شائبه ای در دلایل مخالفت برخی اعضای شورای رشت با حمایت از یک انجمن علمی؛

حمایت از برگزاری مسابقات انجمن سازه های ماکارونی پرداختن هزینه انتخاباتی دیگران است؟!

حرف تازه – در روزهای اخیر خبرهای زیادی از انجمن علمی سازه های ماکارونی دانشگاه گیلان در رسانه ها و به خصوص رسانه های استان گیلان قرار گرفته است. ابتدا کمی با این انجمن آشنا شویم سپس به دلایل مخالفت برخی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت با حمایت از این انجمن که در نوع خود […]

حرف تازه – در روزهای اخیر خبرهای زیادی از انجمن علمی سازه های ماکارونی دانشگاه گیلان در رسانه ها و به خصوص رسانه های استان گیلان قرار گرفته است. ابتدا کمی با این انجمن آشنا شویم سپس به دلایل مخالفت برخی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت با حمایت از این انجمن که در نوع خود دلایل جالب توجهی است نگاهی بیندازیم.

پس از مدت ها پیگیری موسسین این انجمن و حمایت و همراهی برخی دیگر از انجمن های علمی وقت دانشگاه گیلان، سرانجام انجمن علمی سازه های ماکارونی در سال ۹۰ تاسیس شد و پس از آن مسابقاتی را در سطح استانی و ملی برگزار کرد. حالا پس از سالها تلاش این انجمن علمی قصد دارد نخستین المپیاد علمی خود را در ده رشته برگزار کند اما در تامین هزینه های آن، که رقمی در حدود ۳۵ میلیون تومان پیش بینی شده، با مشکلات فراوانی روبرو شده است.

در همین راستا این انجمن ابتدا درخواست حمایت ۲۰ میلیون تومانی به شورا ارائه کرد که با توجه به وضعیت مالی فعلی شهرداری رشت، اعضا مخالفت کردند اما در ادامه راه کمیسیون بودجه با حمایت ۱۰ میلیون تومانی موافقت کرد اما حمایت ۱۰ میلیونی نیز در جلسه امروز شورا به دلایل مختلف مسکوت ماند تا همچنان این انجمن بلاتکلیف باشد! 

شاید در نگاه اول برگزاری یک دوره مسابقات دانشجویی هزینه بالایی نداشته باشد اما برای آنها که تجربه برگزاری رویدادهای اینچنینی را دارند ۳۵ میلیون تومان برای برگزاری مسابقاتی در این سطح و در “ده رشته مختلف” با توجه به اهدای جوایز به نفرات و تیم های برگزیده و امکانات موجود رقم عجیبی نیست. هزینه های اینچنینی چه از سوی دانشگاه و چه از سوی مدیریت شهری یا هر حامی مالی دیگری تامین شود بی شک به پویایی بیشتر دانشگاه و دانشجویان و ارتقای سطح علمی دانشجویان گیلان کمک ویژه ای خواهد کرد که طبیعتا نتایج آن در دراز مدت محسوس اما در کوتاه مدت چندان قابل مشاهده نیست.

داستان بودجه محدود انجمن های علمی در استان گیلان هم داستان تازه ای نیست و سالهاست چشم انجمن های علمی به حضور معدود دانشجویان علاقمند به فعالیت در حوزه برگزاری مسابقات علمی دوخته شده است که با پیگیری و جذب حامیان مالی از اقصی نقاط شهر و صرف زمان زیاد برای مکاتبات و پیگیری های قانونی مربوطه موفق به برگزاری مسابقاتی مثل رباتیک، سازه های ماکارونی، بتن و … شوند و فضای دانشگاه ها را از فضایی که اغلب کفه تئوریک آن سنگینی می کند به سمت فضای آموزشی عملیاتی و پر شور و نشاط تری سوق دهند. 

در سالهای اخیر و به خصوص در دوران شورای چهارم تحرکاتی از سوی شورای اسلامی شهر رشت در راستای حمایت از انجمن های علمی دیده شد که کمی باعث امیدواری فضای دانشجویی شده بود اما در روزهای اخیر ماجرای انجمن علمی سازه های ماکارونی، هم دلایل مخالفت های برخی اعضا در این مقطع را تا حدودی مشخص کرد و هم حمایت های سابق را تا حدودی زیر سوال برد و درواقع دلایلی برای آن حمایت ها را هم در ذهن ها ترسیم کرد!

انجمن سازه های ماکارونی دانشگاه گیلان، انجمنی که در سالهای قبل نیز برای برگزاری مسابقات مورد حمایت شورا قرار می گرفت امسال با راه پر و پیچ و خم تری روبرو شد و برخی اعضای شورا مخالف تمام قد حمایت ۱۰ میلیون تومانی از این انجمن برای برگزاری مسابقات به شکل پیشنهادی انجمن شده اند و عملا با ایراداتی که به شکل برگزاری مسابقات گرفته اند نمی توان چندان امیدی به موافقت شورا با این حمایت داشت. 

برخی مخالفت ها به حدی است که گاهی احساس می شود دلیل تمام مشکلات مالی شهرداری رشت همین حمایت از این انجمن های علمی بوده است که باید سخت با این هزینه های بی دلیل و بدون توجیه (که البته سالهای قبل بسیار توجیه داشت) مخالفت کرد!!!

ناگفته نماند که اعضای شورا حق دارند بر اساس صلاحدید خود بهترین تصمیم را برای شهر و شهروندان اتخاذ کنند و وظیفه ای قانونی برای حمایت از تمام برنامه ها و هزینه های انجمن های علمی بر دوش آنها نیست اما این بار احساس می شود رد پای دلایل انتخاباتی در مخالفت برخی اعضا وجود دارد که نگران کننده است و زنگ خطری جدی را به صدا در می آورد. 

هرچند یکی از ایراداتی که به این مسابقات گرفته می شود محدود بودن آن در فضای دانشگاهی است و عملا استعداد های نوجوان و دبیرستانی ها را درگیر این مسابقات نمی کند اما این روزها این شائبه نیز به وجود آمده است که حضور موسس انجمن سازه های ماکارونی در ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت که در جمع اعضای علی البدل نیز قرار گرفته است به مذاق برخی از اعضای شورای چهارم خوش نیامده است. حتی یکی از اعضای شورا چنین حمایت هایی را پرداختن هزینه انتخاباتی دیگران دانسته بود! 

شاید همین جملات کوتاه گویای بسیاری از مسائل باشد و به خوبی نشان دهد که در فضای مدیریت شهری رشت از نگاه برخی اعضای شورا بیش از آن که کمک به ارتقای سطح علمی و منافع جمعی در تصمیمات موثر باشد مسائل تبلیغاتی و انتخاباتی و حتی منافع شخصی دخیل است.

این سوال به وجود می آید که چطور سالهای قبل حمایت مالی جهت برگزاری مسابقات این انجمن علمی توجیه داشت و شرط و شروط سختی پیش روی انجمن سازه های ماکارونی قرار نمی گرفت تا حدی که در جلسه امروز شورا ، رئیس شورا مدعی شده حمایت های سالهای قبل حتی با مصوبه شورا هم نبوده است! اما امسال که در انتخابات شورای پنجم، موسس این انجمن در تصمیمی فردی، در ستاد یکی از کاندیداهای تایید صلاحیت شده فعالیت داشت به چنین مشکلاتی برخورد کرده و در فاصله اندک تا برگزاری مسابقات هنوز بلاتکلیف است؟ 

البته شائبه مطرح شده متوجه تمامی اعضای مخالف این حمایت نیست و طبیعتا هریک از اعضای شورا دلایل خاص خود را در تصمیمشان داشته اند.

حرف تازه آمادگی دارد در صورتیکه جوابیه ای در این خصوص ارسال شود؛ متن جوابیه را عینا در همین رسانه منتشر نماید.