در گفتگوی حرف تازه با علیرضا جوقه دوست کارگردان گیلانی مطرح شد؛

«خواب ابدی زیر درختان زیتون» روایت جانفشانی های گروه های مردمی پس از زلزله رودبار و منجیل خواهد بود/ هنوز موفق به دیدار با نماینده و فرماندار رودبار و منجیل نشده ایم

علیرضا جوقه دوست کارگردان گیلانی، تصمیم به ساخت فیلمی با عنوان «خواب ابدی زیر درختان زیتون» گرفته است تا ماجرای زلزله تلخ رودبار و منجیل و حوادث پس از آن را از زوایای مختلف روایت کند.

اختصاصی حرف تازه – ۳۱ سال از زلزله ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ در رودبار و منجیل می گذرد. زلزله ای که نیمه شب آمد و جان تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان را گرفت. بسیاری از مردمان این سرزمین را در سوگ از دست دادن اعضای خانواده و دوستان نشانده است و با گذشت ۳۱ سال هنوز چهره این شهرها چهره ای غمگین و ناراحت کننده است و هربار گذر از این دوشهر خاطرات تلخ آن روزها را زنده می کند. اما از سوی دیگر در همان روزهای سخت، از خودگذشتگی های بسیاری نیز صورت گرفته که در تاریخ ماندگار بوده است.

علیرضا جوقه دوست کارگردان گیلانی، تصمیم به ساخت فیلمی با عنوان «خواب ابدی زیر درختان زیتون» گرفته است تا ماجرای آن شب تلخ و حوادث پس از آن را از زوایای مختلف روایت کند. زلزله رودبار و منجیل هرچند تا مدتها مورد توجه اصحاب هنر و رسانه بود اما هنوز ابعاد و زوایای پنهان بسیاری دارد که اهمیت ساخت فیلمی با نگاه دقیق تر در این خصوص را نشان می دهد.  به همین دلیل به گفتگو با این کارگردان گیلانی نشسته ایم.

آقای جوقه دوست سلام. شنیده ایم که قصد دارید زلزله سال ۶۹ رودبار و منجیل را در قالب یک فیلم به تصویر بکشید و کارگردانی و تهیه کنندگی این اثر را بر عهده دارید. کمی از فیلم جدیدتان برایمان بگویید. لوکیشن های اصلی فیلم شما در کدام شهرها خواهد بود؟ و به چه مواردی پرداخته خواهد شد؟

«خواب ابدی زیر درختان زیتون» روایت جانفشانی های گروه های مردمی پس از زلزله رودبار و منجیل خواهد بود

با سلام خدمت شما و مخاطبان گرامی. همانطور که مستحضرید زلزله سال ۶۹ رودبار و منجیل یکی از تلخ ترین برگ های تاریخ گیلان و تمام ایران بوده است. به همین خاطر به سراغ ساخت فیلمی رفته ایم تا رشادت ها و از خودگذشتگی های مختلف را به تصویر بکشیم و از زوایای کمتر دیده شده به ماجرای این زلزله بپردازیم. در آن سال گروه های مختلفی از مردم و مسئولین پای کار آمدند تا اندکی از حجم مصیبت وارد شده به مردمان این سرزمین بکاهند. فیلم بلند داستانی «خواب ابدی زیر درختان زیتون» در حال پیش تولید می باشد. ضرورت و اهمیت پرداختن به حوادث تاریخی و ثبت و ضبط رشادتها بر کسی پوشیده نیست.

فیلمبرداری این اثر در گیلان، قزوین، تهران و مازندران است

«خواب ابدی زیر درختان زیتون» روایت جانفشانی های گروه های مردمی پس از زلزله رودبار و منجیل خواهد بود. جانفشانی های ایثارگرانه گروه های مختلف مردمی به ویژه امدادگران جمعیت هلال احمر و لشکر ۱۶ زرهی قزوین و سازمان بهزیستی و کمیته امداد انقلاب اسلامی پس از حادثه دلخراش زلزله رودبار و منجیل نقشی ماندگار و به یاد ماندنی در یاری رسانی به اقشار مختلف به ثبت رساند و با تمام محدودیت ها، مشغول کمک رسانی به مناطق آسیب دیده بودند که مضمون اصلی این فیلم خواهد بود. لوکیشن های اصلی این فیلم نیز رودبار، منجیل و همینطور روستای سنگرود و شهرستان های رشت، لاهیجان، قزوین، چالوس، قائمشهر و تهران خواهد بود. 

همانطور که اشاره کردید لوکیشن های متعددی در این فیلم دیده خواهد شد و در بخش های مختلف این اثر اقدامات نهادهای مختلف مربوطه نیز دیده خواهد شد. قطعا بازیگران پرشماری نیز در این اثر حضور خواهند داشت. کمی در این خصوص توضیح دهید و بفرمایید آیا برای ساخت چنین فیلمی حمایت های لازم نیز از سوی نهادهای مرتبط صورت گرفته است؟

حضور چهره های شاخص و همکاری با بیش از ۱۰۰ بازیگر

فیلمبرداری فیلم «خواب ابدی زیر درختان زیتون» در استان های گیلان، قزوین، تهران و مازندران خواهد بود و بیش از ۱۰۰ بازیگر اصلی و فرعی خواهد داشت که تعدادی از بازیگران از چهره های مطرح سینما و تلویزیون ایران می باشند. بله برخی مسئولین و نهادها همکاری خوبی داشته اند. بنده از مسئول محترم روابط عمومی استانداری گیلان آقای کبیری تشکر می کنم که ارتباطات خوبی شکل دادند. همچنین از مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان جناب آقای دکتر حیدری نیز تشکر می کنم. در حوزه معاونت سیاسی امنیتی استانداری گیلان به طور ویژه از آقای علیجانی و از مدیر کل محترم سازمان بهزیستی گیلان جناب آقای دکتر نحوی نژاد بسیار ممنونم. جناب آقای سیاوش غلامی مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان نیز بسیار همراه و کمک حال ما بودند. همچنین از اعضای شورای شهر رشت به ویژه آقای کارگرنیا رئیس شورای شهر و آقای عزیزی رئیس شورای شهرستان رشت نیز بابت همکاری و پیگیری هایشان ممنونم. نکته جالب اینکه مسئولین مرتبط در استان های مازندران و قزوین نیز پای کار آمده اند و همکاری خوبی داشته اند.

مسئولین رودبار و منجیل چطور؟ آیا همکاری های لازم را داشته اند؟ نامی از آنها نبردید آقای جوقه دوست…

هنوز موفق به دیدار با نماینده و فرماندار رودبار و منجیل نشده ایم

متاسفانه هنوز موفق به دیدار با نماینده و فرماندار رودبار و منجیل نشده ایم. اما قطعا این عزیزان نیز دغدغه مند هستند و به زودی امیدواریم که دیدار و همکاری داشته باشیم.

در اثرهای قبلی همچون «مستند بلدیه» و «مستند بی نشان» و بسیاری دیگر از آثارتان نیز نشان داده اید که به هویت و تاریخ شهر رشت و استان گیلان و چهره های ماندگار آن اهمیت ویژه ای می دهید. امیدواریم در این اثر نیز همکاری های مناسبی صورت بگیرد تا برگی دیگر از تاریخ این استان هرچند که تلخی های خود را دارد اما به تصویر کشیده شود تا آن روحیه همکاری مردمی نشان داده شود و دردهای مردمان رودبار و منجیل و ضرورت توجه ویژه مسئولین به رشد و توسعه این شهرها و شهرهای اطرافشان نیز فراموش نشود. اگر در پایان نکته ای دارید در خدمتتان هستیم. 

من از مجموعه خبری حرف تازه بابت همکاری در انعکاس گزارش تولید این فیلم نیز تشکر می کنم. در آینده مراحل مختلف ساخت این اثر به اطلاع مخاطبان خواهد رسید و امیدوارم که فیلم «خواب ابدی زیر درختان زیتون» مورد توجه مخاطبان و مردم عزیزمان قرار بگیرد.

نکته مهمی که از میان صحبت های شما شنیده شد این بود که با وجود همکاری مسئولینی از استان های دیگر از جمله قزوین و مازندران و همچنین با وجود همکاری های بسیاری از مسئولین گیلان، اما شما همچنان حتی موفق به دیدار با نماینده و فرماندار رودبار و منجیل که دقیقا محل وقوع آن حادثه تلخ زلزله بوده است نشدید. امیدواریم این مسئولین نیز صدای شما را از طریق این رسانه بشنوند و برای مردمان عزیز آن دیار به ساخت چنین اثری کمک نمایند.