حمایت اعتدالیون از برخی کاندیداها می تواند اعتبار دولت را خدشه دار کند

اختصاصی تی تی خبر : با نزدیک شدن به زمان انتخابات، گمانه زنی ها در خصوص لیست های حمایتی نیز قوت می گیرد. بی تردید یکی از مهم ترین آنها لیست حمایتی جریان اعتدال است که در کوتاه ترین زمان می تواند به کانون توجه مردم، اهالی رسانه و سیاسیون تبدیل شود. البته به نظر میرسد به جای ورود […]

IMAGE635677563754423479اختصاصی تی تی خبر : با نزدیک شدن به زمان انتخابات، گمانه زنی ها در خصوص لیست های حمایتی نیز قوت می گیرد. بی تردید یکی از مهم ترین آنها لیست حمایتی جریان اعتدال است که در کوتاه ترین زمان می تواند به کانون توجه مردم، اهالی رسانه و سیاسیون تبدیل شود. البته به نظر میرسد به جای ورود مستقیم دولت به این موضوع، احزاب نزدیک به دولت (به خصوص حزب اعتدال و توسعه) اقدام به انتشار لیست حمایتی نمایند اما همان نزدیکی جریان فکری به دولت هم کافیست تا از آن در بسیاری از محافل سیاسی به عنوان لیست حمایتی دولت یاد شود. به همین دلیل حمایت اعتدالیون از برخی کاندیداها می تواند اعتبار دولت را خدشه دار کند.

هرچند این لیست به هر شکلی بسته شود اختلاف سلیقه روی برخی گزینه ها در هر نقد و تحلیلی وجود خواهد داشت و این اطمینان وجود دارد که اکثریت این افراد از شایسته ترین گزینه های نمایندگی مردم خواهند بود اما برخی از کاندیداها نیز که از مدت ها قبل می دانند سطح مقبولیتشان در میان مردم کاهش یافته است تلاش دارند با نزدیک کردن خود به جریان اعتدال و حمایت از دولت، خود را در این لیست بگنجانند تا شاید مجددا بر سطح مقبولیتشان بیفزایند و زمزمه هایی نیز در این خصوص به گوش می رسد.

در ادامه قصد داریم با مطرح کردن چند سوال، برخی از معیارهای حداقلی برای  حضور کاندیداهای شهر رشت در لیست حمایتی اعتدالیون را در نگاهی کوتاه بررسی کنیم:

  1.  تعریف صحیح نگاه فراجناحی چیست؟ آیا به معنای انتخاب شخصی است که روزی مستقل است و روزی اصولگرا؛ حامی اعتدال و گاهی حامی برخی اصلاح طلبان است و گاهی مجددا مستقل و مدام در حال تغییر موضع است؟!! یا آنکه نگاه فراجناحی به معنای انتخاب اصلح ترین گزینه ها فارغ از جناح بندی سیاسی (منظور، جناح بندی مشخص و با ثبات) است؟
  2. تعریف استقلال چیست؟ شاید شخصی در گذشته بصورت کاندیدای مستقل ورود کرده و ادعا کند در آینده نیز بصورت مستقل ورود میکند اما این به تنهایی برای مستقل دانستن یک کاندیدا کافی نیست. کاندیدای مستقل باید در عمل استقلالش را ثابت کرده باشد. باید در بین این دو استقلال مستقل بوده باشد!
  3. تعریف کاندیدای مورد اعتماد چیست؟ چطور ممکن است کسی که فریاد مخالفت با بورسیه های غیر قانونی سرداده بود و امروز مدرک تحصیلی و موضوع انتقالی در مقطع دکترای خودش زیر سوال رفته ، قابل اعتماد باشد؟ البته نباید صرفا بر اساس یک اتهام، فردی را قضاوت کرد اما می توان با توجه به مستندات ارائه شده تا زمان روشن شدن موضوع از اعتماد به او پرهیز کرد.
  4. نماینده مردم شریف در مجلس به چه معناست؟ آیا به معنای شخصی است که زننده ترین بیان را در مقابل یک خبرنگار به کار برده است ؟ آیا چنین شخصی شایستگی نمایندگی مردم شریف رشت را دارد؟ به اعتقاد نگارنده یادداشت نماینده باید از جنس مردم باشد اما بهترین آنها باشد. نماینده باید الگو باشد و باید نمایانگر فرهنگ های والای مردمان شهرش باشد.از طرف دیگر نماینده مجلس باید وکیل مردم باشد و حقوق مردم را فریاد بزند. نماینده بهتر است دردش با مردم مشترک باشد تا صدایش صدای مردم باشد و این تفاوت صدا را به جز همان مردمان شهر و دیارش کسی نمی تواند به راحتی درک کند.
  5. آیا جز این است که ملاک حال افراد است؟ چه سود دارد اگر گذشته درخشان باشد در حالیکه به عنوان مثال امروز معیار قضاوت شخصی از نگاه بخشی از جامعه انتصابات فامیلی و عمل نکردن به شعارها و از این قبیل مسائل باشد؟
  6. و بسیاری از معیارها و سوالات دیگر …

حال باید منتظر ماند و دید در نهایت اعتدالیون از چه افرادی حمایت می کنند و آیا چنین افرادی در لیست آنها جایی دارند؟