خودکشی در میان شعارهای امید بخش کاندیداها

سامان بدر: در طول روز اخباری می شنویم که فلان مسئول و مدیر آمار داده است که به طور مثال نرخ رشد اقتصادی فلان درصد افزایش داشته  و نرخ بیکاری رو به کاهش است و آمار خرید مردم رو به رشد است.اما کمتر مشاهده کردیم که از میزان خودکشی ها آماری ارائه شود. آخرین بار […]

سامان بدر: در طول روز اخباری می شنویم که فلان مسئول و مدیر آمار داده است که به طور مثال نرخ رشد اقتصادی فلان درصد افزایش داشته  و نرخ بیکاری رو به کاهش است و آمار خرید مردم رو به رشد است.اما کمتر مشاهده کردیم که از میزان خودکشی ها آماری ارائه شود. آخرین بار نزدیک دوسال پیش بود که متوجه شدیم استان گیلان رده سوم خودکشی ها را در اختیار دارد و به لحاظ میزان خودکشی با قرص برنج بعد از تهران پرجمعیت در رده دوم قرار دارد.

nuselsky-most

در این میان هر از چندگاهی آگهی فوت جوانی را مشاهده می کنیم که در اثر خودکشی جان سپرده و دوستانش با لباس سیاه برای وی با پوشیدن لباس سیاه کنار حجله خودنمایی می کنند. دیروز هم که فردی ۲۷ ساله در وسط میدان یخسازی در برخورد با خودرویی خودکشی کرد و جماعتی را پریشان و حیران کرد. هرچند شکی نیست که خودکشی این فرد و دیگران  به زودی در زرق و برق پوسترهای تبلیغاتی و شعارهای امیدبخش کاندیداها به ورطه فراموشی سپرده می شود و به زودی یادمان می رود  که چه کسی و با چه دلیلی خود را به کشتن داده است.

خودکشی از یاس می آید یا از شکست عشقی یا به خاطر بی ارادگی و مصرف مواد مخدرو گناه فرد! و یا به قول دکتر شریعتی که درباره هدایت گفته بود به خاطر بی دردی و رفاه ! بازهم نمی تواند کم کاری  کسانی را توجیه کند که در جامعه نسبت به امید و نشاط جامعه و عدم سرخوردگی مردم ما مسئول هستند.

قصد این نوشتار این نیست که به خاطر خودکشی یک فرد قیصریه را به آتش بکشیم و یا سرمنشاء تحولاتی چون بهار عربی و مانند آن بشویم، ولی نمی توانیم پشت این مساله خود را قائم کنیم و مجموع تحولات اجتماعی که منجر به این خودکشی می شود را نادیده بگیریم. بسیاری از این مرگ و میرهای ناشی از سرمنشاهای اجتماعی است که در آن غفلت شده است. واقعیت این است جامعه ما باید مسئولین را در قبال مسائلی همچون آلودگی هوا، خودکشی ،سرطان و حتی قتل ها  پاسخگو کند. وگرنه این مسائل منجر به تشدید عقب ماندگی و تداوم این وضعیت می شود.

خود همین مسئولین هر از چندگاهی نشست هایی را تحت عنوان پیشگیری از جرم و بزهکاری و فساد در مجتمع هایی دربسته و شیک برگزار می کنند که نتیجه آن هنوز برای بسیاری از ما نامشخص است. این همه کاندیداهای انتخاباتی برای ما از جوانان و شادی و امید می گویند، این مسائل باید در کجا نشان داده شود؟  این که در آستانه انتخابات یکی خود را به اتومبیلی بزندو خود را بکشد؟ البته واکنش درست این نیست که در جهت بهره برداری انتخاباتی در مراسم ختم این افراد شرکت کنیم، اما اگر روزی مسئولین یا نماینده ای  آمار واقعی و درستی  دادند  که طی حضور ۴ ساله ما آمارخودکشی ها به پائین ترین درجه خود رسید آن وقت است که می توان از بازگشت امید صحبت شود.

گیل خبر