حقایقی از کشور آلمان غول صنعتی اروپا

کشور آلمان به چیزهای زیادی معروف است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از دانشگاه‌های بدون شهریه، آموزش باکیفیت عالی و تنوع فرهنگی بالا. بااین‌حال، حقایقی بسیار جالب‌تری نیز از آلمان وجود دارد که احتمالاً از آنها خبر ندارید و با شنیدن آن‌ها حیرت خواهید کرد.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، اگر علاقه دارید تا با حقایقی از آلمان آشنا شوید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

حقایقی از آلمان، کشور اولین‌ها

آلمان یکی از کشورهای اروپایی است که در زمینه‌های مختلفی اعم از صنعت، تحصیل، زبان و فرهنگ در جهان شناخته شده و پیشگام است. علاوه بر مواردی چون پیشرفته بودن در زمینه‌های مختلف که احتمالاً همه مردم جهان از آن اطلاع دارند، حقایقی از آلمان وجود دارند که کمتر کسی حتی خود آلمانی‌ها نیز ممکن است در مورد آن‌ها چیزی بدانند. اگر علاقه‌مند هستید تا با این حقایق آشنا شوید، در ادامه این مقاله از الی گشت که به ۲۶ حقیقت راجع به آلمان می‌پردازیم، همراه ما باشید.

۱- حقایقی از آلمان| بزرگ‌ترین ایستگاه قطار اروپا در آلمان است

برلین Hauptbahnhof، یک ایستگاه راه‌آهن پنج‌طبقه و یک پروژه ساخت‌وساز ۱۰ساله بود که در ۲۶ مه ۲۰۰۶ به بهره برداری کامل رسید. این ایستگاه در محل تاریخی Lehrter Bahnhof و در راه آهن حومه ای برلین S-Bahn واقع شده است و ایستگاه قطار وسیعی در وسط برلین است که بزرگ ترین ایستگاه در تمام اروپا به شمار می آید.

۲-حقایقی از آلمان| در آلمان بیش از ۲۵۰۰۰ قلعه وجود دارد

آلمان خانه بیش از ۲۵۰۰۰ قلعه است که اکثر آنها حداقل ۱۰۰ سال قدمت دارند و امروزه به موزه، هتل یا مراکز فرهنگی تبدیل شده اند. تمام این قلعه ها و عمارت ها گواه تاریخ آلمان هستند. قلعه Neuschwanstein یکی از پربازدیدترین قلعه های آلمان است که برجکی دراماتیک متعلق به قرن نوزدهم می باشد و به دلیل ظاهر و محیط زیبایش مشهور است.

حقایقی از آلمان

۳- حقایقی از آلمان| آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا است

از دسامبر ۲۰۲۳، آلمان از نظر اسمی سومین اقتصاد بزرگ جهان پس از ایالات متحده و چین و بزرگترین اقتصاد در اتحادیه اروپا است. این کشور همچنین سومین کشور بزرگ صادراتی در جهان نیز است. تولید ناخالص داخلی این کشور بیش از ۳.۳ تریلیون یورو است که آلمان را به بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا تبدیل می کند.

۴- زبان آلمانی دارای ۳۵ گویش مختلف است

آلمانی، زبان متنوعی است و حدود ۳۵ گویش منطقه ای دارد. برخی از گویش‌های برتر عبارتند از Plattdeutsch، Palatinate، Franconian، Frisian، Saxon، Swabian، Bavarian، Berlinerisch و Westphalian. همه لهجه‌ ها و گویش‌ های آلمانی از زبانی نشأت می‌گیرند که قبایل مختلف ژرمنی به آن صحبت می‌کنند، اما در طول قرن‌ ها و هزاره‌ های گذشته مسیرهای متفاوتی را در پیش گرفته‌اند.

۵- سنت درخت کریسمس از آلمان آمده

اولین درخت کریسمس یا Tannenbaum در آلمان متولد شد. اعتقاد بر این است که مارتین لوتر، یک معترض آلمانی قرن شانزدهم، این سنت را آغاز کرد. سپس در قرن نوزدهم، این سنت با کمک چندین خانواده سلطنتی آلمانی در سراسر کشور و سایر مناطق همسایه گسترش یافت و سپس از سوی مهاجران آلمانی در آمریکا نیز رواج پیدا کرد. Tannenbaum درخت صنوبر (die Tanne) یا درخت کریسمس (der Weihnachtsbaum) در آلمان است.

حقایقی از آلمان

۶‌- اولین مجله چاپی در آلمان منتشر شده است

چاپخانه گوتنبرگ متعلق به یوهانس گوتنبرگ (متولد قرن چهاردهم در ماینز) در آلمان تأسیس شد و مجله Erbauliche Monaths-Unterredungen را به عنوان اولین مجله چاپی منتشر کرد. گسترش جهانی ماشین چاپ با اختراع ماشین چاپ با حروف متحرک توسط یوهانس گوتنبرگ نیز از ماینتس آلمان آغاز شد.

۷- آلمان در حوزه آب‌وهوا و انرژی پیشرو است

آلمان به عنوان یکی از فعالین جنبش سبز در جهان شناخته می‌شود و به آن نیز می‌بالد. در آلمان، حفاظت از محیط‌زیست همچنان یک نگرانی عمده عمومی و یک اولویت سیاستی مهم است. این تا حد زیادی به دلیل فشار بر محیط‌زیست ناشی از تراکم بالای جمعیت، سطح صنعتی‌شدن و وابستگی شدید به سوخت‌های فسیلی بستگی دارد. اما این کشور می‌خواهد تا سال ۲۰۴۵ گازهای گلخانه‌ای را در کشور خنثی کند. همچنین این کشور در سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفت تا سال ۲۰۲۲ تمام نیروگاه‌های هسته‌ای (که در آن زمان حدود ۱۸ درصد برق مصرفی را تولید می‌کنند) را از کار بیندازد و آنها را با انرژی‌های تجدیدپذیر و ذخیره‌سازی جدید برای انرژی برق سبز جایگزین کند.

۸- آلمان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده خودرو در جهان است

فناوری و صنعت تولید در آلمان حرف اول را می‌زنند و این کشور در حوزه‌های صنعتی مختلفی در جهان پیش‌گام است. یکی از این حوزه‌ها، حوزه صنعت خودرو در آلمان است که یکی از بهترین‌ها در جهان است. آلمان با فروش ۳.۴ میلیون خودرو در سال ۲۰۱۱، یکی از پرفروش ترین کشور‌های جهان به شمار می آید. پرفروش ترین خودروهای برند آلمانی در جهان عبارتند از

  • آئودی
  • بی ام و
  • مرسدس بنز
  • فولکس واگن

حقایقی از آلمان

۹- طولانی‌ترین کلمه جهان آلمانی است

Donaudampfschifffahrtselektrizitätenhauptbetriebswerkbauunterbeamtengesellschaft طولانی‌ترین کلمه‌ای است که در تمام زبان‌های جهان وجود دارد. این کلمه ۷۹ حرف دارد و به معنای  یک شرکت کشتیرانی مستقر در وین که قبل از جنگ جهانی اول مسافران و محموله‌ تا را در رودخانه دانوب حمل می‌کرد می باشد.

۱۰- در آلمان، زندانی که از زندان فرار کند، مجازات نمی‌شود

 بله درست متوجه شدید! در آلمان، برای زندانی که تلاش می‌کند از زندان فرار کند، مجازاتی وجود ندارد، زیرا اعتقاد بر این است که آزادی این یک غریزه اولیه انسانی است، البته تا زمانی که در هنگام فرار جرمی مرتکب نشود.

۱۱- باریک‌ترین خیابان جهان در آلمان قرار دارد

خیابان Spreuerhofstraße طبق رکوردهای جهانی گینس، باریک‌ترین خیابان جهان است که در شهر روتلینگن آلمان قرار دارد. عرض این خیابان از ۳۱ سانتی‌متر (۱۲.۲ اینچ) باریک‌ترین و ۵۰ سانتی‌متر (۱۹.۷ اینچ)  متغیر است. این خیابان در سال ۱۷۲۷ در طی تلاش‌هایی برای بازسازی پس از تخریب منطقه در آتش‌سوزی گسترده شهر در سال ۱۷۲۶ ساخته شد و رسماً در اداره ثبت اسناد به عنوان خیابان شماره ۷۷ به ثبت رسیده است.

حقایقی از آلمان

۱۲- در آلمان بیش از ۴۰۰ باغ وحش وجود دارد

آلمان به تعداد باغ‌وحش‌های زیادی که دارد شناخته می‌شود. به‌طوری‌که بیش از ۴۰۰ باغ وحش ثبت شده در سراسر آلمان وجود دارد. بزرگترین باغ وحش جهان نیز در برلین آلمان قرار دارد که به باغ وحش برلین معروف است. این باغ وحش که Tierpark نام دارد و در منطقه لیختنبرگ برلین قرار دارد، بیش از ۸۰۰۰ حیوان در منطقه ای به وسعت ۱۶۰ هکتار را نگهداری کرده و در مجموع حدود ۶۵۰ گونه مختلف جانوری در آن وجود دارد.

۱۳- آلمان اولین کشوری بود که مفهوم ساعت تابستانی را رواج داد

در سال ۱۹۱۶، آلمان برای اولین بار ساعت تابستانی را عنوان کرد و سپس این مفهوم در سراسر اروپا گسترش پیدا کرد. ساعت تابستانی برای اولین بار در طول جنگ جهانی اول توسط امپراتوری آلمان از سال ۱۹۱۶ تا ۱۹۱۸ معرفی شد. پس از پایان جنگ و اعلام جمهوری وایمار در نوامبر ۱۹۱۸، ساعت تابستانی متوقف شد. ساعت تابستانی در سال ۱۹۴۰، در طول جنگ جهانی دوم، برای تلاش برای صرفه جویی در انرژی برای اقتصاد جنگ، دوباره در این کشور رواج پیدا کرد.

۱۴- در آلمان، وقتی کودکان وارد مدرسه می‌شوند، هدایایی به آنها داده می‌شود

در روز اول مدرسه، به‌تمامی دانش‌آموزان کلاس اول آلمانی یک شولتوتن به عنوان هدیه داده می‌شود. Schultüte که با نام Zuckertüte نیز شناخته می‌شود، هدیه مخروطی شکل پر از وسایل و لوازم مدرسه و همچنین اسباب‌بازی، شکلات، آب‌نبات و شیرینی است که توسط والدین ساخته شده و به دانش‌آموزان برای کم‌کردن استرس روز اول مدرسه داده می‌شود. این سنت به قرن نوزدهم در آلمان بازمی‌گردد. این هدیه به بچه‌ها داده می‌شود تا این روز اول مدرسه که با نگرانی در انتظارش هستند کمی شیرین‌تر شود.

حقایقی از آلمان

۱۵- در آلمان قانون این حق را دارد که نام انتخاب شده برای نوزاد را رد کند

تمامی اسامی که برای نوزادان تازه ‌متولدشده در آلمان انتخاب می‌شود، باید توسط سازمان Standesamt یا اداره ثبت‌احوال آلمان تأیید شود. درصورتی‌که این اداره نام نوزاد را به دلایل مختلفی رد کند، والدین نوزاد باید نام را تغییر دهند یا برای تجدیدنظر درخواست دهند.

۱۶- آلمانی پنجمین زبان در تدریس در جهان است

زبان آلمانی علی‌رغم اینکه به‌ظاهر دشوار به نظر می‌رسد، اما در میان غیربومی زبانان بسیار مورد تقاضا قرار می‌گیرد. چرا که با توجه به زیرساخت‌های عالی آلمان، سالانه افراد زیادی برای تحصیل و زندگی به آلمان مهاجرت می‌کنند. به عبارت بهتر، آلمانی بعد از اسپانیایی پنجمین زبان پر تدریس در سراسر جهان است و با بیش از ۱۰۰ میلیون زبان مادری در اروپا، پس از روسی با ۱۲۰ میلیون زبان مادری، همچنان زبانی با بیشترین زبان مادری در اروپا است. آلمانی‌زبان رسمی هفت‌کشور و رایج‌ترین زبان در اتحادیه اروپا نیز است. با یادگیری زبان آلمانی می‌توانید به هر یک از کشورهای همسایه زیر سفر کنید.

کشور‌هایی که آلمانی‌زبان رسمی آن‌ها است
سوئیس
اتریش
بلژیک
لوکزامبورگ
لیختن اشتاین

۱۷- نام همبرگر از شهر آلمانی هامبورگ گرفته شده است

شاید جالب باشد که بدانید، نام همبرگر از شهر بندری هامبورگ گرفته شده است. داستان نام‌گذاری همبرگر به این صورت است که پس از بازگشت ملوانان از تجارت در مناطق بالتیک، تصور می‌شود که آنها مقداری گوشت گاو خرد شده نپخته را با خود آورده‌اند. سپس گوشت رنده شده توسط یک سرآشپز آلمانی ناشناس تهیه شده و به‌این‌ترتیب همبرگر متولد شد و به یکی از غذاهای محبوب جهانی تبدیل شده است.

حقایقی از آلمان

۱۸- یک‌سوم کشور آلمان را جنگل و مراتع تشکیل می‌دهد

اگر می‌خواهید فضایی برای استراحت و دوری از فضای شلوغ شهری مکانی انتخاب کنید، آلمان انتخاب خوبی است. چرا که یک‌سوم کشور آلمان را جنگل و مراتع تشکیل می‌دهد و آلمان هزاران فضای سبز دارد. خواه فقط برای یک پیاده‌روی کوتاه باشد یا کمپینگ آخر هفته، در آلمان بیش از ۱۱.۴ هکتار فضای جنگلی و طبیعت در اختیار شما قرار دارد که می توانید از آن بهره ببرید.

۱۹- در آلمان ۱۲۰۰ نوع مختلف سوسیس وجود دارد

از Bratwurst و Weisswursts گرفته تا Rostbratwurst (قدیمی‌ترین سوسیس‌های شناخته شده آلمانی)، آلمان منبع سوسیس‌های مختلف است. سوسیس در آلمان از اهمیت بالایی برخوردار است و در بیشتر رسپی های آلمانی از آن استفاده شده است. حتی موزه Deutsches Currywurst موزه‌ای در برلین است که به سوسیس currywurst اختصاص‌داده‌شده است.

۲۰- آلمان کشور شاعران و اندیشمندان است

اگرچه بسیاری از مردم وقتی به آلمان فکر می کنند، اولین چیزی که به ذهنشان می‌آید مهندسی و تجارت است، اما آلمانی‌ها سهم قابل‌توجهی در زمینه هنر و فرهنگ داشته‌اند. اگر علاقه‌مند به تحصیل در رشته هنر و علوم‌انسانی هستید، می‌توانید از بزرگان کشور آلمان الهام بگیرید! همچنین، برای طرف‌داران ادبیات، برخی از معروف‌ترین افسانه‌های محبوب جهان، مانند راپونزل و هانسل و گرتل نیز، توسط دو نویسنده آلمانی، برادران گریم، خلق شده‌اند. به همین دلیل، نام دیگر آلمان Das Land der Dichter und Denker است که به معنی “کشور شاعران و متفکران” است. برخی از مشاهیر شناخته شده آلمان عبارت‌اند از:

  • بتهوون
  • فردریش نیچه
  • آلبرت انیشتین
  • هرمان هسه
  • آنگلا مارکل
  • مایکل شوماخر

۲۱- در آلمان انواع مختلفی از نان‌ها وجود دارد

یکی از نمادهای کلیدی کشور آلمان نان است و این کشور بیش از ۶۰۰ نوع نان مختلف دارد. با در دسترس بودن برخی از آنها در سطح جهانی، مانند نان شور (برزل در آلمانی) و یافتن برخی دیگر در خارج از کشور مانند Pumpernickel (نان قهوه ای تیره چاودار)، آلمان را می توان بهشت ​​عاشقان نان معرفی کرد.

حقایقی از کشور آلمان

۲۲- در آلمان اتوبان‌ها محدودیت سرعت ندارند

اگرچه در آلمان محدودیت سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت (حدود ۸۰ مایل در ساعت) وجود دارد، اما رانندگان می توانند در بخش‌های خاصی از خیابان، با هر سرعتی که می‌خواهند رانندگی کنند. به عبارت بهتر، ۶۵ درصد بزرگراه های آلمان محدودیت سرعت ندارند. اما تمام شدن بنزین در اتوبان ها غیرقانونی است.

نتیجه‌گیری

آلمان یکی از کشورهای اروپایی است که بیشتر به دلیل پیشرفته بودن و پیش‌گام بودن در بسیاری از حوزه‌های جهانی شناخته می‌شود. در مورد آلمان چیزهای کمتر رایجی نیز وجود دارد که به عنوان حقایقی از آلمان شناخته می‌شوند و فهمیدن آن‌ها می‌تواند برای همه بسیار جالب باشد. از همین رو در این مقاله از الی گشت تلاش کردیم تا به چند مورد از حقایق کشور آلمان بپردازیم.

سؤالات متداول

۱- چرا کشور آلمان کشور اولین‌ها نامیده می‌شود؟

کشور آلمان را به کشور اولین‌ها می‌شناسند، چرا که بسیاری از چیزها مانند اولین درخت کریسمس، اولین مجله چاپی، اولین کشور با ساعات تابستانی در آن به رسمیت شناخته شد در آلمان رخ است.

۲- آیا آلمان مشاهیر شناخته شده زیادی دارد؟

بله انیشتین، نیچه، بتهوون، مارکل و شوماخر برخی از مشاهیر شناخته شده آلمانی در جهان هستند.

۳- مواد غذایی محبوب در آلمان کدام‌ها هستند؟

سوسیس و همبرگر دو خوراکی محبوب آلمان هستند.

۴- آلمان در چه حوزه‌هایی پیش‌گام است؟

کشور آلمان در صنعت، به‌ویژه صنعت خودروسازی، اقتصاد، تحصیل و حفاظت از آب‌وهوا و انرژی پیش‌گام است.

۵- آیا تمام مردم آلمان به زبان آلمانی صحبت می‌کنند؟

بله تمام مردم آلمان به زبان آلمانی صحبت می‌کنند، اما با گویش‌ها و لهجه‌های مختلف.