خانه های شناور و زندگی جذاب در آنها

خانه های روی آب از جذاب‌ترین مکان‌های دنیا هستند. گردشگران زیادی دوست دارند این خانه‌ها را از نزدیک ببینند یا در آن‌ها اقامت داشته باشند.

به گزارش حرف تازه ، به نقل از الی گشت ، بسیاری از افراد با شنیدن نام خانه های روی آب یا خانه‌های شناور، به یاد شهر ونیز می‌افتند اما در سراسر دنیا مناطق مسکونی روستایی و شهری زیادی وجود دارند که به صورت شناور در میان دریاها، دریاچه‌ها و آبراه‌ها قرار گرفته‌اند. از نکات جالب درباره این روستاها و شهرها، پرجمعیت بودن این مناطق مسکونی شناور است. اگر چه شهرت هیچ کدام از این خانه‌های شناور مانند ونیز نیست اما در میان آن‌ها نمونه‌های زیباتر از ونیز هم پیدا می‌شود. در ادامه تعدادی از جذاب‌ترین خانه های روی آب را معرفی می‌کنیم.

  • هتل ترنج کیش – ایران

برای دیدن خانه های روی آب نیازی نیست به خارج از کشور سفر کنید، هتل ترنج کیش یک نمونه‌ی جذاب از خانه‌های شناور است که در جنوب کشورمان قرار دارد. این مجموعه گردشگری و هتل ۵ ستاره دریایی در شمال غربی جزیره کیش و در منطقه‌ای بکر و زیبا ساخته شده است و مهمانان آن می‌توانند در سوئیت‌های روی آب که دارای کف شیشه‌ای هستند و بالکن اختصاصی هستند اقامت داشته باشند. چیدمان نهایی این سوئیت‌ها از بالا، مانند تصویر یک بته جقه است و واحد‌های آن در متراژهای ۴۰ متری، ۶۰ متری و ۱۲۰ متری طراحی شده‌اند. هتل ترنج کیش دارای رستوران، کافی‌شاپ، فست‌فود، سالن اسپا، سالن جیم بر روی آب، خانه بازی کودک، سالن بیلیاد، سالن بازی و دیگر امکانات رفاهی است و مهمانان هنگام حضور در این مجموعه می‌توانند از تماشای مناظر آب‌های آزاد خلیج فارس لذت ببرند.

هتل ترنج کیش - الی گشت

  • هتل های مالدیو

مالدیو کشوری جزیره‌ای در اقیانوس هند است. این کشور زیبا پر از مناطق بکر و جذاب است و هتل‌های زیادی در سواحل آن ساخته شده‌اند. به طور کلی سواحل زیبای مرجانی و مرداب‌های صاف و زلال مالدیو محیط مناسبی را برای استراحت و تفریحات گردشگران فراهم کرده است.

اقامتگاه‌ها و هتل‌های مالدیو در جزایری ساخته شده‌اند که می‌توان در آن‌ها مناظر بی‌نظیر و شگفت‌انگیزی را مشاهده کرد. از زیباترین هتل‌های مالدیو یا خانه های روی آب این کشور می‌توان به هتل کوکو پالم دهونی کولهو، هتل سیکس سنسز لامو، هتل نیکا آیلند ریزورت اند اسپا، هتل اوبلو سلکت ات سانجلی، هتل کرومبا مالدیو، هتل جوالی و هتل سونوا یانی اشاره کرد.

  • سانتاکروز دل ایسلوته در کلمبیا | Santa Cruz del Islote

جزیره سانتاکروز دل ایسلوته در کلمبیا، جزیره‌ای کوچک در نزدیکی جزایر کارائیب است. این جزیره‌ی زیبا با جمیعت ۱۲۰۰ نفری، جزو پرجمعیت‌ترین جزیره‌های شناور جهان محسوب می‌شود و جالب این که در آن گورستانی وجود ندارد. تعداد خانه های روی آب در این جزیره ۹۰تاست و در قسمت‌های کمی از آن می‌توان زمین خالی مشاهده کرد. این جزیره ساحل تفریحی، پلاژ شنا و حتی برق هم ندارد و مردم آن آب آشامیدنی خود را از سرزمین مادری تهیه می‌کنند.

سانتاکروز دل ایسلوته در کلمبیا - الی گشت

  • جزیره فلورِس در گواتمالا

جزیره فلورس در گواتمالا با جمعیتی ۱۵ هزار نفری یکی از مهم‌ترین مراکز جمعیتی این کشور است. بخش قدیمی شهر فلورس بر روی جزیره‌ای در دریاچه پیتن ایتزا قرار دارد و با جاده‌ای باریک به بخش جدید شهر متصل می‌شود. این جزیره یا شهر شناور، به علت مجاورت با ویرانه‌های مایان و داشتن خانه های روی آب به مرکز گردشگری گواتمالا تبدیل شده است.

جزیره فلورس سال‌ها تحت استعمار کشورهای غربی بوده و این مسئله را می‌توان در معماری این شهر به وضوح مشاهده کرد. خیابان‌های این شهر شناور، سنگفرش شده‌اند و معمولا در بیشتر ساعات خلوت هستند زیرا مردم جزیره، اکثر به صورت پیاده یا با دوچرخه در شهر تردد می‌کنند. رستوران‌های گوناگون، مراکز اقامتی جذاب و تورهای مختلفی در این شهر وجود دارند و گردشگران می‌توانند سفر لذت‌بخشی را در جزیره فلورس تجربه کنند.

  • لینداو در آلمان | Lindau

جزیره لیندااُ آلمان در قسمت شرقی دریاچه کنستانس(ایالت باواریا) قرار دارد. این جزیره‌ی زیبا در واقع یک شهر تاریخی بسیار جذاب است که به وسیله‌ی جاده‌ای باریک به سرزمین اصلی وصل می‌شود. مساحت جزیره لیندااُ ۷۴۸ متر مربع بوده و جمعیت آن هم حدودا ۲۵ هزار نفر اعلام شده است.

علاوه بر وجود خانه های روی آب در این جزیره، بقایای آثار کشف شده از امپراتوری روم مربوط به قرن یکم میلادی هم بر جذابیت جزیره لیندااُ افزوده است. همچنین یک صومعه‌ی متعلق به قرن سیزدهم میلادی در این جزیره وجود دارد. به طور کلی معماری ویژه ساختمان‌ها، خانه های شناور و بناها و آثار تاریخی موجود در این جزیره باعث شده مهم‌ترین اقتصاد جزیره لیندااُ مربوط به صنعت گردشگری باشد.

لینداو در آلمان - الی گشت

  • روستای گانویه در جمهوری بِنین – Ganvie

روستای گانویه در جمهوری بِنین به ونیز آفریقا شهر دارد. این روستا در قرن شانزدهم یا هفدهم بر روی دریاچه نوکویه ساخته شده است. در آغاز قرن هفدهم کشور بنین(داهومی سابق) در تصرف قوم بزرگ فون‌ها بوده و آن‌ها با پرتغالی‌ها معامله می‌کردند و مردمان اقوام کوچک‌تر را پس از شکار، به پرتغالی‌ها می‌فروختند. روستای گانویه برای دفاع از اقوام این منطقه در مقابل شکارچیان انسان ساخته شد و امروزه این شهر با جمعیت ۲۰۰ هزار نفری به یکی از جذاب‌ترین روستاهای آفریقا تبدیل شده است. تردد در میان خانه های روی آب این روستا از طریق قایق امکانپذیر است و مردم آن هم به شغل ماهیگیری مشغول هستند.

  • مکزکالتایتن در مکزیک – Mexcaltitán de Uribe

جزیره مکزکالتایتن مکزیک یک جزیره کوچک دست ساز در سواحل ایالت نایاریت است. در این منطقه آثار باستانی زیادی از قوم آزتک‌ها یافته شده است و همین مسئله باعث جذب بیشتر گردشگران به این منطقه می‌شود. جزیره مکزکالتایتن حدودا ۸۰۰ نفر جمعیت دارد و مردم این منطقه در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند.

این جزیره در فصول خشک یک جزیره‌ی معمولی است اما در فصول بارانی به علت شناور شدن سطح آن در آب، تردد در جزیره به وسیله‌ی قایق انجام می‌شود. بنابراین گردشگرانی که دوست دارند خانه های روی آب را در این جزیره ببینند باید در فصول بارانی به این منطقه سفر کنند. جاذبه‌های تاریخی فراوان و خانه‌های شناور جزیره مکزکالتایتن، این منطقه را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

مکزکالتایتن در مکزیک - الی گشت

  • دهکده یوروس در پرو – Uros

دهکده یوروس در پرو در میان دریاچه تیتیکاکا قرار دارد. این دهکده از متفاوت‌ترین مراکز مسکونی جهان است زیرا مردم، خانه‌های این روستا را با استفاده از نوعی نی خشک به نام «توتورا»  ساخته‌اند. در گذشته خانه های روی آب این دهکده پس از ساخته شدن با نی درون آب دریاچه انداخته می‌شدند و نی‌ها پس از خیس شدن، سنگین شده و در جای خود ثابت می‌ماندند. متوسط عمر این خانه‌ها ۳۰ سال است و به علت پوسیدگی در عمق و فرونشینی نی‌ها، سازه باید پیوسته از بالا ترمیم و جایگزین شود. این مراکز مسکونی ابتدا با اهداف دفاعی ساخته شده بودند اما امروزه این خانه‌ها به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده‌اند. جمعیت دهکده یوروس در طول فصول مختلف متفاوت بوده و بین صد تا ۲۰۰۰ نفر متغیر است. عمده فعالیت اقتصادی مردم این دهکده تولید صنایع دستی است. همچنین ساکنان روستا نیازهای اولیه خود را از اطراف دریاچه تامین می‌کنند.

  • شهر شناور ووژِن در چین  – Wuzhen

شهر شناور ووژن در چین یکی از شش شهر باستانی این کشور است که قدمتی ۱۳۰۰ ساله دارد. این شهر با خانه های روی آب خود دارای مناظر و چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای است که هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. در ووژن می‌توان با استفاده از قایق در میان آبراهه‌های جذاب گشت‌زنی کرده و از دیدن پل‌های سنگی قدیمی و کنده‌کاری‌های چوبی باستانی لذت برد. این شهر شناور با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان یکی از ده مقصد محبوب چین محسوب می‌شود. همچنین در ووژن هتل‌های مجلل و تورهای گردشگری متنوعی وجود دارند که گردشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

شهر شناور ووژِن در چین - الی گشت

  • کوپانی در تایلند – Ko Panyi

هکده ماهیگری کوپانی در تایلند یکی از زیباترین مناطق این کشور است. این دهکده در ایالت فنگ آنگا قرار دارد و به علت داشتن جاذبه‌های طبیعی هر ساله گردشگران زیادی به این نقطه سفر می‌کنند. جالب است بدانید دهکده کوپانی توسط اعضای دو خانواده قدیمی که شغلشان ماهیگیری بوده، ساخته شده است و امروزه حدود ۲۰۰۰ نفر در آن زندگی می‌کنند.

بیشتر خانه های روی آب این روستا متعلق به همان دو خانواده موسس دهکده هستند. در گذشته شغل اصلی مردم دهکده کوپانی ماهیگیری بود اما با توریستی شدن این روستا، امروزه مشاغل مرتبط با گردشگری در کوپانی رونق گرفته است. یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها در این روستا، زمین فوتبال شناور آن است. این زمین توسط کودکان محلی و با استفاده از تکه‌های چوب و قایق‌های ماهیگیری قدیمی ساخته شده است.

  • هَلونگ ویتنام از روستاهای شناور جهان | halong village

روستای شناور هلونگ ویتنام، در شمال شرقی آب‌های خلیج هلونگ واقع شده است. در این روستای شناور که مردم آن پیوند عمیقی با دریا دارند و حرفه اصلی آن‌ها ماهیگیری است حدودا هزار نفر زندگی می‌کنند. به طور کلی خلیج هلونگ یکی از سایت‌های مهم یونسکو محسوب می‌شود و هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن صخره‌های عظیم بیرون‌زده از دل آب، چشم‌اندازهای طبیعی، زندگی شناور مردم و خانه های روی آب به این نقطه سفر می‌کنند. البته با توجه به سطح روستای هلونگ، امکان ایجاد فعالیت‌های گردشگری در آن وجود ندارد و بازدیدکنندگان باید با قایق در اطراف روستا گشت‌زنی کنند.

هلونگ ویتنام - الی گشت

جمع‌بندی درباره خانه های روی آب

در این مقاله درباره خانه های روی آب و دهکده‌ها و شهرهای شناور صحبت کردیم. در نقاط مختلف جهان نمونه‌های زیادی از این روستاها و خانه‌ها وجود دارند که برخی از آن‌ها شناخته‌شده‌تر و برخی دیگر ناشناخته هستند. به طور کلی خانه های روی آب و دهکده‌های شناور یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای بازدید هستند. اگر علاقه‌مند به دیدن این خانه‌ها هستید پیشنهاد می‌کنیم از نمونه داخلی آن یعنی هتل ترنج کیش بازدید کنید. سوئیت‌های این هتل با کف شیشه‌ای بر روی آب‌های آزاد خلیج فارس ساخته شده‌اند و گردشگران می‌توانند اقامتی خاطره‌انگیز و لذت‌بخش را در آن‌ها تجربه کنند.