حسن پور:مردم به تئاتر رشت اعتماد کرده اند/میر معنوی :رقص کاغذ پاره ها به اتفاق های اجتماعی می پردازد
حرف تازه : پریسا عمویی در گیل خبر نوشت : در ابتدای این مراسم حسن پور ضمن تبریک به مناسبت عید غدیر خم درباره تاثیر نشست های خبری برنامه های فرهنگی تصریح کرد : نشست های مطبوعاتی باب جدیدی است که هنرمندان شهرستان رشت ایجاد کرده اند . ما می توانیم ادعا کنیم که گام های خوبی […]
حرف تازه : پریسا عمویی در گیل خبر نوشت : در ابتدای این مراسم حسن پور ضمن تبریک به مناسبت عید غدیر خم درباره تاثیر نشست های خبری برنامه های فرهنگی تصریح کرد : نشست های مطبوعاتی باب جدیدی است که هنرمندان شهرستان رشت ایجاد کرده اند . ما می توانیم ادعا کنیم که گام های خوبی برای حرفه ای شدن تئاتر در شهر رشت بر می داریم ؛ تعداد دانش آموختگان و افراد با تجربه در حوزه تئاتر در رشت ،قابل مقایسه با سال های پیش نیست .
●تعدد اجراها و رقابت بین گروه های نمایشی
رئیس اداره ارشاد شهرستان رشت در ادامه گفت: تعداد نمایش هایی که در سالن های مختلف رشت اجرا می گردد بسیار مطلوب و خوب است به طوریکه شما می توانید هر هفته حداقل یک تئاتر و گاهی اوقات دو،سه تئاتر را در رشت ببینید . از لحاظ کمی و کیفی تغییر ایجاد شده و تماشاگر به هنرمندان تئاتر اعتماد کرده است و بلیط می خرد و برای تماشای تئاتر می آید ، هرچند قیمت بلیط متناسب و ایده آلی با هزینه ای که گروه انجام می دهد نیست اما تعداد تماشاگران تئاتر به پای تعداد تماشاگران سینما می رسد.تعدداجراهای نمایشی باعث شده مردم متناسب با سلیقه خود انتخاب کنند و بین گروه های نمایشی رقابت بوجود آید .
وی ادامه داد : خوشبختانه سالن های نمایش خاتم الانبیا (ص) و پلاتو خانه کوچک نمایش سازمان فرهنگی شهرداری رشت موقعیت خوبی را در پیاده روی فرهنگی ایجاد کرده است و ما بیشتر تمایل داریم که از این سالن ها برای اجراهای زنده نمایش ، موسیقی و جلسات نقد و بررسی استفاده کنیم زیرا در گذشته فقط جلسات اداری و نهادی در این سالن ها برگزار می شد.
●تفاوت در سبک و شیوه اجرایی رقص کاغذ پاره ها با اجراهای گذشته
هومن میر معنوی ، کارگردان اثر نیز درباره سبک و شیوه اجرایی رقص کاغد پاره ها ابراز داشت : این نمایش با اجراهای مختلفی به روی صحنه رفته است و خود آقای یعقوبی در سال ۷۷ و ۷۸ این نمایش را کار کرده اند .وقتی نمایشنامه را خواندیم خواستیم متفاوت تر از همه اجرا ها در سبک و شیوه اجرا ، متن و دکور با توجه به فضا باشیم ؛ تنها چیزی که ثابت است داستان نمایش است ، البته داستان نمایش هم برخلاف همه اجرا هست ، نمایشنامه اپیزودیک هست و هر اپیزود ماجراهایی دارد از آخرین به اولین اپیزود اجرا کردیم .
وی افزود : کل داستان نمایش رقص کاغذ پاره ها برگرفته از یک سری اتفاقات اجتماعی است اما با نگرش جدیدی که به وجود آوردیم ، داستان را در ذهن یک نویسنده گنجاندیم در واقع موضوع نمایشنامه در باره نویسنده ای است که می خواهد آخرین نمایشنامه اش را بنویسد ، او به دل اجتماع ورود پیدا می کند و با اتفاق هایی روبرو می شود که به نوعی بهم مرتبط هستند. تم داستان اختلافات بین زن و شوهر رو روایت می کند که در ۴ اپیزود بیان می شود و هر ۴ اپیزود اتفاق نویی را به تصویر می کشد.
میر معنوی در پایان صحبت های خود بار دیگر به فضای نمایش اشاره کرد و گفت : نمایش از چشم نویسنده است و تنها صدای نویسنده را در نمایش می شنویم . دکوری که برای این نمایش در نظر گرفتیم یک دکور سور رئالیستی است به این صورت که نه اتاق است نه خانه و نه دریاچه اما همه اینها را دربردارد .
وی همچنین نوید نواخته شدن زنگ افتتاحیه این نمایش را توسط فرماندار رشت و یک هنرمند داد.
ارسال دیدگاه