نگاهی به کارنامه هنری «کیومرث ملک مطیعی» به بهانه هفتمین سالگرد درگذشت او؛

حضور فعال و پرانرژی در طول شصت سال فعالیت هنری

حرف تازه – بیست‌ویک فروردین سالروز درگذشت یکی از پیشکسوتان گیلانی عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر است؛ کیومرث ملک‌مطیعی. هنرمندی که همواره تصویری پرانرژی و پرتوان از خود به نمایش گذاشت، چه در سال‌های جوانی و هنرنمایی در عرصه تئاتر و چه در سال‌های آخر زندگی خود در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی. سارا قنبرنیا در گیل […]

حرف تازه – بیست‌ویک فروردین سالروز درگذشت یکی از پیشکسوتان گیلانی عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر است؛ کیومرث ملک‌مطیعی. هنرمندی که همواره تصویری پرانرژی و پرتوان از خود به نمایش گذاشت، چه در سال‌های جوانی و هنرنمایی در عرصه تئاتر و چه در سال‌های آخر زندگی خود در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی.

سارا قنبرنیا در گیل نگاه نوشت : ملک‌مطیعی سیزدهم دی‌ماه ۱۳۱۵ در خانواده ای هنرمند در بندر انزلی متولد شد؛ فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۳۰ در رشت و با بازی در تئاتر شروع کرد. ورود او به سینما از سال ۱۳۵۰ و بازی در فیلم «یک چمدان اسکناس» به کارگردانی محمد متوسلانی همراه بود.

این بازیگر سینما بازی در حدود ۵۰ فیلم سینمایی و همین تعداد سریال و مجموعه‌های تلویزیونی را در کارنامه هنری خود دارد اما آنچه در سال‌های اخیر به شهرتش افزود حضور او در سه فصل مجموعه تلویزیونی «زیر آسمان شهر» و «مدرسه ما» بود.

بازی او در نقش «غلام» پیرمرد پرانرژی، شاداب و پر سر و صدای مجموعه زیر آسمان شهر که پخش فصل اول آن به سال ۱۳۷۸ برمی‌گردد، نام او را بیشتر از گذشته بر سر زبان‌ها آورد و تکه کلام‌های این شخصیت تا مدت‌ها سر زبان‌ها بود.

در کارنامه بازیگری کیومرث ملک‌مطیعی ۱۰ فیلم سینمایی از دوران پیش از انقلاب به چشم می‌خورد. ازجمله «شهر شراب»، «فریاد زیر آب»، «طوطی»، «صبح خاکستر» و «نفس‌بریده». آخرین فعالیت‌های هنری ملک‌مطیعی به سال ۱۳۸۸ و آخرین سال زندگی او برمی‌گردد. فیلم‌های سینمایی «حلقه‌های ازدواج» و «به روح پدرم»، همین‌طور تله‌فیلم «آشیانه‌ای برای زندگی» آخرین تصاویری بودند که از این هنرمند در نقش بازیگر دیده شد.

کیومرث ملک‌مطیعی در ساعت ۱۴:۵۰ ۲۱ فروردین ۱۳۸۹، پس از طی دوره ای بیماری ناشی از مشکلات گوارشی، در  هفتاد و سه‌سالگی بر اثر ایست قلبی در بیمارستان دکتر شریعتی تهران درگذشت.