در راه مخالفت با علوی تا کجا پیش می روند؟

حمایت مخالفین شهردار رشت از خلاف سازها!

حمایت مخالفین شهردار رشت از خلاف سازها آخرین اتفاق شورایی است که مشخص نیست در راه مخالفت با علوی تا کجا پیش خواهد رفت.

اختصاصی حرف تازه، امروز خبری در رسانه ها منتشر شد که بر مبنای آن، شورای شهر رشت به درخواست شهرداری مبنی بر افزایش بیش از ۱۳۰ درصدی ارزش معاملاتی ساختمانی که مبنای محاسبه جرایم ساختمانی است، رای مثبت داد. بر این اساس، قیمت پایه هر متر مربع جریمه ساختمانی در شهر رشت که در سال ۱۴۰۰، ۶۴۸ هزار تومان بود، در سال ۱۴۰۱ به ۱.۵ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد نمود. اما در طیف مقابل حمایت مخالفین شهردار رشت از خلاف سازها نیز در نوع خود جالب توجه بود.

شمس شفیعی عضو شورای اسلامی شهر رشت از افزایش عوارض ناشی از تبصره ۱۱ ماده صد به شدت انتقاد کرد و از پیگیری تا کمیته تطبیق سخن گفت. بنا بر اعلام رسانه ها، مسعود عباس‌نژاد، مهدی نوری هریس، شمس شفیعی و حسن کریمی کرنق چهار مخالف این مصوبه هستند. نگاهی به ترکیب مخالفین نشان می دهد ظاهرا مخالفین شهردار رشت حالا در ادامه راهِ سازِ مخالف با شهردار، حامی خلاف سازها نیز شده اند!

هرچند نگرانی بابت افزایش قیمت مسکن و آسیب مالی به عموم شهروندان وجود دارد اما پیش از آن باید ابتدا شهروندان از امنیت جانی برخوردار باشند. متاسفانه با تخلفات عجیب ساختمانی در سال های اخیر امنیت جانی شهروندان به شدت به خطر افتاده است و گزارش های نگران کننده ای به گوش می رسد. مسائلی مثل کمبود پارکینگ، افزایش حجم تردد معابر مختلف، نبود زیرساخت های کافی در محلات، کاهش سطح ایمنی سازه و… همه و همه در پی همین تخلفات ریز و درشت ساختمانی به وجود می آید.

آنچه مسلم است اکثریت جامعه امروز توانایی خرید خانه های چندین ساله در نقاط غیر مرکزی شهر رشت را نیز ندارند چه برسد به آن که بخواهند خانه های نوساز با قیمت های چند میلیاردی را خریداری نمایند. بنابراین چنین صحبت هایی هرچند در ظاهر از سر دلسوزی برای مردم و نگرانی بابت افزایش قیمت تمام شده مسکن مطرح می شود اما عملا به معنای حمایت از خلاف سازان و مافیای ساخت و ساز است.

ضمن آن که مگر قرار است دست خلاف سازان را به بهانه قیمت تمام شده کمتر ساختمان های نوساز باز بگذاریم؟ آنها که از حق و حقوق شهروندان سخن می گویند آیا نمی دانند با خلاف سازی و اضافه بنا و مواردی از این دست حق شهروندان بیشتری تضییع می شود و جان آنها به خطر می افتد یا آن که قرار است از این پس چون ادامه حضور علوی در راس شهرداری رشت، باب میل عباس نژاد و نوری هریس و کریمی کرنق و شمس شفیعی نیست با جان مردم و حق و حقوق دیگر شهروندان نیز بازی شود؟! البته واثق کارگرنیا رئیس شورا و از جدی ترین مخالفین علوی نیز در این جلسه غایب بود که اگر حضور داشت احتمالا او نیز به این جمع ۴ نفره می پیوست.

امیدواریم اینطور نباشد و صحبت های اعضای شورا تنها از سر دلسوزی و نگرانی باشد که اگر اینقدر خوش بینانه هم به قضیه نگاه کنیم باید توصیه کنیم اعضای شورا از مشاورین زبده تر و کارکشته تری استفاده کنند تا دید جامع تری به مسائل داشته باشند.