خداحافظی مزدا و هیوندا با صنعت خودروی ایران
حرف تازه – یک نماینده مجلس ایران از فسخ قرارداد تولید خودروی شرکتهای مزدای ژاپن و هیوندای کرهجنوبی با طرفهای ایرانی خبر داد. یک هفته پس از اعلام شرکت پژو سیتروئن مبنی بر ترک بازار ایران به دلیل اجتناب از تحمل زیان ناشی از تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران، ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع […]
حرف تازه – یک نماینده مجلس ایران از فسخ قرارداد تولید خودروی شرکتهای مزدای ژاپن و هیوندای کرهجنوبی با طرفهای ایرانی خبر داد.
یک هفته پس از اعلام شرکت پژو سیتروئن مبنی بر ترک بازار ایران به دلیل اجتناب از تحمل زیان ناشی از تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران، ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایران به خبرگزاری خانه ملت(ایکانا) گفته است که شرکتهای خودروسازی مزدا و هیوندایی قراردادهای تولید خودروی خود را با گروه بهمن فسخ کردهاند.
این نماینده مجلس ایران همچنین اعلام کرد که مطابق برنامه شرکتهای خودروسازی ایرانی، خودروسازان چینی جایگزین شرکتهای پژوسیتروئن، مزدا و هیوندایی خواهند شد.
به گفته او تاکنون شرکت چینی هاوال به عنوان جایگزین شرکت مزدای ژاپن انتخاب شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایران علت خروج شرکتهای خودروسازی غیرچینی از ایران را منافع بیشتر بازار آمریکا برای آنان در مقایسه با بازار ایران عنوان کرده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز هشتم مه با اعلام خروج کشورش از توافقنامه هستهای میان پنج قدرت جهانی و ایران تاکید کرد تحریمهایی را که در چهارچوب این توافق لغو شده بودند بار دیگر علیه تهران به اجرا میگذارد.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین ضمن اعلام وضع تحریمها و مجازاتهای اقتصادی سنگینتر علیه ایران در آینده تصریح کرده بود که چنانچه شرکتهای بینالمللی این تحریمها را نقض کنند با تنبیههای سخت آمریکا مواجه خواهند شد.
این اقدام آمریکا همزمان با ترغیب شرکتهای خودروسازی به ترک ایران، به افزایش قیمت ارز در ایران نیز دامن زده است؛ به طوری که طی یک ماه گذشته رکوردهای ۷ هزار تومان برای دلار آمریکا و ۸ هزار و یکصد تومان برای یورو ثبت شده است. رشد حدود ۲۰ درصدی نرخ ارز طی یک ماه گذشته و جهش بیش از ۸۰ درصدی آن طی یکسال گذشته موجب شده تا ضمن وارد آمدن شوک قیمتی به بازار خودروهای وارداتی، صنایع خودروسازی ایران نیز به دلیل افزایش هزینههای تولید قیمت محصولات خود را افزایش دهند.
ورود خودروهای ارزان قیمت و بیکیفیت چینی به بازار ایران کارشناسان حوزه حمل و نقل را نسبت به تضییع حقوق مصرف کنندگان از یک سو و تاثیر آن بر افزایش سوانح جادهای از سوی دیگر، نگران کرده است.
گذشته از این، شرکت هواپیماسازی بوئینگ نیز پیشتر اعلام کرد که تحویل هواپیماهای مسافربری به ایران را متوقف میکند.
این شرکت در قالب قراردادی به ارزش تقریبی ۲۰ میلیارد دلار متعهد شده بود تا در مجموع ۱۱۰ فروند هواپیما تحویل دو شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی و آسمان دهد.
حالا همه نگاههای نگران کارشناسان حمل و نقل در ایران بر تصمیم شرکت هواپیمایی ایرباس متمرکز شده است. این شرکت نیز قراردادی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار با شرکتهای هواپیمایی ایران ایرتور و زاگرس منعقد کرده و متعهد شده بود تا ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری به این شرکتها تحویل دهد.
با وجود زمزمههای اولیه این شرکت مبنی بر لغو قرارداد با طرفهای ایرانی، هنوز این شرکت تصمیم نهایی خود را اعلام نکرده است.
متعاقب بوئینگ، لغو قرارداد ایرباس میتواند صنعت هواپیمایی ایران را با بحران جدی روبرو کند. به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران برای نوسازی ناوگان فرسوده خود طی ده سال آینده به ۴۰۰ الی ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز خواهد داشت.
یورونیوز
ارسال دیدگاه