکیب می شود.در هیچ جای ایران غذاهای با اسفناج به این خوش طعمی پیدا نخواهید کرد. در شمال شما متنوع ترین غذاها را پیدا می کنید و بی دلیل نیست که گیلان شهر خلاق غذا هست. ار مواد غذایی که در شمال بسیار خوب پخته می شود و با مواد دیگر ترکیب می وشد اسفناج و بادمجان است. در کل اگر دوست دارید نظرتان در مورد بادمجان و اسفناج تغییر کنید غذاهای شمالی نام برده شده را تجربه کنید و از طعم لذذیذ آن لذت ببرید.

اسفناج مرجی

شکم گردی در شمال ایران

اگر به خطه ی شمالی سفر می کنید شکم گردی بسیار مهم است و یادتان باشد که غذاها برایتان طعم سفرها را می سازند پس از آن غافل نشوید و از خوردن غذاهای تازه و خوشمزه را تجربه کنید. در شمال هم غذاهایی بافرآورده های گوشتی و هم غذاهای با فرآورده های گیاهی به راحتی پیدا می کنید و از خوردن آن ها یادتان باشد سیر نمی شوید چون آنقدر خوشمزه هستند که باید حواستان باشد انگشت های خود را با آن نخورید. خب تنها به خوردن غذاها اکتفا نکنید با یکبار تجربه ی لذیذ آن ، می توانید به غذاهای خانه خود تنوع دهید و غذاهای شمالی را به لیست غذاهای خود اضافه کنید.